רודף העפיפונים

במקור: The Kite Runner
במאי: מארק פורסטר
תסריט: דייויד בניוף
על פי הספר מאת חאלד חוסייני
שחקנים: חאליד עבדאללה, שון טואוב, זכריה אברהימי, אחמד חאן מחמידז'אדה, הומאיון ארשדי

"מקרי אלימות, לעיתים קרובות מכוונים כנגד זרים, מוסיפים להתרחש בקאבול. מבקרים מתבקשים לשמור על רמה גבוהה של מודעות בטחונית, להימנע מהפגנות וכינוסים פוליטיים, להימנע מלהסתובב לבד בלילה וליצור קשר עם נציג הקונסולה שלהם לקבלת המידע העדכני ביותר."
(מדריך "לונלי פלאנט" לאפגניסטן)

לא כך זכר אמיר את עיר הולדתו. קאבול שהוא זוכר מלאה ניחוחות עשירים של תבלינים מהשוק, מסבירת פנים, מלאת מוסיקה ומשחקים ושום דבר לא יקרה אם תתלונן על שיטות החינוך של המולות בבית ספר. מצד שני, כבר שנים שהוא לא היה בקאבול. בתחילת הסרט, אמיר הוא סופר צעיר שחי עם אשתו באמריקה בשנת 2000. שיחת טלפון מהצד השני של העולם קוראת לו לחזור לאפגניסטן ולכפר על מאורע מעברו. כדי להבין מה בדיוק קרה, נחזור לסוף שנות השבעים, לזמנים תמימים יותר.

אמיר היה בנו של אחד מנכבדי קאבול. אביו, אלמן בעל דעות אנטי דתיות אותן נהג לחלוק עם ידידו רחים, גידל את בנו בבית מפואר. חסן, בנו של אחד המשרתים, היה חברו הטוב ביותר של אמיר. השניים שיחקו ביחד כל היום, כאשר חסן גומע בצימאון את הסיפורים שאמיר כותב, ואמיר מספר לכולם איך חברו הוא רודף העפיפונים הטוב ביותר בקאבול.

באפגניסטן כדורגל הגיע רק עם שלטון הטאליבן. אמיר וחסן מתאמנים לקראת תחרות העפיפונים הגדולה, בה ילדי העיר מתחלקים לצמדים, אחד מנסה לחתוך בעזרת חוט העפיפון שלו – המכוסה שברי זכוכית – את הטיארות של המתחרים, והשני רץ להביא את העפיפון שנפל. קצת מוזר לחשוב על הטסת עפיפונים כעל ספורט אקסטרימי, אבל בעולם שבו ערוץ ESPN משדר את אליפות ארה"ב באבן-נייר-ומספריים, הכל אפשרי.

לא הכל דבש עבור הילדים ופער המעמדות מסכן שוב ושוב את המשך הקשר. אמיר ואביו הם פאשטונים, האליטה של החברה האפגנית, בעוד חסן שייך לקבוצת ההאזארים הנחשבת נחותה. הצקות תכופות מצד ילדים גדולים יותר, והתהייה הטורדנית האם חסן הוא באמת חבר או משרת נאמן, מביאות לקרע שעליו אותה שיחת טלפון גורמת לאמיר לרצות לכפר.

מתבקש להשוות את 'רודף העפיפונים' לספר עליו הוא מבוסס. מאחר שאני אחד משמונה האנשים בעולם החופשי שלא קראו את הספר, אמנע מכך. אני בהחלט יכול להכריז, לעומת זאת, שמדובר באחד המקרים החמורים ביותר שראיתי של טריילר שאין לו כל קשר לסרט אותו הוא משווק. למשל, בעוד הטריילר מכיל בעיקר משפטים באנגלית, הסרט עצמו דובר ברובו שפות אפגניות, כמו פאשטו ודארי. מגיע הרבה קרדיט ליוצרים שלא נכנעו לדרישות שונאי הכתוביות ודאגו לשמור על אותנטיות (אם כי הסצינות ב"אפגניסטן" צולמו בסין).

הטריילר גם מציג את הסרט כאוסף של משפטים קיטשיים שרובם לא היו עוברים בקרת ציניות אפילו אצל חני נחמיאס. אך למעשה, מדובר בסרט לא קל לצפיה, שלצד סצינות מרהיבות של רדיפת עפיפונים ומסיבות צבעוניות, מכיל סצינות מטרידות של כפיה דתית והתעללות מילולית ופיזית במבוגרים וילדים. גם רגעי הקיטש הדביקים ביותר אינם גורעים מאפלוליתם של רגעים אחרים.

השחקנים אינם מוכרים במיוחד. חאליד עבדאללה (אמיר המבוגר) השתתף כאחד המחבלים ב'טיסה 93' ושון טואוב (רחים) הופיע ב'התרסקות' ובתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה רבות, אבל את שניהם סביר להניח שלא תזהו גם אם הם ישבו לידכם במטוס. הילדים המגלמים את אמיר וחסן הצעירים עושים עבודה סבירה, בהתחשב בכך שזו הופעתם הראשונה על המסך. מי שבאמת בולט לטובה הוא הומאיון ארשדי (קוראינו באיראן מכירים אותו מ'טעם הדובדבן') שמלבד השתייכותו למועדון כפילי ששון גבאי, עושה עבודה נפלאה בתפקיד אבא של אמיר. הפיכתו מגביר מזרחי שכל הסובבים מכבדים אותו ומתחנפים אליו, למהגר אומלל ומוזנח שדואג לעתיד בנו, נעשית בצורה אמינה ונוכחותו ממלאת את המסך ללא מאמץ.

הקיטש מהטריילר לא נעדר מהסרט לגמרי. 'רודף העפיפונים' נוטה פה ושם למשפטים מביכים על סף ההומוארוטיקה, כמו "בשבילך, אלף פעם ועוד פעם", ועם כל הרצון, באמת קשה להתחבר להתלהבות של הדמויות מדברים כמו עפיפונים ומפגש עם גנרל מודח. החלק האחרון של הסרט, שבו הוא הופך כמעט לסרט אקשן, אמנם קודר יותר מקודמיו, אבל מלא חורים וקשה לסיספונד. למרות זאת, הבמאי מארק פורסטר ('למצוא את ארץ לעולם לא', 'מעבר לכל דמיון'), מצליח לשמור על רמת עניין גבוהה ולמנוע מהקיטש להרוס את אווירת הגיהינום עלי אדמות איתה נאלצות הדמויות להתמודד בחלק מהזמן.

באולם שליד מוקרן 'מלחמתו של צ'רלי ווילסון', בו כוכבים הוליוודיים דנים על הפניית הון עתק ל"הצלת" אפגניסטן. 'רודף העפיפונים' מציג את נקודת המבט של מי שבסך הכל רצו לחיות חיים נורמליים, כאשר כוחות דתיים ופוליטיים זוממים להפוך אותם לאבני משחק בלוח שש בש ענק. טוב לצאת מהאולם ולהבין כמה התסריט הזה רחוק ממני, ומפחיד לקלוט כמה מהר המצב יכול להשתנות.