מחשבות על המועמדויות

"הרשת החברתית" כבר לא מוביל בטוח, כריסטופר נולאן עדיין מקופח, ובאופן כללי הרשימה לא-מעצבנת במידה מפתיעה

אוקיי, אז המרוץ הקדחתני אחרי רישום המועמדויות נגמר. המסקנה, כרגיל: יש יותר מדי מועמדויות באוסקר. אם עוד לא ראיתם – זוהי רשימת המועמדויות המלאה.

זאת השנה השניה שבה חל "חוק האביר האפל" שהעלה את מספר המועמדויות בקטגורית "הסרט הטוב ביותר" מחמש לעשר. אני עדיין לא בטוח איך אני מרגיש לגבי החוק הזה. מצד אחד, הוא חיסל את המתח בשלב המועמדויות, ובמידה מסוימת רוקן את הקטגוריה הזאת ממשמעות. נכון שתאורטית כל סרט שהוא יכול להיות מועמד, אבל בפועל, שדה הקרב מצטמצם בשלב מוקדם מאוד של המרוץ למספר קטן – לא הרבה יותר מ-10 – של סרטים מתמודדים. כשהיו רק חמישה כיסאות לתפוס, זה היה מאבק קשה. היום יש הרגשה ש"כולם מנצחים", ושהשגת מועמדות היא לא הישג כזה גדול. עוד באוקטובר התפרסמו תחזיות לאוסקר שהיו דומות להפליא לרשימת המועמדים הסופית.

מצד שני, לחוק הזה בטח יש גם השפעה חיובית, כי בשנתיים מאז שהוא הונהג רשימת המועמדים היתה מצוינת. במקום חמישה "סרטי אוסקר" עבשים יש פה רשימה מגוונת שכוללת סרט אנימציה, סרט מד"ב, שני סרטים עצמאיים מסאנדנס, סרט אימה (אני מתעקש על זה) ומערבון. ולא כולם יצאו בחודש האחרון. מבין עשרת המועמדים ראיתי תשעה ("127 שעות" הוא החור בהשכלה האוסקרית שלי), וכולם בלי יוצא מן הכלל סרטים טובים עד מעולים. אוקיי, אישית לא הייתי מכניס את "הילדים בסדר" לרשימת עשרת הסרטים הטובים של השנה, אבל הוא סרט בסדר גמור. אין פה אף סרט שנכנס לרשימה רק בגלל שיצא בזמן הנכון או שביים אותו האיש הנכון. אין על מה לכעוס. אם זה ימשיך ככה, אולי השורה "מועמד לאוסקר בקטגורית הסרט הטוב ביותר" תהפוך להמלצה בעלת משמעות. כמה חדשני.


גם אחרי ששינו בשבילו את החוקים, האקדמיה עדיין לא אוהבת את כריסטופר נולאן. אי-המועמדות המפורסמת ביותר בשנים האחרונות היתה של "האביר האפל", ובעקבות הפאשלה הזאת מספר המועמדים בקטגורית הסרט הטוב ביותר הוגדל לעשרה. אבל עדיין יש דרך ברורה לראות איזה חמישה מבין עשרת הסרטים נמצאים שם "ברצינות": פשוט מסתכלים על רשימת המועמדים לפרס הבמאי. אז כן, "התחלה" מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר (ולשורה של פרסים אחרים), אבל כריסטופר נולאן לא מועמד לפרס הבימוי. זה אומר ש"התחלה" נמצא ב"חמישיה האחרת", זו שנמצאת שם רק לקישוט ואין לה סיכויים של ממש לזכות. אילו החוקים לא היו משתנים ולפרס הסרט היו מועמדים רק חמישה סרטים, הסרט של נולאן כנראה לא היה שם. שוב.


"הרשת החברתית" עד עכשיו נראה כמו המוביל הבלתי מעורער באוסקרים, אבל ספירת המועמדויות מציבה אותו במקום פחות בטוח. "נאום המלך" קיבל 12 מועמדויות; "אומץ אמיתי" – אחריו, עם עשר (וזה די מפתיע, כמות האהבה הזאת שהכהנים מקבלים. בגלובוס הזהב התעלמו מהסרט הזה לגמרי), "הרשת החברתית" אחריהם, עם שמונה – מתוכן רק אחת בקטגוריות המשחק, אחרי שאנדרו גארפילד קופח. בנוסף לזכיה המפתיעה של "נאום המלך" בפרסי ה-PGA, זה בהחלט נראה כאילו "הרשת החברתית" כבר לא זוכה בטוח כמו שהיה. ואותי זה משמח. כלומר, שיהיה ברור: בתחרות בין הרשת והנאום, אני לגמרי בצד שמעודד את "הרשת החברתית". אבל אני גם בעד שיהיה קצת מתח, שלא נגיע לטקס בהרגשה שהכל כבר ידוע מראש. אז עכשיו כשזה כבר לא מובן מאליו ש"הרשת החברתית" יזכה, אני יכול לומר בפה מלא: גו רשת גו!


לפחות דבר אחד טוב אפשר לומר על השחקנים שבין חברי האקדמיה: הם לא נותנים מועמדויות רק לכוכבים ולסרטים המפורסמים. בכל קטגוריות המשחק יש נציגים לסרטים עצמאיים, "קטנים", זרים, ובאופן כללי לא לחלוטין הוליוודיים. היה די צפוי שג'ניפר לורנס תקבל מועמדות (מוצדקת! כל כך מוצדקת!) על "קר עד העצם", אבל קצת מפתיע שגם ג'ון הוקס קיבל מועמדות על אותו סרט; חבייר ברדם קיבל מועמדות על תפקיד דובר ספרדית ב"ביותיפול"; ובקטגורית שחקנית המשנה מועמדת ג'אקי וויבר, על "ממלכת החיות", סרט אוסטרלי עטור שבחים אמנם, ובכל זאת כזה שרוב הצופים לא שמעו עליו מעולם.


כרגיל, האקדימה לא יודעת להבדיל בין תפקיד ראשי ותפקיד משנה. היילי סטיינפלד המצוינת נוכחת בכל סצינה של "אומץ אמיתי". אין שום הגדרה הגיונית בעולם שבה אפשר לקרוא לזה תפקיד משנה. היא נמצאת בסרט יותר מג'ף ברידג'ס, שמועמד על תפקיד ראשי. גם ג'פרי ראש וכריסטיאן בייל הם בשום אופן לא שחקני משנה בסרטים שלהם. אבל אין טעם לקטר על זה – זה תמיד היה ככה, וכנראה תמיד יהיה.


הלו, מטלון? פורום? ווטאבר? יש סרט, קוראים לו "127 שעות". הוא מועמד לשישה פרסי אוסקר. כולל פרס הסרט הטוב ביותר והשחקן הטוב ביותר. מה אתם אומרים, אולי זה בכל זאת לא סרט לגמרי זניח? אולי בכל זאת כדאי לשקול מחדש להפיץ אותו בארץ? רק כדי שלא נחשוב בטעות שאתם קלולסים לחלוטין?


שתי היעדרויות ראויות לציון בקטגורית הסרט התעודי: "חיים יקרים", הסרט הישראלי, לא מועמד, וכך הטקס הזה יהיה ריק לגמרי מישראלים – אם לא סופרים את נטלי פורטמן, כמובן; ו"מחכים לסופרמן", הסרט שנחשב למועמד המוביל, אם לא לזוכה הודאי, איכשהו לא קיבל מועמדות. מאוד מפתיע. זה קצת כאילו ש"הרשת החברתית" לא היה מקבל מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר.


טקס האוסקר ייערך ב-27 בפברואר, מאוד מאוד מאוד מאוחר בלילה על פי שעוננו, בהנחיית ג'יימס פרנקו ואן האתוויי. כרגיל, אני אשב עם חבורה מובחרת של מומחים לענייני פיצה ואקסטרווגנזה, כדי לכתוב את עדכון-העיניים-האדומות שאחרי הטקס.