ביקורת: השכן שלי אדולף

השכן החדש של מארק הוא קצת פחות קסום וטוטורו וקצת יותר כנראה הצורר הגרמני שאחראי לרצח המשפחה שלו.

מה שצריך לדעת על "השכן שלי אדולף" זה שהוא סרט חמוד. נכון, "חמוד" היא לא בדיוק המילה שעולה לראש כשמדובר בסרט שהכותרת שלו מכילה את שמו של הצורר האוסטרי הידוע לשמצה. אבל כן, "השכן שלי אדולף" הוא בעיקר חמוד.

הסרט מתמקד במארק פולסקי (דיוויד היימן), ניצול שואה שמתבודד בדירה לא מתוחזקת היטב איפשהו בדרום אמריקה ונהנה מהבדידות. נהנה, זאת אומרת, עד שיום אחד מגיע שכן חדש לשכונה, גרמני, ואם זה לא מספיק גרוע – מארק משוכנע שהוא היטלר. נו, ההוא מהשואה שהרגה את כל המשפחה שלו. אלא שכל העולם יודע שהיטלר מת, ועכשיו הוא צריך למצוא עדויות חד משמעיות שהשכן שלו הוא-הוא הצורר יימח שמו על מנת שהשגרירות הישראלית תסכים לפעול בנושא ותפסיק להתייחס אליו כמו מישהו שצריך חיבוק ועוגייה. 

ללא ספק, הקונספט הפשוט אך מבריק הזה הוא החלק הכי טוב בסרט. התעלומה שבמרכזו מעלה בדיוק את השאלות שצריך כדי להחזיק את הצופים במתח: האם השכן החדש של מארק הוא אכן היטלר? ואם הוא אכן היטלר בכבודו ובעצמו, אז מה עושים עכשיו? אני לא יודע אם זה ספוילר לומר את זה, אבל בעידן שבו הרבה סרטים מנסים להיות חידתיים שלא לצורך ולא לתת תשובות, צריך לשבח את "השכן שלי אדולף" שהוא כן נותן אותן ומאפשר לכל הקצוות הפתוחים להיסגר. 

האם הכל נפתר בצורה מספקת? זאת כבר כנראה אחת מנקודות המחלוקת. עוד כשקראתי את התקציר הבסיסי של הסרט יכולתי לחשוב על שלושה-ארבעה פתרונות אפשריים לתעלומה הזאת. אני סבור שרוב מי שיחשבו על זה יגיעו פחות או יותר לאותן אפשרויות, וכן, הפתרון הסופי שמוצג בסופו של הסרט הוא אכן אחד מהם. זה לא פתרון פחדני, אבל גם לא הפתרון הכי נועז. הוא נמצא איפשהו באמצע, באופן שקצת תואם את האופי של הסרט.

החלק שעשוי לעורר את התגובות המנוגדות ביותר אצל הצופים הוא הטון הלא אחיד של הסרט. זוכרים שאמרתי שהסרט הזה "חמוד"? ובכן, זה נכון, אבל זה קצת מוזר לחשוב עליו כך. זה בהחלט סרט מאוד אפל וציני ברגע אחד, אבל ברגע שלאחריו הוא נורא אוהב אדם. אפילו אם נוריד את את "האלמנט ההיטלראי" מהסרט, יש כאן סיפור די מצחיק ומשעשע על מלחמת חורמה בין שכנים ששונאים אחד את השני כתוצאה מסכסוך קרקעות זניח – עד הרגע שבו הם, אולי, לא בדיוק שונאים אחד השני, וכך הסרט מזגזג בין ארסיות לבין הדבר מה קוראים אותו "הולסום". לי זה עבד, בעיקר כי זה מאוד תואם את מה שהסרט מנסה להגיד על ההפכפכות שאנו כבני אדם מסוגלים להרגיש לאחר שאנחנו מכירים באמת בני אדם אחרים. מצד שני, אני גם יכול להבין איך עבור אחרים, הזיגזג הזה מוציא את הסרט קירח מכאן ומכאן.

כנראה שבסוף מה ששכנע אותי הוא בעיקר הביצוע. קודם כל, שני השחקנים הראשיים נהדרים בעיניי – דיוויד היימן מגלם נהדר את מארק, הזקן הנרגן, הפתטי והעצוב שכנראה לעולם לא הייתם רוצים בתור חבר, אבל בצורה מעוררת סימפטיה. היימן מעביר היטב את הרגשות שמניעים את מארק – שילוב של נקמה, אמונה אידיאולוגית אמיתית בצדקת דרכו, וגם מעין דחף להגשמה עצמית בגיל העמידה ולמציאת תחושה כלשהי של תכלית. אודו קיר, השכן שהוא אולי-כן-ואולי-לא-היטלר, מצוין גם הוא בתפקיד שמצליח לשמור על חידתיות ולאזן בין שנאה יוקדת, בוז ורחמים של הקהל, בעודו מפזר פאנצ'ים בקור רוח. 

שנית – הסרט, קטן ככל שיהיה, שופע באיכויות קולנועיות ותסריטאיות שמשלימות אחת השנייה. הדיאלוגים נהדרים, יש יופי של מערכת דימויים ויזואליים ומוטיבים חוזרים בסרט, ובעיקר יש בימוי לא רע בכלל. ישנו סיקוונס נהדר בו מארק מבצע מעקב אחר השכן החדש שלו, ובמקביל מנתח באמצעות פחות או יותר כל ספר שקיים על היטלר האם ההתנהגות והאופי שלו תואמים לאלה של הצורר האמיתי. זו בערך ברבע שעה נטולת דיאלוגים שכל המידע בה מועבר בצורה ויזואלית וטקסטואלית, וזה ממש סרט בלשי קצר ונפלא.

אפשר להתלונן כאן על חוסר דיוק היסטורי, בעיקר על כך שתושבים מקומיים בעיירה שכוחת אל ב"דרום אמריקה" כנראה לא ידברו אנגלית כל כך מדויקת ורהוטה, אבל לדעתי העניין הזה הוא זוטא, בסופו של דבר. המקום היחיד שבו היעדר הדיוק מעיק באמת הוא בכל החלקים שכוללים דמויות ישראליות. לא רק שהמשחק של הישראלים מביך, אלא שכאן ברור שהסרט בוחר בכוונה באנכרוניזם מוחלט בכל הקשור לאופן שבו החברה הישראלית ראתה את השואה ואת ניצוליה בשנות ה-60 באופן מסיח דעת ומעצבן, ועושה את זה רק כדי לנסות לדלות איזושהי אמירה סאטירית על אותו יחס בדיוק בימינו אנו. הרי ידוע לכולם שהיחס לניצולי שואה ולזיכרון הקולקטיבי של כל האירוע חוו מהפכה דווקא בגלל משפט אייכמן, ולא ברור למה הסרט מתעקש לתת לישראלים שבו לדבר לא כמו שדיברו על הנושא בשנות השישים, אלא כמו שמדברים עליו עכשיו. 

"השכן שלי אדולף" הוא קונספט נפלא שמבוצע היטב, כמו שיתוף פעולה של מונטי פייתון והאחים כהן. הדבר הכי מצער בסרט, אם תשאלו אותי, הוא שבסופו של דבר זה לא סרט "היסטורי" שייזכר לדורות. לו הקומדיה השחורה הזאת היתה מופקדת בידיים הוליוודיות היא היתה יכולה להפוך לקלאסיקה מיידית, אבל זאת בסך הכל הפקה ישראלית-גרמנית-קולומביאנית קטנה שאולי תישכח כבר בסוף השנה. אבל זה כנראה לא הוגן לשפוט סרט על פי מה שהוא יכול היה להיות במקום על פי מה שהוא כן. אתם יודעים מי עוד שפט סרטים ככה? היטלר.