ביקורת: השורד האחרון

שיעור במורשת קרב לקראת יום הזכרון לחיילי הצבא המוסרי ביותר בעולם, הצבא האמריקאי
שם רשמי
השורד האחרון
שם לועזי
Lone Survivor

הכלל הראשון של המלחמה אומר, "לעולם אל תסתבך במלחמה יבשתית באסיה". האמריקאים ‏לא ‏למדו ‏את ‏הכלל ‏הזה, כי הם עושים את זה שוב ושוב.

בואו נשמע קצת מורשת קרב. ארבעה חיילי SEALS יצאו למשימת חיסול של מנהיג טליבאן ‏בהררי אפגניסטן. בעוד הם יושבים במארב, הם התגלו במקרה על ידי קבוצת רועי צאן מתושבי ‏המקום. החיילים היו יכולים להרוג את האזרחים במקום, אבל העדיפו לתת להם ללכת; אותם ‏רועים מיהרו אל הכפר הסמוך, הזעיקו את כל הטאליבאנים ברדיוס של קילומטרים, וארבעת ‏האמריקאים מצאו את עצמם במצור מול מה שנראה כמו אינסוף חיילי טליבאן חמושים. אני לא הולך לספר איך זה נגמר, אבל שם הסרט עשוי לספק רמז כלשהו.‏

מה שמוזר הוא שאת הסיפור הזה שמעתי כבר בגן. לקראת יום הזיכרון סיפרו לנו את הסיפור על לוחמי הל"ה, והוא היה אותו הדבר: קבוצת לוחמים, רועה ערבי, הדילמה האם ‏להרוג אותו, הבחירה באפשרות האנושית יותר, ‏ותשלום המחיר על כך. ובכל זאת הסרט הזה אמור להיות מבוסס על סיפור אמיתי שקרה באפגניסטן ב-2005. מה הקטע, האמריקאים שמעו את סיפורי הגבורה הישראליים והחליטו לעשות רימייק בחיים האמיתיים?

חיטוט קצר באינטרנט יגלה, אלא מה, שאף אחד משני המיתוסים האלה לא באמת נאמן לחלוטין לבמציאות. בשני המקרים אנשים לחמו בגבורה ומתו, כמובן – ואני לא מתכוון להפחית בחשיבותם או בכבודם – אבל הסיפור שסופר עליהם עבר שינויים שהפכו אותו למתאים יותר לשיעורי מורשת. אני מוכן לנחש שלכל צבא בעולם יש סיפור "רועה ערבי" משלו, ויש לזה סיבה: זה סיפור טוב. הוא מציג את הצבא שלנו (ולא ‏משנה מי "אנחנו" בסיפור הזה) כצבא המוסרי ביותר בעולם, היחיד ששומר על אנושיות למרות הכל; אבל מתחת לזה, עבור החייל בשטח ‏הסיפור מעביר מוסר השכל ברור וחד משמעי: כשאתם יוצאים למלחמה תשאירו את המוסר ‏בבית, אחרת תגמרו כמו הלוחמים ההם – גיבורים, אציליים ומתים. מי שמרחם – מתפגר.‏

ובאמת, "השורד האחרון" נראה כמו סרט מורשת-קרב להקרנה בפני תלמידים בימי זיכרון ‏אמריקאיים. הסרט ממוקד במשימה. החיילים – כולם מגולמים על ידי שחקנים ידועים למדי: מארק ‏וואלברג, טיילור קיטש, אמיל הירש ובן פוסטר – מוצגים, עם מנה ייצוגית של איפיון לכל אחד מהם ‏‏(יש להם חברות שמחכות להם בבית). המשימה מתחילה, היא מסתבכת, ואז – רצף ארוך מאוד ‏של יריות. חלק גדול מהסרט הוא מה שניתן לכנות סצינת אקשן ארוכה מאוד אחת, אם כי קצת לא ‏נעים לקרוא להתרחשות "אקשן", כאילו אנחנו כאן בשביל הכיף. גיהנום הוא תיאור טוב יותר. ‏הנחתים תקועים באזור הררי, בלי הרבה תקווה לחילוץ, ומוקפים באויבים שיורים עליהם מכל ‏עבר; כמו בהרבה סרטי אקשן לא-משהו אחרים, קשה להבין מה קורה ומי יורה לאיפה, אבל כאן לא בטוח שזה העורך של הסרט שצריך להאשים בכך או שזה פשוט היה המצב האמיתי. ההרגשה היא לא של אינדיאנה ג'ונס ששלומו מובטח, ויותר כאילו הלך עלינו, הכל אבוד וכל ‏מה שאפשר לעשות הוא לדחות את הקץ כמה שאפשר. מה שדי נכון.‏

ובכל זאת, מבחינות אחרות הארבעה דווקא מזכירים גיבורי אקשן אופיניים, לכן עוד בזמן הצפיה, גם בלי לגגל את הפרטים, לא הצלחתי לקחת אותו ברצינות מלאה כסיפור אשכרה-ככה-זה-היה אמיתי. למשל: כמו בכל ‏ג'יימס בונד או קול אוף דיוטי, כשמדובר ברעים, החוק הוא – כדור אחד, הרוג אחד. כל יריה הורגת ‏מיידית. הטובים, לעומת זאת, סופגים כדור אחרי כדור ופציעה אחרי פציעה, וזה גורם רק להורדה ‏של 5% במד החיים שלהם. שוב ושוב הם צונחים מגבהים עצומים ומתרסקים על הסלעים למטה ‏‏(לפעלולנים מגיע אוסקר). קשה להאמין שאחרי נפילה אחת כזאת מישהו מהם עוד היה מסוגל ‏ללכת, ובכל זאת, הנה הם שוב, קמים ויורים ונורים וסובלים ויורים.

וזה העניין האחר: הם נורים הרבה. ברגעים אחרים הסרט מזכיר אימה מז'אנר ה"פורנו העינויים". הוא מפגין מין התענגות משונה על ‏הסבל של חיילנו: משתהה על פציעות מזוויעות ומקפיד שלא נפספס אף עצם שבורה. למה, בעצם? ‏מה הקטע? באיזה אופן לראות אנשים טובים סובלים קשות ומתים נחשב לבידור? ייתכן שהכוונה ‏היתה המחשבה הנוצרית שהופכת כל מעונה לקדוש: ככל שהגיבורים סובלים יותר כך הם טובים ‏יותר וראויים יותר להערצה, ולכן אתם הולכים לראות בדיוק ובמפורש כמה הם סובלים, כדי ‏שתעריצו אותם כמו שצריך. ואם המסר היה עדין מדי, אל תדאגו, תקבלו בסוף הסרט מונטאז' ‏ארוך של תמונות האנשים שעליהם מבוסס הסרט, לצלילי שיר על גיבורים שנגנב מדייויד בואי והופשט מאירוניותו.

סרט על חיילים שנלחמים ומתים מעלה, כמובן, שאלות קשות. למשל: למה? למה כל האנשים האלה רוצים להרוג אותנו ואנחנו רוצים להרוג ‏אותם, בעצם? תזכירו לנו, כל המוות הזה, בשביל מה זה היה טוב בעצם? כל אלה שאלות קשות ומעניינות שהסרט לא מתייחס אליהם בשום צורה, רמה ואופן. נקודת המוצא והסיום היא שאנחנו הטובים והם הרעים, וטוב למות ‏אם הרגת בדרך כמה שיותר מהם.‏כשעוסקים בהנצחה לא מערבים פוליטיקה, וחיילים לא שואלים למה, הם מצייתים.

‏"השורד האחרון" הוא סרט מלא באקשן, ובכל זאת ריק. הוא לא כיף, הוא לא אומר שום דבר ‏מעניין, הוא רק רוצה שתעריצו את חיילינו – האומה האמריקאית הגדולה – האמיצים. לחיילים מגיעה הערכה, לסרטי תעמולה – לא ממש. לסרט הזה יש אותו הערך הקולנועי של צפירה.


פורסם במקור בוואלה