השער התשיעי – בית הלל

במקור: The Ninth Gate
במאי: רומן פולנסקי
ע"פ ספרו של ארתורו פיירז
רוורטה
שחקנים: ג'וני דפ, עמנואל סיינה

קצת לפני ההפסקה גיליתי שאני
בעצם רואה קווסט. מההתחלה משהו היה מוזר לי עם "השער התשיעי". לא שמשהו היה רע – הסיפור מעניין, ג'וני דפ מצוין כהרגלו, הצילום נפלא – אבל משהו בצורה שהסיפור התקדם לא הסתדר לי. ואז – אני חושב שזה היה כשמוכרי הספרים התאומים בספרד שלחו את הגיבור לצרפת – הבנתי מה היה מוכר לי בסגנון העלילה הזה. זה קווסט! או, כדי להמנע מתביעות של הפרת זכויות יוצרים מחברת סיירה, "משחק הרפתקאה גרפי". הוא ייראה מוכר להפליא למי ששיחק ב"Broken Sword".

במשחק "השער התשיעי" אתה משחק סוכן ספרים עתיקים בשם קורסו, שמקבל משימה – לבדוק את מקוריותו של ספר שמבוסס, כביכול, על כתביו של לוציפר. מסתבר שבין השחתת כמרים לחרחור מלחמות, השטן גם חוטא בכתיבה, ואף מעטר את ספריו בתחריטי עץ חביבים. במשך המשחק תנדוד בין מדינות אירופה השונות ובין אספני ספרים תמהוניים, תתחמק מכושי לבקן מסתורי שינסה להרוג אותך ותקבל סיוע מצעירה צרפתיה מסתורית אף יותר שיודעת ג'יו-ג'יטסו. הכל ברוח מסתורית (כמובן) ובנימה על טבעית, ותמיד תקבל את ההרגשה שמישהו נושף בעורפך ושאתה עדיין לא רואה את התמונה כולה.

בחלקו הגדול, "השער התשיעי", הידוע גם כ"ג'וני קווסט" הוא משחק משובח. הדמויות האסקצנטריות והאוירה המיוחדת דוחפים אותך להמשיך ולחקור הלאה, והשלמת פאזל הספר המזויף-או-לא היא מרתקת ומזכירה קווסטים קלאסיים כ"קינג קווסט 3". יש לציין לשבח – שוב – את הצילום הנהדר ושפע השעשועים הויזואליים החביבים. אפשר היה כמעט לחשוב שהמשחק בוים ע"י רומן פולנסקי, או אפילו מנחם גולן.

יחד עם זאת, ג'וני קווסט סובל מכמה מהבעיות האופייניות למשחקים בתחום זה. הבחירה החופשית לכאורה מחפה על עלילה לינארית, ובמשך הזמן תקבל את ההרגשה שלמעשה אתה מובל באף לאורך הסיפור בלי שום בחירה של ממש. מה שתמיד הטריד אותי במשחקים שבהם נראה כי יישות כל-יודעת תמיד נמצאת שני צעדים לפניך, היא למה בעצם אני צריך להיות שם. האם היישויות הכל-יודעות האלה לא יכולות ליישב את העניינים בינן לבין עצמן?

אבל הבעיה העיקרית של המשחק נעוצה בכך שכמו בכל כך הרבה משחקים אחרים, הסוף הוא החלק החלש ביותר שלו. הרבה יותר מדי משחקים משקיעים הרבה מאמץ, יכולת וכישרון במיסתורין, אבל מזניחים את הפתרון (אולי מתוך הנחה שחלק מהשחקנים לעולם לא יגיעו אליו), והמערכה האחרונה של המשחק לא עומדת בסטנדרטים של המשחק כולו. ג'וני קווסט הוא דוגמה קיצונית של התופעה הזאת. פתרון מסתרי הספר הוא טפשי ומקלקל את הרושם של המשחק עד לנקודה זו. אני קיבלתי משום מה את הרושם שעל פי "השער התשיעי", השטן הוא אספן של קלפי פוקימון.

סיום המשחק הוא עוד יותר גרוע. לא, לא ציפיתי לפיצוצים, מפלצות ופעלולים – אחרי הכל מדובר במשחק שהופק בתקציב קטן יחסית, לא בסרט של שוורצנגר. הקליימקס של משחק מסוג זה לא צריך להיות ענק מבחינת פעלולים אלא מבחינת ידע. לאחר שמשך כל המשחק ניסיתי להבין מה בדיוק הולך פה, ציפיתי שהסיום יספק פתרונות איכשהו – "אה, עכשיו אני מבין". במקום זה הסיום נותן הרגשה של "אה, עכשיו אני לא מבין שום דבר". אחרי שנדדת בכל אירופה, סיכנת את חייך ופתרת את חידת הספר, אתה מקבל הודעה בנוסח "הצלחת במשימתך, הידד" והופה – נגמר. מאז "Riven" לא ראיתי משחק עם סוף מאכזב כל כך. וחבל, מאוד חבל, כי עד הסוף, זה באמת היה משחק מהנה. מילא, במשחק מחשב זה סביל, אבל בסרט זה לא היה עובר.