ביקורת: אין גברים כאלה

"אין גברים כאלה" הוא סרט מצחיק, כיפי, רומנטי, חשוב ועם שם מבאס בעברית.

"אין גברים כאלה" הוא סרט שסוחב על גבו הרבה מאוד אחריות וציפיות. הקומדיה הרומנטית, שנקראה במקור Bros ובארץ החליטו להתעלל בשמה, לקחה על עצמה הרבה יותר מטלות ממה שפייר לסרט אחד: זה לא רק סיפור אהבה עם עלילת הפכים-משלימים שמתפתח ומשתנה, נתקל במכשולים ולרגעים מגיע למקומות אשכרה מכוערים. זה גם סיפור על זהות קווירית לאורך השנים, העשורים, ואפילו מאות ואלפי שנים – ואת כל זה הוא עושה בפחות זמן מסרט מארוול ממוצע. אה, והוא גם צריך להצחיק. הוא מצליח בכל הסעיפים, וכמו הקומדיות הרומנטיות הכי טובות, יש לו משהו לומר על אהבה וזוגיות מעבר ל"הנה שני אנשים, הם יתנשקו מתישהו".

כמו הגיבור שלו, גם ל"אין גברים כאלה" יש המון מה להגיד – והוא מרגיש צורך להגיד את כל זה עכשיו. בובי (בילי אייכנר) מקדיש את חייו לתיעוד והנגשה של היסטוריה קווירית, יהיה זה בספרי הילדים שפירסם, בפודקאסט שלו או במוזיאון ההיסטוריה הלהטב"קית שאת הקמתו הוא מוביל. הנושא כל כך בנפשו, שברגע שהוא מתחיל לדבר עליו הוא בקושי מסוגל להפסיק, באנרגיות שנעות בין התלהבות של גיק לזעם קדוש. זעם מוצדק, אמנם, אבל כזה שהופך אותו לאקסטרה ביקורתי ועוקצני, באופן שהוא לא ממש מסוגל להפריד מהחיים הפרטיים שלו.  בובי הוא טיפוס רגזן וכועס שמזהה בקלות את כל מה שרע, צבוע ובעייתי בכל דבר, כולל בעצמו. חשוב לו לעשות דברים כמו שצריך, גם כשלאף אחד אחר זה לא ממש משנה. 

בקיצור, זו קומדיה רומנטית מהסוג בו צד אחד רציני ואידיאליסט והצד השני מערער לו את הכל, כמו "שבועיים מראש" או "יש לך הודעה" (שאפילו זוכה למחווה קטנה בסרט). הצד השני הנ"ל הוא ארון (לוק מקפרלן), שמוצג בתחילה בתור "חתיך אבל משעמם" אבל מתגלה במהרה כבחור חכם, רציני ומתוסבך בפני עצמו. הוא עורך דין עם התמכרות לחדר כושר שמסתיר לא מעט הומופוביה מופנמת מתחת למעטה של גבריות קשוחה ובטוחה בעצמה.

מהרגע הראשון ברור שיש כאן פערים לא קלים לגישור, אבל המשיכה ההדדית בין השניים מספיק חזקה כדי לגרום להם לתת עוד צ'אנס ועוד צ'אנס. בובי מבהיר כבר במונולוג הפותח את הסרט ש"אהבה היא לא אהבה", על בסיס הסיסמה האינקלוסיבית המוכרת – קשר הומואי איננו זהה לקשר הטרוסקסואלי, ובהתאם, גם הסרט לא מנסה להיראות כמו עוד סיפור אהבה שבמקרה יש בו גברים. זה מתבטא בסצנות הסקס הנועזות (אם כי ללא אברי מין – עדיין צריך לשמור פה על דירוג R), בעיסוק במונוגמיה מול מערכות יחסים פתוחות ובתסביכים המאוד מסוימים של הגיבורים, כמו החשש של בובי שהבחור החדש בחייו מעדיף גברים גבריים יותר.  לכל אחד מהגיבורים יש חיים שלמים משלו, בנפרד מהעלילה הרומנטית, עם לבטים מקצועיים ובעיות דימוי עצמי שקשורים לזהות ההומוסקסואלית שלו. 

היופי בכל זה הוא ש"אין גברים כאלה" לא טוען בשום שלב שהאהבה המסוימת הזו מייצגת כל חבר וחבר בקהילה. הוא נשאר סיפור מסוים מאוד על שני אנשים שמרגישים לגמרי אמיתיים, מקסימים אבל פגומים. ככזה, אפשר להזדהות איתו גם בלי להיות הומו בן 40 מניו יורק. נניח, אם את אדם עם הפרעות קשב עם המון ידע על תחומים מסוימים מאוד, יש מצב שתראי את עצמך בדמות של הבחור שמתיש את הפרטנר שלו באנקדוטות וסיפורים "מרתקים". סתם, לצורך הדוגמה, לא חשוב שמות.

לצד העלילה הרומנטית, כאמור, הסרט גם רוצה לדבר קצת על זהות להטב"קית ועל מחלוקות פנימיות בתוך הקהילה או מול בני ובנות ברית סיס-סטרייטים. שתי העלילות מצטלבות מדי פעם ושתיהן מעניינות בדרכן. אייכנר, שכתב את הסרט יחד עם הבמאי ניקולס סטולר, כנראה הבין שקו העלילה הזה מאתגר עבור הצופים אפילו יותר מהומואים שעושים שלישיות ופופרז. בהתאם, הוא הפך את פגישות ועד המנהלים במוזיאון למצחיקות במיוחד בסרט שגם ככה מפציץ בפאנצ'ים יותר מילד בן עשר במשחק וורמז. זה מתחיל בקרב על ההון הסימבולי של ימי ושבועות מודעות, ממשיך למאבק האם ראוי לטעון שהנשיא לינקולן נמשך לגברים ומזנק לגובה עם הופעת אורח מדהימה אבל רגע השיא הוא כנראה, בלי ספוילרים, "רכבת השדים של הטראומה".

גם אם "אין גברים כאלה" לא יהפוך לפיסת היסטוריה ששינתה את הייצוג הלהטב"קי בקולנוע לנצח כמו שנדמה לרגעים שאייכנר רוצה שהוא יהיה, עדיין יש לו המון מה להציע כאן ועכשיו, לצופים קווירים או לא. אם יש לכם.ן חיבה מיוחדת לז'אנר, וסובלנות לסרטים מהירים, דברניים ובוטים, זו אחת הקומדיות הכי כיפיות של השנה ובו זמנית הסרט הרומנטי הכי חמוד שראיתי כבר איזה זמן. הוא לגמרי עדיף על "כרטיס לגן עדן" או אחת ממיליון הקומדיות הרומנטיות של נטפליקס והולמארק סביב החגים.