קבלו את המועמדים לאוסקר (2012)

אביעד "פינגווין" שמיר בניחוש מוקדם מאוד: איזה סרטים יתמודדו על הפרס בעוד שנה פחות שבוע.

האוסקר רק הרגע עבר, אבל זה לא אומר שמוקדם מדי להתכונן לשנה הבאה. קבלו את פינגווין, מומחה האתר לענייני פסלונים מוזהבים של איש עם מטאטא.

ברגע שהסתיים טקס האוסקר השנה, שאל אותי אחד השותפים לצפיה "מה יהיה שנה הבאה?". השעה הייתה משהו לשבע בבוקר, המיטה נראתה מזמינה מתמיד ואנשים התחילו להראות לי כמו הפרצוף של קירק דאגלס. מלמלתי משפט לא ברור על הארי פוטר ובדקתי אם לא שכחו מישהו מתחת לספה. מתבקש ונכון להודות שאין לי מושג מה יהיה באוסקר עוד שנה. אני מניח שהאחים פארלי לא יזכו בפרס על בימוי "רווקים לשבוע", אבל מעבר לזה, הכל ניחושים. עדיין, יש כמה שמות שכבר עכשיו צפים בכל הנוגע לרשימת המועמדים המשוערת. השמות האלה, שעוד לא ידוע כיצד יתקבלו בסופו של דבר, הם הבסיס עליו יבנו הניחושים לאוסקר בשנה הקרובה.

נערה עם קעקוע דרקון
אחרי שלא זכה על "הרשת החברתית", דיוויד פינצ'ר מביים את העיבוד האמריקאי לרב-המכר של סטיג לארסון. הטרילוגיה הספרותית אמנם כבר עובדה לסדרת סרטים שוודיים, אבל מאחר שבהוליווד לא מאמינים בסרטים זרים, הוחלט להשקיע בהפקת סרט חדש מאפס. נטען גם שלגרסת פינצ'ר יש סוף שונה מהספר, אבל לא שמעתם את זה ממני. בתפקיד הראשי רוני מארה, המוכרת מסצנת הפתיחה של "הרשת החברתית", ועברה לצורך התפקיד מייק-אובר קיצוני שכלל הרבה פירסינג. את התסריט כתב סטיב זייליאן, זוכה האוסקר על "רשימת שינדלר". אני לא יודע אם זה הסרט שיביא לפינצ'ר אוסקר, אבל ההפסד ל"נאום המלך" כנראה הקפיץ אותו לחלק העליון של רשימת ההמתנה.

A Dangerous Method
ויגו מורטנסן הוא זיגמונד פרויד. מייקל פסבנדר ("300", "ממזרים חסרי כבוד") הוא קרל יונג. ביחד, הם אבות הפסיכואנליזה. נשמע כמו עוד סרט תקופתי על אנשים מנומסים שהביאו למהפכה בתחומם ולבשו חליפות מדויקות היסטורית? מה אם אספר לכם שאת הסרט הזה מביים דיוויד קרוננברג? הופה, נהיה פתאום מעניין. קרוננברג אוהב לחדור למעמקים האפלים של הנפש ואם עד עכשיו היה נדמה שסרטיו עמוסים בסמלים פרוידיאניים, הנה ההזדמנות שלו להתעסק באמ-אמא של פרויד. קרוננברג הוא ותיק ומוערך, אבל רוב הסרטים שלו ביזאריים, מופרעים וקיצוניים מכדי אפילו להתקרב לאוסקר. אם הפעם הוא יצליח לשמור על עצמו ולא יתפרע יותר מדי, הציפיה היא שהאקדמיה תגמול לו במועמדות.

ג'יי. אדגר
גם בגילו המתקדם, קלינט איסטווד שומר על קצב מרשים של (לפחות) סרט אחד בשנה. לאחר רצף של הצלחות באוסקר ("מיסטיק ריבר", "מיליון דולר בייבי", "מכתבים מאיוו ג'ימה"), איסטווד לא קלע לטעם האקדמיה בשנים האחרונות, אבל הוא עוד עשוי לחזור לכושר. הסרט הבא שלו מבוסס על חייו של ג'יי. אדגר הובר, מי שכהן כראש ה-FBI למעלה משלושה עשורים. הוא היה ידוע בשיטות החקירה המוטלות בספק שלו ובזהותו המינית המוטלת בספק לא פחות. הצד הגאה יזכה ככל הנראה לדגש מכיוון שאת התסריט כתב דסטין לאנס בלייק ("מילק"). לאונרדו דיקפריו בתפקיד הראשי, ואולי גם בשמלה.

התגלית של הוגו קברה
גם מרטין סקורסזה לא נח. לקראת סוף השנה, תצא הגרסה שלו לספר המאויר של בריאן סלזניק על יתום שחי בתחנת רכבת בפריז בשנות השלושים, ומנסה לתקן מכונה מסתורית. צוות השחקנים כולל את ג'וד לאו, קלואי "היט גירל" מורץ, בן קינגסלי וסשה ברון כהן. הסרט מצולם בתלת-מימד, ויהווה הזדמנות לראות כיצד במאי שנחשב לאחד הגדולים בכל הזמנים, מנצל את הטכנולוגיה להעברת הסיפור.

קרוב להפליא ורועש להחריד
עיבוד לספרו ה(מאוד)מצליח של ג'ונתן ספרן פויר. ילד בן תשע משוטט ברחבי ניו יורק בחיפוש אחר מנעול שמתאים למפתח אותו השאיר אביו שנהרג בארועי ה-11 בספטמבר. כמו "מישהו לרוץ איתו", רק עם מפתח במקום כלבה ועיר שנמצאת תחת מתקפת טרור במקום ירושל… אה, לא משנה. צוות השחקנים המכובד להפליא כולל את טום הנקס, סנדרה בולוק, ג'ון גודמן ומקס פון סידוב. ואם כל זה עדיין לא נשמע מספיק כמו מגנט אוסקרים, את הסרט מביים סטיבן דאלדרי, שמסיבה כלשהי הוא הבמאי היחיד אי פעם שהיה מועמד לאוסקר על כל שלושת סרטיו הראשונים ("בילי אליוט", "השעות", "נער קריאה"). מה אתם אומרים, יהיה ארבע מארבע?

עץ החיים
סרט של טרנס מאליק. זה פחות או יותר כל מה שאפשר לומר עליו בוודאות. הטריילר הפיוטי מעלה הרבה יותר סימני שאלה משהוא מספק תשובות לגבי תוכן הסרט. כנראה שהוא מתרחש בשנות החמישים ועוסק במשפחה שקורה לה משהו, אבל לא ברור מה. צוות השחקנים כולל את בראד פיט ושון פן. הסרט היה אמור להיכנס למרוץ האוסקר של השנה שעברה, אבל בעיות במציאת מפיץ דחו את יציאתו עד קיץ 2011. בכך, נשמר הנוהג של טרנס מאליק להוציא רק סרט אחד בעשור (האחרון, "העולם החדש", יצא ב-2005).

סוס מלחמה
סטיבן ספילברג עובד כרגע על שני סרטים במקביל (ולא, הוא עדיין לא מצלם סרט על אברהם לינקולן). השניים צפויים לצאת בסוף השנה, בהפרש של שבוע זה מזה, אבל סביר להניח שאחד מהם יוזז למועד מוקדם יותר. "סוס מלחמה" הוא בעל הסיכוי הטוב יותר להיות מועמד לאוסקר. הוא עוסק בבחור שסוסו האהוב נשלח לשדה הקרב במלחמת העולם הראשונה ומחליט להתאחד איתו בכל מחיר. להזכירכם, מדובר בשנים שלפני המצאת הפורנו. באקדמיה מאוד אוהבים את ספילברג. כשהוא לא מועמד כבמאי או מפיק, מביאים אותו שלפחות יגיש פרס. הסרט השני והפחות רלוונטי כרגע לאוסקר, הוא "הרפתקאות טינטין" – סרט לכידת תנועה (Motion Capture) שיוקרן בתלת-מימד ומבוסס על ספרי הקומיקס המפורסמים של הרז'ה. צוות הכותבים המרשים כולל את סטיבן מופט ("דוקטור הו", "זיווגים") ואדגר רייט (במאי "סקוט פילגרים נגד העולם"). עם זאת, לכידת תנועה היא טכנולוגיה שעוד מתקשה למצוא את מקומה באוסקר. היא פסולה מלהתמודד על פרס סרט האנימציה הטוב ביותר, כך שהסרט יצטרך להיות ממש ממש טוב בשביל להיות מועמד מחוץ לקטגוריות הטכניות.

אשת הברזל
מריל סטריפ מגלמת את ראש ממשלת בריטניה לשעבר, מרגרט תאצ'ר. לסטריפ כבר יש שני אוסקרים ושיא של 16 מועמדויות על משחק. אם מישהו יכול לזכות באוסקר שלישי על משחק, זו היא. מה גם שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שמנהיכים בריטיים הולכים חזק באוסקר. ב"אשת הברזל", היא לא מנסה להתגבר על גמגום, אלא על קשיים בחייה האישיים והפוליטיים של האישה אותה אוסטין פאוורס מדמיין ערומה כשהוא מנסה לדכא את היצר המיני שלו. הבמאית היא פילידה לויד, שסרטה המפורסם היחיד עד כה הוא המחזמר "מאמא מיה!", גם בו ככבה מריל סטריפ.

Young Adult
שתי סיבות למה הציפיות מהסרט הזה גבוהות: ג'ייסון רייטמן ודיאבלו קודי. שיתוף הפעולה הקודם בין השניים היה "ג'ונו" שהיה מועמד לאוסקר הסרט הטוב ביותר – כשעוד היו רק חמישה מועמדים בשנה – וזכה באוסקר לתסריט מקורי. אחרי "ג'ונו", ג'ייסון רייטמן היה מועמד שוב לאוסקר על "תלוי באוויר", בעוד דיאבלו קודי כתבה את "הגוף של ג'ניפר" הכושל. הסרט היה כושל, לא הגוף. הבנתי שהגוף דווקא קבל ביקורות טובות. הפעם, שרליז תרון מגלמת כותבת גרושה ששבה לעיר הולדתה ופוגשת את אהוב נעוריה שהתחתן בינתיים.

The Descendants
סרטו הראשון של אלכסנדר פיין מאז "דרכים צדדיות", עליו זכה באוסקר לתסריט מעובד. ג'ורג' קלוני חוזר לתפקידו הקלאסי כג'ורג' קלוני, הפעם כמולטי-מיליונר המנסה לחדש את הקשר עם בנותיו, בעקבות תאונת שיט בה נפגעה אישתו. נשמע קצת כמו גרסה נוצצת ל"אודות שמידט", אבל אלכסנדר פיין מומחה בכלל בדמויות מכוערות ומלאות פגמים, שאיכשהו אפשר להזדהות איתן. אני לא יודע אם זה חומר לזכיה, אבל בהחלט יש פוטנציאל גבוה למועמדות.

פו הדב
בשנים האחרונות התרגלנו שפיקסאר זוכים בלי שום מאמץ באוסקר לסרט האנימציה. הסרט האחרון של פיקסאר שלא זכה הוא "מכוניות". השנה, צפוי לצאת "מכוניות 2". אולי יהיה יותר טוב מהקודם, אולי פחות, אבל קשה להאמין שהוא יזכה לאותה הערכה ביקורתית שפיקסאר רגילים לקבל, כך שהמרוץ על האוסקר בקטגורית האנימציה נראה פתוח, לשם שינוי. במצב הנוכחי, יש סיכוי טוב לסרט הדו-מימד החדש על פי סיפורי פו הדב להיות הסרט הראשון שנוצר בידי דיסני (ולא רק מופץ בידי החברה) שיזכה בפרס. הסרט הראשון על עלילות פו וחבריו יצא בשנות השבעים; אחרי הזניה מוחלטת של המותג בעשור האחרון, דיסני מוציאים סוף סוף סרט שמבוסס על סיפורים מתוך הספרים המקוריים של א. א. מילן, ואמור להחזיר את הכבוד לדב אוהב הדבש וחבריו. בשנתיים האחרונות, לסרטי פיקסאר היה שמור מקום קבוע גם בעשירית המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר; בהנחה ש"מכוניות 2" לא יספק את הסחורה, פו הדב הוא בעל הסיכוי הטוב ביותר לתפוס את מקומו.