פנטזיה ישראלית בקאן

הצלחה עצומה לבמאיות (וגם במאי אחד) ישראליות בפסטיבל קאן השנה: גט, בורג, הגננת, והגוגו בויס

פסטיבל קאן, כבכול שנה, הוא אחד מפסטיבלי הקולנוע המשמעותיים ביותר שאני לא נמצא בהם, ולכן אני ניזון, כמו כולם, משמועות ודיווחים. והם מגיעים בקצב שקשה לעקוב אחריו – סרט מבטיח של במאי א' מאכזב, סרט מפתיע של במאי לא ידוע ב' מלהיב את הקהל, וכל זה. יותר פשוט כבר לחכות שהסרטים יגיעו אלינו, אחד אחד, כדי שאפשר יהיה לגבש דעה עליהם.

אבל מדבר אחד שקורה בקאן השנה אי אפשר להתעלם: הגל של סרטים של במאים ישראליים – או ליתר דיוק, בעיקר במאיות – שמצליחים מאוד, לפחות בכל הנוגע לתגובות המבקרים והבאזז הקאני. יום אחרי יום, מגיעות ידיעות על עוד סרט ישראלי בקאן, וה"הוליווד ריפורטר" (אחד מכלי התקשורת העקביים ביותר בנוגע לדיווחים מקאן) מפרסם ביקורות אוהדות בזו אחר זו. או שהוא הפך לפרו-ישראלי באופן מפתיע, או שיש דברים בגו. מעניין שרבים מהסרטים הישראליים המשמעותיים ביותר של השנה הקרובה נחשפים – גם לקהל הישראלי – בפעם הראשונה רק בפסטיבל הצרפתי, ולפי הימים האחרונים אפשר כבר להתחיל בניחושים מבוססים למדי לגבי מראה המירוץ לפרס אופיר הקרוב. בין השאר, ניחוש מושכל למדי יהיה שבין הבמאים המתחרים יהיה רוב לבמאיות, בפרט אם מוסיפים למשוואה את "אפס ביחסי אנוש".

זה התחיל ב"הרחק מהיעדרו", הסרט החדש של קרן ידעיה ("אור"). הסרט הזה ממלא את משבצת הפרובוקציה: הוא נחשב קשה לצפיה – ובאווירת פסטיבל כמו בקאן זה לא פשוט להשיג תואר "קשה לצפיה". זה נשמע כמו פצצת דיכאון וסטיה שלידה "אור" נראה כמו "ג'וזי והפוסיקאטס". בהוליווד ריפורטר: לא ממש אהבו.

אבל העניינים השתפרו במהירות. "בורג", הסרט החדש של שירה גפן (בשבוע שעבר התפרסם הטריילר המצוין, ומתוכו גם לקוחה התמונה בראש הדף), מקבל ביקורות חיוביות מאוד (אם כי האהדה אינה אחידה) וכבר נרכש להפצה בצרפת.

וזה עוד כלום לעומת התגובות ל"גט", (שבצרפתית נקרא בשם הקליט "Le procès de Viviane Amsalem"), הסרט החדש של רונית ושלומי אלקבץ, שכמו "שבעה", סרטם הקודם, מקבץ מיטב משחקני ישראל (מנשה נוי, זאב רווח, ששון גבאי ועוד). הסרט מתרחש כולו בין כתלי בית הדין הרבני, מה שגורם לו להישמע פסטיבלי יותר מאשר מסחרי, אבל כל עוד הוא בפסטיבל – הוא מביא אליפות. ההוליווד ריפורטר משתמש במילה Astonishing כדי לתאר את הסרט, והוא לא היחיד שנגרר לתארים כאלה. זהו הטריילר:

לא שבחים באותה רמה, אבל הרבה חיוכים, קיבל "גו גו בויס", הסרט התיעודי של הילה מדליה העוסק במנחם גולן ויורם גלובוס, שני הישראלים שהיו פעם יצרני הג'אנק מספר אחת בהוליווד. הוליווד ריפורטר מדווח.

כל זה היה די והותר כדי להוציא את המשלחת הישראלית מקאן מרוצה פלוס פלוס, אבל זה לא נגמר: סרט ישראלי נוסף בקאן הוא "הגננת", הסרט החדש של נדב לפיד – שהסרט הראשון שלו, "השוטר", כבר הפך אותו לסטאר בתחומי ארט-האוס צרפתיים מסוימים (למרות היותו של הסרט בלתי נסבל עבור רוב הצופים מהשורה). הסרט החדש נשמע מאתגר באותה המידה, אבל גם הוא קיבל שבחים מכל המקומות הנכונים. ההוליווד ריפורטר משבח? בטח שמשבח. יקרה מה שיקרה לסרט, לפיד כבר זכה – על פי הדיווח של אבנר שביט בוואלה, הוא כבר בדרך לצלם את הסרט השלישי שלו, בפריז, ובצרפתית.

עדכון: הנה גם הטריילר של "הגננת".

וחוץ מזה גם שמעתי שקבוצה ישראלית זכתה באליפות אירופה בבייסבול או משהו.