למלא את החלל
Fill the Void

במשפחה חרדית המתגוררת בתל אביב, שירה בת ה-18 עומדת להשתדך עם בן גילה, אבל מותה הפתאומי של אחותה הגדולה טורף את הקלפים.

תאריך הפצה בישראל: 18/10/2012
קטנטן ומקסים. צילום מרהיב, מוזיקה נהדרת.

96 תגובות פתח ספוילרים פתח תגובות ישנות

  1. השאלה שהכי מטרידה אותי

    guymaa

    איך המשחק של הדס ירון ?

    • המשחק שלה לא רע בכלל

      צפדינה

      אני לא יודעת איפה היא שיחקה קודם- יש לה היסטוריה של משחק חלש?

      • אין לה היסטוריה.

        אופיר סויסה

        (ל"ת)

  2. למה אין ידיים לאישה שעומדת במרכז התמונה פה למעלה?

    דן

    (ל"ת)

    • כי אין לה ידיים.

      גם בסרט אין לה ידיים.

  3. סרט נפלא

    netta

    אחד הדברים שריגשו אותי בסרט היו השקט שלו. אנחנו כל כך מורגלים ברעש ותנועה כמדד לכמות הרגש בסרט, ובסרט הזה השיחות הכי מרגשות והתמונות קורעות הלב דווקא מאופיינות בשקט וסטטיות. כבר בתחילת הסרט שירה אומרת שבא לה לצרוח מהתרגשות, אחותה עונה לה אבל צריך בהתרגעות, אחרת זה לא צנוע. נראה שזה המוטו במהלך כל הסרט, הכל נאמר בשקט, ברגוע ובקיצור. דו שיח שנלחש בין ההורים, כל אחד משפט סך הכול מקפל בתוכו את כאב האבדן ואת עומקה של הזוגיות שלהם.
    גילוי נאות: בכיתי במהלכו כאילו אין מחר. זה לא היה מחזה יפה…

    2
    אור, james p ?
    • גם אני

      אליעזר זוסיא טאבאק

      ובדרך כלל זה לא קורה לי
      דברים מענינים קורים כשהדס ירון על המסך

    • מ

      ככה זה החרדים – משתדלים לעשות כל דבר בעדינות ותבורך רמה הורשטיין שעמדה על כל הניואנסים הדקים ביותר של הציבור החרדי מה שקשה לזהות בסרטים אחרים שמייצגים את הציבור הזה

  4. האם נזכה לביקורת מלאה?

    smigol

    (ל"ת)

    1
    הגורבצובה ?
    • אני מקווה.

      (ל"ת)

      1
      james p ?
      • מתי? :,(

        smigol

        (ל"ת)

        • מתי אני מקווה? עכשיו.

          (ל"ת)

          5
          נשר הפרא הגדול, טיפאני'ס, האיש ללא שם, מילה כשרה, Grey Thingy ?
  5. איך זה שלסרט כך כך מדובר לא מתפרסמת ביקורת

    אירית

    ואילו לסרטים הרבה יותר צדדיים שיצאו יותר מאוחר, כן?
    העם רוצה ביקורת מהמאסטר!

    2
    הגורבצובה, מילה כשרה ?
    • אני אשאל את פיליפ סימור הופמן אם הוא פנוי.

      (ל"ת)

      11
      Horican, טווידלדי, subatoi, זאב אימבר, איתי שלמקוביץ, DanielleBN, לפרקונית, רעואל, Octarine, האיש ללא שם, מילה כשרה ?
  6. אני מודה שנאלצתי לבדוק בויקיפדיה...

    אירית

    (ל"ת)

    1
    האיש ללא שם ?
  7. סרט מעולה.

    טווידלדי

    מישהו יודע מיהו מלך טל, ששיחק את הרבי? לא הצלחתי למצוא שום אזכור שלו.

    • יש לו עמוד פייסבוק

      אדם קלין אורון

      http://www.facebook.com/michael.thal.50

      אין לי פייסבוק, אז אני לא יודע מה יש בעמוד, אבל לפי התמונה זה בהחלט הוא.

    • כן אני יודע מיהו

      דוד קציר

      שמו מייק, בעברו הוא היה בעל חנות צילום בנצרת עילית.
      כיום הוא עדיין חי בנצרת עילית. הוא בפנסיה.
      אני רואה אותו ברחוב מדי כמה שבועות.
      אדם מקסים.

  8. כל מי שרוצה ביקורת מלאה שייתן לייק

    הגורבצובה

    הגיע זמן להפעיל על רד פיש קצת לחץ

    • לא צריך להפעיל עליו לחץ.

      DanielleBN

      עין הדג או אתר פרטי ודורון יפרסם ביקורת לכשיתחשק לו, אם בכלל.
      כבר הביעו פה לפניך את הרצון לראות ביקורת ודרון הגיב שהוא מקווה שהוא יכתוב אותה (וסיבותיו ללמה ביקורת לא נכתה עימו). לא צריך להגזים, זה בסדר להראות רצון אבל לא צריך להפעיל לחץ כאילו הוא חייב משהו למישהו.

      13
      עידו הלמן, נרקיס, גבי קוגן, Abigail, marksbro, Morin, קיו, אור, לפרקונית, מאסטרפיס, netta, Y, james p ?
      • אוסיף רק שאם אני הייתי במקומו של דורון

        כבר לא היה לי חשק לכתוב ביקורת בשלב זה.

        • למעשה יש לו אינטרס לא לכתוב ביקורת

          על מנת שאף אחד לא יטעה לחשוב שלחצים כאלה עובדים ויתחיל לכתוב תגובות כאלה דרך קבע.

          1
          רעואל ?
          • הבה ננתח את מוחו של הרד פיש עד בלי די!

            פנטלימון

            יותר כיף מקולנוע. בואו נפתח אתר מעריצים שבו נדון רק במה שמר פישלר חושב/מרגיש/או תוהה לגביו במשך כל שעה משעות היום! הידד!

            5
            רעואל, bloody_miryam, הילה, האיש ללא שם, מילה כשרה ?
            • אפשר להציע את זה לפיקסאר!

              "הסרט ללא שם שמתרחש בתוך המוח של רד פיש". אם לא סרט מלא אז לפחות סרטון קצר כזה שמוקרן לפני המלא. להיט בטוח.

              8
              שפן הלוח, דורון פישלר, subatoi, רעואל, bloody_miryam, האיש ללא שם, מילה כשרה, Morin ?
              • הכל בראש?

                אלדו ריין

                גדול

            • מה זה משנה? בסוף זה ייצוג של גזענות ושוביניזם. כמו הכל.

              טווידלדי

              (ל"ת)

              1
              מילה כשרה ?
            • מח הדג.

              שלמקו GRAS

              (ל"ת)

              1
              מילה כשרה ?
          • הממ...

            נרקיס

            רק נדמה לי, או שאני מריח דיון תיאורטי בכוונת המשורר ע"י מי שטענה שזה לא הוגן?

            1
            מילה כשרה ?
            • זה רק נדמה לך.

              זה שאני מציינת שהאינטרס שם – לא אומר שאני מניחה שדורון פועל בהכרח על פי האינטרס הזה. אנשים עושים דברים מכל מני סיבות. אני, למשל, נכנסת לדיונים האלה.

            • אוף אני מצטערת שאנשים לקחו את זה ככה

              הגורבצובה

              זה חצי בצחוק בסך הכול רציתי שכול מי שרוצה ביקורת ייתן לייק כדאי שרד יראה שהרבה רוצים

              כנראה שהשורה האחרונה הייתה מיותרת?

              אל תיקחו את זה כל כך ברצינות זה היה סתם ביטוי

              2
              מילה כשרה, Grey Thingy ?
      • לא שזאת ההחלטה שלי,

        אבל לדעתי, פרסום ביקורת על סרט כמו זה יכול להוביל לשורות על גבי שורות של דיונים נפיצים ולא נעימים בנושאי חרדים ודת, ואני חושב שיהיה רעיון טוב להימנע מזה.

        1
        רעואל ?
        • היי, דיונים נפיצים!

          נרקיס

          מה בדיוק הבעיה בהם? רד הרי לא נמנע מפרסום ביקורת על "המאסטר" למרות שהיא היתה כתובה בצורה שהזמינה דיונים נפיצים.
          לא נעימים זה ענין אחר, אבל אני מאמין שבשביל זה בדיוק הומצא המחק.

          • שוב, זאת לא החלטה שלי,

            אבל אם אני הייתי עורך את האתר, אני חושב שהייתי מעדיף להימנע מעוד דיונים המורכבים ברובם מביקורות, האשמות והרבה מאוד שנאה ארסית למי שחושב אחרת, ולצערנו, כשמגיעים לתחומים של דת, הסיכוי לקיומם של דיונים כאלה גדל. זה לא בדיוק נעים.

  9. ת'כלס אם הסרט לא היה על חרדים הוא היה מאוד משעמם !

    חתול מפוספס

    אני ואשתי הלכנו לראות את הסרט אתמל והמשפט הזה מסכם אותו היטב.
    אני טענתי שהסרט מרגיש כמו פרק ארוך במיוחד של הטלנובלה החרדית "החדר" ששודרה לפני כמה שנים.

    החלק הפחות טוב בסרט הוא הדיאלוג בין יוחאי לשירהל'ה. משפטים קצרים.סתומים.מסורסים.לא מביעים דבר ומרגישים כמו שיחה בין שני מתבגרים בקניון רשל"צ.

    יש גבול לכמה רגש ועניין אפשר להעביר בצילומי תקריב של פנים. זה לא סרט אילם.

    הצילם מצויין,המון לבן ואור על רקע מטושטש בשביל להבליט את הפנים. המשחק פנטסטי והפס קול נשמע היטב ומכניס לאווירה, יחד עם זאת, קצת יותר הומור וקצב התרחשויות מהיר יותר היה עוזר לסרט להתרומם מעל ההגדרה של סרט טוב לסרט מעולה.

    נ.ב
    אני צריך הסבר על דמות הדודה בלי הידיים. למה זה טוב ? איך היא קשורה לעלילה ?
    עם ידיים או בלי רגל, חרשת או אילמת, מה זה כבר משנה לעלילה ? לא הבנתי, אשמח להסברים.

    • הדודה

      אם הבנתי נכון את כוונת התסריטאית/במאית, הדודה בלי הידיים היא בעייתית לשידוך. היא נותרה רווקה משתי סיבות: יש לה נכות קשה שמקשה עליה בעבודות הבית ומרתיעה גברים והיא בחרה להתחתן רק עם מישהו שמוצא חן בעיניה. היא מייצגת את זה שגם אם הבחירה היא בין זה לבין רווקות, עדיף להתחתן רק עם מישהו שרוצים ולא להתפשר על חיי נישואין לא מאושרים. אחד הדברים שהרשימו אותי בלמלא את החלל, זה איך להרבה פרטים שנראים לא קשורים בהתחלה, יש תפקיד או מסר שמתגלה מאוחר יותר. במקרה של הדודה, היא נותנת לשירה השראה לא למהר לחתונה שהיא לא שלמה איתה.

      2
      Morin, james p ?
      • בשביל לקבל השראה לא צריך לאבד את הידיים :-)

        חתול מפוספס

        הבנתי. תודה

      • מה שאני לא הבנתי זה

        יפעת

        האם הדודה בלי הידיים היא האמא של הצעירה שלא מצליחה למצוא שידוך, זה לא הגיוני, כי הדודה סירבה לשידוך ולכן לא התחתנה, אז למה היא מנסה לשכנע שהאלמן יתחתן דווקא עם זאת שהוא לא הציע לה נישואים? ואם זאת לא היא שמנסה לשכנע אז מי זאת כן?

  10. מכל השמות, דווקא שירה?

    ריקי

    זה שם שאין סיכוי למצוא בקהילה חסידית כזו.

    • למה?

      קרקר כפול

      (ל"ת)

      • ריקי

        זה פשוט שם מאד לא מקובל בחוגים האלו. בד"כ קוראים על שם סבתא שנקראה על שם סבתא שנקראה על שם סבתא וכן הלאה… ואלו בעיקר שמות של נשים מהתנ"ך או שמות באידיש.
        שירה זה שם שאפשר למצוא בחוגים ליטאיים ומודרנים יותר.
        כחרדית האי דיוקים הללו תמיד צורמים לי

        1
        מילה כשרה ?
        • לא שאני מבין גדול

          כלומר, יש לי יותר נסיון עם השם שירה* מאשר עם הקהילה החרדית, אבל עשיתי חיפוש בגוגל מתוך סקרנות. קודם כל, שירה הוא אחד השמות הנפוצים ביותר בקרב יהודים בישראל ובהתחשב באחוז החרדים בציבור הישראלי, הגיוני שלא מעט שירות הן חרדיות. נתקלתי גם בעמוד מאתר חדרי חרדים בו נשאל מהם השמות הנפוצים ביותר בקרב חרדים והתשובה הייתה שהשם הכי נפוץ הוא נעמה. אני בספק כמה סבתות נקראו נעמה. צריך לקחת גם בחשבון שבמשפחה בה יותר משתי בנות, מאגר שמות הסבתות מתדלדל. עם זאת, אין סימוכין לתשובה הזו, אז היא בעיקר אפשרות לא בדוקה. כשהרב שלמה אבינר נשאל "האם אפשר לקרוא לבת בשם שירה או שיש בעיה?", ענה בפשטות "שם מעולה". הוא אמנם משתייך לציונות הדתית ולא לאף חסידות, אולם לא ניתן לבטל את היותו בקי ברזי היהדות.
          מעבר לכל זה, יש המכנים את התורה "שירה", מה שמעניק נופך מסורתי יותר לשם.

          *יש לי שלוש שירה במשפחה: אחותי, אחות של גיסי והבת של בת דודי.

          2
          יחמור פרסי, הילה ?
          • נעמה זה שם תנכ"י.

            שלמקו GRAS

            (ל"ת)

            • אני יודע

              השאלה היא עד כמה השם היה נפוץ בדור הסבתות ובדור הסבתות של הסבתות. לפי ריקי, שירה יהיה שם נדיר, כי הוא מודרני יחסית. גם נעמה, אם אני לא טועה, הוא שם שהפך נפוץ רק בעת האחרונה.

              • ריקי

                דבר ראשון, איני יודעת על סמך מה כתב המגיב בחדרי חרדים שהשמות נעמה וטניה (?) נפוצים במגזר החרדי. אישית, אני מכירה רק שתי נעמות חרדיות ואפילו לא טניה אחת. לעומת רחל, שרה, אסתר, חנה, רבקה (כמוני…) שבכל כיתה ממוצעת אפשר למצוא לפחות אחת כזו.
                באופן כללי השם שירה באמת נפוץ במגזר החרדי אבל כמעט לא קיים בחוגים חסידיים כאלו.
                השמות ניתנים קודם כל על שם דורות קודמים, אח"כ ע"ש רבני/ות החסידות והשלב הבא (שבד"כ לא קורה) זה שמות מהתנ"ך- בד"כ בהתאם לזמן בשנה שבו נולד התינוק (אסתר באיזור פורים וכו') או שם שמוזכר בפרשת השבוע או בהפטרה.

                • ריקי

                  אגב, דווקא השם נעמה שנוי במחלוקת, כי לא ברור אם נעמה התנ"כית היתה דמות חיובית. לפי המדרש: "א"ר אבא בר כהנא נעמה אשתו של נח היתה, למה היו קורין אותה נעמה שהיו מעשיה נעימים, ורבנן אמרי נעמה אחרת היתה, ולמה היו קורין אותה נעמה שהיתה מנעמת בתוף לעבודת כוכבים"

                  • הממ...

                    נרקיס

                    איכשהו נראה לי שזאת לא סיבה של ממש. נעמה הזו כלל לא מוזכרת בתנ"ך. נעמה התנ"כית היתה אשתו של שלמה המלך, אם כי היתה בת עם זר (עמונית) וזו אולי לא נקודה לזכותה כשהורים מחליטים על שם לבתם.
                    בכל מקרה, אני לא בקי בשיקולי קריאת השמות בקהילה החרדית, כך שכל טיעון הגיוני לא ישנה את המציאות חסרת הסיבה, מן הסתם.

          • אוכל סרטים

            דוקא יש יש רב חרדי בכיר שמתנגד לשם. הרב קנייבסקי.
            איך אני יודע? מקרוב שלי שבהוראתו שינה את השם לבת שלו. (משירה לשרה)

            • מה הנימוק של הרב קנייבסקי להתנגדות לשם?

              (ל"ת)

              • שירה לילדה? ערווה!

                שפן הלוח

                (ל"ת)

                5
                הגורבצובה, טל, לפרקונית, Octarine, lazarobbie ?
              • אוכל סרטים

                אני לא יודע. מה שאמרו לי שזה "לא שם טוב, בלי מקור מהתורה"
                באמת עד כמה שידוע לי שירה אינו שם שמופיע לא בתנ"ך ולא במקורות תורניים מאוחרים יותר. אבל לא ראיתי שחרדים נמנעים מלקרוא שמות אחרים, שאין להם מקור תורני, מקסימום רב שחי ב300 שנה האחרונות, ובשמות של בנות גם אין את זה.
                (זלמן, מנדל, דב, צבי, זאב, חיים, פייגי, נחמה, יפה, חיה, הם שמות חדשים לא פחות משירה)
                מה הם שיקוליו של הרב הנ"ל?
                הניחוש שלי: הרכב האותיות והשפעת השם על פי תורת הקבלה. כל אות היא צינור של סוג אחר של שפע, וההרכב פלוס תאריך ושעת הלידה יוצרים את האופי היחודי של כל אדם. בן אדם עם אופי רע קשה לו יותר להיות בן אדם טוב.
                (אני לא מביע דעה בעניין אלא רק מצטט את המעט שידוע לי על הנושא, מי שלא מסכים עם זה או עם תורת הקבלה בכלל – אני בטח לא הכתובת לחטוף על הראש)
                מה שבטוח זה שהוא לא באבא של קמיעות ודברים כאלה. הוא אחד מהרבנים הבכירים והמשפיעים ביותר. אם כי הוא נחשב (נראה לי) למומחה לשמות.

                1
                מילה כשרה ?
    • לא נכון

      אליעזר זוסיא טאבאק

      שירה אולי לא נפוץ כמו שרה אבל בהחלט יש.
      יוחאי הוא שם מאוד נדיר.אני חי בעולם החרדי ולא מכיר אף אחד בשם הזה.
      יתכן שיש כאן רמז סמוי לכך שהסרט לא באמת מתרחש במשפחה חרדית סטנדרטית מן השורה.
      גם המקום הוא בשינקין בתל אביב,לא בדיוק בני ברק או מאה שערים.
      הבמאית היא בעלת תשובה ועצם מעשה הפקת הסרט הוא צעד לא מקובל בעולם החרדי.
      כך שאין להשליך ב100 אחוז ממה שקורה בסרט על מה שקורה באמת בעולם החרדי.

  11. לא אהבתי

    דן

    הסרט הצחיק אותי הרבה וריגש אותי… כמעט ולא.
    וזה לא רק בגלל אי היכולת שלי לקבל ולהכיל את השוק המכונה "עולם השידוכים" בחצרות חסידיות שונות והכאב הגדול שהוא מעורר בי.
    לא מצאתי אף דמות להתחבר אליה וכל התקשורת והדיאלוגים נראו לי לא מציאותיים. או שהם הרבה יותר מדי מנותקים או שהם "גסים".
    הילדה ילדה ואבודה, הגיס אלים ומאני-דיפרסי והאמא אטומה. רק הדודה שידרה קצת אמינות והרבי בתפקידו הקצר חמוד אבל קלישאתי וצפוי (לפחות לכל מי שקרא איזה ספר-הספד על רב צדיק).
    מסקנה: אחלה קומדיה מדכאת. ההתחלה באופן מובהק נראתה לי כפארודיה ועד עכשיו מצחיקה אותי המילה "ברגיעוּת".

  12. על קשב גברי

    Morin

    לי עברון ועקנין מתייחסת לנושא של הקשב הגברי לנשים בסרט (עם ספויילרים):
    http://israblog.nana10.co.il/tblogread.asp?blog=168381&blogcode=13617768

    ואני חושבת שהקשב זה לזו הוא נקודה בסיסית וחשובה בסרט. הרבה ממערכות היחסים בסרט (בין שירה לשידוכים אפשריים, בין שירה לחברותיה ובין בנות המשפחה) קמות ונופלות על הנכונות להקשיב לאדם אחר ולחשוב עליו במונחים שלו ולא שלי, להקשיב ולתמוך ולא לשפוט.

    1
    DanielleBN ?
  13. סוף-סוף מצאתי לעצמי את הזמן לצפות בו

    נרקיס

    והוא קטן ומקסים בהחלט והצילום אכן מרהיב, אבל לאורך כל הצפיה לא יכולתי להמנע מההרגשה שאני בעצם צופה בסאטירה חרדית על הצורה שבה חילונים תופשים את השיח הפנים-חרדי.

    ההיכרות שלי עם העולם החרדי מוגבלת, מן הסתם, אבל מספיקה לי כדי לדעת שאף חרדי לא באמת מדבר בבליל תל-אביבית-ירושלמית-חרדית-חילונית שכזה. מה שנראה לי כמו הכנה לא מספקת של השחקנים באינטונציה ובהגייה די פגם באמינות של הדיאלוגים והסיח את דעתי מהעלילה במהלך הסרט. וחבל, כי יש לי הרגשה שהיא דוקא לא רעה.

    • לא ראיתי את הסרט

      SpaceBunn

      אבל חברה חרדית ראתה אותו והיא דווקא אמרה שהוא אמין.

      1
      הראל ?
      • במקרה הזה,

        נרקיס

        אני איאלץ להודות שאין לי אפשרות לדון בנושא. אני לא מכיר את העולם החרדי מספיק, ובטח שלא כמו מי שהיא חלק ממנו. כנראה שזו היתה סתם הרגשה אישית שלי, אבל היא בכל זאת הציקה.

      • אני חרדי חסידי ואני אומר לכל המעונין שהסרט אמין ואוטנטי לגמרי

        אליעזר זוסיא טאבאק

        בכל אופן יותר מכל אלו שקדמו לו בנושא חרדים להוציא "החצר" וגם עליו הוא מתעלה בקטעים מסוימים.
        (כגון יחסי קרבה ביו גברים ונשים,בגדי נשים ועוד שלל ניואנסים)
        כמעט שאי אפשר לדייק יותר ולהתקרב יותר למקור.

        • זה בהחלט מאוד אמין, אבל עדיין לא מושלם

          ישראלי

          ישנם קטעים (אמנם מאוד מעטים) שדי צורמים לכל מי שקצת מכיר את החברה החרדית.
          יש את הדייט של שירה ויוחאי בו יוחאי סוגר את הדלת עד הסוף. כשצפיתי בזה רציתי מיד לצעוק "ייחוד!" ויש את הקטע שיוחאי אומר לשירה "זה היה יכול להיות קרוב יותר" (אולי יהיו כאלה שיחשיבו את זה כספוילר, לכן הסתרתי). בחיים בחור חרדי לא יגיד משפט כזה לבחורה. בכלל, באופן כללי, לאורך הצפייה יוחאי לא היה אמין מספיק. הדס ירון שיחקה מצוין את שירה, היא גרמה לצופים להרגיש שהיא אכן בחורה חרדית מלידה, קשה היה להאמין שהשחקנית היא בכלל בחורה חילונית. ולעומתה יפתח קליין היה הרבה פחות אמין במשחק, הוא לא הרגיש לי כמו בחור חרדי מלידה אמיתי. אם כבר, אז הוא היה נראה כמו חוזר בתשובה, אך לא כמו מישהו שכל חייו חי בחצר חסידית.

    • אז החרדים בסרט לא נשמעים כמו שאתה מדמיין שחרדים נשמעים?

      אדם קלין אורון

      זאת, באמת ובתמים, התלונה שלך?
      אתה בטוח שההודעה שלך היא לא סאטירה חרדית על הצורה שבה חילונים תופשים את השיח הפנים-חרדי?

      2
      מיקה, הראל ?
      • אם כי ייאמר משהו אחד:

        טווידלדי

        בתור מי שבילה כמה שנים מחייו בשכונה חרדית, האינטונציה של הדס ירון פה ושם לא-חרדית במובהק. השאר בסדר.

        1
        הראל ?
        • מה זה אינטונציה לא חרדית?

          אדם קלין אורון

          (ל"ת)

          • זה די קשה לתיאור טקסטואלית,

            טווידלדי

            אבל אחרי מספיק זמן במחיצת חרדים וחרדיות פשוט שומעים שהאינטונציה שלה שונה. פה ושם קצת צפוניצ מדי.

            • חרדים וחרדיות מכל הזרמים והגילאים?

              אדם קלין אורון

              ברסלביות צעירות, למשל?

              אני לא מנסה לקנטר אותך או את נרקיס. הדיקציה הרכה של ירון נשמעה גם לי קצת מוזרה. גם לי זה נשמע לפעמים קצת חילוני. אבל לא הייתי מתיימר להגיד שהיא נשמעת לא חרדית, פשוט כי לא הכל החרדים נשמעים אותו הדבר, בטח שלא מבחינת דיקציה. זאת חברה מגוונת מדי, שחשופה להשפעות רחבות מדי.

              • אני בהחלט מודע לזה

                נרקיס

                (וזו היתה הסיבה להסתייגות שלי), אבל אני מנחש (ניחוש מושכל ובעל סבירות גבוהה למדי) שלקהילה המוצגת בסרט אין קשר לברסלביות צעירות והיתה לי הרגשה שמה ששמעתי לא תמיד התאים למה שהוצג על המסך. בהחלט יכול להיות שאני טועה, אבל לי זה הציק, וזו היתה כל התלונה שלי.

                • שכנעתם אותי שניכם.

                  אדם קלין אורון

                  אבדוק את הנושא יותר לעומק.

                  ונרקיס, אני מתנצל על הטון האגרסיבי של התגובות המוקדמות שלי.

              • א. ספציפית, גם לא ברסלביות צעירות,

                טווידלדי

                (לאיזה מהפלגים בברסלב אתה מתכוון, אגב?)
                וב. היא לא ברסלבית צעירה.

                כן, ייתכן תיאורטית שיש חברה חרדית בה משתמשים פה ושם בדיקציה של צעירוצ צפוניוצ. אני עוד לא נתקלתי בה, ולאור העובדה שרוב האחרים בסרט משתמשים בדיקציה נכונה, אני בספק גדול אם זה המקרה.

        • בתור חרדי-לשעבר

          הראל

          אני יכול להגיד שאני מצאתי את הסרט אמין מאד. למעשה, שירה הזכירה לי מאד את אחותי הקטנה.
          צריך להבין שהמשפחה היא לא משפחה חרדית ממוצעת אלא משפחה חרדית עם כסף וזה יכול להסביר כמה דברים (שמות למשל).

          1
          אדם קלין אורון ?
        • צר לי לאכזב אותך

          אליעזר זוסיא טאבאק

          אבל שירה מתנהגת כמו בחורה חרדית מבטן ולידה באופן שאין דברים כאלה.
          היא משכנעת ומעוררת אמון בצורה יוצאת דופן הו כשחקנית והן כחרדית.
          מה שנכון נכון ועם עובדות לא מתווכחים.

      • לא כמו שאני *מדמיין*

        נרקיס

        אלא כמו שאני מכיר. הדגשתי שההיכרות שלי מוגבלת כדי להבהיר שזו עשויה להיות רק ההרגשה האישית שלי ושיכול להיות שבקהילה הספציפית המוצגת בסרט זה דוקא כן נשמע אמין. לרגע לא טענתי שהתלונה שלי היא קנטרנות לא מבוססת.

    • העולם "החרדי" של רמה בורשטיין במאית הסרט

      אליעזר זוסיא טאבאק

      הוא העולם של הבעלי תשובה שחיה כמו בתוך מובלעת מסוימת בתוך העולם החרדי-שורשי .
      ישנו שיח סמוי תמידי בין הסרט ובין העולם החרדי שורשי כמו שהוא באמת.

      • בתור אדם חרדי חסידי חולק עליך בכל תוקף

        אליעזר זוסיא טאבאק

        כנראה שינך מכיר את העולם הזה מבפנים

    • אני חרדית דוסית חסידית וזו השפה המדוברת אצלינו

      מלי

      מה את רוצה? שנדבר בלשון התנ"ך?
      הכל אמין מאד
      חוץ מכמה נקודות קטנות
      1. הרב לא יקרא לבחורה בשמה- שירהלה שירהלה- זה מגוחך להפליא!
      2. אין מצב שבפגישה ראשונה הבחור יאמר לבחורה שהיא יפה. לא במגזר החסידי.- זה יקרה רק אחרי החתונה.
      3. באמת השם שירה לא מקובל במגזר החסידי בכלל. אלא במגזר הליטאי.
      4. בחיי היום יום במגזר החסידי השמרני אין כ"כ מצב שגיס וגיסה או חתן וחמות ישוחחו באינטימיות, מה שקורה בסרט זה בהרבה מהסצנות וזה תלוש מהמציאות.

  14. מהי החסידות בסרט?

    אדם קלין אורון

    אני קצת מתקשה להכריע מהי הקהילה החסידית שמוצגת בסרט, ורציתי לשאול בעצתכם. ברור לי שמדובר בקהילה מומצאת, אבל השאלה היא האם מדובר בקהילה מומצאת שבה יש אדמו"ר או לא.
    התחושה שלי היא שמדובר באחת מהקהילות הברסלביות, וזאת משלוש סיבות מרכזיות:
    – הרב בקהילה לא מתנהג כמו אדמו"ר ממש. היחס של החסידים אליו לא נראה לי, איך לומר זאת, מעריץ מספיק.
    – הגיבורה הראשית, לקראת סוף הסרט, פונה בתפילה אישית אל הקב"ה שנשמעת כמו מונולוג ברסלבי.
    – רמה בורשטיין, הבמאית, היא בעצמה מברסלב (אבל היא חוזרת בתשובה, והמשפחה בסרט – לא).

    1
    Morin ?
    • אני לא בטוח,

      נרקיס

      אבל זכור לי שיוחאי אומר שהוא הולך לטיש. אם להאמין לויקיפדיה, מדובר בטקס שנערך ע"י אדמו"ר דוקא, כך שאני מנחש שמדובר בחסידות עם אדמו"ר בראשה.

      • גם בברסלב יש טיש.

        אדם קלין אורון

        למשל: http://www.youtube.com/watch?v=lQtZxEs_69Q. וגם, להבדיל, כאן.

        בקיצור, בחסידות ברסלב אין אדמו"ר במובן המקובל של המילה, אבל דווקא בגלל זה חלק מהחצרות/זרמים כן רואים את הרב שלהם כאדמו"ר (מסוג כזה או אחר).

        • אם כך,

          נרקיס

          אני מניח ששאר הסימנים מורים לכיוון הברסלבי (כשהם נמצאים אצל האדמו"ר הוא גם מצטט משהו של רבי נחמן מברסלב. לא בטוח אם זה אומר משהו).

          • אם זה עוזר במשהו,

            נרקיס

            שאלתי חבר חרדי (שאינו משתייך לחסידות כלשהי, אם יש חשיבות לפרט המידע הזה) והוא אמר שהוא לא יכול להכריע. לטענתו, יש בסרט ערב רב של סגנונות שלא מתקיים בשום חסידות שהוא מכיר. כשהעליתי את האפשרות הברסלבית הוא אמר שזה יכול להסביר הרבה דברים מהצד הנשי של הסרט (וגם הציטוט של דברי רבי נחמן מברסלב ע"י האדמו"ר תומך בזה, לדבריו), אבל לא מאד מסתדר עם חלק מהתנהגות הגברים המופיעים בו (ביקשתי ממנו להסביר למה, אבל כל מה שקיבלתי היה בליל של מושגים שאני לא מכיר ושל פוליטיקה פנימית שאין לי מושג בה, אז וויתרתי על הניסיון להבין).
            הוא, אגב, טען שגם לו צרמו הדיאלוגים, כך שאני שמח לגלות שאני לא היחיד שזה הציק לו.

            1
            מילה כשרה ?
          • זה אומר הרבה

            אליעזר זוסיא טאבאק

            כי אדמור"ים מהסוג הנפוץ נמנעים מלחלק עצות והדרכות משמו,כידוע למי שמתמצא בהווי החסידי.

    • תגובה שמכילה ספוילר מאת אליעזר זוסיא טאבאק
    • זו קהילה עם אדמור מזכיר את החסידויות היותר שמרניות

      מלי

      כמו ויזניץ או בעלז.
      השיחה של הבחורה עם עצמה ממש לא ברסלבית במהותה. כל אישה יהודיה מוצאת את עצמה לוחשת מילים כאלו לה'.
      בתור חסידית אני יכולה לומר לך שכמעט לא קיימת הערצה עיוורת לאדמור אלא יותר הערכה עמוקה ואפילו אהבה לאדם הנמצא בראש החסידות. על המסירות שלו, על התורה, על החכמה ועל הלב הענק.
      הסרט משקף בהחלט יחסי חסיד אדמור מצויים…

      1
      Morin ?
      • תודה על התשובה.

        אדם קלין אורון

        (ל"ת)

  15. כבוגרת מוסדות חינוך חרדיים, מספר תשובות.

    מלי

    א. השם שירה מוכר בצבורים דתיים וחרדים, ופחות אצל חסידים.
    עם זה יש שירה. לדוגמא, מי שנולדה בשבת שמכונה 'שבת שירה' שבה מתארים את שירת הים.
    או מי שרצה לתת שרה ונתקל בבעיה עשוי לקרוא שירה.
    אישית אני מכירה שירה, שאביה לובש שטריימל. אם כי מגדיר עצמו כחסידי מודרני.(אני מכירה גם אפרת חסידית, וגם יעל.) בקיצור בכל חברה יש כאלו שאוהבים קצת יותר מענין. וגם אצל חסידים.

    ב. דקויות. יש קטעי דיאלוג לא אפשריים בין חסידים . (כמו "זה יכול היה להיות קרוב יותר" של יוחאי לשירה).אבל זה סרט. ומלבד זה, רמה בעלת תשובה ומתגוררת בקהילה של בעלי תשובה שמנהלת כאילו חסידות. בניואנסים מסוימים. ולכן שם, למרות לבוש חסידי ואורח חיים חסידי יש פתיחות במובן מסוים, שלא נמצאת אצל חרדי אורגינל. (ואני כותבת את זה לשבח).

    ג. קהילה. בקהילה שלידה מתגוררת רמה יש רב בעל שיעור קומה, שמנהל כאילו חצר. אינו אדמור רשמי אבל בקהילה יש קטעים של חסידים, כמו טישים והתיעצות ברב. אבל בנושאים אחרים הם לגמרי לא קהילה חסידית קלאסית. אין כאן ברסלב אלא חיקוי לקהילה חסידית מסוימת (תעינו בגוגל ותמצאו לאיזו קהילה).

    ד. ועוד, כן, יש כל מיני דקויות, שמגלים שהדס ויפתח לא חרדים. כנות וגילוי לב, לצד טון משוחרר, או בטחון עצמי בתקשורת או הגדרות שחרדי קלאסי נמנע מהן. למה, כי כך מחנכים. כך ששוב, בסרט מודגש אורח חיים חרדי אבל סוג שחרור מסוים שאופייני פחות.

    מקוה שעזרתי.
    לשאלות נוספות, תוכלו לשאול.

    מלי

    11
    אביעד שמיר, DanielleBN, יחמור פרסי, בן בנדו, טל, אוכל סרטים, nir, נרקיס, thenewcobweb, אנג'י, netta ?
  16. סרט בינוני במקרה הטוב

    מיכאל גינזבורג

    חבל שהקולנוע הישראלי מוצא לנכון להעריך יצירה מוגבלת שכמותו.
    צילום יפה ועדין והדס ירון מכמירת לב ובעלת נוכחות מתוקה ורגישה אבל הסרט דורך במקום ומשעמם לא פעם.

    1
    זאב אימבר ?
  17. הסיפור של הסרט קרה השבוע במציאות

    אוכל סרטים

    אאל"ט די במדויק. חפשו בגוגל "יוחנן הגר"

    1
    טל ?
    • אכן

      טל

      תודה על הפניית תשומת הלב, והנה קישור.
      על פי המגיבים מסתבר שזו לא הפעם הראשונה, ומקרה דומה קרה לסבו של אותו בחור (כך שלפי מיטב הבנתי סבתו היא אחותה הקטנה של אשתו הראשונה של הסב).

      1
      אוכל סרטים ?
  18. בשעה טובה ומוצלחת נזכרו להוציא את למלא את החלל ל-DVD

    ישראלי

    שנתיים לאחר שהסרט יצא לקולנוע, רק עכשיו יצא ה-DVD לחנויות.
    למה לקח להם כל כך הרבה זמן?

    • אני חושש שהתשובה היא משהו בסגנון "כי למי אכפת"

      שוק ה-DVD בימינו כל כך זעיר שאף אחד כבר לא משקיע בו הרבה מאמץ.

      • למי שאין טלויזיה

        אדון האופל

        יש אלטרנטיבה אחרת לצפייה בסרטים ישראלים שלא מוקרנים יותר בקולנוע?

        אפילו להוריד אותם באופן לא חוקי אני לא מצליח. כך שבשנים האחרונות אני מרבה לקנות סרטים ישראלים. ורק ישראלים. ואכן "למלא את החלל" היה חסר לי.

      • ועדיין יוצאים לא מעט DVD חדשים מדי חודש, השוק עוד לא מת

        ישראלי

        כמעט כל סרט שיוצא לקולנוע יוצא אחר כך גם ל-DVD, בדרך כלל חודש או מספר חודשים לאחר שהסרט יורד מהקולנוע.
        בשנתיים האחרונות יצאו המון סרטים ישראלים ל-DVD, סרטים שרבים מהם יצאו לקולנוע לאחר שלמלא את החלל כבר ירד. כך שלא ברור בשל מה העיכוב. איך יכול להיות שלמלא את החלל מ-2012 יוצא באותו זמן בו יוצאים מקום בגן עדן ומבצע חמנייה מ-2014? ועוד מדובר בסרט עטור שבחים ופרסים (כמו פרס אופיר לסרט הטוב ביותר), אז למה התמהמהו?

        • "למלא את החלל" הופץ בקולנוע (בהצלחה יתרה) באופן עצמאי

          mook

          כשיש לך את הגב של יונייטד קינג/NMC או לב/התו השמיני קרוב לודאי שהם גם ידאגו להוציא אותו ב-DVD בבוא העת. כשאתה בוחר (או נאלץ) להפיץ סרט באופן עצמאי נראה שהברירות הן או להוציא אותו דרך האוזן השלישית , כמו שעשו מפיקי "המשגיחים", "הנותנת", "המשוטט" ואחרים, או להשקיע משאבים רבים ולהוציא אותו באופן עצמאי כמו שעשו עם "ואלס עם באשיר". אני מניח שאף אחת מהדרכים הנ"ל לא קרצה במיוחד למפיקי "למלא".

          אגב, "איגור ומסע העגורים" כבר יצא ב-DVD (בכל זאת, סרט של יונייטד).

    • אבל לפחות זה נוטע בי תקווה שאולי יצא מתישהו ל-DVD "איגור ומסע העגורים"

      ישראלי

      לא ראיתי את הסרט הזה בקולנוע וחיכיתי שיצא ה-DVD עד שכבר התייאשתי.
      עכשיו מסתבר שסרט יכול לצאת ל-DVD רק שנתיים לאחר צאתו לקולנוע, אז יש עוד תקווה.

      • הוא שודר ב-yes קולנוע ישראלי לא מזמן,

        Zeev123

        ויש שם לא מעט שידורים חוזרים אז אני מנחש שזה ישודר שוב.

      • מי היה מאמין? מסתבר שאני נביא

        ישראלי

        יצא עכשיו לחנויות ה-DVD של איגור ומסע העגורים.
        אם הייתי יכול להישבע הייתי נישבע לכם שלא היה לי שום שמץ של מושג שהולך לצאת DVD של הסרט הזה.
        מישהו רוצה שאגלה את העתיד שלו?

  19. נחשפו פרטים על הסרט הבא של רמה בורשטיין

    ישראלי

    בתוכנית בטלויזיה חשפה רמה בורשטיין פרטים על הסרט עליו היא עובדת בימים אלו שיקרא "לעבור את הקיר" (האם היא בונה תבנית קבועה לשמות הסרטים שלה: "לעשות את המשהו"?).
    שוב מדובר באשה, שוב מדובר בדתית / חרדית ושוב מדובר בחתונה.
    הפעם היא בחרה להתמקד בבחורה שחזרה בתשובה (בשונה מלמלא את החלל, שם זו חרדית מלידה) שחזרה בתשובה בסביבות גיל 21 ורק בגיל 32 היא עומדת להתחתן אחרי תקופת רווקות ארוכה וניסיונות שידוך כושלים רבים. ואז חודש לפני החתונה הבחור אומר לה שפתאום הוא מרגיש שזה לא זה, שזה לא יחזיק טוב החתונה וכדאי לבטל.
    רמה בורשטיין ממשיכה לפרט עוד מהעלילה, אבל אני לא יודע אם כדאי לכתוב או שזה ספויילרים (קצת קשה לסמוך על זה שאם זו הבמאית אומרת זה בטח לא ספויילר, כי היא ממש מפרטת ברמה שגורמת לי לחשוש).
    קיצר, זה בגדול.
    עכשיו, אני חוכך בדעתי אם כדאי לי להביא לכם את הקישור לדבריה. אין סרטון חתוך של הקטע הזה, אבל יש את התוכנית כולה לצפייה ברשת. אלא שזו לא תכנית על קולנוע. אני מאוד חושש (מתוך היכרותי את אופי הגולשים פה, לפחות רובם) שזה יגרור דיונים לא קשורים בעליל לנושא ורק ייצור פולמוסים מיותרים.
    אז אני עוד מתלבט, לכן כרגע לא אביא את הקישור, אולי בהמשך.

  20. הדס ירון לא עושה פה

    הפונז

    (כמעט בדיוק) אותו תפקיד כמו בשטיסל?

  21. תגובה שמכילה ספוילר ללמלא את החלל מאת ואדים
 

להגיב על אליעזר זוסיא טאבאק לבטל

(חובה)

Optionally add an image (JPEG only)