ביקורת: הברך

"הברך" אולי מתנהל לקראת סופו כמו טנטרום של ילד, אבל זה רק כי הוא רוצה שמישהו יחבק אותו.
שם רשמי
הברך
שם לועזי
Ahed's Knee

האם אפשר לדבר על סרט של נדב לפיד בלי לדבר על נדב לפיד? לפיד הוא לא סתם במאי ששמו הולך לפניו, אלא במאי שהשם שלו מספיק לעשות מרתון שלם עד שהוא מגיע. במאי זוכה פרסים, מעורר מחלוקות, רב עם משרד התרבות, להיט בצרפת – וכל זה בזמן שהסרטים שלו נצפו בידי קהל מצומצם משהו. השם שלו כל כך לפניו, עד שנראה שהרבה פעמים הוא עושה לו עוול, ועד שלפיד אשכרה נזכר להגיע, הפער בין השם של לפיד והוא עצמו רחוק. על כן, ולמרות שאפשר בהחלט להגיד שהסרט עוסק ב"נדב לפיד", ננסה שלא לעסוק בנושא בביקורת, ולעסוק, נו, בסרט עצמו.

נגיע לעיקר: התשובה לשאלה "האם הפעם יש שינוי משמעותי מסרטיו הקודמים וכדאי לי לראות את זה, אני הצופה הממוצע", התשובה היא שכסרט "הברך" הוא בסדר, בסך הכול. לא הכי טוב של השנה, לא הכי גרוע של השנה, סרט נחמד למי שבקטע של סרטים שכאלה. מה שכן, אם נכוויתם מ"מילים נרדפות" אז כן יש ל"ברך" שיפור אחד משמעותי מאוד מהסרט הקודם של לפיד: יש לו עלילה.

במאי הסרט, י' (ככה זה נאמר בסרט. "יוד". אולי כדי לעזור לאנשים שיכתבו עליו ולא ירצו לכתוב את שם הגיבור הרבה פעמים. אני, בכל מקרה, החלטתי שהשם האמיתי של הבמאי הוא יודוקוליס ליפשיץ) מגיע להקרנה של הסרט שלו בערבה, איפה שיש הרבה מדבר, מעט אנשים, ומלא פלפלים רקובים. יודוקוליס ליפשיץ שם כדי להקרין את סרטו ולגרד קצת כסף, אבל מגלה שהתשלום מותנה בחתימה על מסמך ממשלתי שלכאורה יגביל אותו מלדבר על נושאים בעייתים כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני, פיצה עם אננס, או האם המריח הוא אכן המסריח. מי שרוצה להחתים אותו היא יהלום, סגנית מדור ספריות במשרד התרבות – בחורה צעירה וחיננית שגדלה בערבה ויודוקולס נמשך ונרתע ממנה בו זמנית.

זו, בגדול, עלילת הסרט – הבמאי, הפקידה, והמסמך. יש משהו בתמצות הזה שקצת מתעתע, יש להגיד: יהלום לא ממש מנסה לתחמן את יודוקולס לחתום או משהו. זה פשוט משהו שצריך לקרות אם הוא רוצה לקבל כסף. מבחינתה זה לא משהו מהותי, והיא שוכחת את המסמך בעצמה בשלב מתקדם כלשהו של הסרט. אבל ליודוקולס המסמך הוא סדין אדום והוא השור. בדרך יש עוד כל מיני דברים, כמובן: יודוקליס ליפשיץ רוצה לעשות סרט ארט האוס ניסיוני על עהד תמימי שלא ממש מתרומם, אימא שלו חולה בסרטן, ומלא מלא מדבר. אם הסרט לא עוסק באף אחד מהנושאים האלה, כנראה שאנחנו בשלב ההפסקה המוזיקלית – חלק שהסרט אוהב במיוחד ולכן הוא משמיע שירים של שבק"ס, היהודים, ונסה פאראדיי, וביל ווית'רס כמעט במלואם.

בכל מקרה, יודוקוליס ליפשיץ מסתובב אנה ואנה וכועס על כך שרוצים שהוא ימלא טופס, וכועס על כך שמדינת ישראל לא רוצה לדבר על הכיבוש, וכועס על כך ועל כך ועל כך. הסרט מציג את יודוקוליס שלנו כבחור, בסך הכל, די ממורמר ועצוב. אין ספק שהסרט מזדהה עם חלק מהכאב שלו, אבל הוא גם יודע לעשות זום אאוט (או אולי במקרה של הסרט, תזוזת מצלמה של 360 מעלות תוך כדי נענוע המצלמה למעלה ולמטה ועשיית קיק-פליפ על הסקייטבורד שהצלם רוכב עליו) ולהראות שהוא דמות די מטומטמת, אגרסיבית, מניפולטיבית ומניאקית רוב הזמן. הסרט קצת מזגזג, אולי, בשאלה מתי הוא מזדהה, מתי הוא מעצים, ומתי הוא מזלזל בדמות הראשית – אבל עצם הזגזוג כבר מראה שיש יותר ביקורת ואירוניה על הדמות הראשית, ושלא כל דבר שיודוקוליס אומר חייבים לקחת ככוונת הסרט. כמו שמארוול לא חושבים שצריך להשמיד חצי מהאוכלוסייה, למרות שתאנוס אמר את זה בסרטים שלהם.

בשביל לעזור לנקודה הזאת, נראה שהוראת הבימוי היחידה שניתנה לשחקן הראשי, אבשלום פולק, היא "אקשן" – וגם זה כשהשחקן הכי פחות ציפה לזה. סגנון המשחק שלו (וגם של דמויות המשנה, אבל הן פחות איתנו) עובר את קו הקיפאון הווס אנדרסוני ומתחיל להעלות תהיות בנוגע לשאלה האם מישהו מהצוות זכר איך בני אדם מדברים באמת. היו רגעים שיודוקוליס הזכיר פחות בן אדם מבוגר, או אפילו דמות, ויותר ילד בן 4 שההורים שלו עוד לא סגרו אותו על כללי הנימוס הבסיסיים.

לעומת זאת, הסרט דווקא מיטיב לייצר תמונה יותר סימפטית ואוהדת של יהלום, בין אם בכוונה ובין אם לא. נציגת הממשלה כאן מתמודדת עם קיתונות של חרא שיודוקליס מפיל עליה בחיוך וחינניות ואנושיות, ומנגד עם ממשל שעוזר לה להגשים את החלום שלה להנגיש תרבות – אבל מגיע עם תג מחיר שהיא לא שלמה איתו. בניגוד ליודוקוליס שלא פעם מצטייר כבכיין אגוצנטרי, יהלום היא דמות הרבה יותר טובה שמצויה באמצע ניגוד הרבה יותר מעניין. היא הייתה יכולה להוביל סרט על שאלות שבין צנזורה, תרבות, ממשלה, וצנזורה עצמית הרבה יותר טוב – אבל הסרט דוחק אותה לצד רוב הזמן, כמעט בכל מובן שהוא.

כמו סרטים אחרים בז'אנר הישראלי-אומנותי-פסטיבלי, גם "הברך" אומנותי סתם לשם האומנותיות, אבל הפעם לא בצורה שמנסה באופן פעיל לגרש את הצופים כמו סרטים מסוימים, אלא סתם עקצוץ שלא נותן לנפשות הפועלות לעשות משהו "כמו שצריך" (אפילו כשזה היה עובד מאוד לטובת הסרט) ואוהב לשחק עם המצלמה או עם הסאונד גם כשאין סיבה. אני מניח שיש גם איזו ניגודיות בין הסצנות השלוות שבהן יודוקוליס שולח הודעות לאימא שלו והכאוטיות של שאר הדברים, אבל היו עוד דרכים לעשות את זה. בסופו של דבר, העשייה שלו היא סבבה כזאת. מספיק יוצאת דופן כדי שאנשים יוכלו להגיד שהיא יוצאת דופן, אבל לא באמת עושה משהו מרהיב או מפעים עם יציאת הדופן הנ"ל.

כל מה שתיארתי עד כה יוצר סרט נעים לרגעים, מעורר מחשבה, נחמד שכזה. אלא שאז מגיעה המפלה הגדולה של הסרט, לקראת סופו – בשני מונולוגים שאין דרך לתאר אותם פרט ל"לא טובים בכלל" הסרט צונח מ"יש פה דברים יפים לצד קצת דברים מטומטמים" ל"יש פה דברים מטומטמים לצד קצת דברים יפים". בעשרים וקצת דקות שכולן מתקפה על ממשלה שכבר לא איתנו, הסרט הופך לפתע מסרט מעניין למאמר דעה לא רלוונטי מ-2017. ממשהו קולנועי שמשחק עם דימויים לטלנובלה שמעדיפה לצעוק על הקהל מאשר להראות את זה בדרך אחרת. אפשר היה לציין לחיוב, אולי, שלפיד מדבר על משהו אוניברסלי יותר ולא רק על רוחם של נתניהו ורגב – אבל כאן לפיד פשוט חורק ולא מצליח לצאת עם אמירה מעניינת, חדשה או מדויקת. התוצאה הסופית היא פשוט מונולוג משעמם, שהופך לדיאלוג משעמם, שחוזר להיות מונולוג משעמם, ונהפך בסיומו לסצנת שיא מוגזמת שכאילו הגיעה מסרט אחר בכלל ולא עוזרת להסיר את הטעם הרע של השיעמום מקודם.

הסלחנים יגידו שזאת אולי הנקודה, והרי ידוע שהסרט אירוני ולא לחלוטין תומך בבמאי וחוץ מזה, אולי זה גם בכלל לא התגשם כי גם ראינו שיש סצנות שמתרחשות רק בראש של הגיבור, אבל זה, למען השם, איזה עשרים ומשהו דקות של השטות הזאת, ועוד בסוף הסרט. אירוני או לא, התרחש באמת או לא, מודע לעצמו או לא – אף סרט לא יכול להרשות לעצמו עשרים וחמש דקות צעקניות לרעה שכאלה בסופו.

אבל בסופו של דבר, כל הדיונים על הסרט, והשאלה האם הוא פרו-ישראלי או אנטי-ישראלי או אירוני-ישראלי מפספסים את הנקודה העיקרית שלפיד מציב, וזה שיותר משהוא אוהב את הארץ, או קשור אליה בדרך שהוא במקביל אוהב ושונא, או חש ניתוק, או כל דרך אחרת, יותר מכול הוא פשוט צריך חיבוק. אמא שלו מתה, החיים שלו קשים, אף אחד לא אוהב אותו, והוא רק רוצה שמישהו יגיד לו מילה חמה ויחבק אותו.

וכזה, בסדר. אני לא בטוח שצריך סרט שלם בשביל זה, אבל עשו סרטים למטרות גרועות יותר. מי ייתן ולפיד יקבל את החיבוק שהוא חושק בו.

תגיות: