ביקורת: גברים בשחור 3

נכון, הוא מיותר להפליא, אבל יש ב"גברים בשחור 3" מסע בזמן, ג'וש ברולין וקצת אמה תומפסון. וזה מספיק

סרט ההמשך של "גברים בשחור" מיותר לגמרי. הוא מנסה לשחזר את הקסם של הסרט המקורי, ‏אבל עושה את זה בציניות ובחוסר חן, אחרי שהחדשנות שבסרט המקורי כבר פגה, עם עלילה ‏תפורה בגסות שמנסה שוב ושוב לחזור על הבדיחות מהסרט המקורי, עד שהן נמאסות. אני מדבר, כמובן, על ‏‏"גברים בשחור 2", שיצא ב-2002.‏

סרט נוסף בסדרה, עשר שנים מאוחר יותר, נשמע כמו אחד הסרטים הכי מיותרים בהיסטוריה ‏הארוכה והמפוארת של סרטים הוליוודיים מיותרים. מי צריך, חצי דור אחרי המקור, המשכון ‏להמשכון מיותר לסרט שמעולם לא היה יותר משעה וקצת של בידור קיצי נחמד? כשהתברר ‏שהתסריט של הסרט נכתב תוך כדי הצילומים, ולא, כמקובל, לפני שהם התחילו, נראה ש"גברים ‏בשחור 3" נמצא בדרך הנכונה להפוך לאסון קולנועי ענק.‏

זה מה שטוב בציפיות נמוכות: קל מאוד להיות מופתעים לטובה. למרבה ההפתעה, "גברים בשחור ‏‏3" הוא לא אסון. זה לא הופך אותו ליצירת מופת: הוא בהחלט מיותר, מבולגן, מתאמץ ולא אחיד. יש ‏בו רגעים מצוינים לצד חורים מביכים, אפקטים ממוחשבים מביכים לצד מפלצות יצירתיות ויפות. ‏אבל בסך הכל, הוא לא סרט נורא. בוודאי שהוא טוב יותר מ"גברים בשחור 2".‏

הסרט מתחיל עם הרשע התורן, מפלץ חייזרי בשם בוריס החיה (ג'מיין קלמנט), כשהוא נמלט ‏מהכלא שבו היה שמור ויוצא לנקום בסוכן קיי (טומי לי ג'ונס), שהכניס אותו לשם לפני 40 שנה. ‏כבר בתוך סצינת הפתיחה בוריס מדגים היטב את מה שעובד וגם מה שלא עובד ב"גברים בשחור 3". ויזואלית, הוא מפלץ עשוי נהדר: ‏החזות הכמו-אנושית שלו מכסה בקושי על אוסף מבעית של צבתות, ציפורניים ובשר שהיה גורם ‏לדייויד קרוננברג אושר גדול. הסיפור שלו, לעומת זאת, הוא בין רשלני למטופש. הוא נמלט מהכלא ‏בעזרת דמות שמופיעה ונעלמת בלי הסבר; הקאצ'פרייז העלוב שלו, שאותו הוא משמיע ‏באובססיביות בכל פעם שהוא הורג מישהו, נשמע כמו משהו שתסריטאי לחוץ הגה 15 שניות לפני ‏הצילומים.

בוריס חוזר לשנת 1969 כדי לחסל את קיי לפני שקיי יחסל אותו, ואגב כך להביא (אלא מה) ‏להשמדת העולם. ג'יי (וויל סמית) מגיע אחריו כדי לחסל את בוריס לפני שיחסל את קיי לפני ‏שיחסל אותו. מסע בזמן בתור זריקת מרץ לפרנצ'ייז עייף הוא רעיון טחון היטב – מ"מסע בין כוכבים" ‏ועד פוקימון – אבל הוא עובד. המעבר לתקופה אחרת מאפשרת לג'יי, שחייזרים וטכנולוגיה ‏עתידנית כבר לא מפתיעים אותו, שוב להיות תקוע בסביבה לא מוכרת. גירסת 1969 של מטה ‏הגברים בשחור – שבו כל החייזרים הם יצורים בנוסח סרטי המדע הבדיוני של התקופה – היא ‏אחת ההברקות של הסרט. ההברקה השניה היא הגירסה הצעירה של קיי, שאותו מגלם ג'וש ברולין. מתברר שטומי ‏לי ג'ונס בגילומו של ג'וש ברולין משעשע אפילו יותר מטומי לי ג'ונס בגילומו של טומי לי ג'ונס. גם אמה תומפסון שם. עם משקפי שמש. ‏ובקשר לסיפור, נו, אם ראיתם כבר כמה סרטי מסע בזמן, אתם מכירים בדיוק את סוג הדברים ‏שקורים שם ואמורים להפתיע אתכם, ולא מצפים ממנו להיות הגיוני בשום צורה.‏

אפקט התלת-מימד בסרט עשוי לא רע, אבל בתור סרט שהרבה מהסצינות החשובות בו ‏מתרחשות בגבהים (את הקפיצה בזמן ג'יי מבצע באמצעות קפיצה מבניין קרייזלר, משום מה), ‏אפשר היה לצפות לקצת פחד גבהים. במקום זה, הדמויות נראות כאילו הן רצות באולפן על רקע ‏מסך ירוק, במקום להיראות כאילו הן תלויות בין שמים לארץ, מרחק של סנטימטרים מנפילה אל ‏מותם. כרגיל, גורל העולם כולו אולי מונח על הכף, אבל זו לא סיבה להזיע או להתרגש. כזה הוא ‏‏"גברים בשחור 3": שיגרה מבצעית. בתור סרט פופקורן הוא בסדר, ובנסיבות הקיימות, "בסדר" ‏הוא מעל ומעבר לציפיות.‏