ביקורת: משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון

כי מישהו חייב לעצור את הבינה המלאכותית הזאת.
שם רשמי
משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון
שם לועזי
Mission: Impossible - Dead Reckoning - Part One
סרט מס' 7 בסדרת משימה בלתי אפשרית

יש לי הרבה דברים טובים לומר על "משימה בלתי אפשרית" החדש, אבל אני רוצה להתחיל דווקא במה שהוא לא – הוא לא מחדש יותר מדי. באמת, אין כאן משהו שלא ראיתם קודם (טוב, חוץ מטום קרוז קופץ מצוק על אופנוע).

העלילה למשל היא עלילת "משימה בלתי אפשרית" קלאסית: איום גלובלי חדש מגיע, הפעם מבינה מלאכותית שיצאה משליטה. זה מוצג לא רע בסצנת פתיחה חביבה שמתרחשת בצוללת רוסית שאנשי הצוות שלה מרגישים חכמים מאוד, עד שהם לא. מקגאפין גנרי אחראי לשליטה במוח המלאכותי והסורר, וכמובן שאיתן האנט ושות' הם היחידים שיכולים להציל את העולם תוך כדי שהם מטיילים בחלקים נרחבים ממנו. הצוות הקבוע חוזר (וינג ריימס, סיימון פג ורבקה פרגוסון), דמויות נוספות מעבר הזיכיון (ונסה קירבי מהסרט הקודם והנרי צ'רני מהסרט הראשון) וגם כמה חדשות, בראשן היילי אטוול הנהדרת בתפקיד גנבת מסתורית שמשבשת לסוכנים שלנו כמה תוכניות.

והנה הקטע: אני מנסה כבר כמה ימים להסביר לעצמי – ואחר כך לקוראי הביקורת – מה כל כך טוב ב"משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות: חלק ראשון: זה בהחלט שם ארוך מדי לסרט: מה יהיה טום קרוז", ואז קלטתי שדווקא זה שהוא עושה את אותם הדברים, לכאורה, ממחיש את הגדולה שלו.

קחו למשל את סצנת המרדף הגדולה ברומא. ממש לא מזמן ראינו סיקוונס דומה להפתיע בסרט אקשן פומפוזי אחר, וזה לא רק הלוקיישן הכללי, אלא סצנה כמעט זהה שמתרחשת במדרגות הספרדיות שבעיר (ובהן נערכה אגב הפרימיירה של הסרט החדש): מכונית יורדת בהן ברוורס ומנסה להימנע מפגיעה בהמוני אנשים. עכשיו, אני מוכרח להעיר פה שבמרדפים של סרטי מהיר ועצבני יש הרבה יותר פרקטיקה משמקובל לחשוב – ועדיין, כשמשווים בין שתי הסצנות אי אפשר שלא לשים לב מי רועש ומנופף בכל בלון אפשרי כדי להמם את הצופה, ומי מחליק על רחבת הריקודים באלגנטיות של בלרינה. יש משהו בתחכום הקלאסי של הבמאי כריסטופר מקווארי, שעושה את האקשן שלו אולד סקול לא רק מבחינת הפעלולים הפרקטיים, אלא מבחינת ניצול מוחלט ומלא של כל כלי קולנועי אפשרי בארסנל. אם סרטי ג'ון וויק מתהדרים באקשן מגניב ופתחו איזשהו טרנד של "אקשן אמיתי", הרי שלמקווארי לא בוער במיוחד להיות מגניב. הוא עושה משהו יותר טוב: הוא אינטליגנטי. הוא מצלם הכול לפי הספר, עורך את הצילומים בדייקנות של שען שוויצרי, ומזכיר לכל חובבי הוואן-שוטים שבעולם שיש סיבה למה צילמו אקשן בהוליווד עשרות שנים בצורה שבה צילמו אותו: פשוט עשו את זה טוב. הריאקציה שנוצרה מאוחר יותר למצלמה הרועדת של פול גרינגראס השכיחה מרבים שיש דרך אמצע, דרך שבה צועד קרוז עם הבמאי שלו בגאוות כמעט-יחידה.

עוד השוואה: גיבורינו במאבק מול הרעים על גגה של רכבת דוהרת. ממש הרגע ראינו את זה בסצנת הפתיחה הטובה כשלעצמה של "חוגת הגורל", ואין לי מילים רעות לומר על ג'יימס מנגולד, במאי אקשן נהדר, שדווקא מאוד מכבד את המורשת הקולנועית ועשה היטב את שיעורי הבית שהטיל עליו סטיבן ספילברג, ללא ספק מגדולי במאי האקשן בהוליווד (אם לא הגדול מכולם). אבל כאן נכנס עניין הסיכונים: האריסון פורד לא היה על רכבת, טום קרוז כן; בדיוק כפי שווין דיזל צולם על מסך כחול ונערך לאחר מכן לתוך מכונית הפעלולים, בעוד שטום קרוז והיילי אטוול אכן התגלגלו בתוך המכונית הזעירה הזו וצולמו ממש שם. זה סוחף יותר, זה אמין יותר, זה מרתק יותר וזה נראה כל כך פאקינג טוב.

ואומנם האקשן הוא העיקר פה, אבל גם לתסריט יש מה לתרום. חוץ משלב הרעיונות לסצנות אקשן סוחפות שכלל את ההברקה לסצנת מכות ברוטאלית בחלל של סמטה ברוחב קופסת גפרורים, או הימלטות מקרון אחרי קרון אחרי קרון של רכבת מתרסקת, מקווארי רוקח גם כמה סצנות משימה קלאסיות לסדרה הזו, ששוב לא מחדשות הרבה – אבל הן כל כך אפקטיביות. משחק חתול ועכבר בשדה התעופה באבו דאבי עוצר נשימה כמעט כמו המרדפים הגרנדיוזיים שבהמשך. בכלל, הכתיבה מיטיבה לקחת רעיונות בסיסיים ולשדרג אותם שוב ושוב, בין אם זה ברעיונות קטנים שמוסיפים פלפל (במהלך המרדף הגדול ברומא, למשל, קרוז ואטוול אזוקים זה לזו), ובין אם זה בעריכה של סצנות אקשן לתוך רגעי משימה מותחים שעושים אנשים אחרים בצוות בזמן שטום קרוז מסכן את חייו. גם סצנות האקשן עצמן מתוסרטות: אם את רוב השעה האחרונה והנהדרת ללא ספק של "ג'ון וויק 4" אפשר לתמצת במילים "ג'ון וויק הורג ממש הרבה אנשים", הרי שכאן יש מתח ואינטרסים משתנים שגורמים למניעים של הסצנה להשתנות או להשתדרג תוך כדי תנועה. לאורך כל הסרט, למשל, רודפים אחרי האנט וצוותו לא רק האנשים הרעים, אלא גם צוות סוכני CIA נחושים מדי; ההתנגשות המשולשת הזו תורמת לכל מפגש הרעים-טובים נוסף ממד בלתי צפוי. והאם ציינתי שזה גם מצחיק? כי בחיי, יש כאן כמה בדיחות ממש טובות שמשלבות בין סתם שנינויות לתגובות אנושיות להפתיע למצבים מוזרים. האמת שסוג ההומור המעודן הזה נהיה גם הוא סימן היכר של הסרטים האחרונים בסדרה; זה עדיין עובד.

הטוב אפילו לא מסתיים כאן, כי חוץ מסיפורי הריגול והאקשן והטוויסטים שנערמים (כולל אחד ממש טוב מהסוג שלא רק מפתיע, אלא גם מאיר באור חדש דברים שחשבנו שידענו), גם בנוגע לדרמה התסריט עושה עבודה טובה, ואפילו טובה מאוד, ברמה שלא הייתה בעבר בשום סרט בסדרה. צריך לסייג אומנם שבכל הקשור לניסיון לרמוז על עברו של איתן האנט לפני שהצטרף לסוכנות זה לא כל כך אפוי, ומרגיש כמו הטרמה מציקה לדברים שיגיעו מתישהו בהמשך; אבל לצד זה, הדברים שקורים בהווה מסעירים ממש, ומעניקים לדמות של האנט קונפליקטים אישיים ואשכרה עמוקים. באזור הזה הכתיבה אפילו מתעלה מעבר לקלישאות ה-AI הרגילות, ומצליחה להביא לרגע אדיר של הזדהות הצופים עם מניעיו של הגיבור.

זאת, אגב, לעומת מניעיו של הנבל, שלא בדיוק קיימים פה. אסיי מוראלס מגלם את גבריאל, סוכן צללים כלשהו שקשור לעברו של האנט וכעת הוא השליח של אותה בינה מלאכותית על פני הארץ. כדמות בפני עצמה אני מודה שהוא בעובי של קרקר, אבל כנבל שהצופים צריכים לשנוא – אוהו, כמה שהוא אפקטיבי. הסיפור שבחרו פה הוא הסוג שבו הנבל רק מפתח את הגיבור בגלל מעשיו, וזה סבבה בעיניי.

והדובדבן שבקצפת הוא שאם התחלנו עם השוואות, הרי שהסרט החדש הוא השלישי בחודשים האחרונים שמספר לכאורה רק חצי סיפור: זה אפילו בשם שלו, הפעם. אבל בניגוד ל"מהיר ועצבני 10", "ספיידרוורס" החדש, ו"חולית" מלפני שנתיים – הפעם דווקא הסרט שבכותרת שלו כתוב "חלק 1" מספר סיפור שאשכרה עומד בפני עצמו. כן, הסיפור לא נגמר, אבל הסרט כן מסתיים אחרי מערכה שלישית מובהקת, בנקודה הוגנת והגיונית לחלוטין מבחינת העלילה, אחרי קתרזיס לא רע בכלל ואפילו טיפה מרגש. כי "משימה בלתי אפשרית" החדש עושה הרבה דברים שסרטים אחרים עשו – הוא פשוט עושה אותם טוב יותר.