הלו, סאלי

סאלי מנקה, העורכת של טרנטינו, מתה. אתם כנראה מעריצים שלה, גם אם אתם לא יודעים את זה.

זה לגמרי בסדר שבמאים חשובים מהגל החדש הצרפתי מתים בגיל 80. עצוב, אבל כולם מתים בסוף. וגם כששחקנים צעירים ויפים מתים ממנת יתר של סמים או משהו טפשי אחר זה עצוב, אבל זה גם חלק בלתי נפרד מעניין הכוכבות, וההיסטוריה מוכיחה שלעתים קרובות זה צעד חשוב מאוד בקידום הקריירה. אבל רבאק, אולי די כבר עם אנשים צעירים (יחסית) ומוכשרים (מאוד) שמתים בלי סיבה טובה, כשהיו להם עוד כל כך הרבה סרטים נהדרים שהם היו יכולים לעשות? קודם סטושי קון, ועכשיו זה? ברצינות, אולי די?

סאלי מנקה (Menke) היתה העורכת הקבועה של קוונטין טרנטינו. היא ערכה את כל הסרטים שלו, מ"כלבי אשמורת" ועד היום, ולמעשה מאז 2001 לא עבדה עם אף אחד אחר. צריך להתנסות בעריכה כדי להבין עד כמה זה תהליך קריטי ליצירת הסרט, עד כמה היא קובעת את הטון של הסרט ועד כמה עריכה טובה או גרועה יכולה להפוך סרט למעולה או לגרוע. טרנטינו עצמו ראה בסאלי מנקה את השותפה החשובה ביותר שלו ליצירה. היא היתה מועמדת לאוסקר פעמיים, על "כלבי אשמורת" ועל "ממזרים חסרי כבוד". כשאנחנו מדברים על "הסגנון של טרנטינו", אנחנו מדברים במידה רבה על העבודה של סאלי מנקה.

סאלי מנקה, שהיתה בת 56, מתה אתמול, בנסיבות לא ברורות. בדיווחים אומרים שהיא "נמצאה בתחתית עמק" אחרי שיצאה לריצה, אבל לא איך היא הגיעה לשם. היא לעולם לא תזכה לאותו הנפח בכתבות הספד כמו הבמאי הקלאסי התורן שנפטר בשיבה טובה, אבל זה עצוב הרבה יותר.

כדי שזה לא יהיה סתם עוד פוסט הספד מדכא, הנה משהו חמוד.

העורך הוא האדם הכי בודד בהפקת הסרט. בזמן שהבמאי והשחקנים והצלמים וכל יתר אנשי ההפקה נוסעים ללוקיישנים בחו"ל ועושים קטעים ביחד – ואולי אפילו מזמינים את התסריטאי – העורך תמיד יושב לבד בחדר חשוך ובוהה במסך מחשב במשך ימים על גבי ימים. כדי להקל את הבדידות של העורכת החביבה עליו, טרנטינו מסר לה ד"שים בסרטים שלו: מדי פעם, בשוט שהתפקשש או סתם אחרי ה"קאט", הוא או השחקנים היו אומרים היי לסאלי דרך המצלמה. זהו הלקט של ה"היי סאלי" מתוך "ממזרים חסרי כבוד".