ביקורת: קרניים

העובדה שהארי פוטר מסתובב לאורך כל הסרט עם קרניים היא אחד הדברים הפחות מופרכים בסרט הזה

בוקר אחד מתעורר הארי פוטר ומגלה שצמחו לו קרניים ושהוא מואשם ברצח. אוקיי, זה לא הארי ‏פוטר. התנצלות כנה בפני דניאל רדקליף, שזו לא אשמתו שהוא עשה תפקיד ידוע באחת מסדרות ‏הסרטים המצליחות אי פעם. הוא עכשיו מבוגר ושחקן בזכות עצמו, ולא מגיע לו שעל כל תפקיד ‏שלו תודבק תווית "הארי פוטר", למרות שזה היה יכול להיות ממש ממש מגניב אם זה היה הארי ‏פוטר שצמחו לו קרניים וכולם עכשיו היו עושים "אופס" וחושבים שאולי בעצם לסוף הסדרה היה טוויסט מפתיע באמת.

ובכן, איג פריש (דניאל רדקליף) מגלה שהוא הפך לשטן, בעיני שכניו לפחות. החברה של איג נמצאה מתה בנסיבות ש"חשודות" תהיה דרך עדינה לתאר אותן, וכל הראיות ‏מצביעות עליו כעל האשם במותה. בינתיים, עד לתחילת המשפט, הוא עדיין מסתובב חופשי, אבל ‏כל תושבי העיירה הקטנה שבה חי בטוחים שהוא הרוצח, ואפילו חבריו וההורים שלו אומרים "כן כן בטח שאנחנו מאמינים לך שאתה לא רוצח" באופן שנשמע ייצוגי בלבד. האופן היחיד שבו הוא היה יכול להיראות אשם יותר היה אילו היו לו קרניים של שד על המצח. ואז צומחות לו קרניים של שד על המצח.‏

גידול ספונטני של קרניים הוא דבר תמוה בפני עצמו, אבל אפילו התופעה הזאת מתגמדת לעומת ‏התגובות של האנשים מסביב איג לקרניים – או חוסר התגובה שלהם. במקום "‏OMGWTF‏ ‏קרניים!!!", נראה שכל האנשים שאליהם איג פונה לוקחים את ההתקרננות באופן טבעי למדי, אבל ‏בו זמנית, מאוד חשוב להם פתאום לספר לו כל מיני דברים על עצמם. דברים מטרידים, שהוא לא ‏באמת רצה לשמוע. נראה שכתופעת לוואי של התספורת החדשנית שלו, הארי (כלומר, סליחה, ‏איג) קיבל מין כח-על שהוא דווקא שימושי למדי אם אתה, לצורך הדוגמה, מחפש את הרוצח האמיתי של ‏החברה שלך.‏

המצב הזה כל כך ביזארי שהוא מאוד משעשע. חלקו הראשון של הסרט, שבו איג מגלה את ‏ההשפעה של הקרניים שלו על האנשים שסביבו, הוא מעין קומדית-אימה עם נפש שחורה כזפת. ‏נכון שהעלילה היא טפשית למדי והמשחק של כל השחקנים שאינם דניאל רדקליף מוגזם כל כך ‏שהוא נוגע בקאמפ, אבל כל זה די כיף.‏

לרוע המזל, אחרי הפתיחה הזאת מתברר שהסרט דווקא התכוון לכל העסק הזה ברצינות. במקום ‏ההווה המוזר, אנחנו מקבלים פתאום פלאשבקים ארוכים ומיותרים אל העבר המשעמם, ובהדרגה ‏מתברר שהסרט חושב שהעיקר הוא בכלל לא הקרניים והשפעתן, אלא פרשיית הרצח. וזה לא היה ‏כל כך נורא, אלמלא פרשיית הרצח הזאת היתה מהסיפורים הבלשיים הגרועים ביותר שנראו ‏בקולנוע מאז אינספקטור גאדג'ט. צירוף הנסיבות שמפליל את איג הוא מגוחך. האשם האמיתי ‏ברצח לא היה יכול להיות ברור יותר אילו הוא היה נכנס לסרט בלוויית תזמורת של 54 נגנים ‏ומקהלת ילדים המזמרת "הוא הא מי זה בא? הרוצח, יאבאבא", ובכל זאת הסרט מתנהג כאילו ‏אנחנו אמורים להיות מופתעים עד עמקי נשמתנו כשהוא מגלה לנו את מה שכל צופה ניחש בעשר ‏הדקות הראשונות. מה שהתחיל מגוחך וכיפי הופך למגוחך ומשעמם.‏

‏"קרניים" היה יכול להיות מגניב – אולי לא "טוב", אבל מגניב – אילו הוא היה הולך עד הסוף עם ‏הקאמפיות, אם הוא היה מבין כמה שהעלילה שלו מטופשת וצוחק עם עצמו. אבל הוא לא עושה ‏זאת. זה סרט מתח גרוע מאוד שמתחפש לסרט אימה קומי מוזר, ובסך הכל, פשוט סרט לא טוב.‏


פורסם במקור בוואלה