הוליוודלנד

במקור: Hollywoodland
במאי: אלן קולטר
תסריט: פול ברנבאום
שחקנים: אדריאן ברודי, בן אפלק, דיאן ליין, לויס סמית, בוב הוסקינס

עבודתו של בלש, כך יגידו לכם מרבית הבלשים, לא מעניינת כפי שמציגים זאת הסרטים. בסרטים, בלש יכול לצפות למרדפים, נסיונות התנקשות, קריינות דרמטית ובחורות חשודות עם מחשוף עמוק שמתפרצות למשרדו ומתיישבות על קצה השולחן. בחיים האמיתיים זה לא בדיוק קורה. 'הוליוודלנד' הוא סרט בלשי המבוסס על מקרה אמיתי. כיאה לסרט שמנסה לשמור על רמת אמינות גבוהה, הקלישאות הפילם-נואריות מופיעות בו במינון נמוך הרבה יותר.

מה שכן קורה הוא סדר האירועים הבא: ב-16 ביוני 1959, נשמע קול ירייה מחדר השינה של ג'ורג' ריבס, השחקן שגילם את דמותו המיתולוגית של איש הפלדה בסדרת הטלוויזיה 'הרפתקאות סופרמן'. כשהמשטרה מגיעה לאזור, זמן לא רב מדי לאחר מכן, היא מוצאת את ריבס (בן אפלק) עם חור בראש. מיליוני ילדים ברחבי ארה"ב מאוכזבים: לא מספיק שעבדו עליהם עם הקטע הזה של סנטה קלאוס, עכשיו הם גם מגלים שסופרמן לא באמת חסין כדורים.

המשטרה פוסקת, בלי יותר מדי מאמץ, שמדובר בהתאבדות. זה לא מפתיע אף אחד מהאנשים המקורבים אל ריבס: הוא היה מדוכדך כבר זמן רב, הוא לא הצליח למצוא שום תפקיד ראוי מהרגע שמגפי ההנהלה בעטו בישבן הסדרה בה הופיע. להרבה שחקנים יש את רגע השיא שלהם, שעליו הם לא מצליחים להתעלות, אבל רגע השיא של ריבס היה קיפצוץ בטייטס ותחתונים אדומים בסדרת ילדים עם דיאלוגים גרועים, והוא פשוט לא יכול לחיות עם זה.

לא כל מקורביו של ריבס מוכנים לקבל את ההסבר הזה. אמו בטוחה כי ג'ורג' לא התאבד, אלא נרצח. היא שוכרת את שירותיו של הבלש לואיס סימו (אדריאן ברודי) לחקור את העניין, והוא, בתגובה, מחליט שהשיטה הטובה ביותר ללחוץ על המשטרה לפתוח את התיק היא דרך התקשורת. אז הוא יוצא לתפוס כותרות, ומדווח על כל צעד ושעל לעיתונאים הקרובים למקום מגוריו, שרצים לפרסם את החשדות החדשות. למה הופיעו סימני מאבק על גופתו של ג'ורג' ריבס? מדוע שני קליעים היו נעוצים ברצפת חדר השינה שלו? חשוד מאוד.

במקביל לחקירתו של לואיס, נחשפים בפנינו פיסות מחייו של ג'ורג' ריבס: הרומן שלו עם טוני מאניקס, אשתו של מנכ"ל MGM; הצורה שבה פגש את ארוסתו, לנור למון; הניסיון של ג'ורג' להציל לעצמו את הקריירה. יפה לראות איך כל אלה משלימים באיטיות פיסות חסרות מהפאזל. אבל לעזאזל, גם לאיטיות יש גבול.

השחזור התקופתי של שנות החמישים בסרט הזה נעשה בצורה מצוינת. יש את המקומות שבהם זה מובן מאליו (המכוניות הן מכוניות של שנות החמישים, הבגדים הם בגדים של שנות החמישים, וכו'), אבל הסרט טורח לשמור על נאמנות גם בפרטים הקטנים (כמו החליפה האפורה-שחורה של סופרמן – פועל יוצא של הצילום בשחור-לבן). גם השחקנים של 'הוליוודלנד', ברובם, עוזרים לשמר את האשליה. אדריאן ברודי בולט לחיוב, בן אפלק בולט לרעה (בכלל, אני מאוד משועשע מהעובדה שמאוד קשה לו לשחק שחקן), אבל כל השאר משדרים הילה מינימלית של אמינות.

למרות כל האמינות הזו – ואולי אפילו בגללה – לא קורה שום דבר מאד מעניין ב'הוליוודלנד'. בתוך פחות משעה של צפייה כבר הבנתי למה הסרט חותר ואילו הסברים אפשריים יוצעו במהלך הסרט למותו של ריבס, והסרט לא טורח לנסות ולתבל את זה. כתחליף, הוא המשיך לפרוש בפני את סיפור הפרשה שכבר בערך-פיענחתי בקצב מאד, מאד איטי.

זה לא הופך את הסרט לסרט רע. 'הוליוודלנד' מתקדם בקצב משלו, כאילו הסרט עצמו עדיין לא יצא לגמרי משנות החמישים (אם כי הסרט מוותר על קריינות פילם-נוארית), ופורש בפנינו פרשה אמיתית מסקרנת למדי. אבל אם הציפיות שלכם מהסרט הן סרט בלשי עם לפחות שלוש תגליות מפתיעות, גיבור שמצליח לחבר עובדות כבמטה-קסם ורוצח לא צפוי שיורה באקדח שנחשף במערכה הראשונה – כדאי לכם להרגיע אותן קצת. 'הוליוודלנד' הוא חקירה בלשית פיקטיבית של אירועים אמיתיים, וכמו חקירה בלשית אמיתית, הוא לא רץ לשום מקום. בסוף הסרט, אתם בהחלט עומדים לדעת יותר על חייו של ג'ורג' ריבס מאשר על מותו, והסרט ישאיר אתכם בעיקר עם סימני שאלה. אבל אם לא דחוף לכם לקבל תשובות חד-משמעיות לוריד – זה לא ממש יפריע לכם.