ביקורת: הדיקטטור

סשה ברון כהן בתפקיד האדמירל גנרל אלאדין לא מנסה לעשות שום דבר מלבד להצחיק. זה עובד

במדינת וואדיה שבצפון אפריקה, הרודן הטוטאליטרי האכזר האהוב והאהוד, האדמירל גנרל ‏אלאדין (ייחקק שמו בליבנו לעד) שינה לכבוד עצמו עשרות מילים בשפה המקומית ל"אלאדין". בין ‏השאר, הפכו ל"אלאדין" מספר שמות עצם, שמות תואר והמילים "חיובי" ו"שלילי". כך למשל, אם ‏תשאלו האם הסרט החדש של סשה ברון כהן מוצלח, התשובה היא בלי ספק אלאדין, אם כי יש ‏לציין שהוא אינו אלאדין באותה המידה כמו "בוראט", שהיה אחד הסרטים האלאדינים ביותר אי ‏פעם, אם לא ה-.‏

הגנרל אלאדין הוא דיקטטור מאושר, שיודע להעריך את ההנאות הפשוטות שבחיים, כמו האמר ‏מצופה זהב או טיל גרעיני בעל ראש מחודד. אלאדין גם יזם את המשחקים האולימפיים של ‏וואדיה וזכה בהם, ולא הולך לישון בלי שיקבל אלאדין משומרות הראש שלו. הוא מוציא אנשים ‏להורג בעליצות ומדכא את עמו בחדווה. הוא מגוחך לגמרי ומצחיק מאוד (אם כי הוא לא מגוחך כמו ‏מועמר קדאפי. ישנם דברים שאפילו סשה ברון כהן לא יצליח להתעלות עליהם). לאחר שהחזירים ‏האימפריאליסטים מאמריקה מאיימים בפעולה צבאית נגד וואדיה, אלאדין יוצא לארה"ב כדי לנאום ‏באו"ם, בראש משלחת צנועה הכוללת גמל ו-66 מכוניות פרארי כחולות. שם הוא נחטף, מגולח ‏ומושלך אל הרחוב, אבוד וחסר אלאדין.‏

כל הסיפור הזה נמשך כעשר דקות, אבל כולל יותר בדיחות, קריצות וגגים ויזואליים משקומדיות ‏אחרות היו מכניסות לשני אורכים מלאים. וגם בהמשך הסרט לא מאט את הקצב. ‏נראה לי שלסרט הזה צולמו בערך שש עשרה שעות של חומרים, שמותכם נבררו בקפידה הסצינות ‏שהשיגו הכי הרבה צחוקים, בלי שניה אחת מיותרת, והשאר הושלך אל ה"סצינות שנחתכו" ב-‏DVD‏ ‏‏(ובתאוריה הזאת תומכת העובדה שהטריילרים לסרט מלאים בסצינות שלא מופיעות בו). כשיש ‏כזאת שרשרת של בדיחות, ברור שחלק יהיו מוצלחות יותר, חלק מוצלחות פחות, ומכיוון שבסשה ‏ברון כהן מדובר, חלק יגרמו לכם לתהות האם בכלל מותר להראות דברים כאלה במקום ציבורי. ‏בסצינה שומטת-לסתות אחת, אלאדין שם את האלאדין שלו באלאדין של אלאדין. מה ששמעתם. ‏ואתם חשבתם ש"ברונו" היה קיצוני.‏

אז, זה מאוד מאוד מצחיק, וביקורות על סרטים של יוצרים אחרים היו יכולות להסתיים כאן. לרוע ‏מזלם, סשה ברון כהן והבמאי לארי צ'ארלס הם היוצרים של "בוראט". וכמו שיודע כל אמן ‏שהתפלקה לו יצירת מופת בשלב מוקדם בקריירה, זה יכול להיות קוץ באלאדין. כולם מצפים ממך ‏לגאונות, ומתאכזבים אם אתה מספק להם רק מצוינות. אחרי "בוראט", כולם מצפים מסשה להיות ‏לא רק מצחיק, אלא גם חכם, מרגש, סאטירי ובועט יותר מגמל שמרטו לו את השערות באף. ואם ‏הם התכוונו להתחמק מההשוואה, הם בחרו בדמות גרועה מאוד בשביל זה: בדיוק כמו בוראט, ‏אלאדין הוא בן אומה זרה, חסר רגישות ומתעב יהודים, גם הוא יוצא למסע אל אמריקה הגדולה ‏והולך לאיבוד שם, וכשהוא אמור לדבר בשפת אימו, גם הוא מדבר למעשה עברית שוטפת, ומעניק משמעות חדשה ומרעננת למילים כמו "מלוואח" ו"ג'חנון". ולמרות ‏הכל, "הדיקטטור" הוא לא "בוראט".‏

ברון כהן וצ'ארלס מנסים לעשות כאן רק דבר אחד: להצחיק. כל השאר שולי. לסרט יש עלילה, אבל ‏כל הפרטים הקשורים למעבר מפרק א' לפרק ב' והלאה מסופרים באופן מינימלי וזריז ככל האפשר, ‏וכל פיתוח דמות נזרק הצידה כדי לפנות מקום לבדיחה הבאה. במילים אחרות, זה יותר העונות ‏המאוחרת של "הסימפסונס" מהעונות המוקדמות, או במלים אחרות אחרות, יותר "פאמילי גאי" ‏מ"סאות' פארק".‏

אלאדין הוא שילוב של הרבה דיקטטורים אמיתיים אחרים מהעולם, אבל אם היה ניסיון כלשהו ‏להפיק אמירה כלשהי מהדמיון הזה, הוא נוצל בראיונות לקראת הסרט ולא בסרט עצמו. בוראט, ‏עם כל הגסות והחיבה המוגזמת שלו לאחותו, היה איש אבוד ועצוב ואני באמת רציתי שהוא יגשים ‏את שאיפתו ויתחתן עם פמלה אנדרסון. אלאדין, לעומתו, סתם אגואיסט שחצן, עם איזה רצון ייצוגי ‏לאהבה שהודבק עליו כי נהוג שלדמויות בסרט יש התפתחות כלשהי. בוראט הכריח את ‏האמריקאים להסתכל על עצמם, וגם ברונו הצליח למצוא אנשים אמיתיים שנראים קיצוניים ‏ומופרכים יותר מכל דמות מומצאת. "הדיקטטור", בניגוד לשני קודמיו, הוא סרט מתוסרט לגמרי, ‏אין בו קטעי מתיחות, וכמעט שאין בו סאטירה. יש איזה נאום לקראת הסוף שנשמע קצת כאילו הוא ‏יצא מהפה של ג'ון סטיוארט. נחמד, אבל מעט מדי ואלאדין מדי. ‏

אם התסריט של "הדיקטטור" לא היה מגיע אל סשה ברון כהן (שערך ושיפצר אותו), הוא בוודאי ‏היה נוחת אצל אדם סנדלר. והאמת שקל מאוד לדמיין את הסרט הזה כסרט של אדם סנדלר. ‏כמובן, סשה ברון כהן ביום רע מצחיק בערך פי אלאדין ושש מאדם סנדלר. נכון שבוראט זה לא, ‏אבל הסיכויים למפגש קרוב עם רצפת הקולנוע טובים מאוד.‏