בשביל הזהב: שישה חודשים לאוסקר

חצי שנה לפני אוסקר 2010, אביעד "פינגווין" שמיר מסמן את המתמודדים העיקריים במרוץ. "התחלה" ו"צעצוע של סיפור" בפנים?

אלא אם, במהלך דרמתי, יוחלט להקדים אותו, אנחנו נמצאים כעת כחצי שנה מטקס האוסקר שיסכם את שנת 2010. בשבועות הקרובים יתחילו להתגלגל הבשורות מהפסטיבלים השונים, ובסוף אוקטובר חלק מהמתחרים הרציניים על הפרס הנכסף כבר יחשפו לקהל הרחב. בדרך כלל, אוגוסט שקט יחסית ולא מגיעות ממנו בשורות גדולות. דווקא השנה הוא הביא לנו כמה תובנות לגבי מי שכנראה יהיו המתחרים הגדולים על האוסקר. הנה מה שאפשר לומר כבר עכשיו על:

אומץ אמיתי (True Grit) – האחים כהן תמיד נחשבו לקולנוענים איכותיים. העיבוד שלהם לספר שכבר עובד בעבר לסרט קלאסי (שהביא לג'ון וויין אוסקר שנוי במחלוקת על משחק), מעורר סקרנות כי לא ניתן לחזות מראש כיצד יטפלו בסיפור. האחים אוהבים לעשות מחוות ליוצרים אחרים, אבל בו זמנית לטפח סגנון משלהם. ג'ף ברדיג'ס בתפקיד הראשי יצטרך להראות שהאוסקר הטרי שלו לא היה סתם כי כולם אוהבים אותו, אלא כי הוא שחקן מספיק טוב בכדי להיות מועמד פעמיים ברצף. עוד אין טריילר, או רשמים ראשוניים מהסרט עצמו. מה שיש אלה תמונות מהסט שרומזות על נוכחות חזקה בקטגוריות העיצוב.

ברבור שחור – אני תמיד שמח לזהות מראש סרטים שרוב החזאים מזלזלים בהם בתחילה, אבל מקבלים פתאום חיזוק רציני לקראת האוסקר. על "ברבור שחור" כבר כמעט ויתרתי כמועמד מוביל. אני לא יודע למה נתקע לי בראש שדווקא זה יהיה אחד הפייבוריטים לזכיה, זה סרט על בלט, למען השם! אלא שהטריילר הראשון ששוחרר לרשת חשף שמדובר בסרט הרבה יותר אפל מכפי שנדמה מהתקציר. כן, התקציר מדבר על בלרינה שהולכת ונסחפת לצד האפל כשבלרינה אחרת מתחרה איתה על תפקיד ראשי ב"אגם הברבורים". עדיין, אף אחד לא טרח לציין שהיא למעשה הופכת לברבור! או שאולי זו רק הזיה? כשנותנים לדארן ארונופסקי לביים סרט, אפילו על טרול חביב באוטו גלידה, הוא מסוגל להפנות אותו לחלל העמוק ביותר של הנשמה. "המתאבק" יצר את התחושה שארונופסקי פונה לכיוון סרטים מציאותיים יותר, שיפנו לקהל יותר מיינסטרימי. הטריילר של "ברבור שחור" מצביע על בלבול בין דמיון ואשליה וסיפור שאין סיכוי שיגמר טוב. לא נראה כאילו יש שם דמות חיובית אחת. מצד אחד, הטריילר בהחלט הקפיץ את הציפיות מהסרט. בסקר של AwardsDaily הגיע "ברבור שחור" למקום הראשון ברשימת הסרטים להם גולשי האתר מחכים. מצד שני, אם העלילה תהיה אפלה מדי, יתכן ויסתפק במועמדות בלבד כשיחולקו האוסקרים.

עוד שנה (Another Year) – סרטו החדש של מייק לי עורר הרבה עניין בעקבות פסטיבל קאן. הוא זכה לשבחים רבים והבאז לאוסקר החל להצטבר. הייתה רק בעיה אחת: בשום מקום לא נכתב על מה לעזאזל הסרט. הטריילר החדש שלו לא ממש עוזר להבין מה קורה שם. יש אנשים זקנים והם כנראה מלאים ברוח חיים ו… זהו. כל מיני מצבים, ללא משהו שניתן להצביע עליו כעלילה. כשניסיתי לכתוב לטיים אאוט תקציר על "חופשיה ומאושרת", הבנתי שזה בלתי אפשרי. הסרט מהנה, אבל הוא יותר אוסף של סיטואציות מאשר סיפור. ההגדרה הכי טובה שיכולתי למצוא זה "בנות גילמור בפאסט פורוורד". נראה שגם "עוד שנה" נוטה יותר לצד החווייתי מאשר לדרמתי. יש לו סיכוי טוב למועמדות ואני מרגיש שמייק לי עצמו יצא מהטקס עם פסלון כלשהו, או כבמאי או כתסריטאי, אבל הסרט עצמו כנראה לא יזכה בפרס הגדול.

הרשת החברתית – הרבה אנשים (כולל אני) הרימו גבה כשדיוויד פינצ'ר התחיל לעבוד על סרט שמספר את הסיפור שמאחורי הקמת פייסבוק. הליהוק, שמשלב בין שחקנים צעירים ולא מוכרים (למרות שאנדרו גארפילד יהיה מאוד מוכר אחרי שיגלם את ספיידרמן) לבין ג'סטין טימברלייק, בטח לא נראה מעודד. גם העובדה ש"הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" היה הכל חוץ מסרט אופייני של פינצ'ר וש"הרשת החברתית" מבוסס על ספר שאמינותו מאוד מוטלת בספק, לא תרמו לציפיות. פתאום, בשבועיים האחרונים, הסרט מתחיל לקבל תגובות חיוביות מאנשים שנחשפו אליו לראשונה. הבאז שלו הפך בתוך כמה ימים מ"נקווה שלא יהיה לגמרי נפילה" ל"לייק" המוני (קשה לעשות משחקי מילים מוצלחים על פייסבוק) וכבר עכשיו מדברים עליו כאחד המתמודדים החזקים על האוסקר. עם זאת, אני לא רואה אותו זוכה. האקדמיה לא נוטה לבחור בסרטים העוסקים בהיסטוריה של השנים האחרונות. הזקנים החטיארים האלה עדיין מצביעים בגלויות, נראה לכם שיקחו ברצינות סרט שעוסק בארועים מהעשור החולף? אגב, תזכירו לי איזה סרט זכה בשנה שעברה.

התחלה – אוקיי, הסרט הזה התחיל עם צבירת באז בקצב מפחיד. אחרי כמה שבועות בקולנוע, אנשים קצת נרגעו והתחילו להאמין שאולי גם סרטים אחרים יוכלו לזכות באוסקר. אני מאוד אהבתי את הסרט, אבל יש לי את התחושה שכמו "האביר האפל" בזמנו, גם "התחלה" לא סוחף את חברי האקדמיה כפי שהוא סוחף את שאר העולם התרבותי. ההשמטה של "האביר האפל" מחמשת המועמדים לפרס הסרט עוררה כאלה תגובות שליליות, שההחלטה להרחיב את רשימת המועמדים לעשרה מכונה עד היום "חוק האביר האפל". האם כריסטופר נולאן יצליח הפעם להיות מועמד כבמאי ו/או תסריטאי? קשה לומר. יהיו לסרט מועמדויות בקטגוריות הטכניות, זה בטוח. הוא כבר עכשיו פייבוריט לזכות על האפקטים החזותיים. אני לא רואה אותו זוכה בפרס הגדול, אבל האפשרות למועמדות, במיוחד לנולאן, בהחלט מציאותית.

צעצוע של סיפור 3 – הזוכה הבטוח הראשון של השנה. קשה לומר אם מדובר בסרט הטוב בסדרה, אבל הוא בהחלט נחשב לסרט האנימציה הטוב של השנה ולאחד הסרטים הטובים בה בכלל. נראה ששוב יהיה לפיקסאר נציג בעשרת הגדולים, כאשר האתגר הגדול כעת לסרט אנימציה הוא לא רק להיות מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר, אלא גם לעשות זאת מבלי להיות סרט של פיקסאר. בידיעה קצת מפתיעה, דיסני/פיקסאר הודיעה שלא תשתתף בטקס פרסי האנני, שנחשבים לדבר הכי דומה ל"אוסקר של האנימציה" חוץ מ… האוסקר לאנימציה. דיסני מרגישים שהליך הבחירה באנני לא הוגן ושקיימת העדפה לא פרופורציונלית לסרטים של דרימוורקס. בין אם הטענה נכונה או לא, האנני היה יעיל בחיזוי הזוכה באוסקר קטגורית האנימציה עד לפני שנתיים (כש"קונג פו פנדה" ניצח את "וול-E"). היעדרם של סרטי פיקסאר מהתחרות מבטלת את יכולות הניבוי שלו, מכיוון שלהיות סרט של פיקסאר בתחרות אנימציה זה כמו להיות ספרדי בתחרות ספורט. איך שלא יהיה, אתה מנצח.

הדרך בחזרה (The Way Back) – מה קורה עם הסרט הזה? הוא עוד קיים בכלל? למרות שהוא נכתב ומבויים בידי שועל אוסקרים ותיק (פיטר וויר), שטרם זכה להניף פסלון, "הדרך בחזרה" איכשהו לא מעורר שום באז. אולי אד האריס יצליח לצאת עם אוסקר לשחקן משנה, מה שאומרים בערך על כל תפקיד שלו מאז "השעות", אבל בשביל זה צריך לעורר עניין בסרט עצמו. כרגע, הוא פשוט לא בתחרות. פיטר וויר הוא לא מייק לי, לא יתנו לו אוסקר על סרט מסוים כהערכה על כלל פועלו. למרות שהוא ותיק באותה מידה והיה מועמד לאוסקר על חמישה סרטים שונים, הוא לא נושא את אותו תו איכות שבמאים אחרים בני דורו כבר מזמן הדביקו על השמשה הקדמית.

127 שעות – תהרגו אותי, אבל אני לא מצליח להבין מה העניין סביב הסרט הזה (למרות שאם תהרגו אותי, יהיה לי אפילו יותר קשה להבין). נכון שזה הסרט הראשון של דני בויל אחרי הזכיה באוסקר, אבל כמה במאים כבר הצליחו לשחזר את היכולת שהביאה להם את הפרס מיד לאחר שזכו בו? בעצם, כמה סרטים של דני בויל היו מספיק טובים בשביל להתמודד על האוסקר? הוא זכה להצלחה גדולה עם "טריינספוטינג" ולקח עוד 13 שנים עד שהיה בכלל מועמד על סרט כלשהו. בינתיים, הוא עשה בעיקר קולנוע בינוני שמזפזפ בין ז'אנרים ולא מצליח להישאר בזכרון באף אחד מהם. הטריילר של "127 שעות" לא מושך אותי לראות את הסרט. נדמה שזה פשוט ג'יימס פרנקו כאדם מעצבן שנתקע תחת סלע ומגיע לו. אני אמור לחוש אהדה כלפי דמות שכבר מהשניה הראשונה של הטריילר אני לא סובל? עם זאת, מדברים הרבה על הסרט ועל האפשרות שפרנקו יהיה מועמד כשחקן ראשי ודני בויל יהפוך לחבר קבוע בחמישיית המועמדים על הבימוי. לדעתי, ההערכות האלה מוגזמות.

אהבה וסמים אחרים (Love and Other Drugs) – אדוורד זוויק נמצא בסביבה כבר למעלה משני עשורים, אבל לא הצליח להותיר חותם רציני. הוא במאי ללא סגנון יחודי שמזוהה איתו ושהיה מועמד לאוסקר (וזכה) רק כמפיק. הטריילר של "אהבה וסמים אחרים" מגלה סרט קליל מהצפוי, שכנראה יצליח למשוך קהל, אבל ירחיק מצביעי אקדמיה. רק אן האת'אוויי מעוררת מספיק באז בשביל לקבל מועמדות. למעשה, כבר ראיתי מבקרים שלדעתם היא חייבת להיות מועמדת, או שהאוסקר לא שוה כלום.