המשך ל"חולית", אני הולך להניח – אלא אם זאת ההטרלה הכי גדולה בהיסטוריה של הקולנוע.
תאריך הפצה בארה"ב: 01/03/2024
תאריך הפצה בישראל: 29/02/2024
כתבות העוסקות בסרט זה
- מצאנו באינטרנט 96: אל תשאלו אותי איך זה הולך לעבוד, אני מבולבל כמוכם חדשות 7.11.2024
- קדם אוסקר 2025: הנפשות הפועלות הגיגים 3.11.2024
- הימורים מוקדמים הרבה יותר מדי לטקס האוסקר ה-97 הגיגים 13.8.2024
- 2024: סיכום חצי שנה בקולנוע הגיגים 1.7.2024
- דוח קופות שבורות, 28.04.2024: הרמה להנחתה חדשות 1.5.2024
- דוח קופות שבורות, 21.04.2024: חמוצה-מתוקה חדשות 25.4.2024
- דו"ח קופות שבורות, 12.4.24: הקופה על אמריקה חדשות 17.4.2024
- דוח קופות שבורות, 31.03.2024: אימפריה X אימפריה חדשות 2.4.2024
- דוח קופות שבורות, 24.03.2024: לא ממש מכסחי הקופות חדשות 27.3.2024
- דוח קופות שבורות, 17.03.2024: פנדות ותולעים מכסחות כלב חדשות 19.3.2024
- דוח קופות שבורות, 10.03.2024: פנדה גו פנדה חדשות 12.3.2024
- דוח קופות שבורות, 03.03.2024: סופת חול כלכלית חדשות 5.3.2024
- חוליות וחלליות: מה עולה השבוע? וידאו 1.3.2024
- ביקורת: חולית - חלק שני ביקורות 27.2.2024
- בואו לראות: "חולית: חלק שני" בטרום בכורה + דאבל פיצ'ר חולית הגיגים 13.2.2024
- חורף 2024: כל הסרטים שיוצאים בתקופה הקרובה חדשות 1.1.2024
- לאיזה סרט אתם הכי מצפים בשנת 2024? סקרים, סקרים ראשי 24.12.2023
- מצאנו באינטרנט 76: לחצות את רף ה-100 דציבלים! חדשות 31.8.2023
- לאיזה סרט אתם הכי מצפים בשנת 2023? סקרים, סקרים ראשי 23.12.2022
- מצאנו באינטרנט 59: הגרסה החדשה והאלימה חדשות 17.10.2022
- מצאנו באינטרנט 52: ספיידרמן! סוג של! חדשות 6.7.2022
- מצאנו באינטרנט 35: בין אם גדולים ומעניינים, ובין אם שאריות בפיתה חדשות 28.10.2021
פליז פליז פליז
שאנשים יגיעו לקולנוע ויגלו שזה חלק שני לחולית של לינץ'.
אנשים נכנסים ומה שמוקרן זה חתך רוחב של דיונה.
ואז זה כאילו חלק שני, הבנתם מה עשיתי פה.
אנשים נכנסים
ומקרינים את "ילדי חולית"
פוסטר, טריילר מלא מחר
הנה פוסטר, הנה טיזר לטריילר המלא שיעלה מחר פה בשעה 19:00.
והכי חשוב מבחינתי: זה ביחס מסך 1.90:1!
דני כל הזמן דיבר על כמה הוא עיצב הכל ל-IMAX בסרט הקודם. שעה מהסרט צולמה ביחס המסך הגבוה יותר במיוחד בשבילו, והשוטים האלו הרגישו מאוד חתוכים ולא טבעיים ב-2.39:1 שהוא הוקרן בו מחוץ ל-IMAX. ראיתי את הסרט פעמיים באולמות מצוינים ב-2.39:1, אבל בצפייה ב-IMAX 1.90:1 עפתי עליו ברמה אחרת. יש אפילו גרסא ב-4:3 למעט אולמות ה-IMAX שעדיין כאלה (באר שבע כזה, אבל אני בספק שהם מקרינים ככה). תמונה להשוואה.
כולם התעצבנו שבדיסקים ובסטרימינג של החלק הראשון לא הפיצו את גרסאות ה-IMAX, כי זה אולי הסרט שבו זה הכי נחוץ. אפילו הצלם של הסרט הגיב מתישהו שהוא מסכים וצריך להפיץ את הסרט ככה.
אבל עכשיו בטיזר לטריילר השני הכל ב-1.90:1. הם כתבו באחד הראיונות שהפעם כל הסרט הותאם ל-IMAX ולא רק שעה, אבל הפצה ב-1.90:1 מחוץ ל-IMAX זה חדש. מקווה שבאמת יוקרן ככה בכל האולמות.
יצא הטריילר
ונראה שזה בהחלט באותו הסגנון של החלק הקודם, רק הפעם בתוספת שחור לבן ופלורנס פיו.
קשה להאמין שמדובר בשני סרטים שהופקו בנפרד האחד מהשני, כי זה ממש נראה כמו הארי פוטר ואוצרות המוות – שצילמו סרט אחד ארוך ורק בחדר העריכה חילקו אותו לשני חלקים.
אבל הדבר הכי חשוב שקיבלתי מהטריילר, הוא שהולכת להיות לנו סצינת רכיבה על התולעת, ורק בשביל זה בא לי כבר לראות את הסרט.
אגב, עכשיו אני רואה שפלורנס פיו משחקת גם באופנהיימר
נתון שאין לו מי יודע מה חשיבות, אבל זה סתם מעניין, היות ולפחות בעיניי שני הסרטים די נחשבים למתחרים האחד של השני, במיוחד בכל הנוגע לאוסקר ובכלל לעונת הפרסים.
יש כמה קטגוריות שנראה כרגע ששניהם הולכים להתחרות עליהם, כמו אפקטים (שם זה נטו יהיה תחרות רק של שניהם), צילום, סאונד, ועוד קטגוריות טכניות ברובם.
נראה ששני הסרטים, למרות שאין ביניהם כל קשר, הולכים לשחק על אותו המגרש, כך שזה משעשע לראות שיש שחקנית שנמצאת בשניהם.
יש לה תפקיד ממש קטן בחולית. כנראה שינפחו את החלק של הדמות של
אבל אפילו אם לוקחים את זה בחשבון, אני לא בטוח שהיא תהיה ממש בולטת.
אירולן מופיעה באיזה שתי סצנות בספר הראשון. בעיקר השם שלה מיזכר אבל בקושי נוכחית. אבל הדבר נכון גם לגבי הדמות של אוסטין באטלר
(ל"ת)
זה בהחלט טריילר שעושה את העבודה
עוד לפני שהוא עושה חשק לראות את הסרט, הוא עושה חשק לראות את הטריילר על מסך גדול.
לו רק אפשר היה לקבוע איזה טריילרים יוקרנו לפני הסרט
כמה פעמים שהייתי בסרט באיימקס וכל כך רציתי שלפני יהיה טריילר האיימקס של אופנהיימר (במיוחד בהתחשב בכמות השבחים ששמעתי על הטריילר ובכך שהוא לא זמין באופן מסודר ברשת), אבל לצערי בכל פעם שהייתי בהקרנת איימקס לא היה טריילר לאופנהיימר.
אני מקווה בשבילך שעם חולית המצב יהיה שונה וישימו טריילרים שלו לפני סרטים, בעיקר באיימקס (שם זה תכל׳ס, בדומה לאופנהיימר, הכי נדרש), אבל אי אפשר היום לדעת. בכל זמן נתון יש לא מעט טריילרים וההחלטה היא נטו של בתי הקולנוע.
היי, הלינק ששמתי פעם לטריילר IMAX של אופנהיימר עדיין עובד
והוא עדיין טריילר מצוין.
בכללי בארץ לפעמים לא תמחד טורחים להביא את הקובץ המלא של הטריילר, באיכות שמתאימה למסכי קולנוע וסראונד, ואז נתקעים עם התפקסלויות וסאונד מעצבן כמו הפרסומות למקדונלדס. אני עדיין מגיע כל פעם בזמן לטריילרים בתקווה לתפוס משהו טוב.
ואכן, הייתי בהקרנת איימקס של שומרי הגלקסיה 3 ולא היה את הטיזר הזה
יש שני סרטים עתידיים שנוצרו במיוחד לאיימקס, יותר מכל סרט איימקס אחר, ואלו אופנהיימר וחולית 2, ולשניהם לא שמים את הטריילרים שלהם לפני סרטי איימקס. שמישהו יסביר לי איפה ההיגיון.
טוב, מצד שני, לפחות קיבלתי במקום את סרטון מאחורי הקלעים של הקפיצה של טום קרוז מצוק עם אופנוע מהסרט הקרוב של משימה בלתי אפשרית. לפחות משהו.
לא צריך טריילר בשביל לדעת שתהיה רכיבה על עקלתון.
(ל"ת)
שני חלקי אוצרות המוות דווקא נראים ומרגישים מאוד שונה האחד מהשני
(ל"ת)
אבל זה נראה לי בגלל ששני חלקי הספר שונים אחד מהשני
גם ככה השביעי הוא הספר הכי לא אחיד (לא מקנאה בה בלחץ הזמן שכתבה אותו, ג'.ר.ר. מרטין כבר עבר לכתוב ספין אופים למיניהם לפני שסיים את הסדרה שלו, פטריק רותפס לא יסיים לעולם את החלק השלישי של שם הרוח, וטולקין כנראה סיים כי הוא לא אנושי וכי הוא, בעזרת הילדים שלו בין השאר, הקפיד לכתוב כל כך הרבה טיוטות ותוכניות שהבן שלו המשיך אותו אחרי מותו בלי למצמץ) בסדרה, אז לא קשה שהסרט שכולל את ההתחלה השמשית ואת החלק הקליל יותר של המסע, יהיה שונה מהחלקים האפלים של הסיום. זה הספר לדעתי יותר מבחירה של הבמאים.
לטולקין לקח 11 שנים כדי לכתוב את "שר הטבעות"
(אם אנחנו מתייחסים ל-"שר הטבעות" נטו, ולא לכל מה שמקיף אותו – במקרה הזה פרק הזמן ארוך יותר משמעותית) והסיבה שלא באים אליו בטענות אינה שהוא "לא אנושי", אלא שהאיש פשוט לא חשב להוציא לאור את האפוס שלו לפני שהוא היה גמור.
לא רעיון כזה רע, כשחושבים עליו.
לא הייתי קורא להתחלה של dune קלילה ושמשית. הדגש העיקרי מבחינתי הןא שהחלק הראשון היה מאד ״תככים ופוליטיקה״ בארמון והחלק השני יותר ״מסע רוחני במדבר״ אבל וילנב זנח את האספקט הזה כשעיבד את החלק הראשון.
(ל"ת)
נראלי טקרוי התכוונה
להתחלה של הארי פוטר ואוצרות המוות. שאגב, גם הוא לא לגמרי קליל ושמשי, אבל באופן יחסי לסיום – בהחלט.
טריילר די משעמם, אבל מניח שאראה את הסרט בקולנוע כל זאת.
כי עקלתון על מסך גדול.
מסכים, לא ממש מכרו לי פה משהו מעניין
(ל"ת)
לא התלהבתי מהטריילר
הטריילר הזה רק בא להראות כמה שחקנים מפורסמים יש להם בסרט אין בו שום דבר חוץ מזה. הטריילר של הסרט הראשון הרבה יותר משך את העין ,זה נראה כמו פרומתאוס
ועוד משהו
זה קצת הורס לי שיש כל כך הרבה שחקנים מפורסמים , הצופים לא חושבים על הדמות הראשית כ-פול אלא כ-טימותי שאלמה , זה פחות משרת את הסיפור לדעתי. בשר הטבעות רוב השחקנים היו די אלמוניים(ככל שאני יודע) וזה לא פגע במאומה בסרט זה אפילו משרת את הסיפור יותר טוב, זה יותר מעניין לראות משחק של מישהו חדש מאשר שחקן שכבר ראית אותו כבר מלא פעמים. זה נראה כאילו חילקו את התפקידים לסרט הזה באיזו גאלה הוליוודית.
אבל הכי מעצבן זה שנצטרך לשמוע עוד פעם את הפסקול של הנס זימר, הוא גאון בעיני, אבל הפסקול הזה של נשים ערביות צורחות הוא נוראי , טוב שהוא לא הוסיף קולות של עזים ברקע .
הסרט נדחה
יצא במרץ בשנה הבאה
https://collider.com/dune-part-2-release-date-moved-2024/
לאאאאאאאאאאאאאאא
(ל"ת)
וזה גם אומר
שהוא יצא מהמירוץ לאוסקר הקרוב.
אלא אם כן
האוסקר גם יידחה, מה שלא נראה בלתי סביר כרגע.
אני לא מאמין
שירחיבו את הדדליין להגשת הסרטים מעבר ל-31 בדצמבר 23.
נוטה להסכים
אבל המעבר הזה למרץ נראה מוזר. כלומר, הסרט הזה מכוון גם לאוסקרים הרי. או שהוא מאוד בטוח בעצמו, ואומר שאם "הכל בכל מקום" יכול אז גם הוא יכול, או שהוא הולך לעשות איזה הפצה היפר מצומצמת כדי להיכלל באוסקרים בלי הפצה רחבה, או שהחבר'ה בוורנר יודעים משהו שאנחנו לא.
אני מניח
שכל שיקול אפשרי עבר להם בראש כשהם החליטו על הדחייה הזאת,
וחוץ מזה, קיימת גם האופציה שהם מכוונים לטקס האוסקר הבא, ולא הקרוב.
יתכן שהם בוחרים בכסף בקופות על פני האוסקר.
יש פה הנחה מובלעת שאולי הטקס ידחה גם, וזאת גם אופציה.
אבל השיווק של הסרט בידי שאלמה, זנדאיה ופיו (ובאטלר איי גס) הוא קריטי להצלחה של הסרט הזה.
הסרט הוקדם
בשבועיים,
יעלה ב-1 במרץ במקום ב-15
https://variety.com/2023/film/news/dune-2-release-date-moves-march-1-2024-1235795795/
יהיה סרט טוב, אין סיבה לחשוב אחרת.
במאי טוב, צלם טוב, השחקנים סבבה ואחלה של עלילה. מוזר שוורנר ברוס מפחדים מהסרט ובמקום זה מתעסקים בלקדם את ברבי ובלו ביטל… אבל אנחנו חיים בזמנים מוזרים!
מה גורם לך לחשוב שהם מפחדים מהסרט?
(ל"ת)
המכירה תיפתח הלילה
יהיו מרתונים של שניהם ברצף בשני ה-26.2 ב-20:30 (מה שאומר שהסרט השני יתחיל בערך בחצות), אבל רק בחיפה (באולם סבבה אבל לא הכי מושלם), באיילון (בהכי גדול שלהם שהוא אחלה) ובראשל"צ ב-IMAX (אחלה++). אי אפשר לקנות רק לאחד מהסרטים ולא יודע למה לא בשאר הסניפים.
לסרט עצמו יהיו הקרנות משלישי ה-27.2 בשעות הבוקר (חופש בחירות מוניציפליות+שלייקס).
'תרגשות. בהצלחה לכולם ואל לפחד, הוא קוטל הבינה.
הפורמטים של "חולית"
זה עבד לא רע עם "אופנהיימר", אז אנסה גם פה בצורה חופרת יותר: "חולית: חלק 2" הוא אחד הסרטים הכי מעניינים ומסובכים מבחינת הפורמטים שלו. שוב המפיצים סתם זרקו כל מיני "צולם ב-IMAX" בלי פירוט, אבל הפעם קשה לי להאשים אותם, כי הסיפור פה יותר מרוכב משל נולאן. אז איך "חולית" צולם, יוקרן ואיפה לדעתי כדאי לראות:
כחלק מהתמסחרות של IMAX, זאת שהביאה לנו האולם הטוב-אבל-לא-מדהים של ראשל"צ, הם נתנו לכמה מצלמות דיגיטליות את התואר "מצלמה מאושרת לשימוש ב-IMAX", כדי שיוצרים שלא רוצים לצלם בפורמט המוגזם של נולאן יוכלו לעבוד איתם. "חולית 2" צולם ככה, כלומר במצלמה דיגיטלית מאוד איכותית אבל בסוף "רגילה" שגם מלא סרטים בלי טקסט מפוצץ בפוסטר צולמו איתה.
ואז הסיפור מסתבך: מסכי ה-IMAX יותר גבוהים או ארוכים, ודני וילנב טוען שהוא הכין את כל הסרט בשביל זה, כמו שאפשר לראות בתמונה הזאת. זה כנראה לא באמת כל הסרט כי יש גם רגעים כאלה, שחוץ מזה שיש יותר תמונה במסך הרחב הרגיל, זה גם נראה יותר מתאים (לדעתי האישית וכו').
ואז יש עוד סיבוך: בסרט הקודם, אחרי הצילום הדיגיטלי והאפקטים, הדפיסו את הסרט בפילם אנלוגי בשביל ליצור תמונה יותר טבעית ומגורענת, דבר שמחשבים פחות טובים בו, וסרקו חזרה למחשב. הפעם זה נעשה עם פילם IMAX 70 מ"מ הענק (זה של נולאן), והסרט מוקרן ישירות ככה בלי המעבר חזרה במקומות בודדים בעולם.
אז מה בעצם יוקרן והמלצות:
מסך רחב רגיל שיוקרן ברוב המקומות: זאת התמונה הרחבה יותר בדוגמאות ממקודם. זה סרט "גדול" (ובעקבות התלונות על "אופנהיימר", נשמע שהפעם גם עמוס אקשן) ודני תמיד אמר שאת "חולית" צריך לראות במסכים עצומים ככל האפשר, אז כרגיל ממליץ לבדוק איפה יש כאלה שגם גדולים וגם מקרינים באיכות גבוהה.
שוב ממליץ על פלאנט. באמת שהם לא משלמים לי ויש לי ספר תלונות עבה עליהם, אבל בתחום הזה בסוף הם תמיד עדיפים על השאר מהניסיון שלי. האולמות הגדולים שלהם הם פלאנט חיפה 1 (הכי גדול ומושלם), פלאנט איילון 6, פלאנט זכרון יעקב 5. בחיפה וזכרון יש גם דולבי אטמוס, מערך רמקולים שלם על התקרה שעושה כיף בסראונד. לפי הסרט הקודם, זה יהיה בשימוש פה (יש גם את רשל"צ 7 וירושלים 8, אבל שם לדעתי עדיף ללכת ל-IMAX).
IMAX: הסרט ימלא את ה-1.90:1 של המסך (בערך 16:9 של הטלוויזיות שלנו) לכל אורכו. דני באמת אוהב את הגובה של הפורמט הזה, אז אם יש IMAX לידכם, הייתי הולך אליו (אבל לא ממש נוסע מרחוק בשבילו). יש כאלו בפלאנט ראשון, ירושלים ובאר שבע, כשבאר שבע ענק משמעותית מהשאר (לזה ספציפית אולי כן אסע מרחוק. הסבר על הריבוע האדום בהמשך).
לפריקים של איכות תמונה וסאונד, האולמות מהסעיף הקודם לפעמים ייתנו תוצאה קצת יותר טובה, אבל לפי הסרט הראשון והטריילרים, התמונה היותר גבוהה באמת שווה פה. וגם האיכות של ה-IMAX-ים עדיין איפשהו בין טובה למצוינת, ככה שזאת לא התפשרות גדולה.
דברים שיש בארץ ולא נשמע שהבמאי חשב עליהם יותר מדי, וגם לדעתי לא טובים במיוחד:
ScreenX: מסך יותר קטן מרכזי שבו יוקרן רוב הסרט, ועוד שני מסכים בצדדים שיקרינו שאריות. המסכים בצדדים לא פעילים תמיד, ותמיד ההרגשה שלי היא שאני בחדר ישיבות בהייטק. זה לא רע אבל עוד לא שמעתי על במאי שבאמת הכין לזה משהו או מישהו שבאמת אהב את זה. יש בראשון לציון, באר שבע וחיפה.
4DX: כיסאות רועדים וריחות תוך כדי ההקרנה. זה נחמד לפעמים, במיוחד באקשן, אבל בסוף קיים באולמות יחסית קטנים עם איכות הקרנה משתנה ככה שאני לא יכול להמליץ על זה, בטח בסרט כמו "חולית" שנועד למסכי ענק. יש בפלאנט ראשון לציון, באר שבע, חיפה וירושלים.
ודברים שאין לנו בארץ, אבל אם אתם בחו"ל ורוצים לגרום לי לקנא:
IMAX לייזר דיגיטלי: בחו"ל קיימים אולמות IMAX דיגיטליים עם מקרן לייזר חדש ואיכותי יותר, שגם חלקם מקרינים ב-1.43:1 (דומה ל-4:3 בטלוויזיות הישנות). אין לנו כזה בישראל אפילו ש-IMAX באר שבע בנוי ככה. סצנות מסוימות בסרט ימלאו אותו ובעצם הכי הרבה תמונה תוקרן. אפשר לבדוק פה איזה מקרן יש ל-IMAX שלכם – D זה דיגיטלי רגיל (כמו ישראל), DL זה לייזר דיגיטלי שיקרין 1.90:1 כמו הרגיל, ו-DL2 זה לייזר דיגיטלי כפול שיגיע ל-1.43:1.
70 מ"מ: הסרט קיבל גם גרסת פילם 70 מ"מ. מדובר בפורמט ישן עם איכות מדהימה, רזולוציה של בערך 6K. המקרנים שלו קיימים היום בעיקר באולמות מפוארים וגדולים ששרדו מתור הזהב של אולמות הקולנוע. יחס המסך יהיה 2.20:1, באמצע בין שתי האופציות הקודמות.
מהניסיון שלי זאת חוויה כל כך כיפית ושונה מההקרנות הדיגיטליות במולטיפלקסים, שגם אם לפעמים יש חריקות (שריטות על העותק, מבנים ישנים בלי שיפוע וכו'), זה שווה את זה. פה יש רשימה (זה ה-5/70).
IMAX 70 מ"מ: החבילה המלאה. עותק ישיר מהדיגיטל לפילם, בלי המעבר חזרה לדיגיטל. כמו ב-IMAX לייזר, תוקרן הכי הרבה תמונה, אבל בפורמט אנלוגי משוגע שמגיע לרזולוציה של 18K, תמיד באולמות עם מסכים עצומים. אם יש לכם כזה, רוצו להזמין כרטיסים כי הם כבר בטח נגמרו. רשימה באותו לינק (זה ה-15/70).
חג "חולית" שמח לכולם ונתראה באולמות.
תודה על העדכון!
כמו עם אופנהיימר, מתלבטת בין איימקס ל-70 מ״מ, אפילו שתכלס האופציה הכי אטרקטיבית (אבל לא הכי נגישה) היא לטוס ללונדון ולראות את זה שם ב-BFI.
יש צפי עד מתי החלון איימקס שלו?
לפחות שלושה שבועות
ב-BFI אפילו יש כרטיסים לכל התקופה. ב-22.3 יש את "מכסחי השדים" החדש שאולי יחליף אותו. כמו "אופנהיימר", סיכוי טוב שזה יתארך, או יבוא ויילך לתקופות.
ואישית הייתי הולך על ה-70מ"מ (על מי אני עובד, הייתי הולך לשניהם, אבל לזה קודם). לשניהם יתרונות וחסרונות, אבל IMAX הוא הליכה רגילה למולטיפלקס רק גדול ומוצלח יותר, 70מ"מ זאת חוויה אחרת.
הוארך בשבוע עד ה-28.3
הרבה מההקרנות של השבוע הקרוב כבר מלאות בלונדון, חלק מבתי הקולנוע של ה-IMAX 70 מ"מ פתחו הקרנות מסביב לשעון שאפילו הן מתמלאות. לשחרר את הסרט בפורמט הזה היה הצלחה אדירה.
תודה על העדכון
בסופו של דבר ראיתי אותו בהקרנה ״סטנדרטית״ כאן בברלין (אמנם על מסך גדול ובאיכות גבוהה, אבל לא בפורמט מיוחד) והחוויה הויזואלית בהחלט הייתה מרשימה מאוד. בלי לראות אותו באיימקס לצורך השוואה, קשה לי לומר אם פספסתי משהו מהותי אבל כרגע לפחות אני לא חושבת שיש לי מספיק מוטיבציה לוודא.
שאלה
מה אתה יודע על אולם 18 של הוט סינמה בכפ"ס? לא מזמן הוט סינמה פרסמו בפייסבוק שמדובר באולם הכי גדול ומפואר (!) בארץ, והרמתי גבה. אממה שמבדיקה שלי באתר של הוט סינמה, מדובר אכן באולם עם 19 שורות – יותר מכל אולם בבאר שבע, חיפה וראשל"צ. כמובן שמספר שורות לא מעיד שום דבר על גודל ואיכות המסך (גם לא בחנתי את אורך השורות), אבל אני כן תוהה איפה הוא עומד ביחס למסכים הידועים בארץ? כי זו הצהרה די בומבסטית מצדם.
לא הייתי, אבל אני בספק
אין מידע מדויק על גדלי המסכים בארץ (ה-IMAX-ים פורסמו בגלל המותג מחו"ל, הרשתות לא משתפות), ובהתחשב בגדלים הענקיים שיש בכמה מקומות, אני מאוד אופתע אם זה באמת נכון. יש לך את הפוסט? לא מצאתי.
הייתי מודד גם לפי רוחב: יש שם 28 מושבים בשורה. בבאר שבע יש 39 ואין הרבה שורות בגלל המבנה, הן נגמרות בערך באמצע גובה המסך. הרבה מאלו שכתבתי בפלאנט עוברים את ה-30. תיאטרון הסינרמה בגלילות עם 22 שורות ויציע, חלקן מעל 30 מושבים, והוא במצב מזעזע.
אבל נגיד שמישהו ממש מדד את זה והגיע למסקנה, מסך כזה אולם דורש מקרן רציני ופיזור סאונד כמו שצריך, משהו שהוט סינמה תמיד גרועים בו מהניסיון שלי. בדיוק הייתי באיימקס-לשעבר של הקריון (34 כיסאות בשורה, 11 שורות שנגמרות באמצע הגובה) וכתבתי עליו את זה בפייסבוק:
אז מסקרן ותודה על השיתוף, אם מישהו כבר היה ויכול לדווח אשמח ואנסה לבדוק עם סרט שפחות חשוב לי מ"חולית", אבל אני מאוד מפקפק בכל הסיפור.
טוב, הייתה לי תחושה
זה לא היה בדיוק פוסט מטעמם אלא פוסט ממומן על הקרנה של "טור פרידה" שמילאה את האולם.
טוב, נראה לגמרי בולשיט
גם אם באיזשהו פרמטר הוא הכי גדול בארץ, מה שכנראה לא נכון, לזרוק את זה עם הכי מפואר וזה ש"בארבי" לא הביא לאולמות מלאים מריח כמו חרטא אחד גדול.
ראיתי את שתי הגרסאות העיקריות, ו...
מבחינת יחסי המסך של סינמסקופ (2.39:1) לעומת IMAX (1.90) אני חצוי. בערך חצי מהסרט יותר יפה בכל אחת מהגרסאות. אני יודע שזפזופים בין יחסי מסך מעצבנים הרבה אנשים, אז מבין את דני שרצה לשמור על אחידות, אבל אישית הייתי רוצה לראות כזאת.
מבחינת איכות, ה-IMAX-ים הישראלים תמיד קצת מבאסים אותי. האיכות טובה, אבל זה לא מפיל מהכיסא. הפלאנט 1 של חיפה לעומת זאת כן, מקרן לייזר 4K איכותי זה מחזה יפהפה שגורם לכל סצנה להיראות מושלם. הפער בסצנות הלילה גדול במיוחד, ב-IMAX הן נראות אפרוריות ובלייזר הן יפהפיות. יש כל מיני חלקיקי תבלין ופרטים קטנים שפתאום קלטתי. הסאונד איכותי וממלא את האולם בצורה יותר טובה ואיכותית, אבל ל-IMAX יש בס יותר חזק.
זה סרט שאני חושב שמסך גדול ככל האפשר עושה לו טוב, אז הייתי הולך על כזה, אבל חושב שאפשר להישאר בזה שהכי קרוב אליכם ולא חובה לנסוע רחוק לאנשהו.
הקרנת ה-IMAX 70 מ"מ הייתה ניסוי כלים יפהפה ומרתק
מעבר למחמאות הצפויות – האולם ענק ויפהפה (ה-BFI מושלם וכשמגיעים מוקדם/נשארים לסוף, הם מאירים את המסך כך שמפלצות הסאונד שמאחוריו נחשפות), ההקרנה איכותית ומושלמת, הסאונד נקי ועושה רוח בבגדים – יש פה כמה דברים שממש עניינו את חובב הפורמטים שאני.
קודם כל, הייתי בהקרנת צהריים באמצע שבוע, כשהסרט מוקרן כבר קרוב לחודש, ועדיין הייתי צריך להזמין שבועיים מראש ברגע שהמכירה נפתחה. כל 500 הכרטיסים נמכרו תוך כמה שעות וזה ככה בכל ההקרנות. יש פה שיטה חדשה לאולפנים: תמצאו סרט מתאים, תקרינו ב-IMAX 70MM, ויש לכם אולם מלא לחודש קדימה. וורנר ראו את זה קורה עם "אופנהיימר" וזה עבד להם עם "חולית 2". מעניין איך זה ימשיך.
ועכשיו לחלק היותר טכני. ראיתי כבר סרטים מהשנים האחרונות בפילם, אבל כולם צולמו בפילם מראש והיו "אנלוגיים". זאת פעם ראשונה שאני (ורוב הקהל) רואה סרט דיגיטלי לגמרי בפילם, והתוצאה מעניינת. הוא לא דיגיטלי במובן של עולם ממוחשב כמו "אווטאר", אלא בצילום שלו, ופה צריך טיפה רקע: מצלמות דיגיטליות הרבה יותר רגישות לאור לעומת פילם. כלומר, תמונה עם אור חזק בפילם יכולה לצאת שרופה לגמרי בדיגיטל, ואפשר לראות עדיין פרטים בתמונה דיגיטלית שתהיה חשוכה מדי בפילם (דוגמאות שלקחתי מפה). דני וילנב ידע לנצל את זה, ואמר שבזכות הדיגיטל הם המשיכו לצלם עוד הרבה טייקים בדמדומים כשמצלמת פילם כבר לא הייתה עובדת.
אז מה קורה כשמקרינים את זה בפילם? סצנות היום מקבלות בוסט יפהפה ואלו צילומי המדבר הכי מרשימים שראיתי בחיים. אבל חלק מסצנות הלילה מתחילות לקבל גוונים מוזרים, ברמה שיש כמה שוטים שהעדפתי לראות במקרן לייזר דיגיטלי, ושאני בטוח שאם הסרט היה מתוכנן מראש לפורמט (כאמור, זה קרה פה ברגע האחרון בעקבות "אופנהיימר"), הם לא היו מצלמים ככה.
עוד דבר שהפתיע אותי הוא השימוש של דני ביחס המסך הגבוה של IMAX. מאז שנולאן המציא את השיטה עם "האביר האפל" ב-2008 כולם די עושים אותו דבר, ואם ראיתם סרט בגרסת IMAX עם יחס מסך מתחלף אתם מכירים את זה: השוטים ה"גדולים" של נוף ואווירה, יחד עם סצנות האקשן, ימלאו את הגובה של המסך. השאר, שזה בעיקר הדיאלוגים, יהיה רחב יותר עם שוליים למעלה ולמטה.
דני לראשונה עושה משהו אחר: דווקא הרבה מהדיאלוגים והקלוז-אפים ממלאים את המסך, והאקשן והשוטים הגדולים לא. נגיד יש את הסצנה שצ'אני ופול מדברים באוהל וחותכים לחזיונות של פול תוך כדי, ודווקא הקלוז-אפים ממלאים את המסך והחזיונות רחבים יותר, ההפך ממה שנולאן היה עושה.
זה לפעמים יוצר אינטימיות בשיחות האלה, ולפעמים מעוות לגמרי את התמונה כי הפרצוף של פול לבדו ממלא מסך בגובה 25 מטר, כאילו הוא התינוק מ"אודיסאה בחלל". זה כנראה בכוונה ותואם את העלילה, אבל לא תמיד אהבתי את זה. מצד שני גם נולאן לא פגע בול בשימוש ב-IMAX מהרגע הראשון והשתתפר מסרט לסרט, אז אני מקווה שדני וילנב ימשיך לשכלל את השיטה שלו. בכל מקרה היה מרתק לראות דרך אחרת להשתמש בדבר הזה אחרי כל השנים.
מילה על ישראל רגע: זה גורם לאולמות של פלאנט להיראות כמו חיקוי בשקל מעלי אקספרס. חלק מזה באשמת חברת IMAX שאישרה אולמות כאלה, צעד שעשה ראש בזמנו ויצר את המנוח LIMAX, אבל איפה פלאנט בסיפור? להגדיל את האולם אי אפשר, אבל בהרבה מקומות לפחות החליפו את הציוד. ה-BFI שדרגו את המקרן הדיגיטלי הישן (שבארץ עוד משתמשים בו) לדגם לייזר החדש, וגם התקינו לאחרונה מערכת סאונד חדשה עם רמקולים בתקרה. ההבדל בטריילרים שהוקרנו דיגיטלית ניכר. מתי, אם בכלל, נקבל שדרוג גם בארץ?
סך הכל הרגשתי שזה פחות מוגמר כמו בסרטים של נולאן ויותר ניסוי כלים שמשחק עם הפורמט, אבל נהניתי בטירוף. לא משנה מה מוקרן, זאת שיטת ההקרנה הכי מרשימה שקיימת באולמות הכי טובים שיש. עד הסרט הבא (הבא של פול תומאס אנדרסון? "סופרמן" או "משימה 8" אולי?).
האמברגו הוסר - 97 אחוזי טריות
עם 86 ביקורות, וציון של 8.7
לשם השוואה – לסרט הראשון יש 83 אחוזי טריות, וציון 7.6 (אחרי 500 ביקורות, אמנם)
ביקורות נלהבות במיוחד שמגדירות את הסרט יצירת מופת שמתעלה על קודמו בכל מובן וסרט המדע בדיוני הגדול בכל הזמנים.
עכשיו חסר לאוסקר (של שנה הבאה) שעוד פעם ישאירו את הסרט מחוץ לקטגוריית הבימוי
עם ביקורות כאלה, נראה שהסרט יהיה מתחרה מרכזי באוסקר של שנה הבאה.
אולי יצא טוב מהדחייה, כי לא בטוח שיצא ב-2024 סרט בסדר גודל של אופנהיימר שיתן לו תחרות רצינית ביותר.
בהנחה שהוא אכן טוב כמו שהוא נראה
הדחייה שלו בעקבות שביתת השחקנים עשויה להוות מכה די קשה לסיכויי ההצלחה שלו באוסקרים.
הוא היה אמור לצאת בנובמבר, שזה אחלה תזמון לסרט שובר קופות שרוצה להיות רלוונטי בעונת הפרסים. עכשיו הוא יוצא בסוף פברואר, שזה ממש ממש מוקדם עבור עונת הפרסים הבאה. גם אם הוא יהיה מדהים לגמרי, יש סבירות גבוהה שעד האוסקרים של 2025 הוא ירגיש לכולם כמו סרט שיצא לפני המון זמן, בזמן שהתחרות תהיה הרבה יותר טרייה ותרגיש הרבה יותר רלוונטית. זה אתגר די רציני.
זה נכון לקטגוריות הגדולות
למרות שזה לא ממש מנע מהכל בכל מקום בבת אחת להתפוצץ מכל כיוון, ובמקרה של סרט עם הייפ בשמים כמו חולית אני בטוח שזה עוד יהיה קל יותר.
אבל בכל הנוגע להמוני הקטגוריות הטכניות – נראה שהסרט דווקא כן ירוויח מכך שהוא יוצא בשנה בה ככל הידוע לנו לא אמור לצאת סרט מאוד מרשים טכנית בפרופיל גבוה.
לא שהבנתי את פשר הדיון הספקולטיבי על סרט שאף אחד ממשתתפי הדיון טרם ראה והכל על בסיס שלב מאוד מוקדם של פרסום ביקורות אבל רק מזכיר שהסרט האחרון שזכה באוסקר יצא בסוף מרץ.
נכון. עכשיו תבדוק כמה חריג זה.
(ל"ת)
אני יודע שזה חריג, רק אומר שזה לא מופרך או בלתי אפשרי שסרט שיצא בשליש הראשון של השנה יככב באוסקר
(ל"ת)
לא אמרתי בשום מקום את המילים
״מופרך״ או ״בלתי אפשרי״. אמרתי ששחרור בסוף פברואר הרבה יותר מאתגר מאשר שחרור בנובמבר, כשזה מגיע להתמודדות על אוסקרים. זה היה ספציפית בתגובה לאמירה שהדחייה של הסרט עשויה לשפר את סיכויי הזכייה שלו.
לדעתי, סרט שיצליח להישאר בתודעה ולזכות באוסקרים כשנה לאחר ששוחרר, היה זוכה באוסקרים האלה מול אופנהיימר, במידה והיה משוחרר בנובמבר כמו התכנון המקורי. אני לא אומרת שהוא לא יזכה בכל מקרה. אני רק אומרת שהחסרון בדחייה עולה בעיני על היתרון. וזה בלי להיכנס לסוגייה שאנחנו באמת עוד לא יודעים איזה סרטים מרשימים (טכנית ובאופן כללי) יצאו במהלך השנה.
תראי, באופן כללי אני בספק אם יש לחולית סיכוי לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר
כלומר, שר הטבעות עשה את זה, אבל עדיין זה מאוד נדיר.
כך שבכל מקרה אני לא מאמין שהוא היה יכול להתחרות ברצינות על הפרס הגדול, לא משנה מתי הוא יוצא.
לעומת זאת, פרס הבימוי בהחלט יכול ללכת אליו יותר בקלות כשהוא לא צריך להתמודד מול בימוי כמו זה של אופנהיימר.
וכמו שכבר כתבו מעלי, הקטגוריות המשמעותיות יותר בהקשר שלו הן הטכניות ושם אופנהיימר היה מהווה תחרות רצינית מאוד.
כמובן יכול להיות שפתאום יצוץ לו סרט גדול אחר שיהווה תחרות, אבל זה לא בטוח.
לא כל יום מגיע סרט שמתהדר בהישגים טכניים ברמה של נולאן או וילנב.
אוקיי, לגביי בימוי אני מסכימה איתך
אף אחד לא היה זוכה באוסקר על בימוי השנה מול נולאן, אז מהבחינה הזו הדחייה עשויה, אולי, לשפר את הסיכוי של ווילנב לזכות.
אני מאוד מאוד מחכה לסרט הזה ומקווה שהוא יהיה חוויה קולנועית מפעימה שתישאר איתנו כך שהסרט עדיין יהיה תחרותי בעוד שנה. אני רק חושבת שמומנטום כזה, זה דבר שמאוד מאוד קשה לשמר כל כך הרבה זמן.
לא רק בימוי
צילום, פסקול, סאונד ועריכה. אלו ארבע קטגוריות שחולית הקודם זכה בהן, ואופנהיימר מתמודד חזק מאוד עליהן בטקס האוסקר הנוכחי.
כמובן, כל הדיון הזה תיאורטי באופן קיצוני. אין לנו שום מושג אילו עוד סרטים ייצאו השנה, ולמעשה אפילו לא ראינו את חולית. אבל יש קונצנזוס ביקורתי על כך שהוא מתעלה על הקודם, מה שמבשר שהוא לכל הפחות יהיה מתמודד חזק לרוב הקטגוריות בהן זכה בפעם הקודמת.
בנוסף, העובדה שאין השנה סרט בפרופיל גבוה היא כן אינדיקציה מסוימת, בגלל שבעונות הפרסים נוטים לתעדף סרטים כאלו, ובעיקר בגלל הסיבה הפשוטה ביותר – קשה מאוד להתמודד עם ההישגים הטכניים שסרטים בתקציב עצום יכולים להגיע אליהם.
רק חייב לתקן
את עצמי מראש. לא רק שיש סרט נוסף בפרופיל גבוה, אלא שגם הוא סרט שמתקיים במדבר, וגם הוא חלק שני של סרט שהאקדמיה אהבה ותגמלה במיוחד באספקטים הטכנים.
לא טוב כמו הראשון
בעוד הסרט הראשון הרגיש כמו סרט ארט-האוס בתקציב של 200 מיליון דולר החלק השני מרגיש כמו בלוקבאסטר גנרי. בלוקבאסטר מהנה וטוב אך חסר כל ייחוד עם עלילה שהיא תירוץ בשביל לעבור מסצינת אקשן אחת לאחרת ותסריט מפוצץ בעיות.
אולי זה דווקא מסביר את הציונים הגבוהים יותר שלו
(ל"ת)
הציונים הגבוהים שלו הם תעלומה בעיניי
אבל אני בטוח שתמצא את התשובה כשהביקורת תפורסם וגם פה הרוב יתלהב ממנו.
ואם תחבר את שני החלקים ברצף?
אולי זה ירגיש כמו סרט שמתחיל לאט ואז מתפוצץ? מה לדעתך הציון לשניהם כיחידה אחת?
את הראשון ראיתי בקולנוע, ולשני קשה לי למצוא את האנרגיה לכל הפרוצדורות הנדרשות :(
קשה לי לראות אותן כיחידה אחת כי בעיניי הם מאוד שונים
אם אני מסתכל עליו כסרט אחד המתחיל לאט ואז מתפוצץ אז הייתי אומר שהוא מתפוצץ מהר מדי ולא במקום הנכון, אלא איפשהו באמצע וללא שום הצדקה להגברת הקצב הפתאומית.
מעניין איך הוא היה נראה אם דניס וילנב היה מצלם ועורך את שניהם במקביל ולא אחד אחרי השני.