סרטי השנה של פורום המבקרים הישראלי: הגננת ואחרים

פרס המבקרים הישראלי, עם רשימת זוכים שכוללת את "את לי לילה", "הקול בראש" ו"אבוללה"

עם בוא הגשמים, כשסיכומים מתעופפים להם ורוח "מלחמת הכוכבים" מרחפת על פני המים, ‏מתכנסים להם המבקרים, קבוצות קבוצות ברחבי העולם, כדי להצביע הצבעות ולחלק פרסים. ‏בארץ, זו השנה השלישית שבה פורום מבקרי הקולנוע הישראלי – שכולל, נכון להיום, 34 מבקרים ‏מהמדיה הישראלית – מתכנס בדצמבר כדי לאכול בורקסים ולהצביע לסרטי השנה. אין לנו פסלונים ‏מוזהבים לחלק, אבל יש הודעה רשמית לעתונות ותעודות. רוב הפרסים מתייחסים לסרטים ‏ישראליים בלבד. ואלה הזוכים השנה:‏

הסרט הטוב ביותר: הגננת

‏"הגננת", לפי ההגדרות המקובלות, הוא יותר "סרט של מבקרים" מאשר סרט של קהל, והוא מקבל ‏יותר אהדה בפסטיבלים מאשר בסינמה סיטי. אבל בשנתיים הקודמות, הסרטים שנבחרו לסרט ‏השנה על ידי המבקרים דווקא לא היו כאלה שנחשבים ל"סרטי מבקרים" – הזוכים בפרס הסרט ‏הטוב ביותר היו "מי מפחד מהזאב הרע" ו"אפס ביחסי אנוש". הפעם, לא בקונצנזוס אלא בנקודות, ‏הפרס הלך לגננת. למקום השני הגיע "היורד למעלה".‏

הבימוי הטוב ביותר: אסף קורמן, "את לי לילה"‏
‏"את לי לילה" הוא הבחירה האישית שלי לסרט הישראלי של השנה, וכל הפרסים שהוא מקבל ‏מוצדקים, מבחינתי. אל המקום השני הגיעו, בתיקו: אלעד קידן על "היורד למעלה" ונדב לפיד על ‏‏"הגננת".‏

התסריט הטוב ביותר: לירון בן-שלוש, "את לי לילה".‏
כנ"ל. במקום השני, נדב לפיד על "הגננת".‏

השחקנית הטובה ביותר: דאנה איבגי על "את לי לילה"‏
אני לא חושב שהיתה אפשרות רצינית לתת את הפרס למישהי אחרת – מבחינתי, גם אם הבחירה ‏היתה לשחקנית השנה בעולם הייתי מצביע לדאנה איבגי באותו תפקיד. זאת הזכיה השניה ‏ברציפות של דאנה איבגי בפרס השחקנית (בשנה שעברה היא קיבלה אותו על "אפס ביחסי אנוש"), ‏וגם הקטגוריה היחידה השנה שבה פורום המבקרים מסכים עם פרס אופיר: איבגי קיבלה את ‏הפרס על אותו הסרט בשנה שעברה. המקום השני בקטגוריה הזו נשאר עם אותו סרט – לירון בן-‏שלוש על "את לי לילה".‏

השחקן הטוב ביותר: אורי קלאוזנר, "היורד למעלה"‏
גם כאן התחרות היתה בין סרט אחד לבין עצמו: במקום השני דורג איתי טיראן, על אותו סרט.‏

הישג אמנותי: אבוללה על "אבוללה"‏
פרס ה"הישג האמנותי" ניתן כל שנה להיבט כלשהו בסרט שלא מוגדר באחת הקטגוריות האחרות. ‏זה יכול להיות צילום, פסקול מוזיקלי או כל דבר אחר. במקרה הזה, בהסכמה כמעט מוחלטת, ‏הפרס הלך לכל יוצרי המפלצת אבוללה – מפלצת נהדרת ובעלת אופי, שנעשתה בשילוב של כמה ‏טכניקות ונראית אמינה לא פחות מרוב היצורים מסרטים הוליוודיים שנעשים בתקציב גדול פי ‏עשרים. אדר וינטר, גן דה לנגה, קארן דוידוף בנו את המפלצת, יוני כהן וסטודיו סנובול הנפישו את ‏הפנים שלה, הבמאי יוני גבע הוא בעל החזון לכל העסק, ועידן ברקאי הוא השחקן שבתוך הפרווה ‏הזאת.‏

תגלית השנה: יוני גבע, על בימוי "אבוללה"‏
כי "אבוללה" הוא סרט מקסים וסרט שכמוהו עוד לא נעשה בארץ, וזה הסרט הראשון של יוני גבע, ‏שכתב וביים אותו. במקום השני, השחקנית שירה האס על "פרינסס"‏

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: "הקול בראש"‏
אני לא חושב שצריך להסביר למה. אל המקום השני הגיע "מקס הזועם: כביש הזעם", וקרוב קרוב ‏מאחוריו, "בירדמן".‏

זאת רשימת המבקרים החברים בפורום נכון לעכשיו, בקופי-פייסט: אבנר שביט ("וואלה!"), יאיר ‏רוה ("מאקו"/"סינמסקופ"), יעל שוב ("טיים אאוט"), שמוליק דובדבני ("‏YNET‏"), ארז דבורה ‏‏("‏YNET‏"), בנימין טוביאס ("ידיעות אחרונות"), נטע אלכסנדר ("הארץ"), ישי קיצ'לס ("ישראל ‏היום"), אורון שמיר ("עכבר העיר"/"סריטה"), דורון פישלר ("עין הדג"), חיים קינן ("קול ישראל"), ‏יונתן דורון ("‏EDB‏"), מתן שירם ("גלובס"), נחום מוכיח ("אתר הבמה"), עדן גוריון ("בידור ובמה"), ‏עידו רוזן ("רדיו ‏ynet‏"), אוהד לנדסמן ("דוק-טוק"), פבלו אוטין ("סריטה"/"כתב עת סינמטק"), רון ‏פוגל (אתר "סרט"), ריטה קורן ("קול ישראל"), שי שגב ("מגפון"), ליאור אלפנט (אתר המבקרות), ‏עופר ליברגל ("סריטה"), מיכל סופר-זמרני ("מודיעין ניוז"), אלברט גבאי ("ערוץ 1"), דני לרנר ‏‏("מעריב לנוער"), ניסים דיין ("התוכנית של מולי שפירא"), נטליה ירמין ("‏NRG‏" ו"אום כולתורה"), ‏תומר קמרלינג ("בלייזר" ו"פנאי פלוס"), יקיר אלקריב (ידיעות תל-אביב), איתן ווייץ ("איתן – קולנוע ‏בראש צלול"), זוהר וגנר ("אתר הבמה"), חנה בראון ("ג'רוזלם פוסט"), מרלין וניג ("סלונה").‏

אלה היו זוכי פרסי פורום המבקרים ב-2014, ואלה ב-2013.‏