מישל יאו ניצחה בפער שאין אפילו טעם לקרוא למישהו אחר מהתחרות מתמודד מולה. אם כי, כן, קי הוי קוואן זכה במקום השני מה שאומר שלראשונה סרט אחד ניכס לעצמו את שני המקומות הראשונים בסקר הופעת השנה. את ההיסטוריה של סקרי השנה ניתן לראות כאן.
ועכשיו, אלה הם עשרת הסרטים שהגיעו למקומות הראשונים בדירוג בסקר המקדים. רק אחד יכול להיות סרט השנה:
סרט השנה של עין הדג לשנת 2022:
- הכל בכל מקום בבת אחת (43%, 213 קולות)
- אהבה בשחקים: מאווריק (10%, 51 קולות)
- הפייבלמנים (10%, 48 קולות)
- רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית (8%, 40 קולות)
- RRR (7%, 33 קולות)
- באטמן (6%, 28 קולות)
- אדומה אש (5%, 26 קולות)
- אין מצב (4%, 21 קולות)
- גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו (4%, 21 קולות)
- האדם הגרוע בעולם (4%, 19 קולות)
מס' מצביעים: 500
הנה הסרטים שנמצאים בהמשך הדירוג:
11. מוזר: הסיפור של אל ינקוביק
12. ליקריץ פיצה
13. רכבת הקליע
14. הטרף
15. מלך הצפון
16. סינמה סבאיא
17. במערב אין כל חדש
18. החליפה
19. הנהגת של מר יוסוקה
20. קריוקי
21. בת האמן
22. משולש העצבות
23. מרסל הקונכייה עם הנעליים
24. דיוויד בואי: Moonage Daydream
25. התפריט
26. משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק
27. בחורים טובים
28. טיל אדום
29. לא רעים בכלל
30. ברברי
מתוך 320 סרטים שנמצאים ברשימה, 265 נצפו על ידי אדם אחד לפחות; 148 סרטים קיבלו מעל 10 הצבעות ותשעה סרטים קיבלו מעל 100 הצבעות. הסרט שדורג הכי הרבה פעמים (לטוב ולרע) הוא "הכל בכל מקום בבת אחת". אחריו נמצאים "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף", "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית", "תור: אהבה ורעם", "באטמן", "אדומה אש" ו"ליקריץ פיצה". 123 סרטים דורגו בחמישיה הנבחרת של אדם אחד לפחות.
די מהר היה ברור מה הם תשעת הסרטים הראשונים בעשירייה, אך המקום העשירי התגלה כחמקמק ונתפס על ידי מספר סרטים עד שהגענו לעשירייה שלפניכם.
השנה הרשימה מכילה שילוב של כל טוב: סרט המשך שריסק קופות, סרט בלוקבאסטר אחר שהוא יותר אימתי וניסיוני, סרט מד"ב מולטיוורסי קומי-דרמטי, תעלומת רצח (שכנראה הייתה נהפכת לשובר קופות אם היו נותנים לה צ'אנס), סרט גיבורי על, אפוס אקשן מרסק קופות (…מהודו), סרט אנימציה בתלת, סרט אנימציה בסטופ מושן, דרמה אוסקרית שהצליחה בישראל (אבל בעולם פחות) וסרט נורווגי פצפון. נראה שהשנה יותר מכל הוסכם שקולנוע מגיע בכל הסוגים, הגדלים, והטעמים.
הסרטים שמרכיבים את העשירייה מראים שבכל תקופה בשנה יש מה לראות בקולנוע – 6 מהם מגיעים מהחצי הראשון של 2022 ו-4 מהם מגיעים מהחצי השני. הסרט הכי מוקדם ברשימה הוא סרט אנימציה שיצא במרץ ("אדומה אש") והסרט הכי מאוחר הוא סרט אנימציה שיצא בדצמבר ("גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו").
הסרטים הלא מופצים ממשיכים להראות את כוחם – ארבעה מהם מקשטים את 30 סרטי השנה של עין הדג. "מוזר" היה גם הכי קרוב להיכנס. גם הסרטים הישראליים הפציצו עם רביעיית סרטי שכולם במקומות 11 עד 30. "סינמה סבאיא", הסרט במקום הכי גבוה, גם זוכה בכבוד שהוא "הסרט שהכי הרבה אנשים ראו ואף אחד לא סימן ב"לא אהבתי"".
זאת גם הייתה שנה טובה מאוד לסרטים שלא דוברים אנגלית או עברית – שני סרטים (סרט הודי לראשונה וכן סרט נורווגי לראשונה) נמצאים בעשירייה וב-30 ישנם גם סרט גרמני וסרט יפני.
למי זאת לא הייתה שנה טובה? טוב, שוברי קופות כן הכניסו כמה סרטים לעשירייה או לשלושים המקומות הראשונים אבל למי שנחשבים כמובילים את המחנה – מארוול ואווטאר, מדובר בשנה שהיא נפילה מוחלטת. מארוול הוציאה שלושה סרטים השנה ואף אחד מהם אפילו התקרב ל-30 המקומות הראשונים. "אווטאר: דרכם של המים" הצליח אפילו פחות מהם, ובהתחשב בכך שהסרט הקודם הגיע למקום השני, אין אלא להכריז עליו כאכזבה בעיני הקהל של האתר. אני בטוח שקמרון יסתדר עם כל המיליונים שלו. או לא, מה אני יודע, יש לו יציאות מוזרות. אל תתפלאו אם הוא מחר יטנף עליכם באיזה כותרת טיפשית בעיתון.
לעומת מארוול, פיקסאר ממשיכים להגדיל את כמות הסרטים שלהם בעשיריות ועולים ל-12. הייתי אומר שמארוול עם ה-9 שלהם יכולים לפחות להתנחם במקום השני, אבל נטפליקס נושפים בקרבם עם 8 סרטים שהם הכניסו לעשיריות – 2 סרטים בכל שנה מאז 2019. זה אמנם פחות חוכמה כשאתה מוציא עשרות סרטים כל שנה, ואני בטוח שבטח יש אולפנים גדולים יותר שיש להם יותר סרטים מהם – ועדיין, מדובר בהישג מרשים למדי.
ארבעה במאים חוזרים אלינו בסקר החדש: גיירמו דל טורו שוב איתנו בפעם השלישית אחרי "פסיפיק רים" ו"המבוך של פאן", ריאן ג'ונסון חוזר בפעם הרביעית (ברצף, יש לציין – כל סרט שלו נכנס לרשימה מאז "לופר"), ג'ורדן פיל חוזר בפעם השנייה וספילברג חוזר בפעם החמישית, מה ששם אותנו בין חמשת הבמאים עם הכי הרבה סרטים בעשיריות, אם כי ההישג האמיתי של ספילברג הוא זה: הוא הבמאי עם הכי הרבה זמן שעבר מאז סרט אחד שהכניס לעשירייה ועד השני – 17 שנים מלאות עברו מאז "מלחמת העולמות" שלו שנכנס לעשירייה. תגידו כן לזקן.
רק 3 סרטים חופפים עם סקר ההופעה הטובה ביותר – אם כי זה כן יוצא 6 הופעות (כמו שנה שעברה) שכן אחד מהם שם בסקר ההופעות 3 סרטים, השני שם שניים והשלישי שם את האחרון.
הסרט הגרוע של השנה היה "מורביוס". כלומר, זה קצת מסובך ואין לנו ממש מדד חד משמעי לבדוק את הנושא הזה אבל בכל מדד שכן יש לנו – הסרט הגיע למקום האחרון, עם מורביליונים של הצבעות, במידה ותהיתם. טוב, יש מדד אחד שבו מובילים עליו ("הסרט שלא קיבל הצבעה חיובית אחת") ושם מנצח דווקא "מים עמוקים". ברכות לזוכים.
בתואר "הסרט הככה-ככה ביותר של השנה" זוכים "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" שזכה במספר קולות ה"ככה-ככה" הגבוה ביותר, ו"אנצ'רטד" שהיה הסרט שהיה הכי קרוב להגיע לאיזון בין הצבעות "לא אהבתי" ו"אהבתי".
רק שני שחקנים מופיעים בשני סרטים שונים: פול דאנו שעושה דאבל עם "באטמן" ו"הפייבלמנים" וג'יימס הונג שמפציע בתפקידי משנה גם ב"הכל בכל מקום בבת אחת" וגם ב"אדומה אש". עם זאת, התופעה הבולטת ביותר בעשירייה היא סרטים על היחס בין הורים וילדים: "אדומה אש", "הכל בכל מקום בבת אחת", "הפייבלמנים", ו-"פינוקיו" כולם סוחטים דמעות ובדיחות מהנושא, וזה לפני שנכנסים למשהו חמקמק כמו "יחסי ילד ודמות הורה".
הסקר ייסגר ביום שישי ה-20.1.
אז בחמישייה שלי יש לפחות 2
אדומה אש ופייבלמנים(אני לא זוכר אם אהבה בשחקים נכנס לרשימה שלי או היה באהבתי בלבד)
ובכל מקרה זו רשימה שממש תואמת אבי השנה.
כמעט כל סרט שאהבתי נכנס .
וכל סרט שנכנס וראיתי די אהבתי
לא ראיתי את כולם אבל בסדר
אצביע לפייבלמנים כמו שחשבתי מתחילת השנה תאמת אז אין אצלי שינוי
תודה קרקר שענית בפוסט ההוא של המוקדמות
אז כן יש לי 3 מהחמיישיה וזה מרשים ביותר
וזו רשימה שגם הפתיעה אותי מאוד תאכלס
אדומה אש עשה זאת בסוף? באטמן?
שוב נראה שלרוב הדומם באתר יש מה לומר פה
דירוג העשיריה:
לא ראיתי: הפייבלמנים, האדם הגרוע בעולם.
לא הבנתי את ההתלהבות: מאווריק
אהבתי: אדומה אש, אין מצב.
5. RRR: אין לי מושג אם באמת מגיע לו, או שהוא נהנה מהעובדה שאף פעם לא ראיתי סרט בסגנון הזה אז אני מוכן למחול לו על כל מה שבסרטים רגילים היה נחשב לבלתי נסלח. תכלס היה כיף טהור, ושלוש שעות שהרגישו כמו שעה.
4. פינוקיו: האמת שהייתי שמח לקצת יותר מיקוד, ועדיין.. כל כך יפהפה וכל כך מרגש.
3. תעלומה יוונית: הסרט הראשון היה בעיני סתם סרט חביב ואוברייטד בטירוף. הגעתי לסרט הזה עם ציפיות למשהו כמו הקודם, והופתעתי בענק. עם הוא היה קצת פחות סופר-חכם וקצת יותר מותח, אולי גם היה מגיע למקום הראשון.
2. הבאטמן: איזו יצירת אווירה מדהימה.. מאט ריבס ומייקל ג'אקינו סחפו אותי לחלוטין לגות'אם שניה אחרי שהסרט התחיל. כמו במקרה של חולית, בסופו של דבר התחושה שנשארה אתי מהסרט היא לא כמה הוא ארוך או כמה התסריט שלו לא מוצלח, אלא תחושת וואו ענקית שנובעת מכל השאר, ובפרט הבימוי. ואז הסתיימה השנה והתברר שלמעשה הוא היה סרט גיבורי העל עם התסריט הכי פחות גרוע, אז בכלל..
1. הבמב"א: כן, נו.. הבחירה הכי צפויה. כן, אולי הסרט קצת יצא מפרופורציה עם הכיבוש הטוטאלי של כל סיכומי השנה והמועמדויות. כן, בסוף הוא היה פחות מופרע ממה שהיה נראה בטריילר. כבר הייתי בטוח שאני לא אצביע לו, אבל הספיק לי לראות שוב את הקטע הקצר מרגעי השנה כדי להיזכר ש-מה אפשר לעשות, הוא הסרט הכי טוב שיצא השנה.
אז, גם השנה נראה שהמתח העיקרי הוא מה יגיע למקום השני
(ל"ת)
אותי מעניין גם קרב האנימיצה
(ל"ת)
גם אותי. אני מייחל שפינוקיו ינצח במקצה הזה
ומה אתך?
עד כמה שזכור לי, כתבת דעה חלקית על פינוקיו כשהיית באמצע הסרט, אבל מהתגובות שלך פה אני מבין שגם אחרי שסיימת אותו אדומה אש נשאר אצלך במקום הראשון, אז מה באמת חשבת על פינוקיו?
ופליז אל תבאס אותי ותכתוב על פינוקיו דברים כמו שכתבת על לא רעים בכלל, שלפחות הפעם לא נהיה לגמרי לגמרי חלוקים.
האמת שלצערי לא ראיתי עדיין
רציתי לראות ב3-4 חלקים לפני שתתחיל תקופת המבחנים אבל לא הצלחתי .
עכשיו אני כבר בפנים ואין לי זמן, ועד שאני רואה טלוויזיה אני עייף מידי לנסות להתעמק במשהו חדש(אז אני בעיקר צופה בפעם המי יודע כמה באיך פגשתי).
אני לא מאמין שהדעה שלי תיהי רע כל כך על הסרט הזה , כבר ממה שראיתי נראה שהו א יתן קרב לאדומה אש.
אני מאמין שאראה אותו ובכלל אתחיל להשלים דברים באמצע פברואר.
אני כן אגיד מה אני חושב עליו כשאראה , גם אם זה יהיה בזמן אוד מאוחר , מקווה שתסתכל.
*בכל מקרה לא מאמין שהיה מנצח את הפייבלמנים
אז מסתבר שאנחנו לא לגמרי חלוקים השנה על הכל, הידד!
שימחת אותי.
היי גם לפני שנה הסכמתי שמטישלים סרט טוב
אבל רחוק רחוק מהסרט אנמיציה הטוב של שנה שעברה(וגם אם היה יוצא השנה לא היה מנצח מבחינתי)
ומה עם 2020?
אתה מסכים שאז מוליכי הזאבים היה סרט האנימציה של השנה?
(על מי אני עובד? איך שאני מכיר אותך, אתה בטח תגיד שנשמה הוא סרט האנימציה הטוב של 2020)
חחחח ברור שאתה צודק
(ל"ת)
וואלה, אתה באמת מעריץ פיקסאר רציני
אז סרט האנימציה של 2023 אצלך יהיה ״אלמנטלי״, אני מבין.
טוב, אני מניח שזה שוב יציב אותנו במחלוקת, כי נראה לי שסרט האנימציה של 2023 אצלי יהיה ״ספיידרמן ברחבי ממדי העכביש״ ואם לא הוא אז הסרט הבא של מיאזאקי (בעצם, גם שינקאי הולך להוציא סרט חדש שהפעם כנראה גם יוקרן בארץ, כך שיכול להיות שאחרי צפייה בחזותיות המרהיבה של סרטי שינקאי לראשונה על המסך הגדול, אני אחשיב אותו לסרט האנימציה של השנה).
שמע התשובה שלי מתחלקת פה לכמה דברים:
1)נשמה- אני מסכים שמבחינה ביצועית הוא לא מספיק טוב אבל בגלל שהרעיון מאוד מעניין הוא מקבל אצלי הרבה נקודות(ובחרתי בו על פני לוקה למרות שלדעתי הביצוע של לוקה בין הטובים בשנים האחרונות של סרט אנימיצה)
2)פיקסאר- אני מאוד אוהב אותם(וגם את דיסני באופן כללי למרות השנים האחרונות ) בגלל שהם משלבים בין רעיונות טובים,ֶלבין ביצוע טוב, לבין תום לב ותמימות ,ֶלבין כך שהם מדברים גם לילדים וגם למבוגרים(שוב להבדיל מפינוקיו נניח שהיה הפוך) .
3)שנת 2023- יש גם סרט של דיסני שאני מקווה שיהיה טוב הפעם(אגב עד השנים האחרונות העדפתי את דיסני תאכלס לרוב ), אלמנטלי נראה טוב.
את ספיידרמן הראשון לא אהבתי כל כך אז לא נראה לי שהוא יהיה תחרות .
מיזאקי יהיה התחרות גדולה- אני לרוב אוהב אותו עד מאוד, הסרטים שלי ממש טובים, אני מאוד רוצה שהוא ינצח שנה הבאה.
הייתי רוצה באמת לצפות לסרט הבא של דיסני
בעיקר בשל כך שכריס באק, האחראי על שניים מסרטי דיסני הטובים ביותר לדעתי (טרזן ולשבור את הקרח), מביים אותו.
אבל אחרי רצף שלילי של סרטים לא משהו בכלל תחת ניהולה הכושל של ג׳ניפר לי (את עולם מוזר עוד לא ראיתי, אבל לאור הביקורות הלא ממש מחמיאות, קשה לי להאמין שהסרט הזה ישבור אצלי את הרצף השלילי), אין לי ממש אמון באולפני האנימציה של דיסני.
במיוחד כשכבר ראינו, עם לשבור את הקרח 2, שגם כריס באק יכול להוציא סרטים לא משהו כשהוא תחת הניהול הכושל של לי.
כן גם אני כבר מתקשה להאמין בהם אבל משאלה נשמע מעניין
(ל"ת)
אכן
ולכן כתבתי שהייתי רוצה לצפות לו.
על הנייר יש פה רעיון מעניין + במאי איכותי + (אולי) איזושהי נגיעה של אנימציה ידנית (אם כי הנושא הזה עוד לא ממש ברור), כך שיש פה למה לצפות. אבל השאלה הגדולה היא האם יש סיכוי שסרט של דיסני אנימציה כיום, עם ההנהלה הכושלת שדרדרה את האולפן מטה, יכול להצליח ולהיות באמת סרט טוב?
אני, כאמור, סקפטי, אבל עדיין יש בי איזה צד שבכל זאת מחכה לראות אם אולי יתרחש הנס וזה יהיה סרט מוצלח, או אולי אפילו יצירת מופת כמו סרטים אחרים של הבמאי (טרזן ולשבור את הקרח).
פאשיסטים, לא נאצים, והוא הביא את זה מההיסטוריה.
(ל"ת)
כן נכון, זה פשוט לא היה בסיפור המקורי
(ל"ת)
ובכן, הספר יצא לאור בשנה שבה נולד מוסוליני
אז היה קצת קשה לכלול בו פאשיסטים.
אני מבין שאתה חושב שאתה חכם או מצחיק מהתגובות הללו
זה בסדר שאתה חושב ככה אבל לא ממש
אני מבין שאתה חושב שעיבוד ליצירה חייב להיות זהה ב100% ליצירה המקורית
זה בסדר שאתה חושב ככה אבל לא ממש
לא שברור לי למה אנחנו ממשיכים בשיחה
אבל כתבתי תגובה שלמה, הייתה שמה פסקה על זה
אם אתה רוצה להחליט מה אני חושב מפסקה קצר ה זה קצת לא רציני
אני בסך הכל תיקנתי שאלו פשיסטים ולא נאצים
לגבי הדיון למה דל טורו החליט לכלול בסיפור את מלחמות העולם והפשיזם (נושאים שקולודי אולי היה בוחר להכניס, אבל אפעס היה לו קצת קשה להתייחס אליהם) – אולי המקום לדיון הוא בביקורת על הסרט?
בסדר גמור מקבל (:
(ל"ת)
היי, אני חושבת ששלמקו מצחיק
ושאתה נעלב מכלום ואז מעליב סתם.
לא נעלב אני פשוט חשבתי שזו תשובה לא עניינית
להבדיל אגב מהתשובה האחרונה שלו
אכן, נראה שיש קרב צמוד ביותר על המקום השני
אחרי מספר ימים שהיה נראה שהפייבלמנים התמקם בבטחה שם, עכשיו טופ גאן הצליח לקחת לו את המקום בהפרש של קול אחד בלבד!
בכל הנוגע למקום השני, נראה שעד שזה לא נגמר זה לא נגמר.
מרגיש קצת טרול
אבל בחרתי בRRR רק מכמות האנרגיה שהסרט הזה עשה לי בגוף (הבמב"א הכי התקרב לזה)
אני חייב להגיד שבשונה מסקר הופעת השנה, פה אני מרוצה בהחלט
כל שלושת סרטי השנה שלי (פינוקיו של דל טורו, בחורים טובים ולא רעים בכלל) נכנסו לשלושים, כאשר אחד מהם (פינוקיו) גם נכנס לעשיריה.
קצת מפתיע אותי שאדומה אש נמצא בעשיריה.
הייתה לי תחושה שהוא לא ממש הצליח פה בעין הדג.
מלבד אבי3 לא ראיתי הרבה שמזכירים את הסרט לאורך השנה או שטוענים שהוא אחד מסרטי השנה, כך שזה נראה לי יותר הצבעות של הקוראים השקטים באתר (גם שנה שעברה פיקסאר נעזרו בהם כשהכניסו לעשירייה את נשמה, שלא זכור לי שהיה עליו הרבה דיבור והכניסה שלו לעשיריה הפתיעה אותי מאוד).
כן בהחלט נראה שפקסאר חזקים ברוב הדומם של האתר
אבל האמת לפני שנה כן היה דיבור על נשמה(ועל לוקה גם )
אדומה בהחלט הרגיש חלש יחסית
על לוקה דווקא אני זוכר שהיה דיבור ובהחלט ציפיתי אז שהוא יהיה הנציג של פיקסאר בעשיריה
וזה בכלל הפתיע אותי, שלוקה נשאר מחוץ לעשיריה בעוד ונשמה נכנס.
לוקה היה דיבור ער אבל בעיקר פוליטי
על נשמה היה הרבה דיבור על רמת הסרט(בעיקר שקרקר מתנגד לאיכותו לעומת כמה שבעד)
אבל באמת שאם לוקה היה נכנס ונשמה בטופ 15(יענו הפוך ממה שקרה ) זה היה גם הגיוני מבחניתי.
כי באמת שניהם היו חזקים באותה שנה , שוב בטח לעומת אדומה אש שהיה חלש בדיבור לפיקסאר .
ולדעתי באמת אדומה אש סרט מעט פחות טוב מהשניים האחרים , אבלהוא עדיין סרט מאוד טוב לדעתי וממשיך את ההצלחה של פיסקאר בשנים האחרונות בתור אולפן האנמיציה המוביל
ספירת נטפליקס
נכון שגם פה וגם בפיסבוק כתבת על כמות הסרטים שנטפליקס הכניסה בהייסתגות מסוימת .
אבל בכל זאת הזכרת את זה , ואני לא חושב שזה אזכור שמתאים לספירת כמות.
נכון שיש אזכורים למארוול ופיקסאר, אך ההשוואה אינה נכונה לדעתי – גם פיקסאר וגם מארוול עושים סרטים בסגנון אחד ולכן היה היגיון מסוים להכניס אותם לספירה "כמו במאים" , אבל נטפליקס עושים את כל הזאנרים כמעט, כך שההכנסה שלהם מעט לא במקום.
זה כמו להכניס כל אולפו גדול אחר, וורנר, יוניברסל וכו וכו , ואז שמסתכלים על זה ככה כמה סרטים היו לכל חברה מאז שהתחרות הזו קיימת? אני מניח שיותר מנטפליקס, גם אם נתחיל את הספירה מאז שנטפליקס הגיעו לארץ , אני מאמין שלדיסני והמטריה , יוניברסל וכו יש יותר מנטפליקס.
והכוונה שלי היא לא שיש לי משהו ספצפית נגדם , אלא שהם אולפן גדול שמייצר הרבה מאוד זאנרים כך שמוזר לי שהם נכנסים לספירה כזו
נכון, מה גם ש״סרט נטפליקס״ זאת הגדרה שיכולה להכיל סרט שלא הופק בשום צורה ע״י נטפליקס ורק בסוף ההפקה נרכש להפצה ע״י נטפליקס
(ל"ת)
נכון אתה צודק
בדומה למיטשלים נגיד ,
אחרי שלוש שנים רצופות* שמארוול זוכים בסרט השנה, עכשיו הם אפילו לא מכניסים סרט לשלושים
וואו, זאת חתיכת נפילה.
לרדת מהתקופה הטובה ביותר של מארוול בעין הדג לדבר הזה זה באמת נפילה רצינית, שלא לומר התרסקות על פנים.
*ב-2020 מארוול לא הוציאו כלום, לכן אני לא מחשיב את השנה הזאת כשנה שקוטעת את הרצף.
לא מבין
או שפספסתי לגמרי או שלא ראיתי את אותו סרט כמו כולם אבל תעלומה יוונית הוא בעיניי פשוט סרט רע ומשעמם. העובדה שהוא מלא כוכבים ומוצר של ריאן שו-איסמו לא משנה כלום. מזכיר מאד פלוםים אחרים עתירי כוכבים וכשלון.
אז אולי תסבירו לי – מה פספסתי? לא מותח ולא מצחיק והמבטא הכי הזוי שאפשר של דניאל קרייג…
בדף הביקורת יש אנשים שחצי מסכימים איתך, כולל אני.
הוא לא משעמם אבל הוא בינוני נטפליקסי כזה. באותה אמה מבחינתי כמו הסרט ההוא של סנדלר וגניפר אניסטון בנטפליקס.
וכל סרט שלא מצליח לנצל את הכישרון של תותחית בתחום היצירות עם הניחוח הקומי כמו קתרין האן מאבד הרבה נקודות מבחינתי.
לא מפתיע אותי שהסרט מצליח בנטפליקס אבל מוזר לי כל הביקורות החיוביות, קצת כמו שקורה עם וונסדיי.
את הציטוט הבא
'לא' הבלונדינית הזקנה מהלוטוס הלבן: "זה כל כך מטומטם שזה גאוני"
בלאנק:"לאא!!! זה פשוט מטומטם"
זה בערך כל הסרט וזה המשל של הסרט. אנשים העוסקים בתחומים שבתאוריה דורשים תחכום אינם בהכרך חכמים כמו סרטי בלשות שלכאורה דורשים תעלומה קשה לפיצוח לא בהכרך יספקו אותה ויעדיפו להתמקד "בדרמה" של הדמיות טיפשית ככל שתהייה .
זה לא קו הגנה לסרט אלא רק הסבר למה שהוא, D movie trash. זה היה מספיק מבדר מבחינתי אבל לא כמועמד לסרט השנה.
אין מצב
"אנחנו" היה מאכזב בעיניי, ואחרי ביקורות חיוביות-אך-לא-משתפכות שקראתי באתי בציפיות לא מאוד גבוהות, אבל "אין מצב" התגלה כסרט מבריק ומבדר מאוד. הוא שיחק על כמה שכבות וטיימליינים (ההבזקים של הסיפור על השימפנזה הזכירו לי את הסגנון הסיפורי של מורקמי) ועשה את זה בלי לאבד לרגע מהמתח והקומדיה.
כל השאר שראיתי מהעשירייה היו טובים אבל לא עמדו בציפיות שהוצבו בעקבות ההילולים שכתבו עליהם.
איזה כיף,סוף סוף לאנשים נמאס מהמוצר של מארוול
ואפילו יש סרט גיבורי על אחר שהוא אשכרה טוב במקומם! אני מרוצה בהחלט.
נמאס? לא נראה לי
לא נהנו מהתוצרים השנה.
הביקורות השליליות ציינו את האיכות, לא עייפות.
מה גם שעייפות זה משהו שאמור לבוא בהדרגה
כשזה מעבר קיצוני משנה שבה סרט מארוול ממש זוכה בסרט השנה לשנה שאין אף סרט מארוול בכל ה-30, אפשר להבין מזה שזה קשור לאיכות התוצרים ולא לעייפות.
אם זה היה עייפות זה היה בא בהדרגה, לאט לאט, ולא ככה בבום כזה קיצוני.
מסכים עם 6 מהבחירות
יש 2 מהעשירייה שלא ראיתי (אין מצב והאדם הגרוע בעולם) ו2 שממש לא אהבתי.
יכול להיות שזה בגלל שאני לא הקהל היעד אבל "אדומה אש" זה אולי סרט פיקסר שהכי לא אהבתי. בכללי זאת הייתה שנה מאוד חלשה לסרטי אנימציה לדעתי.
"רצח כתוב היטב" היה בין הסרטים האהובים עליי של 2019. "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" זה נפילה מאסיבית. התעלומה משמעותית יותר חלשה מהסרט הראשון וגם הפתרון שלה. הסוף היה מאכזב ואנטי קליימטי אבל הנפילה הכי גדולה היא בקאסט. לא היו שם תצוגות משחק גרועות אבל כן נורא משעממות וגנריות. הדמות של ג'אנל מונה שתוך דקה שחכתי את שמה היא משמעותית פחות מעניינת ופחות חביבה ממרתה של הסרט הראשון. נקדות האור העיקרית זה דניאל קרייג שלדעתי כן משתדרג פה משמעותית לעומת הסרט הראשון.
ובכן, אם לא תהיה התייצבות מאוזנת יותר בימים הקרובים,
מסתמן ש"הכל בכל מקום בבת אחת" יהיה סרט השנה הכי מובהק של עין הדג אי פעם. נכון לכתיבת שורות אלה, יש לו 46% מהקולות, הישג שאף סרט לא הגיע אליו ב-22 השנים שבהן האתר מפעיל את סקר סרט השנה. הפעם האחרונה שסרט ניצח בצורה כל כך מוחצת היא עם "התחלה" (39% מהקולות); כמו שזה נראה עכשיו, קשה להאמין שסרטים אחרים, כמו "הפייבלמנים" או "תעלומה יוונית" יגדילו משמעותית את פרוסות העוגה שלהם על חשבונו. העובדה ש"הבמב"א" לקח גם את סרט השנה וגם את הופעת השנה לא מפתיעה, ולא עד כדי כך נדירה בסקרים של האתר, אבל הדאבל של הסרט עם המקום הראשון והשני בהופעת השנה היא באמת משהו שלא ראינו עד כה באתר, וזה די מדהים.
מה זה אומר?
בשנה האחרונה אני מנסה לענות לעצמי על שאלה אחת, והייתי די משוכנע שמצאתי לה תשובה: האם הקלאסיקה הקולנועית מתה? התשובה שלי הייתה שחד משמעית, כן. המדיה החברתית קיצרה לנו את הזיכרון הקולקטיבי: אתה תהיה כוכב ל-15 דקות, ואם לא ישכחו אותך אחריהן, אתה תהיה שנוא מאוד ברגע שרבע השעה הזאת תגמר. אין יותר סרטים כמו "הסנדק" או "קזבלנקה" שאל לנו לערער על מעמדן; לכל אחד יש את הקלאסיקה שלו, לכל מגזר את הסרטים שהוא יעלה על נס, סרטים שנוצרו במיוחד עבורו ויוצריהם יחיו בשלום עם העובדה שלא יהפכו לנחלת הכלל.
"הכל בכל מקום בבת אחת" הוא לכאורה אחד מהם: סרט שנוצר בשביל זן מאוד ספציפי של חנוני מד"ב, שיכולים להכיל מונחים כמו "מולטיברס", רגעי נונסנס קיצוניים כמו רקקוני והנקניקיות או פילוסופיה ביזארית כמו דיאלוג הסלעים – וספציפית, כאלה שלא יהרגו אותך כמו שהרגו את ריאן ג'ונסון ב"אחרון הג'דיי", שהרהיב עוז להפוך את חגיגת האקשן המד"בית שלו לאירוע קצת יותר פרוגרסיבי מהסטנדרט עם דמויות לא-לבנות (פרוטגוניסטית אישה? אסייתית?? עם בת לסבית???). אבל הבסיס הרגשי שלו כנראה הספיק בשביל לגרוף אליו קהלים שלא בהכרח היו עפים עליו באוטומט; ההופעה של מישל יאו הייתה מספיק עמוקה ומורכבת, הגיבוי של ג'יימי לי קרטיס הוסיף מגע של יוקרה הוליוודית ותיקה, הדרמה המשפחתית מספיק בוגרת ומחושבת, ואת האפוס הדבילי הזה דניאל ודניאל ניהלו ביד רמה, לא כמו שני מצחיקולים שעשו קליפים מאוד יפים וסרט אחד מטופש וחביב על גופה שתוקעת נאדים אלא כצמד אוטרים שראוי לקחת ברצינות. "הכל בכל מקום בבת אחת" הוא לא רק סרט השנה של אלו שמיצו את מארוול, וגם לא של חובבי קולנוע ביזארי עם לב, אלא סרט שנגע במבקרים, באקדמאים, בסחים ובחבר'ה שפשוט רוצים לראות בקולנוע סיפורים מרגשים על אנשים טובים שמנסים. הוא בינתיים אחד המתמודדים המובילים באוסקר, פרס שהיינו בטוחים שלעד יישלט על ידי ביוגרפיות חמורות סבר וסרטי feel good בסיסיים.
הלוואי ש"הכל בכל מקום בבת אחת" יפריך את התזה שלי. הלוואי שאקבל הוכחה לכך שאפשר עוד לזכור סרטים שנים קדימה, ושלקולנוע יהיה את החותם התרבותי שחשבתי שהוא איבד מאז שאינסטגרם לימדה אותנו שסיפור אפשר לספר בפעימות של 15 שניות. יצאו לקולנוע יצירות מופת מאז שפייסבוק לימדה אותנו רשת חברתית מהי (אחת מהן הייתה בדיוק על הרגע בו למדנו את זה); הבעיה היא שאנחנו לא השכלנו לזכור אותן מספיק רוב הזמן, לצטט אותן כמו שציטטנו את סקרלט או'הרה ואת איניגו מונטויה. ובכל זאת, ישנו סרט אחד שקהילת עין הדג בחרה בו ברוב מוחץ יותר מאי פעם לסרט הטוב של השנה, ובמרכזו שתיים מההופעות הגדולות ביותר של השנה (ועוד אחת שנדחקה למקום התשיעי). אולי עוד חמש שנים, עוד עשור, עוד 20 שנה, נזכור בחדווה את רקקוני ואת דירדרה הכלבה הבלתי-ניתנת לאהבה, ונצטט עם דמעות בעיניים את אוולין, שעמדה בחניון ואמרה לבתה שמכל המקומות בהם יכלה להיות כעת (בבת אחת!!!), היא מעדיפה להיות פה איתה. הלוואי שאני טועה, והלוואי אמן ש"הכל בכל מקום בבת אחת" יעמיד אותי על טעותי.
אני חושב שההישג שלו פה לא מעיד יותר מדי על המצב של הסרט מבחינה עולמית
אחרי הכל, אנחנו קהילה קטנטנה במדינה קטנטנה, אנחנו לא מהווים אפילו פירור מכלל צופי הקולנוע בעולם, כך שאין יותר מדי מה להסיק מאיתנו על העולם בכללי.
העובדה היא שהסרט ממש לא הרוויח מי יודע מה כדי להיחשב לקלאסיקה על זמנית גם בעוד שנים רבות. כדי להגיע לזה אתה צריך שהרבה אנשים יראו את הסרט, ועם הרווחים הלא גבוהים כלל (כ-103 מיליון בלבד) ניתן להסיק שרוב העולם כלל לא ראה את הסרט, כך שהוא יצטרך להיות קאלט מטורף בצפיה ביתית כדי לשפר את מעמדו ולהפוך לקלאסיקה ע״י רבים.
אם מחפשים השנה סרט שהמונים ראו אותו והתלהבו עליו בטירוף בצירוף למבקרים שעפו עליו בלי הפסקה, אז זה יהיה אהבה בשחקים מאווריק, אבל אני לא יודע אם הוא יהפוך לקלאסי היות והוא עצמו מחווה לסרט קלאסי.
בכל מקרה, קשה לי להאמין שסרט שעשה ב-2022 רק 103 מיליון ברווחים יכול להפוך לקלאסיקה על זמנית בחוגים נרחבים. אם כבר, אז נראה שהוא יהיה קלאסיקה באותם חוגים מצומצמים שהלכו לראות אותו בקולנוע, חוגים שקיים ייצוג נרחב שלהם פה בעין הדג.
לא בטוח שהבנתי את התזה
כלומר, אני מניח שיותר מכל זה תחושה רגשית שלך, אבל אם הקריטריון ל"קלאסיקה" היא:
א. יצירה שמוערכת על ידי קהלים רבים
ב. ומלאה בציטוטים
אז וואלק, כן – יש שורה של יצירות מופת שזכו בדיוק למעמד הזה. "ג'וקר", "פרזיטים", "מקס הזועם", "הרשת החברתית" – כולן קלאסיקות קולנועיות וזה באמת על קצה המזלג. "הבמב"א", ככל הנראה, יצטרף אליהם – אבל הוא לא אנומליה ראשונה מזה עשור בשום צורה כפי שאני חווה אותה.
אז כלומר, אם לענות על השאלה – לא, הקלאסיקה הקולנועית ממש לא מתה.
מסכים
גם אני עד לפני כמה שנים חשבתי שהיום כבר אין קלאסיקות כמו פעם, אבל מתישהו הגעתי למסקנה שזה לא שאין קלאסיקות כמו פעם – זה פשוט העובדה שלוקח זמן לסרט להגיע למעמד של קלאסיקה. אני לא יודע כמה זמן זה בדיוק, אבל הייתי אומר שעד שהגענו למצב שאפשר להצביע על סרט הקלאסיקה צריך לעבור לפחות עשור. כמו הסרטים שציינת, כן אפשר לחזות האם סרטים מהשנים האחרונות יחשבו בעתיד כקלאסיקה, אבל אתה לא באמת יכול לדעת בוודאות עד שעבר מספיק זמן.
אנחנו גם לא יכולים לסמוך על הבמב"א שיגיע למעמד הזה. כמו שאמרתי, אי אפשר לדעת עד שיעבור כמה שנים. דוגמא די טובה לזה לפי דעתי זה "לוגאן", שכהוא יצא היה עליו דיבור כאחד מסרטי גיבורי העל הכי טובים שיצאו והוא הרגיש ייחודי בנוף, ולפחות לי, הייתה תחושה שהוא מסוג הסרטים שיגיעו למעמד של קלאסיקה. אבל עכשיו, כמעט 6 שנים אחרי, אני מרגיש שכמעט אף אחד לא מדבר על הסרט הזה יותר, ושהיום הוא מאוד מאוד רחוק ממעמד של קלאסיקה. אגב, אני חושב שאפשר להגיד אותו דבר גם על הג'וקר, אבל אולי מוקדם מדי להגיד.
בכל אופן, מה שאני אומר זה שהקלאסיקות לא נעלמו מהעולם, פשוט לוקח להם הרבה זמן להיווצר.
אני חושב ככה כבר מעל עשור (ואני לא זקן כל כך)
תמיד שאני מדבר עם אנשי קולנוע ״אנחנו בחיים לא ניהיה בקולנוע שיהיה בו איזה סרט מופת כמו הסנדק או שליחות קטלנית ״וכו וכו
ואני כזה אבל אתם כן, מי שישב בהתחלה מי שישב בהשתולים מי שישב בלא יודע מה. הוא כן ראה. זה פשוט לא ביום וגם לא בעשור , קלאסיקה היא דבר שנבנה עם השנים וזה לוקח מלא זמן לרוב
קטונתי מלחזות, אבל נראה לי שהסרט הזה טיפה
עמוס מדי מכדי להפוך לקלאסיקה, והוא קצת יותר "סקוט פילגרם" ממועדון קרב – כלומר, סרט שישאר בעיקר נחלת גיקים. אני לא מופתע כמובן שהוא מקום ראשון כאן באתר, כי הוא באמת כל מה שאנשים פה אוהבים, רק ביותר איכותי ויותר מלא רגש ואהבה אמיתיים מרוב הסרטים בז'אנר. מה שכן, את האחוזים הגבוהים אני מיחס בעיקר לעובדה שזאת פשוט שנת קולנוע חלשה למדי, בעיקר בכל מה שנוגע לסרטים בפרופיל גבוה.
אז אני מבין שפינוקיו של דל טורו הוא סרט שדתיים אוהבים יותר
אחרת אין לי דרך להסביר איך לפני שבת הוא היה איפשהו באמצע ובמוצאי שבת הוא נפל עד למקום האחרון.
אם אינני טועה, יש לו כרגע את אותה כמות הצבעות במדויק שהייתה לו לפני כניסת שבת, מה שאומר שמבין אלה שהצביעו בשבת לא היה אפילו אחד שהצביע לו.
עכשיו אני רק צריך לנסות להבין איך זה ולמה זה (כאילו, אני מנסה להזכר בקטעים ״דתיים״ בסרט ומה שעולה לי זה העיסוק היחסית נרחב בפסל של ישו בכנסייה, כך שזה יוצא מוזר).
הימור שלי: זה ממש לאו דווקא השבת
זה כנראה סרט שהרוב המוחלט של אלה שהוא מבחינתם סרט השנה הם קהל היעד של עין הדג, כזה שרואה ומצביע לסקרים פה כבר ביממה הראשונה. מניח שגם בראשון-חמישי הקרובים מספר ההצבעות אליו לא יעלה.
רואים תסריטים כאלה בלא מעט סקרים בהם האופציה שולית אך עם קהל אוהדים עקשן כובש תחילה את המקום הראשון ואז מתייצב (מזכיר לי, להבדיל, סקרי בחירות בטוויטר עם תנופה ראשונית חזקה אצל מפלגות כמו חופש כלכלי, שאח"כ לא מקבלת כמעט עוד הצבעות)
הי, פינוקיו לפחות נמצא בעשיריה
מה שאומר בבירור שהוא עבר את אחוז החסימה.
ועדיין לא ברור הפער הקיצוני משהו בין היום הראשון לאחרי.
לכאורה לא אמור להיות הבדל משמעותי בין הגרעין של עין הדג לאלה שבאים להצביע בימים שאחרי, לכל הפחות לא אמור להיות בנוגע לסרט הזה.
מה שכן, צריך להגיד שהפערים בין מקומות 2-10 הם די קטנים, מה שיכול להסביר את זה וגם אומר שאולי בסוף פינוקיו יצליח לטפס כמה שלבים למעלה ולחזור להיכן שהיה ביום הראשון.
כנראה צירוף מקרים
אני למשל הצבעתי להבמב"א…
אבל בלי קשר, אני לא חושב שקהל הדתיים בעין הדג יהנה יותר מסרטים ספציפיים כי יש שם יותר "קטעים דתיים". אלא אם כן זה סרט שממש מדבר על דתיים יהודים במדינת ישראל, שאז נוסף העניין של הזדהות והיכרות עם העולם שהסרט מציג. אבל חוץ מזה, אני לא חושב שיש דרך שונה שבה דתיים צופים בסרטים.
אני חושב שהניתוח של קלוד ככל הנראה יותר סביר.
ולא לשכוח שקלוד פרולו דתי מאןד
(ל"ת)
ההערה בסוגריים הייתה בצחוק
זה לא שאני רואה סיבה שאדם דתי ירצה לראות סרט בשל קטעים דתיים נוצריים, אם כבר אז להפך.
סתם זה מסקרן אותי אם יכול להיות שסטטיסטית יותר דתיים פה אוהבים את פינוקיו ואם אפשר למצוא לזה סיבה איכשהו (ספויילר: אי אפשר באמת למצוא סיבה שתיישב את הדעת. יכול להיות שזה סתם צירוף מקרים).
בקיצור, זה בעיקר קוריוז, פשוט היה מוזר לפתוח את עין הדג במוצאי שבת ולראות את ההתרסקות הטוטאלית שעבר פינוקיו במהלך השבת (סביר גם להניח שזה לא היה משמעותי לי אם זה לא היה הסרט שאני בעדו. פליז שיבואו עוד מצביעים לסרט, כי אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה הצבעתי לסרט שהגיע למקום האחרון).
מה כל הבמב"א?
אני חייב לומר שאני קצת מופתע מהדומיננטיות של הבמב"א. כלומר, מצד אחד זה בפירוש סרט שיושב על תחומי העניין של קוראי "עין הדג" – אם הייתי צריך להשוות אותו למשהו, אחד השמות הראשונים היה "שמש נצחית בראש צלול" (שנב"צ), שהיה הזוכה הראשון בסקר סרט השנה של האתר. יש בו גם דמיון לעוד כמה פייבוריטים של האתר, כמו "דוני דארקו" ו"סקוט פילגרים נגד העולם", וכשלכל אלה נוספת הצלחה ביקורתית עולמית ואפילו דיבורים על אוסקר – דברים שגונדרי וקאופמן בקושי חלמו עליהם – ברור שהסרט יתברג גבוה בקרב קוראי האתר. מצד שני, הדומיננטיות שלו מפתיעה אותי פשוט כי… לא חשבתי שהוא כזה סרט טוב, וזאת על אף שגם אני מחובבי הז'אנר. הדעה שלי על הבמב"א (מצפייה אחת בלבד, יש לציין, וזה חשוב כשמדברים על סרט מהסוג הזה) היא שהוא ללא ספק מקורי ומעניין – אבל לא העביר אותי חוויה רגשית ואינטלקטואלית ברמה של שנב"צ, או "להיות ג'ון מלקוביץ'" או אפילו "סינקדוכה, ניו יורק", ולא לקח אותי לרכבת הרים של עונג ויזואלי צרוף כמו "סקוט פילגרים" או הסרטים של ווס אנדרסון, אלא הלך לאיבוד איפשהו באמצע, בזבז כ-40 דקות על גימיקים לשם גימיקים ואז אמנם חזר לסגור רגשית את המסגרת הדרמטית אבל איבד בדרך את השלמות שעשויה היתה להפוך אותו לקלאסיקה.
אז כאמור, לא הופתעתי מהדירוג הגבוה שלו – אבל הדומיננטיות המוחלטת, שלא נראתה כמוהה באתר עד כה, די מדהימה אותי, ואשמח לדעת – מה לדעתכם עושה את הסרט הזה כל-כך טוב? או שפשוט זו היתה שנה חלשה יחסית (בלי סרטי מארוול/דיסני/פיקסר ברמה גבוהה באמת) ולכן הוא זכה מההפקר?
שאלה מסקרנת
האמת שהיו לי כמה תיאוריות, אבל בדיקה בהיסטוריה של סקרי השנה הפריכה אותן אחת לאחת. אני מניח שאת האמת המדויקת אף פעם לא נדע.
אני רק רוצה לציין שהבמב"א די כבש בכל מקום. במהלך השנה הייתה לי איזו תחושה שהוא קצת נשכח, אבל אז פתאום הוא פשוט הופיע בכל סיכומי השנה והמועמדויות. אותי אישית זה מפתיע יותר מאשר המעמד שלו באתר.
למשל
הצורה בה הסרט כבש הלילה את פרסי המבקרים היא גורפת ומפתיעה לא פחות
זה לא מפתיע במיוחד, כשרואים את הקונצנזוס של המבקרים סביבו (גם בישראל)
אבל האם זה יעזור לו באוסקר? כמובן שיש הבדל בין מבקרים לאצולה ההוליוודית, אבל אם "פרזיטים" האאוטסיידר יכול לזכות, האם גם להבמב"א יש סיכוי?
סיכוי? יש.
סיכוי גבוה, בשנה שבה ספילברג מוציא את האופוס האישי שלו? לא חושב.
שלא נדבר על תחרות מאד אינטנסיבית מרוחות אינישרין בתור
בתור חביב מבקרים כל כך גדול שהוא אפילו עקף את הבמב״א.
שימו לב שאתם כבר מדברים
ברצינות על האפשרות שהוא יזכה בפרס. כדאי להיזכר שרק לפני זמן קצר עוד היו סקפטיים מאוד בנוגע לסיכוי שלו למועמדות לפרס הסרט.
ומהרגע שקיבל מועמדות, קיבל סיכוי לפרס.
כאן באתי לרשום שיהיה מאד נחמד להמר על הבמב"א וגם להרוויח כסף על זכייה של סרט ז'אנרי, אבל… אז בדקתי את האחוזים ומסתבר שהוא די בהובלה של ההימורים.
אני עדיין מהמר נגדו
כיוון שהוא מרגיש לי עדיין "רועש" ו"מבולגן" מדי למצביעי האוסקר – הרבה יותר מהפתעות כמו "פרזיטים" או "אור ירח", שלפחות הראשון מביניהם היה טיפה פרוע, אבל מאוד יותר סטנדרטי בעשיה שלו מהבמב"א.
אני מבין שעבר הרבה זמן, אבל ודאי אתה זוכר שבשנים הראשונות של סקרי סרט השנה באתר כל סרטי שר הטבעות לקחו את המקום הראשון, בתורם
"שמש נצחית בראש צלול" הוא הסרט הרביעי שקטף את התואר. (בהתחלה: רק סרטי שר הטבעות, אחר כך רק סרטים עם ארבע מילים ומעלה בכותרתם, ולאחר מכן, כש"עיר החטאים" היה לסרט השנה, הגיע לסיומו רצף של חמישה סרטים בהשתתפות אלייז'ה ווד)
התוצאות די מבהירות
כמה שהשנה הזו היתה לא טוב, עם כמעט חצי מהקולות על אותו הסרט והשאר מפוזרים באופן כמעט שווה על התשיעיה. לא צפיתי בהכל בכל מקום, משהו בתאור הכללי שלו הצליח לעבוד עלי באופן הפוך למשיכה לסיפור, וזה מוזר כי כולם סביבי המליצו, אבל עם איזו שורת סייג על משהו בין טרחנות לתחכומיזציה שקצת הורידו לי.
עבורי זו היתה שנה קולנועית די גרועה, לא הימרתי על אף סרט טוב בקולנוע ואני לא חושבת שראיתי אף סרט חדש טוב. אז אני לא באמת יכולה להצביע. קצת מוזר לראות את התחושה שלי משתקפת גם במציאות כפי שאני מפרשת את הסקר הזה.
אני לא חושבת שזאת מסקנה מהתוצאות.
שיטת הצבעה אחרת יכלה להוביל להתפלגות אחרת ולתוצאות צמודות יותר, וגם זה לא היה מלמד הרבה על איכות סרטי השנה.
אני לא מדד בשום אופן
כי מבחינתי קצת קשה למצוא שנה קולנועית "לא טובה".
אבל שנה עם "הכל בכל מקום", "אין מצב", "פינוקיו", "סינמה סבאיא", "הנהגת של מר יוסוקה", "בת האמן" (בת האמןןןןן), "במערב אין כל חדש", "החליפה", ו"לא רעים בכלל" לא יכולה להיות "לא טובה" – ואלה רק הסרטים שאני באמת חותם עליהם בלי שום הסגות, ושמופיעים פה ב-30 מקומות הראשונים.
אולי היו שנים יותר טובות- אבל אני אקח את הסרטים האלה הלאה איתי.
עוד לא הייתה שנה שלא היו אנשים שאמרו שהיא חלשה
וזה הגיוני כי תמיד יש אנשים שיחשבו שהסרטים שיצאו לא טובים באותה שנה
זה יכול להיות כי באמת לדעתם הסרטים שיצאו לא ואו
וזה יכול להיות כי הם פיספסו דברים שהם היו נהנים מהם(הרשימה פה לא אומרת כלום לגבי העדפות של אדם מסוים )
אני חושב שאין באמת שנה רע(אולי שנת 2020 אבל בואו)
אני חושב שבסהכ כל בשנות דומות אחת לשנייה ויכולה להיות שנה אחת שממש לא תאהב ושנה אחת שמאוד תאהב וזה בסדר גמור
2020 לא יכולה להיחשב כרעה מבחינה קולנועית
ולו רק בגלל שאז יצא הסרט ״מוליכי הזאבים״, שהוא יצירת מופת על זמנית ומתעלה על כל הסרטים שראיתי ואהבתי בשנתיים שלאחר מכן.
נראה לי שגם בעוד שנים רבות אני עדיין אעריץ את הסרט הזה ואטען שהוא מהטובים ביותר בכל הזמנים, וזה לא משהו שאני יכול להגיד על כל סרט שאני מגדיר כ״סרט השנה״.
היה גם גוגו ראביט אבל לא היו הרבה סרטים וזה
(ל"ת)
מקבלת בערך
כלומר אני חושבת שההטיה הכל כך מוחלטת אומרת משהו לפחות על העשיריה, לפני ששלחתי את ההודעה הזו גם בדקתי אחורה ובשנים קודמות היו תמיד שני סרטים צמודים. מצד שני בשנים קודמות גם היו הרבה יותר מצביעים.
יתכן מאוד שזו גם החוויה המאוד גרועה שלי, כל הסרטים החדשים שראיתי היו גרועים ממש. לא ראיתי הרבה סרטים שרציתי לראות (כל הישראלים שיצאו, למשל) ולא ראיתי כמה סרטים שקיבלו ביקורות מאוד בינוניות (כל דיסני או פיקסאר שיצאו בשנתיים האחרונות)
אולי בעתיד כשאצפה בסרטים האלו אחשוב שיצא משהו טוב מ22, נכון להיום זו היתה עבורי שנה די מאכזבת בכל תחומי הקולנוע והטלויזיה, עם יוצא מן הכלל יחיד עד כמה שאני זוכרת- המטופל, שהיתה סדרה מצויינת (בקטע ממש קשה)
תראי, אני בהחלט חושב שהיה משהו פחות "מלהיב" השנה
עבור הרבה אנשים. כלומר – את לא לבד, וגם יצחק לא.
אני לא נחשב פשוט כי כמות הסרטים שאני רואה היא, ככל הנראה, לא בריאה, והיא באה מדיאטה מאוד לא מסודרת שכאילו משוללת טעם אישי מלכתחילה. לכן אני לא חושב שיש "שנה לא טובה" לקולנוע. בלוקבאסטרים איכזבו? אוקיי, אבל מה עם קולנוע ישראלי. הקולנוע הישראלי דשדש? אוקיי, אבל איזה דברים עשו באסיה בזמן הזה. כל הקולנוע הפסטיבלי היה חיקוי זול של סרטים טובים יותר? סבבה, אבל איזה סרטי פריצה היו בקולנוע העצמאי האמריקאי. כל סרטי הדרמה חרא? נגיד, מה קורה בז'אנר האימה בינתיים.
אז כן, אם אנחנו מצמצמים קולנוע לסרטים הגדולים שעשו גלים – בין אם בלוקבאסטרים, בין אם אוסקר, בין אם אחר – יכול להיות שהגדולים אכזבו, והאכזבה הזאת נתנה טון קשוח. אבל מה שאני אומר זה שבשביל שתהיה שנה שלא יצאו ממנה לפחות 20 סרטים ששווה לזכור, לנצור, ללמוד ולהעריך – יוצרי כל העולם צריכים להיות מסונכרנים ולהשקיע היטב.
כל זה כמובן, לא מוריד מאומה מהחוויה האישית (או הקבוצתית) של אחרים.
אם אני כבר כאן
(חיפשתי משהו בעקבות תחילת סיכומי שנה)
אולי זה המקום לציין ש- shame on me על כך שלא צפיתי ב'הכל בכל מקום'. הוא ממש סרט נפלא, בסוף תפסתי אותו על איזו טיסה, ואז ישר המלצתי לעוד כמה אנשים שעוד לא ראו אותו. לא יודעת אם זה נכון גם בארץ, הוא עלה החודש לאמזון פריים כך שמי שפספס יכול להנות ממנו גם.
אני לא מצליחה להבין איך הצליחו לגרום לי להרתע ממנו ברמות שנרתעתי, אני גם חושבת שאהבתי אותו יותר מהממליצים שניסו להסביר לי מה טוב בו.
לצערי, זה עדיין הסרט היחיד שראיתי מהרשימה שלך.
זו לא הזכייה אהובה עלי בתולדות עין הדג אבל אחיה איתה
(ל"ת)
משנה לשנה אני רואה פחות סרטים "בזמן"
והשנה – זה הגיע לשיא… יכולתי לסמן רק 3 סרטים (ואף אחד מהם לא הגיע ל- 30 הראשונים)
עצוב
ו...הסקר נסגר
עם בול 500 מצביעים, יפה.
היה קרב צמוד מאוד, אבל בסוף "אהבה בשחקים: מאווריק" הגיע למקום השני. וברכות להבמב"א, הסרט החמישי בתולדות האתר שזוכה גם בסקר ההופעה וגם בסקר הסרט (אחרי "בוראט", "האביר האפל", "ממזרים חסרי כבוד" ו"ברבור שחור").
שנה שנייה ברציפות שהזוכה הוא סרט שעוסק במולטיוורס
ויש אפשרות בהחלט סבירה שגם השנה הבאה תהיה כזאת, אם יקרה התרחיש הלא בלתי סביר ו״ספיידרמן ברחבי ממדי העכביש״ יזכה, ואז זה כבר יהיו שלוש שנים רצופות.
בעתיד, כשנסתכל לאחור על שנות ה-20, וודאי נדבר על הטרנד של המולטיוורס, פחות או יותר כמו שמדברים על הטרנד של סרטי הפנטזיה שהיה נוכח בשנות האלפיים.