סרט השנה של פורום המבקרים הישראלי: אפס ביחסי אנוש

איגוד המבקרים הישראלי אוהב את "אפס ביחסי אנוש" מכמה וכמה בחינות, אבל יש גם זוכים אחרים, ופרס הסרט הבינלאומי של השנה

בטח כבר שמתם לב, אבל עונת הפרסים כבר בעיצומה; זאת התקופה שבה איגודי מבקרים מרחבי העולם מפרסמים את הזוכים בפרסים שלהם (כלומר, ש"התבגרות" זכה בפרס סרט השנה שלהם). אולי גם שמתם לב שהשנה אני לא כל כך מתעניין בעונת הפרסים, בשלב זה לפחות. בואו נסכם שכרגע נראה ש"התבגרות" כנראה יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר באוסקר ושג'יי. קיי. סימונס בלי ספק יזכה בפרס שחקן המשנה.

אבל יש איגוד מבקרים אחד שאני מתעניין בו יותר – מטבע הדברים – וזה פורום מבקרי הקולנוע הישראלי, שהחל מהשנה שעברה התאגד והתחיל גם הוא לחלק פרסים. האיגוד עוסק בעיקר בקולנוע ישראלי, אבל יש גם פרס אחד לסרט הבינלאומי הטוב ביותר. ואני שמח לומר שגם השנה התברר שלחברי הפורום הזה, שאני חבר בו, יש טעם טוב, ואני מעדיף את הבחירות שלהם על פני הרבה איגודים מחלקי-פרסים שונים אחרים.

חשוב גם לציין: להבדיל מהמצב בפרסי אופיר, המתמודדים על פרסי הפורום הם הסרטים שהופצו מסחרית השנה בבתי הקולנוע בארץ, לכן סרטים כמו "את לי לילה" או "הגננת" לא התחרו, אלא משויכים לשנה הבאה. על פי התוצאות, נראה שההצבעה היא חד-צדדית, אבל מכיוון שלשם שינוי נכחתי בהצבעה, אני יכול לומר שזה לא המצב: כמעט בכל הקטגוריות היתה תחרות והיו ויכוחים, והיו אפילו קטגוריות שהוכרעו על חודם של קולות בודדים. אבל התוצאה היא, כמו שאתם רואים, שפורום המבקרים מאוד מאוד אוהב את "אפס ביחסי אנוש".

אז אלה הזוכים השנה:

הסרט הטוב ביותר: אפס ביחסי אנוש

נייס. מבחינתי זו לא היתה שאלה: היו כמה סרטים ישראליים טובים השנה, אבל רק "אפס" היה הטוב ביותר. חשדתי שהולך להיות קרב קשה מול "גט", זוכה פרס אופיר, והסרט שעקרונית אמור להיות חביב המבקרים על פי הסטראוטיפ גבה המצח והמתנשא, אבל זה לא היה המצב.

הבימוי הטוב ביותר: טליה לביא, "אפס ביחסי אנוש"

טוב, כאן אין לנו בכלל ויכוח עם האקדמיה.

התסריט הטוב ביותר: טליה לביא, "אפס ביחסי אנוש"

מכל הפרסים של "אפס" ובכלל, זאת היתה ההצבעה החד-צדדית ביותר. נוק-אאוט בסיבוב הראשון. אף מתחרה לא התקרב.

השחקן הטוב ביותר: ששון גבאי, "גט"

כמו שכולם אומרים: אולי "אפס ביחסי אנוש" היה זוכה גם בפרס הזה, לו רק היה בו תפקיד משמעותי לשחקן.

השחקנית הטובה ביותר: דאנה איבגי, "אפס ביחסי אנוש"

ראוי לציין שהפעם היתה תחרות לא פשוטה על הפרס הזה, אחרי שבשנה שעברה סיון לוי פחות או יותר עלתה למגרש בלי תחרות.

תגלית השנה: תמרה קליינגון, "אפס ביחסי אנוש"

"תגלית השנה" יכולה להיות כל יוצר – שחקן, במאי, תסריטאי, צלם, תאורן – שפרץ לתודעה השנה, בין אם מדובר בסרט הראשון שלו או לא. למעשה, די מובן מאליו שתגלית השנה היא טליה לביא, אבל מכיוון שלא ממש חסרים לה פרסים כרגע, הפרס הזה הלך למישהי שונה לחלוטין. מאותו סרט.

ההישג האמנותי של השנה: נדב הקסלמן, על הצילום של "לוויה בצהריים"

לפרסי פורום המבקרים אין קטגוריות נפרדות לצילום, פסקול, עיצוב תלבושות וכל היתר; הפרס על "הישג אמנותי" נועד לכבד הישג בכל אחד מהתחוים האלה – או כל אספקט אחר של הסרט שאינו מכוסה על ידי אחת מהקטגוריות האחרות. "לוויה בצהריים" לא היה סרט פופולרי במיוחד בקרב המבקרים, מלבד בתחום אחד – הצילום, שהוא באמת יפהפה. צפו בטריילר.

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: מלון גרנד בודפסט

הקטגוריה השמורה לכל סרט שאינו ישראלי, וכמה מהסרט שעלו לדיון היו "היא", "וויפלאש", "התבגרות" ו"רכבת הקרח".

(תזכורת: אלה היו הזוכים בשנה שעברה).

פורום מבקרי הקולנוע הישראלי מונה כרגע 27 חברים, ואלה הם, בקופי-פייסט: אבנר שביט ("וואלה!"), יאיר רוה ("מאקו"/"סינמסקופ"), יעל שוב ("טיים אאוט"), שמוליק דובדבני ‏‏("‏YNET‏"), ארז דבורה ("‏YNET‏"), בנימין טוביאס ("ידיעות אחרונות"), נטע אלכסנדר ("הארץ"), ישי ‏קיצ'לס ("ישראל היום"), אורון שמיר ("עכבר העיר"/"סריטה"), דורון פישלר ("עין הדג"/"וואלה!"), ‏חיים קינן ("קול ישראל"), יונתן דורון ("‏EDB‏"), מתן שירם ("גלובס"), נחום מוכיח ("אתר במה", ‏‏"מקור ראשון"), עדן גוריון ("בידור ובמה"), עידו רוזן ("ד'קמפוס"), אוהד לנדסמן ("דוק-טוק"), פבלו ‏אוטין ("סריטה"/"כתב עת סינמטק"), רון פוגל (אתר "סרט"), ריטה קורן ("קול ישראל"), שי שגב ‏‏("מגפון"), ליאור אלפנט (אתר המבקרות), עופר ליברגל (סריטה), מיכל סופר-זמרני (מודיעין ניוז), ‏אלברט גבאי (ערוץ 1), דני לרנר (מעריב לנוער) וניסים דיין (התוכנית של מולי שפירא).‏