הארוחה שלי עם אנדרה
My Dinner with Andre

ארוחת ערב בין שני מחזאים.

תאריך הפצה בישראל: 11/10/1981

21 תגובות פתח ספוילרים פתח תגובות ישנות

  1. סרט מאכזב כפי שהוא מפתיע לטובה, אני מניח.

    האסתטיקה של החבובות

    צפיתי בסרט בעקבות ההמלצה של יהונתן בשרשור הזה על סרטים עתירי דיאלוגים על כלום עם הרבה סצנות במסעדה, וזה אכן סרט שכמעט כולו מתרחש במסעדה וכמעט כולו הוא שיחה בין שני אנשים (למרות שגם זה לא מדויק, הרבה ממנו הוא מונולוג) אבל לא על כלום. סיינפלד זה לא. אין כאן דיונים על אוכל או על בגדים, והסיפורים שאנדרה מספר יכולים למלא ספר הרפתקאות קלאסי מהמאה השמונה עשרה, אם להוציא מהמשוואה את האזכורים החצי-תכופים לנאצים. אז ציפיתי לדבר אחד, קיבלתי דבר קצת אחר, אבל לאט-לאט, משהו משתנה. ככל שהסרט התקדם התחלתי להיפתח לדמויות, לחבב אותן ואפילו לאהוב אותן, ובו-בזמן להמשיך לראות ולהחזיק אצלי בראש את המגרעות והפגמים שלהן. אנדרה הוא כוח אמנותי יוצר ומעורר השראה אבל בו-בזמן גם נודניק רוחניק ויומרני. האהבה של וולי לחיים הטובים ולנוחות מעוררת אהדה והזדהות אבל הוא גם יכול להיות קוטר וכפוי-טובה. בכל זאת, הסיום של הסרט, גם אם הוא כביכול קטן ו"צפוי", מרגש מאוד ושווה את הצפייה כולה. איברט אמר שבסרט הזה אין קלישאות בכלל ואני לא ממש מסכים. יש בו גם קלישאות, או לפחות מוסכמות מקובלות על כתיבת דמויות מנוגדות והקונפליקטים ביניהם שנוצרים בשביל כך. זה גם לא סרט "קטן": כן הוא יותר קרוב למחזה מצולם מאשר לסרט, כן יש בו רק שני שחקנים ראשיים ועוד שחקן שולי/ניצב וכן רובו מתרחש רק באתר צילום אחד אבל הוא יותר קרוב לאפי מאשר לקטן – אורכו כשעתיים והנושאים שהוא עוסק בהם אינם יומיומיים ושגרתיים כלל ועיקר. דבר אחרון שאני מקווה מאוד שמותר לי לומר אותו: כשצפיתי בסרט, לא יכולתי שלא לצפות בו לאורם (או אולי לחשכתם?) של דיוני עין הדג מהשנים האחרונות, וכל הזמן ניסיתי לחשוב מה אם זה היה סרט חדש ומדובר ולא סרט מתחילת האייטיז והאם היום היו יוצאים עליו בדיונים כאן למה זה בסרט יש רק שני גברים לבנים ופריווילגים שמדברים ולמה לא רואים בו נשים ושחורים וטראנסים וכל זה וזה חבל ועצוב מאוד, כי זה לא סרט על גבריות או על לבנות, זה סרט על גישות מנוגדות לחיים שאיכשהו מצליחות להיפגש באמצע, למצוא את עמק השווה וגם להשפיע זו על זו באופן טוב ומיטיב. אנדרה גרגורי אמר שהרעיון לסרט נבע מכך שהוא הרגיש שאנשים כבר לא יושבים ומדברים זה עם זה, ואם זה היה נכון בשנת 1981 הרי שזה נכון פי כמה בתקופה שבה אנשים אמנם יוצאים הרבה למסעדות אבל במקום לדבר מתעסקים כל אחד באייפונו הוא; אז הסרט הזה כנראה שלא יעשה לצופים חשק להתנתק לגמרי מכל טכנולוגיה שהיא ולעבור חוויות טרנסצנדנטליות בטבע כמו שאנדרה מציע, אבל את החשק לחזור לדבר עם אחרים ולהקשיב להם אני מאוד מקווה שהוא יחזיר לכל מי שצופה בו.

    1
    אדון האופל ?
    • טוב, הביקורת שלך ללא ספק מעניינת

      עד שהיא חתכה ל"הקהל של עין הדג לא יכול לעכל כל סרט שלא מאכלס מיעוטים" שזה גיבוב שטויות מוחלט.

      2
      Morin, lazarobbie ?
    • העיקר שיש לך אנשי קש להתלונן עליהם

      (ל"ת)

    • לפרוטוקול

      online

      כנציגה הבלתי נבחרת של הקהל שבאורו או בחשכתו צפית בסרט, אין לנו בעיה עם שני גברים לבנים סטרייטים. אין לנו דרישות או ציפיות לייצוג הפסיפס האנושי במספרים כאלה קטנים.

      1
      Morin ?
      • זה לא עניין של ״לעכל״

        האסתטיקה של החבובות

        זה פשוט מה שעבר לי בראש בזמן הצפייה. אני לא מנסה להטריל או להתסיס, פשוט דיברתי בכנות. דבר אחד אני כן מוכן לסייג, כמו תמיד אולי, שזה לא עניין שהוא (רק או בעיקר) עינדגי אלא (גם או בעיקר) גלובאלי, ושאני נתקל בו לא רק בהקשרים של קולנוע וטלוויזיה אלא בהרבה אחרים. גם בביקורות או כתבות על מוזיקה נניח, כשהנושא הזה לא אמור בכלל לעלות, אני יכול לקרוא את הכתב.ת מפטיר.ה שטיילור סוויפט או בילי אייליש לבנות ושהן כל-כך מצליחות כי הן לבנות ומה המשמעות של הלבנות הזאת בכלל, יאדה יאדה יאדה, וזה טרחני ומעיק כשם שזה גזעני וצורם. כמו שכבר אמרתי, אולי לא הייתי צריך בכלל להזכיר את הנושא, כי אם הפעם אני הייתי הראשון שהעליתי אותו אז גם אני כנראה שותף לשיח הזה, גם אם הפעם זה היה לצורך תליית אהיל או הפניית זרקור לנושא, אבל כפי שאמרתי, זאת לא התנשאות שעיקרה לומר ״בעין הדג בטוח לא יבינו את הסרט״ (וזה גם סרט שכמובן אין דרך אחת נכונה להבין אותו, כלומר כל סרט הוא כזה, אבל במיוחד זה) אלא ״לאן הדיונים בעין הדג עלולים לקחת אותו״, שזה הבדל משמעותי שאינו דק בכלל.

        • זה לא כזה הבדל משמעותי

          mip

          כי כך או כך זה איש קש.
          לפני כמה זמן יצא הסרט mass. שמאוכלס בארבעה אנשים לבנים. אף אחד לא התלונן ואמר "למה אין שם דמות שחורה".כשה"תלונות" הללו מגיעות, זה בהקשרים ספציפיים שבהם זה סביר לראות גיוון אבל אין אותו, ודי ברור שזה מתוך עצלנות וחוסר מחשבה
          .
          ואגב, אתה מוזמן לבדוק אותי על זה, אבל יש לי תחושה שיותר משזה עולה כשמישהו מתלונן שאין נשים/להטבים/POC, זה עולה מתלונה של "שוב פעם ניסו לדחוף אג'נדה woke לתוך הסרט ובגלל זה הוא גרוע", לפחות ככה זה היה בשלוש פעמים האחרונות שאני זוכרת, כך שצריך לבדוק גם מי מעלה את התלונות ובאיזה הקשר הן עולות.

          1
          esh ?
          • זה היה, כמובן, בהמשך לדיוני חברים.

            האסתטיקה של החבובות

            כי גם זה סרט שמתרחש בניו יורק וגו' (אם כי הסיפורים של אנדרה, יש לציין, כוללים לאומים ומיעוטים מכל הסוגים והצבעים.)

            • אני גם לא מסכימה לחלוטין עם הדיון על חברים

              mip

              אבל כך או כך – סרט של שעתיים זה לא אותו הדבר כמו סדרה של 10 עונות.
              הטענה היא בגדול שגם אם נניח ואנחנו מקבלים את הנחת המוצא שאף אחד מהשישיה הוא לא POC כי חלק מהקרבה שלהם נובעות מהעובדה שכולם מגיעים מאותו הרקע, זה מוזר שלקח תשע עונות עד שהיה POC בתפקיד מרכזי (לא סתם ניצב של פרק אחד, אלא תפקיד משמעותי עם עלילה), בסדרה שמתרחשת בניו יורק. וזו… לא טענה מופארכת לחלוטין בעיני.

              סרט של שעתיים שמכיל בדיוק שתי דמויות עם מטרה ספציפית זה סיפור קצת שונה.

              2
              האסתטיקה של החבובות, Morin ?
              • אני חייב לציין

                האסתטיקה של החבובות

                שמאז דיוני חברים התחלתי לבדוק סדרות אחרות מאמצע שנות האלפיים ועד היום, ווואללה, בכולן יש תפקידים של שחורים ומיעוטים אחרים, או כדמויות ראשיות ממש או כדמויות משניות חוזרות, אז כנראה שגם אני מתחיל להשתכנע? או שפשוט חברים נגמרה בשנת 2004 ואז שנה אחר כך בשנת 2005 יוצרי סדרות אחרים כבר הפנימו את הביקורת על ייצוג המיעוטים של חברים כמו שצריך ומאז הכול השתנה?

                • קצת אופטופיק לסרט אבל בכל זאת...

                  mip

                  מן הסתם זה לא בינארי, זה תהליך. אבל כן, חלק מהתהליך הזה נבע מהעובדה שסדרה שהיתה בשיא הפריים טיים (טכנית שתיים, גם סיינפלד לא ידוע בdiversity יוצא מן הכלל) קיבלה המון ביקורת גם בזמן אמת על המחסור בגיוון בדמויות המשמעותיות, וחלק מזה נקלט. אני זוכרת שהתוספת של צ'רלי בתור מושא האהבה הזמני של רוס נחשבה כבר מעט מדי ומאוחר מדי.

                  אז אני לא יודעת מה זה ייצוג "כמו שצריך" כי זה לא וי שצריך לסמן. זה שהשחקן שחור לא יגיד באופן אוטומטי שההתייחסות לדמות היא מעניינת או מכבדת, ומצד שני כן מתחילים לראות יותר ויותר דמויות שבהן הצבע/מגדר לא משנה מתחילות לקבל יותר גיוון. זה כן הפך להיות אחד מהשיקולים שלוקחים בחשבון בעת כתיבה/ליהוק של סדרה וזה דבר טוב בעיני.

                  • מהניסיון שלי

                    האסתטיקה של החבובות

                    בכל הסדרות שבדקתי היה ייצוג הולם של שחורים, אסיאתים ומיעוטים אחרים, גם בתפקידים שבהם לא נדרשו מיעוטים והיה אפשר להחליף את כל המיעוטים בלא-מיעוטים. כן, צ'ארלי היא דמות מאולצת ונוראית שכל-כולה ניסיון די ברור לסמן V על הנושא, אבל מה שאנשים חייבים להבין הוא שסיינפלד וחברים עוסקות בחבורות של חברים שבהן הגיוני שלא יהיו מיעוטים, ולעתים קרובות סדרות אחרות שהוסיפו לחבורת החברים שלהן שחור ייצוגי נראו גם הן מאולצות ומלאכותיות מאוד (ניסיתי לחשוב עכשיו האם בסיינפלד באמת לא היו שום אנשי צבע שלא חזרו ליותר מפרק אחד ונזכרתי לפחות בדוגמה בולטת אחת – המנהל השחור של מונקס שהיה צועק על ג'רי וג'ורג' מדי פעם. לארי דייויד כמובן הקדיש לנושא פרק שלם בתרגיע שנקרא, איך לא, "העדפה מתקנת".)

                    • אה, והיה גם את מיסטר מורגן שהוקדש לו פרק שלם ושהופיע אחר כך גם בפרקים אחרים

                      האסתטיקה של החבובות

                      ובפרק שלו חזרו, בשביל הבדיחה, שחורים מפרקים אחרים של אותה עונה.

                      • ג'קי צ'יילס

                        Nadav98

                        (ל"ת)

                        1
                        האסתטיקה של החבובות ?
                    • אנחנו פותחים מחדש את הדיון הזה?

                      שלמקו GRAS

                      (ל"ת)

                      • ממש לא חובה. אני לגמרי בעד לדבר על הסרט עצמו.

                        האסתטיקה של החבובות

                        (ל"ת)

    • Inconcievable!

      שלמקו GRAS

      (ל"ת)

      1
      יחמור פרסי ?
  2. שמעתי על הסרט הזה פעם ראשונה בפרק של קומוניטי

    esh

    שעשה לו מחווה. קטע קטן (כמעט כל הפרק הוא מחווה אחת ארוכה)

    3
    SuperDedo, האסתטיקה של החבובות, אדון האופל ?
    • דן הרמון מעריץ ידוע של הסרט, וגם התייחס אליו בפרק שפותח את העונה החמישית של ריק ומורטי.

      האסתטיקה של החבובות

      (ל"ת)

      • בזכות השרשור הזה צפיתי שוב בפרק של קהילה,

        האסתטיקה של החבובות

        ועד כמה שגם הפרק הזה לא מושלם, כמו כמעט כל פרק אחר שלהם (בכלל לא זכרתי שהגסויות ובדיחות על כמה שבריטה גרועה התחילו עוד מהעונה השנייה) לצפות קודם כל בסרט ורק אחר-כך בפרק זאת פשוט חוויה אחרת, עם שוטים וציטוטים שמשחזרים את הסרט במדויק; וכמובן שמעבר לכל הצחוקים יש גם משהו מרגש, נוגע ללב ועצוב בעובדה שבשביל שעאבד יוכל לנהל שיחה אמיתית מלב-אל-לב עם חבר שלו הוא צריך לשחזר סרט, בכלל סוף העונה השנייה כולל יותר פרקים עצובים מכל עונה אחרת. ההחלטה להפוך את הפרק לפרודיה כפולה גם היא גאונית, שהרי גם טרנטינו שלא התיימר לריאליזם כלל ועיקר בעצם ביים סרט שהסצנות הכי זכורות מתוכו הן שיחות במסעדות. (אבל למה צ'אנג נדבק אליהם בתור "חבר שלהם" כבר אז? לא ברור או שפשוט שכחתי.) בקיצור, אם צפיתם רק בסרט או רק בפרק כדאי מאוד להשלים גם את השני, ורצוי שזה יהיה בסדר הכרונולוגי הנכון (קודם הסרט ואחר-כך הפרק, או קודם הסרט ואז כל קומיוניטי עד שתגיעו אליו.)

  3. לאחר צפייה נוספת:

    האסתטיקה של החבובות

    אפשר בהחלט לצפות בסרט הזה גם כסרט שואה או לפחות כסרט גודווין, למרות שמן הסתם הוא לא סרט ליום השואה, והוא לא ישווק ככזה ובצדק. באופן כללי, הייתי אומר שזה סרט שמשתמש באווירה הנעימה שהוא יוצר כדי לתת להמון רעיונות מחרידים לצוף או לשקוע, ואני לא אומר את זה לשלילה בכלל.

  4. אגב, לא מזמן צפיתי גם בפרודיה המפורסמת של אנדי קאופמן ופרד בלסי

    האסתטיקה של החבובות

    וזה היה גרוע מאוד, מאוד, מאוד. שום דבר מעבר להומור גועל והפרשות, שאת זה אפשר לקבל גם מריק ומורטי רק עם יותר ערך מוסף. מה הגאונות הקומית פה אני באמת לא מבין.

 

להגיב על איתי שלמקוביץ לבטל

(חובה)

Optionally add an image (JPEG only)