ביקורת: ג'ון וויק 4

"ג'ון וויק 4" ארוך מדי, מטופש נורא, והחלק הכי טוב בסאגת ג'ון וויק.
שם רשמי
ג'ון וויק 4
שם לועזי
John Wick: Chapter 4
סרט מס' 4 בסדרת ג'ון וויק

לא היו לי ציפיות גבוהות מ"ג'ון וויק 4". די חיבבתי את הקודמים בסדרה, אבל הביקורת שלי על הסרט הקודם כבר היתה מסוייגת, בעיקר בגלל הנפח של העולם הבדיוני המקרטע הזה, שהלך וגדל והחל לקרוס לתוך עצמו. ואז מודיעים שהסרט השלישי הוא באורך של שלוש שעות? לא, זה לא בישר טובות.

וכן, "ג'ון וויק 4" אכן לא מצדיק את האורך שלו – אבל הוא עדיין מצליח להיות הטוב בסדרה, להעמיד סיפור שנסגר לא רע בכלל ולהיות סרט אקשן מעולה באופן כללי. אפילו את מספר הדקות המוגזם הוא מצליח להשכיח מהצופים על ידי זה ריכוז אלו המיותרות בשעה הראשונה שלו.

ואלו אכן דקות מיותרות, אין להכחיש. אנחנו ממשיכים ישירות מאירועי הסרט הקודם, וג'ון וויק שניצל על ידי "המלך" (לורנס פישבורן הנפלא) מתכונן לצאת למאבק נגד "השולחן", המועצה הגבוהה של המתנקשים או משהו כזה. אבל תכל'ס הפתיחה הזו מוצגת בצורה מוזרה ולא ברור מה בדיוק הקטע, כולל סצנת אקשן קצרה וגרועה במדבר שהפואנטה שלה – בסופו של דבר – די מיותרת.

לאחר מכן מוצג לנו גם הנבל התורן, מין שליח כל יכול של "השולחן" שהוסמך לשים קץ לבעיית ג'ון וויק בכל דרך, ומכונה "המרקיז". הוא מגולם על ידי המבטא הצרפתי הגרוע של ביל סקארסגארד והוא תיאטרלי מדי לכל הדעות, אבל כנבל שהצופים צריכים לשנוא הוא אפקטיבי מאוד.

לקלחת מצטרפים גם דוני ין הנפלא בתפקיד מתנקש עיוור בעל יכולות דרדוויל, הירויוקי סנאדה כבעל מלון נוסף ברשת "קונטיננטל", עוד איזה צייד ראשים שיש לו כלב (פרט חשוב) ובהמשך גם קלנסי בראון ועוד כמה ששכחתי. בתפקיד חוזר מגיע שוב איאן מק'קשיין הנהדר, שכל רגע שלו על המסך הוא תענוג צרוף.

השעה הראשונה מרגישה מפוזרת, לא מתגמלת ונמרחת – זה נראה כהמשך הרחבה ופיתוח של העולם המסתורי בו מתרחשת עלילת הסרטים, שזה לא טוב כי העולם הזה מקרטע למוות גם ככה. אבל אז, איכשהו, הכלים מסתדרים על הלוח. הדבר הראשון שמבינים הוא שהסרט בהחלט זורק לפח את המשך הפיתוח לרוחב של עולם המתנקשים היואו-כה-מגניב-ומסתורי ומתמקד במהלך אחד ספציפי כדי להביא לשיא אפקטיבי. הדרך לשם אמנם לא הכרחית, אבל הנבל של המערכה הזו – סקוט אדקינס – כל כך טוב שהסיפור שלו שווה בפני עצמו.

האקשן גם מתגבש בשלב הזה. הסיקוונס המשמעותי הראשון – פשיטה של אנשי המרקיז על המלון – מרגיש דומה מדי למערכה השלישית בסרט הקודם, אבל עומדים לזכותו הביצוע היפהפה של דוני ין האחד והיחיד (שכבר פעם שניה בסרט הוליוודי מגלם לוחם עיוור עם יכולות על אנושיות), ובעיקר העובדה שהבמאי רק משתמש בחלק הזה כמתאבן לסצנות הבאות, שהולכות ומעלות את הרף של הבימוי, הצילום, התסריט והכל.

התסריט שמציב שלושה מתנקשים זה מול זה לא מחדש הרבה, אבל הקלישאה עובדת וגורמת לסצנות רבות להיות קצת יותר מ"עוד מאותו הדבר"; הבימוי והצילום, באופן עקבי, משתדלים לתת לכל סצנה את הייחודיות שלה, ולתת למוות של בריונים רבים איזשהו פאנץ' שיגרום להם להישאר בתודעה שניה אחת נוספת; וכולם יחד מתעלים את כל הנקודות שאספו בדרך לשעה שלישית אדירה שכמה וכמה סצנות מתוכה צריכות להפוך לקלאסיקה.

הבניה של השעה הזו באמת נעשתה טוב, ומרגישה הוגנת ומספקת לכל סאגת ג'ון וויק שחזינו בה עד כה: ג'ון מגיע לפריז למאבק סופי מול המרקיז, ובשעת לילה מאוחרת מתמודד עם כל אלו שרוצים להרוג אותו. סצנות דומות היו גם בסרטים הקודמים, אבל הן מעולם לא הגיעו לכלל שלמות כמו במערכה הזו, שהעבירה אותי מסצנת פה פעור אחת לשניה שוב ושוב.

הקטע המוצלח ביותר הוא מאבק רב משתתפים על יד ומסביב לשער הניצחון. הסיקוונס הזה מבויים בצורה עוצרת נשימה: תנועת מצלמה אחת על מכונית שמבצעת סלאלום ארוך-ארוך תוך כדי קרב יריות היא מהמרשימות שראיתי בחיי. בכלל, ככה צריך להרגיש קרב בכביש מהיר כשכל רגע חותכת את המשתתפים מכונית אחרת, צפירות מכל עבר וכאוס מוחלט – והכל מצליח איכשהו להיות ברור ונהיר לכל אורך הדרך, כשברור מי נמצא איפה, היכן ג'ון והיכן מי שהוא הורג.

בכלל, לאורך הסרט כולו צ'אד סטהלסקי סוף סוף נטש את הסטטיות של המצלמה שאפיינה את הסרטים הקודמים ולמד להשתמש בעוד דברים חוץ מכוריאוגרפיה מושקעת כדי להכניס את הצופים לאקשן. יש פה איזון מושלם בין הבהירות של מהלך הקרבות לבין תורת המצלמה התזזיתית מבית פול גרינגראס, למעט אולי קרב-ההמשך של הסצנה בשער הניצחון, שמתרחש בתוך בית גדול ונטוש ומשתמש פעמיים בטריק של מבט ממעוף הציפור על המהלומות והיריות למטה – דבר שהוא מחווה יפה להוטליין מיאמי (כך אומרים לי, אין לי מושג מה זה), אבל טיפה הזיז אותי אחורה מקצה המושב.

הקלישאה שהתסריט הציב בשלב הזה – הגעה לנקודה פלונית במרדף נגד השעון – ממשיכה את האפקטיביות של הסרט בסצנת מדרגות בלתי נשכחת, שבה כוכבי הסרט באמת נותנים את כל הנשמה, ואני לא מדבר רק על השחקנים.

וסצנת השיא? המאבק האולטימטיבי? שיואו. לא האמנתי שסרטי ג'ון וויק יצליחו לעשות את זה כל כך טוב, אבל וואלה. הרגע הזה כל כך אפקטיבי, כל כך מותח וכל כך מסעיר – ששכחתי בזמן אמת שחיכיתי שלוש שעות כדי להגיע אליו.

הסרט, בחוכמה רבה, גם מבין ששווה בשלב הזה לעטוף את הסיפור של ג'ון וויק כמו שצריך, ולתת לצופים הרגשה שכל הבלגן היה שווה, בלי לחזור לסטטוס שכבר היינו בו. היקום הקולנועי (כי כמובן) של ג'ון וויק ימשיך – יש ספין אוף בדרך וגם סדרת טלוויזיה (סצנת קרדיטים בסוף בסוף, למי שמתעקש) – אבל אני בספק אם יהיה "ג'ון וויק 5", וטוב שכך. הסרט הזה טיפס על גבעה גבוהה מאוד, אבל הגיע לפסגה בשלום והוציא אותי כמעט טרוף נשימה מהאולם.

אז היה צריך לחתוך קצת? כן. חלק מהמונולוגים והדיאלוגים מטופשים נורא? כן. המבטא של ביל סקארסגארד מעצבן? אוהו. ג'ון וויק חסין מדי ליריות, קפיצות מבניינים ופגיעות ממכוניות? לגמרי. אבל איכשהו השלם לא רק גדול מסך חלקיו, אלא משתמש במה שטוב בהם כדי להגיש את מה שהוא לא רק הסרט הטוב בסדרה, אלא יצירה עם קתרזיס כל כך מוצלח שאני בטוח שעוד תיכנס לרשימות כאלו ואחרות. יופי סטהלסקי, אני אלך גם לסרטים הבאים שלך.