ביקורת: בלינג רינג

יש בעיה בסרטים על השטחיות והרדידות של הנוער: אנשים שטחיים ורדודים הם ממש משעממים

אילו "בלינג רינג" לא היה מבוסס על סיפור אמיתי שתועד היטב בחדשות, הוא היה סרט בלתי ‏אמין לחלוטין. הסרט כולו נשען על ההנחה הביזארית לפיה אנשים עשירים מאוד, שגרים בבתי ענק ‏עם שפע של רכוש בשווי של מיליוני דולרים, לא מתקינים מערכת אזעקה בבית. יותר מזה, הם ‏אפילו לא טורחים לנעול את הדלת האחורית כשהם יוצאים מהבית לשבוע. ידוע אמנם שפריס ‏הילטון היא לא הליפסטיק הכי מחודד בארנק, אבל אנחנו אמורים להאמין שהיא משאירה את ‏המפתח לדירת המולטי-מיליונים שלה מתחת למחצלת? ברצינות, אנשים.‏

מכיוון שאף אחד בהוליווד הילס לא נוקט באמצעי זהירות מינימליים, קבוצה של בני נוער מפונקים ‏וריקניים מבתי עשירים הצליחו – בלי מאוד להתאמץ – לפרוץ לבתיהם של מספר סלבריטיז, ‏בינהם פריס הילטון האמורה, רייצ'ל בילסון, לינדסי לוהאן ואורלנדו בלום, ולקחת שלל רב. בעיקר ‏תכשיטים, בגדי מעצבים ואקססוריז למיניהם. הם לא היו פורצים מתוחכמים במיוחד: השיטה ‏שלהם, בגדול, היתה להיכנס לבית, לקחת דברים ואז לצאת. הם גם לא היו מאוד דיסקרטיים ‏בנוגע למעשי הפשע. לכן, מטבע הדברים, הם נתפסו בסוף. נשמע כמו סיפור שאפשר לעשות עליו ‏סרט. ‏

הבעיה היא שמה שקראתם עכשיו הוא לא תקציר עלילת הסרט: הוא העלילה כולה. ננסי ג'ו סיילס ‏כתבה על חבורת הפורצים שזכתה לכינוי "הבלינג רינג" מאמר שהתפרסם ב"ואניטי פייר". סופיה ‏קופולה קראה את המאמר ‏והחליטה להפוך אותו, על כל ארבעת העמודים שלו, לסרט. על פי ‏העובדה שכמה ציטוטים מהמאמר מופיעים בסרט מילה במילה, ומנגד – הסרט כמעט שאינו ‏מרחיב על האמור במאמר, נראה שקופולה לא טרחה לעשות תחקיר על הנושא מלבד קריאת ‏המאמר הבודד הזה.‏

הסרט מצייר יפה את חייהם של ילדי השמנת שבהם הוא עוסק. ישראל ברוסארד והתגלית קייטי ‏צ'ן מתחברים, הולכים למסיבות, מצלמים את עצמם כדי להעלות לפייסבוק, ואז מתחילים לפרוץ ‏לבתים. אליהם מצטרפים כמה צעירים נוספים – לא זוכר בדיוק כמה ומי, לא היה להם אופי ולא ‏היה לי אכפת. אחת מהן היא אמה ווטסון, בתפקיד קורבן של אמא ניו-אייג'ית (לזלי מאן) נטולת ‏מושג או יכולת, שבעידודה הילדות שבהשגחתה הופכות לבובות חרסינה חלולות. אמה ווטסון ‏עצמה, אם כבר שאלתם, מגלמת את אותה בובה היטב, אבל מה החוכמה בזה? ייתכן שהיא ‏שחקנית מעולה, אבל קשה לראות את זה כשהיא נדרשת רק להפגין ריקנות.‏

הבעיה היא שמכאן הסרט לא ממשיך לשום מקום. עוד שוד, עוד מסיבה, עוד שוד, עוד דאק-פייס ‏למצלמה. החיצוניות הנוצצת, וכמה סצינות מצולמות באופן מעניין, מחזיקים את הסרט לזמן מה, ‏אבל אחרי יותר משעה של שוד-מסיבה-שוד, אני צריך משהו אחר כדי לשמור על עניין כלשהו ‏בסרט. למשל, נאמר, דמויות מעניינות. אבל הסרט עוסק במוצהר באנשים שטחים וריקניים, ‏ואנשים כאלה, כך מתברר שוב למרבה חוסר ההפתעה, הם מאוד משעממים, ולא משנה עד כמה ‏חינניים השחקנים שמגלמים אותם.‏

‏"בלינג רינג" מזכיר מאוד את "ספרינג ברייקרס": באופן דומה, זה סרט שמסתכל מגבוה ו‏בהתנשאות על "הנוער של היום" אגב צקצוק רם. תראו כמה שהם שטחיים! זה מזעזע! צועקים ‏הרמוני קורין וסופיה קופולה. שתי בעיות בנוגע לאמירה הזאת: הראשונה היא ש"הנוער של היום" ‏היא התלונה העתיקה בהיסטוריה. עוד בתקופת האבן הורים ניאנדרטליים התלוננו על השטחיות, ‏העצלנות וחוסר המוסר של הדור הניאנדרטלי הצעיר. אם יש לכם משהו לומר על הדור הנוכחי ‏מלבד "הו השטחיות", תגידו. אם לא, פשוט תעשו קופי-פייסט למה שההורים שלכם אמרו עליכם ‏וההורים שלהם – עליהם, ותחסכו לכולנו זמן.‏

הבעיה האחרת היא שהסרטים האלה, בזמן שהם מצביעים על אותה אנטי-תרבות וצועקים ‏‏"מזעזע! זה לא מזעזע?!" משרתים ומקדמים בדיוק את אותו הדבר שהם מנסים לבקר. "ספרינג ‏ברייקרס", מרוב נו-נו-נו לנוער החרמן, הפך לסרט פורנו רך. במקרה של "בלינג רינג", כשהסרט ‏מגיע סוף סוף למסר כלשהו, הוא מנסה לומר שתרבות הסלבז והריאליטי שבה גיבוריו חיים היא ‏כל כך נטולת מוסר שגם מעשי פשע נתפסים כאמצעי לגיטימי ומקובל בדרך להפוך לסלבריטאי ‏בזכות עצמך. בכלל לא משנה מה אתה עושה, כל עוד זה גורם לך להופיע בטלויזיה. אז מה נעשה ‏לאותם בני נוער חסרי כל מצפון או מוסר? איך נלמד את אותה קליפה חלולה ופושעת שלמעשים ‏יש השלכות? תשובה: נהפוך אותה לגיבורת סרט. שבו היא מגולמת על ידי אמה ווטסון. זיכרו, ‏ילדים: הפשע לא משתלם.‏


פורסם במקור בוואלה