אחרוני הג'דיי, שנתיים אחרי

רגע לפני יציאת הסרט התשיעי בסאגת סקייווקר - מבט נוסף על הסרט הקודם בסדרה, עכשיו שכל הבלגן (לא) מאחורינו.

***ספויילרים ל"אחרוני הג'דיי"***

מישהו צריך להסביר יום אחד איך "סרט לילדים על קוסמים בחלל" (כפי שקראו לו ביוטיוב) מצליח להוציא מאנשים כל כך הרבה אנרגיות ואמוציות. כלומר, אני יודע למה. אבל עם כל הבעיות והצרות והדברים הנפלאים שיש בעולם, מפליא אותי שיש אנשים שלקחו ללב דווקא את הסרט הזה, ושכל אזכור שלו יכול להוציא מהם פרץ של רגשות. 

זה לא לגלוג. אני אמנם מאוד לא מסכים עם הטענה שהסרט "שנוא בצורה יוצאת דופן" בקהל הרחב, (ייתכן, אולי, וזה גם כנראה לא שהוא שנוא מאוד בקהילת מעריצי ההארדקור של "מלחמת הכוכבים", אבל בציבור הרחב הוא אהוד) אבל אין לי ספק ש"אחרוני הג'דיי" (ו"סולו" וההחלטה של דיסני להשקיע בסוסים מנצחים אחרים) הוא גורם לא קטן לדעיכת הבאזז ולאווירת הנמנום לקראת היציאה של "פרק 9". 

מכיוון שהטענות שלי בעד הסרט כבר מוכרות, אתמקד בדברים שמציקים לאנשים. תרשו לי להתעלם מתלונות סטנדרטיות כמו חורים בעלילה או בעיות בתסריט (כי יש כאלה בכל סרט של "מלחמת הכוכבים"), הומור מעצבן (כי יש כזה לכל אורך הסדרה. כן, גם בטרילוגיה המקורית) או כל טענה אחרת על "קולנוע נחות" (כי, כאילו, בואו). 

הבעיה הראשונה של "אחרוני הג'דיי" היא שהוא פרק אמצעי די מוזר: הוא לא מתקדם כל כך מעבר לאירועים של "הכוח מתעורר" והוא בבירור מתנגד לכל התעלומות שנבנו בסרט הקודם. אבל למרות שחלק מהתפקיד שלו הוא לבנות ציפיות לקראת הסרט האחרון בטרילוגיה, אנחנו עדיין לא יכולים לדעת איך הוא כפרק אמצעי כי "פרק 9" עדיין לא יצא. ולמען האמת, זה לאו דווקא משנה. תפקידו היחיד של הסרט הוא לא רק להיות גשר בין פרק 7 לפרק 9. 

בעיות אחרות הן לא ממש בעיות שאפשר לקבוע שהסרט הוא "גרוע" בגללם, אלא מקסימום דברים שאנשים ציפו לראות והתאכזבו שאין – תפקיד גדול יותר ומשמעותי יותר לפין, אומץ ללכת עם טשטוש הקווים בין הטוב והרע עד הסוף, וכו'. זה לא שמדובר בביקורת לא רלוונטית, אבל זאת ביקורת מהסוג שלא מתייחסת מה שכן יש בסרט, אלא מה שאין. כלומר, שוב מדובר במערך ציפיות ששופט את הסרט ולאו דווקא בתוכן הסרט עצמו. וכמו שאמרו פה בעבר בתגובות, מערכי ציפיות גורמים לכך שאותם הסרטים הם, בסדר כרונולוגי, "הפתעה נעימה שכדאי לתפוס", "הסרט הכי טוב אי פעם", ו"חרא סרט לא הבנתי מה כולם מתלהבים ממנו".

אז בוא נתייחס למה שאני תופס (ואולי טועה) כבעיה המרכזית של הסרט, וגם כאן לאו דווקא מדובר בפגם, אבל בהחלט מדובר בהחלטה שעצבנה הכי הרבה אנשים. מדובר על זה שבלא מעט מובנים, "אחרוני הג'דיי" הוא אצבע משולשת עצומה למורשת של "מלחמת הכוכבים".

כי הרי מהי "מלחמת הכוכבים", בליבה? האמונה שאתם מיוחדים, ושיש בכם כוחות נסתרים, ושיש כוחות אפלים ומסתוריים ומסקרנים בהיסטוריה שקשורים אליכם אישית ושאם תצאו למשימת התאבדות תחזרו בחיים וכולם יתנו לכם צל"ש. ומהו "אחרוני הג'דיי", בליבו? כל זה, אבל הפוך. סנוק הוא קיסר רשע שמעולם לא גילינו מיהו ושאינו קשור לכלום, ריי היא אף אחת, הגיבורים יוצאים למשימות חסרות תכלית ומקבלים על הראש לאחר מכן, וגם "אנשים אומרות לגיבורים להפסיק לצאת למשימות התאבדות ושנייה לאחר מכן יוצאים בעצמם למשימות מסוכנות" (וזה הגיוני במהלך הסרט אבל קצת בעייתי מבחינת המסר). 

"אחרוני הג'דיי" תוקף לא רק את האסקפיזם של "מלחמת הכוכבים" אלא של מרבית ספרות הפנטזיה – "דמדומים", "הארי פוטר", "סינדרלה" ועוד עשרות סרטים וסיפורים מספרים כולם איך יום אחד תנחת עלינו הרפתקה גדולה מהחיים ונגלה בה את הכוחות הנסתרים שבנו. לא חוכמה או אמפתיה או יכולת קרב או משהו ספציפי שניתן למדוד בצורה כלשהי אלא משהו כללי כזה, כוח כלשהו. קסם, במקרה של "הארי פוטר"; "הכוח", במקרה של "מלחמת הכוכבים"; סובלנות גבוהה לסטוקרים, במקרה של "דמדומים". במידה מסוימת, "אחרוני הג'דיי" מוציא את האוויר מהבלון שלשמו אנחנו בכלל התחלנו ללכת לקולנוע. אני חושב שזה מרהיב, אבל אני יכול להבין למה חובבי הבלון מגיבים בצורה קשה. 

תוסיפו לזה את הניחוח הפוליטי שמרחף מעל לכל דבר בימינו (בתשעים אחוז מזמן המסך של הגיבורים הצעירים ננזפים על ידי נשים עד שהם מפנימים לחלוטין את סט הערכים שלהן, והגיבור הלבן הקודם הפך לפוץ א-סוציאלי מאז הסרט האחרון שבו ראינו אותו) ותקבלו לא רק ביקורת לגיטימית נגד הסרט, אלא בקבוק תבערה של פוליטיקת זהויות, האשמות הדדיות ושיח רעיל בכל צורותיו. אני אבהיר שהרעל לא הגיע רק מצד אחד (כי גם לבטל צד שלם כ"אינסלים טרולים" זה לא מהלך מגניב) ושאין שום בעיה לשנוא את הסרט מכל סיבה שהיא (אלא אם באמת הבעיה שלכם היא "יש בזה מיעוטים/נשים?1.!?!", ואז כדאי שתלכו לטיפול כדי לראות איך לצאת מזה) אבל הדברים מהר מאוד יצאו משליטה. 

אז בוא נבהיר משהו: אין כאן דעה "נכונה". מי ששונא אותו לא טועה, ומי שאוהב אותו לא צודק, ולהיפך. כמו רובם המוחלט של הסרטים, מי שאוהב אותו הרוויח סרט שהוא יכול ליהנות ממנו ולהתעמק במה שהוא אומר לנו על החיים, ומי ששונא אותו בזבז שעתיים וחצי מהחיים שלו. זה אפילו לא קשור דווקא לעניין של "מי שאוהב את הסרט מסכים עם הערכים שלו" או להיפך. הסיבות לאהוב ולשנוא את הסרט הן מגוונות ואקראיות וכולן "לגיטימיות". הסרט לא השמיד ילדוּת או מורשת, והזיכיון ישרוד גם אותו. הדבר היחידי שעל פיו ניתן לשפוט אנשים בקשר לסרט הזה הוא האופן שבו הם מתבטאים וכמות השנאה או הסובלנות שהם מביאים איתם – מה שנכון בנוגע לכל תגובה לכל דבר. 

שנתיים לאחר מכן, "אחרוני הג'דיי" הוא עדיין סרט נהדר. כל הטענות שאמרתי בהחלט הופכות אותו לסרט "מלחמת הכוכבים" חריג, אבל חריג זה לא רע, והוא בטח סרט נהדר כששופטים אותו כסרט בלי כל הציפיות שבאות עם "סרט אמצעי בסדרה" או "סרט מלחמת הכוכבים". הוא הסרט הטוב ביותר ויזואלית שהיה בסדרה, יש בו את הקאסט וההופעות הכי טובות, הוא הסרט הכי מצחיק בסדרה, יש בו פורגים,  אחד הזנים החמודים ביותר של העשור, ואלה רק חלק מהשבחים שאפשר להרעיף עליו. ג'ונסון לקח את הסדרה למקומות חדשים, וכפי שהיה ניתן לצפות (ודי מפתיע שלא צפו זאת בדיסני), הכיוונים האלה הזמינו לו גם לא מעט שונאים. 

אני שמח לגלות שבשביל ג'ונסון זאת היתה מעידה חד פעמית ושהסכסוך הזה בינו ובין השונאים די נשכח עד ליציאת סרטו החדש, "רצח כתוב היטב", שהצליח להפוך תעלומת רצח לסרט שובר קופות. נותר רק לקוות שאותו הצ'אנס יינתן גם ל"פרק 9".