ביקורת: הנה אנחנו

"הנה אנחנו" הוא עוד דרמה ישראלית משפחתית - אבל מאלה שעשויות כל כך טוב שהן מצדיקות את כל הז'אנר.
שם רשמי
הנה אנחנו
שם לועזי
Here We Are

"הנה אנחנו" הוא אחד מהסרטים עם המזל הכי נאחס בקולנוע הישראלי: הוא עשה פרמיירות וירטואליות בפסטיבלים ב-2020 (כולל פסטיבל קאן שלא היה), זכה ב-4 פרסי אופיר כולל התסריט, הבימוי ושני פרסי משחק – אבל לא פרס הסרט, ואז ההפצה שלו נדחתה שוב ושוב. לפחות הוא זוכה להיות הסרט הישראלי העלילתי הראשון של 2022. 

בכל מקרה, כל זה לא משנה את זה ש"הנה אנחנו" הוא סרט נהדר וקטן. קטן כי הסרט מתמקד בעצם בשתי דמויות: אהרון (שי אביבי), אב מסור שמטפל בבנו האוטיסט אורי (נועם אימבר) ושכל מה שהוא רוצה זה רק שיעזבו אותם ביחד. הוא מטפל בבן שלו טוב, הוא יודע מה הוא עושה ואף אחד לא צריך לשים את אורי בהוסטל ייעודי לנערים ונערות כמותו. וכל זה טוב ויפה, רק שהמדינה (ואימו של אורי) חושבת אחרת. אז אהרון ואורי יוצאים למסע ברחבי הארץ במטרה לחמוק מאותו מוסד, או אולי בעצם במטרה אחרת שהם לא מודעים אליה. 

וכל זה, כאמור, פיצי: שום דבר גדול לא קורה בסרט באף שלב. אהרון לא מגלה שיש לאורי יכולת מיוחדת לספור את כל גרגרי החול ובכך לחזות תקיפה סורית, אף אחד לא נכנס לקטטה ברחוב ומסתבך עם המאפיה – אבא ובן במסע ברחבי הארץ, בורחים מהגורל שנקבע להם, צופים בסרטים כדי לברוח מדברים שמבהילים אותם, או הולכים באופן איטי ומדוד (ומונטי פייתונ-י) כדי לא לדרוך על שבלולים. 

במובנים רבים זה אותו קולנוע ישראלי שמדברים עליו כשאומרים ש"הקולנוע הישראלי הוא או על הכיבוש או דרמות משפחתיות". משפט שהחלק השני שלו נחתם בחלקו על ידי ניר ברגמן (במאי הסרט) וסרטו "כנפיים שבורות" שביחד עם "חתונה מאוחרת" ו"האסונות של נינה" קצת קיבע את הדרמה המשפחתית כז'אנר המוביל של הקולנוע הישראלי באלף החדש. מאז ברגמן דווקא עשה כמה דברים אחרים, אבל החזרה שלו לז'אנר מראה את אותה רגישות שהפכה את "כנפיים שבורות" ללהיט שהוא. 

כן, מי שלא מתחבר לסנטימנטליות ולסיפורי האהבה המשפחתית לא ימצא ב"הנה אנחנו" משהו שישנה את הגישה הזאת. אבל כל מי שלא מתגרד מאותם סיפורים יכול לגלות בקולנוע את אחד מהביצועים הכי טובים של הז'אנר הזה: שי אביבי נפלא בתפקיד שלו (הרבה מכתירים אותו כ"תפקיד הכי טוב של שי אביבי". טענה שאין לי בעיה להצטרף אליה אבל זה לא שלשי אביבי היו מלא תפקידים בקולנוע, כן? זה בין זה ל"שבוע ויום"), נועם אימבר יוצר באופן נפלא דמות אוטיסט שאין בה אף שטיק הוליוודי – הוא לא מחונן בצורה יוצאת דופן בשום דבר, הוא פשוט ילד עם צרכים מיוחדים שצריך תשומת לב יתרה. שאר דמויות המשנה לא גרועות או משהו, אבל בואו: זה סרט של שתי הופעות בדיוק. 

אבל זה באמת כל מה שצריך: "הנה אנחנו" הוא סרט שיודע בדיוק מה הוא ולא מעמיד פנים שהוא משהו גדול יותר. התסריט החכם של דנה אידיסיס (שעסקה באוטיסטים גם בסדרתה "על הספקטרום") והבימוי הרגיש של ברגמן יודעים שגם שני אנשים זה עולם ומלואו, בטח כשמדובר באבא ובן, ובטח כשהם צריכים להיפרד אחד מהשני. לא צריך להעלות את רמת הריגוש באופן מלאכותי כי מה שיש להם ביד הוא די והותר. אז כן, "הנה אנחנו" הוא עוד אחת מאותן דרמות משפחתיות ידועות לשמצה של הקולנוע הישראלי. אבל הוא מהאלה שעשויות כל כך טוב שהן מצדיקות את כל הז'אנר.