ביקורת: החבובות

השחזור הכי אוהב, תמים וחמוד של התכנית שאת שיר הפתיחה שלה אתם כנראה מזמזמים עכשיו.

אם אתם אוהבים את החבובות, תאהבו גם את הסרט החדש שלהם. ואם אתם לא אוהבים את ‏החבובות, הלו, מה לא בסדר איתכם?‏

בעיירה קטנה חיים האחים גארי (ג'ייסון סיגל, שגם כתב את התסריט) ו-וולטר. וולטר הרגיש שונה ‏לאורך כל חייו, בין השאר משום שגבהו הוא כ-50 ס"מ והוא עשוי מבד. זה אמור להעלות שאלות ‏נוקבות בענייני גנטיקה, ביולוגיה ועם מי או מה בדיוק התעסקה אמא של שני האחים, אבל בעולם ‏שבו שניהם חיים, כולם מקבלים בטבעיות את העובדה שוולטר הוא בובה. זה גם מסוג המקומות ‏שבו בדרך לעבודה אנשים פוצחים בשיר בליווי תזמורת ולהקת רקדנים, אז הם כנראה רגילים ‏לדברים כאלה. וולטר מוצא נחמה בדמויות הנערצות עליו, החבובות. בעולם ההוא, כמו בעולם ‏הזה, החבובות היו כוכבי ענק בסביבות 1978. התכנית שלהם היתה להיט בכל העולם, ואחריה ‏הם עשו כמה סרטים מצליחים. אבל החבורה התפרקה, וכבר שנים שהם לא הפיקו הופעה, תכנית ‏או סרט כמו שצריך.‏

וולטר וגארי, עם אהובת ליבו מרי (איימי אדאמס, באותה רוח של נסיכת דיסני מזמרת ומפזזת כמו ‏ב"מכושפת") נוסעים לסיור בהוליווד, ומגיעים לתאטרון האגדי של החבובות. אבל אז מתברר שאיל ‏הון מרושע רוצה להרוס את התאטרון כדי ‏לקדוח בו נפט, והדרך היחידה לעצור אותו היא להשיג ‏עשרה מיליון דולר בתוך יומיים, ולשם כך האחים וקרמיט מחליטים לקבץ חזרה את חבורת ‏החבובות למופע התרמה. האקספוזיציה הזאת כולה נחשפת בערך באותו משך הזמן שלקח לכם ‏לקרוא את המשפט הזה. זה סרט, סרט צריך עלילה כלשהי, וכאן הלכו על העלילה הכי עתיקה ‏ונדושה שיש, ולא נעשה שום ניסון להסתיר את זה. להיפך. הסרט שמח לצחוק על עצמו, על ‏הקלישאות שלו, על האבסורדיות של העלילה ועל השירה ברחובות. כדי לחסוך זמן בנסיעה, ‏קרמיט והחבורה מחליטים לנסוע בקו אדום על גבי מפה. אחרי המונטאז' המתחייב שבו קרמיט ‏אוסף את הכוכבים לשעבר בזה אחר זה, רולף מתלונן על כך שהוא לא נכלל במונטאז'.‏

מהרגע שקרמיט, פוזי וגונזו מגיעים למסך, הסרט הופך לשקיעה בנוסטלגיה חמימה. אובייקטיבית, ‏הרבה מהבדיחות בסרט טפשיות למדי, ועשויות בסגנון שראינו כבר בהרבה פארודיות. אבל זה ‏החבובות. להם מותר. אם אתם מסתכלים על תכנית הטלויזיה הותיקה של החבובות – "‏It's time ‎to play the music‏" וכו' וכו' – בעין צינית, רוב הבדיחות שלהם היו משחקי מילים מטופשים ‏במיוחד או סלפסטיק בובתי. מתוחכם מאוד זה לא היה, אבל זה היה מלא שמחה. ‏אבל ציניות ‏פשוט לא עובדת על החבובות. אפילו קיטש מותר להן: גם הנאומים המליציים והנמרחים ביותר, ‏עם מסרי דיסני הנדושים ביותר, נשמעים כנים כשהם מגיעים מקרמיט. הוא צריך לנסות פעם ‏משהו בסגנון "ספרטנים! הלילה נסעד בגיהנום!". יש מצב שזה יעבוד.‏

אז הסרט הוא בעיקר רצף של בדיחות ושירים, שבהם העלילה שולית לגמרי. לא שיש בעיה כלשהי ‏עם זה. החלק האחרון של הסרט הוא מופע של החבובות, בדיוק כמו פעם, כולל שיר הפתיחה, ועם ‏הרבה קטעים, מוצלחים יותר או פחות. מאוד נהניתי מ‏"‏Fuck you‏" בביצוע קמילה והתרנגולות (או, ‏יותר נכון, "‏Forget You‏": החבובות כל כך ‏ידידותיות לכל המשפחה שאפילו בביצוע השיר ‏בתרנגולית השתמשו בגירסה המצונזרת). מצד שני, ‏הקטעים של גונזו לא הזיזו לי. זה לא משנה – ‏הסרט זז מהר, מלבד השירים שעשויים להימשך דקה או שתיים יותר מדי.‏

כמו כל מופע של החבובות, הסרט מלא בהופעות אורח, אבל באופן תמוה, רבות מהן מבוזבזות ‏לחלוטין. שרה סילברמן מבליחה לשניה אחת, ‏אומרת משפט סתמי אחד ונעלמת. ניל פטריק ‏האריס נצפה לשניות בודדות ‏ומתפוגג לפני שתספיקו להגיד "דוקטור הוריבל". ולא רק בני האנוש ‏סובלים מהתופעה הזאת: רבות ‏מהבובות המוכרות בסדרה מופיעות ללא יותר מרגע, ולא ‏מספיקות לעשות שום דבר. הטבח ‏השוודי אמנם נצפה בכמה סצינות, אבל לא רואים אותו מבשל ‏אפילו פעם אחת! רמאות! ‏בולשביקים! היסבורדה הורדה מורק מורק מורק!‏

אם הסרט לא היה "החבובות", אולי הייתי חושב שהעלילה החלשה, עודף המודעות העצמית ‏והבדיחות הקרשיות די מעיקים. ‏אבל זה החבובות, ואני משוחד לגביהן. כל הדור שגדל עליהן ‏משוחד, וייתכן שגם כמה דורות אחרים. זה סרט שמח, מצחיק, תמים, שטותי ושמאלצי. כלומר, ‏בדיוק נמרץ, החבובות. וזה גם מגיע עם סרטון קצר ומצוין של "צעצוע של סיפור", אז בכלל.‏


(פורסם במקור ב-NRG)