לפני שמישהו אמר משהו, המועמדויות כבר היו הצלחה מבחינתי כי איזשהו גאון החליט שמוזיקת ההמתנה צריכה להיות המקצב של "Legend Has It" של Run The Jewels (שגם כיכב בטריילר ל"פנתר השחור", אאל"ט), וזה מקצב נפלא שצריך להיות בכל הכרזה רשמית של כל ארגון שהוא. לגבי המועמדים עצמם – וואו. לרוב יש איזה הפתעה אחת או שתיים, אבל הפעם נראה שהאקדמיה התפרעה לחלוטין – שמות שאף אחד לא חשב עליהם הופיעו, סרטים שחשבו שהם ברזל נעלמו ועוד. המובילים במועמדויות הם "רומא" ו"המועדפת" עם 10 מועמדויות כל אחד. אחריהם נמצא "כוכב נולד" ו"סגן הנשיא" עם 8, "הפנתר השחור" עם 7, "שחור על לבן" עם 6, ו"רפסודיה בוהמית" ו"הספר הירוק" עם 5. רבים הולכים להתלהב ש"הפנתר השחור הוא סרט הקומיקס הראשון שמועמד לפרס הסרט הטוב ביותר", ואם אתם רוצים להיות החבר שמתקן אותם, תרגישו חופשי – הכבוד הולך בכלל ל"סקיפי", סרט משנת 1931 שזכה בפרס הבימוי שמבוסס על קומיקס סטריפ שהיה בעיתונים. באמת. אבל בכל זאת, "הפנתר השחור" הפך לסרט גיבורי העל הראשון שמועמד לסרט הטוב ביותר, וזה הישג משמעותי לא פחות. גם "רומא", כצפוי, שבר את תקרת הזכוכית של נטפליקס והשיג מועמדויות לסרט הטוב ביותר – אבל זה קצת פחות חוכמה, בהתחשב בכך שענקית הסטרימינג לא התייחסה לסרט כמו סרט נטפליקס אלא נתנה לו הפצה מסודרת.
לשאר תובנות על קטגוריה, מי עכשיו המובילים במירוץ ומה היו ההפתעות הגדולות – בוא נלך קטגוריה-קטגוריה.
הסרט הטוב ביותר
הפנתר השחור
שחור על לבן
רפסודיה בוהמית
המועדפת
הספר הירוק
רומא
כוכב נולד
סגן הנשיא
למרות הרבה הפתעות, דווקא בסרט הטוב ביותר לא היו הפתעות. שמונת המועמדים המובילים הובילו והשיגו מועמדות. כמו כן, אמרו מהיום – המועמד לאוסקר קווין פייגי.
הבמאי הטוב ביותר
אלפונסו קוארון, רומא
ספייק לי, שחור על לבן
אדם מק'קיי, סגן הנשיא
פאבל פאבליקובסקי, אהבה בימים קרים
יורגוס לנטימוס, המועדפת
הפתעה ראשונה: "כוכב נולד" מאבד מומנטום בהשמטה אחת של ברדלי קופר כבמאי. במקומו – פאבל פאבליקובסקי, המועמד השני לבימוי שנכנס בלי שהסרט שלו מועמד לסרט הטוב ביותר מאז שהרחיבו את הקטגוריה ב-2009 (עשה את זה לפניו "פוקס-קצ'ר"). כמו כן, כל הכבוד לאקדמיה שלקח לה רק 20 שנה להעמיד את ספייק לי לאוסקר. עכשיו צריך לראות אם היא הביאה אותו עד לפה רק בשביל לתת לקוארון אוסקר שני, או אם מישהו יתחיל קמפיין (מוצדק במידה מסוימת) לתת את האוסקר ללי.
השחקן הראשי הטוב ביותר
ויגו מורטנסן, הספר הירוק
ראמי מאלק, רפסודיה בוהמית
כריסטיאן בייל, סגן הנשיא
ברדלי קופר, כוכב נולד
וילם דפו, ואן גוך: בשערי הנצח
שניים רבים, השלישי לוקח – מה שהיה נראה כמו מירוץ צמוד על המקרום החמישי בין איתן הוק וג'ון דיוויד וושינגטון התגלה כשטות מוחלטת כאשר וילם דפו נחת על כנפי "אני מגלם אמן אמיתי מיוסר, ביצ'ז". מתוך הרשימה מדובר בסרט היחידי שלא מתוכנן להפצה בזמן הקרוב, אבל אני מניח שלב יקדימו את ההפצה שלו מאמצע מאי למשהו קרוב יותר, עכשיו שהסרט לפתע עלה לרדאר. כריסטיאן בייל עדיין המוביל לזכייה.
השחקנית הטובה ביותר
ליידי גאגא, כוכב נולד
גלן קלוז, האישה
אוליביה קולמן, המועדפת
מליסה מקארתי, האם תוכלו לסלוח לי?
יאליצה אפריסיו, רומא
יאליצה אפריסיו סוג-של מפתיעה עם כניסה לקטגוריה על חשבון אמילי בלאנט ושאר המתמודדות. חוץ מזה, הכל כצפוי. גלן קלוז וליידי גאגא עדיין רבות על הזכייה, עם אוליביה קולמן קצת מאחור.
שחקן המשנה הטוב ביותר
מהרשאלה עלי, הספר הירוק
ריצ'רד אי. גרנט, האם תוכלו לסלוח לי?
סם אליוט, כוכב נולד
סם רוקוול, סגן הנשיא
אדם דרייבר, שחור על לבן
היי, אשכרה צפיתי ששמליי ייפלט לטובת שני הסם-ים. בסך הכל קטגוריה חזקה, חוץ מזה שבאיזה עולם מהרשאלה עלי (שכרגע נראה בדרך לזכייה שנייה) הוא דמות משנית ב"הספר הירוק".
שחקנית המשנה הטובה ביותר
אמה סטון, המועדפת
רייצ'ל וייז, המועדפת
רג'ינה קינג, סיפורו של רחוב ביל
איימי אדאמס, סגן הנשיא
מרינה דה טווירה, רומא
מרינה דה מי? מה? הא? ההפתעה הכי גדולה בקטגוריות המשחק שלחה כנראה עשרות אנשים לבדוק מי זאת לעזאזל ומה היא עשתה ב"רומא". נראה שלמרות הפספוס בגילדת השחקנים, השחקנים של האקדמיה דווקא מאוד אהבו את "רומא". האוסקר, אם תהיתם, הוא של רג'ינה קינג. איימי אדאמס תצטרך לחכות בסבלנות.
התסריט המקורי הטוב ביותר
הכנסייה החדשה
הספר הירוק
רומא
המועדפת
סגן הנשיא
המועמדות היחידה (לצערנו) של "הכנסייה החדשה". כמו כן, למי שיעקוב – אלפונסו קוארון הצליח בסוף להשיג 5 מועמדויות השנה (אחרי שהחמיץ בעריכה). וולט דיסני עדיין בפסגה.
התסריט המעובד הטוב ביותר
הבלדה על באסטר סקראגס
שחור על לבן
סיפורו של רחוב ביל
האם תוכלו לסלוח לי?
כוכב נולד
הידד באסטר סקראגס! נטפליקס מראים שגם מחוץ ל"רומא" יש להם מה להציע, ו"הבלדה" זוכה למועמדות מוצדקת מאין כמוה בתסריט, ולעוד שתי מועמדויות נוספות בהמשך.
הצילום הטוב ביותר
רומא
כוכב נולד
אהבה בימים קרים
יצירה ללא מחבר
המועדפת
שלושה סרטים זרים נמצאים בקטגוריה הזאת השנה – סרטים שמגיעים ממקסיקו, פולין וגרמניה. וגם "המועדפת" לא בדיוק אמריקאי. נראה שאמריקאים פשוט לא ידעו לצלם השנה.
הפסקול הטוב ביותר
הפנתר השחור
מרי פופינס חוזרת
אי הכלבים
סיפורו של רחוב ביל
שחור על לבן
"האדם הראשון", עליו כולם הימרו כמועמד ודאי, הפתיע והחליט להישאר בבית. חוץ מזה, שלושה סרטים על גיבורים שחורים, סרט אחד על גיבורה וסרט על כלבים יפנים. נראה שסרטים על גברים לבנים פשוט לא נשמעו טוב השנה.
העריכה הטובה ביותר
סגן הנשיא
המועדפת
רפסודיה בוהמית
הספר הירוק
שחור על לבן
יש איזה כלל עתיק שאומר שבשביל לזכות באוסקר לסרט הטוב ביותר, צריך מועמדות בעריכה. "בירדמן" שבר את הכלל הזה, אבל בכלליות זאת סטטיסטיקה יציבה. כך שלכאורה, חמשת הסרטים שפה הם המועמדים המובילים. בסינון עם סרטים שלא קיבלו מועמדות לבמאי או לתסריט, נשארים שלושה – סגן הנשיא, שחור על לבן והמועדפת שכרגע הפכו, על הנייר לפחות, למובילים במירוץ. אבל גם בפעם שעברה החוק נשבר בשביל במאי מקסיקני, אז אולי ל"רומא" עוד יש סיכוי לזכות.
עיצוב תפאורה
המועדפת
הפנתר השחור
מרי פופינס חוזרת
האדם הראשון
רומא
קצת מפתיע אותי ש"הפנתר השחור" נמצא פה, כי ווקאנדה אמנם נראית מגניב (ואני מניח שזה למה שהסרט מועמד) אבל היא נראית כמו רחוב וחצי בלחץ, ולא כמו מדינה. נו טוב. אני מניח שהחדשנות בעיצוב עשתה את שלה.
סאונד מיקסינג
כוכב נולד
האדם הראשון
רפסודיה בוהמית
רומא
הפנתר השחור
עריכת סאונד
הפנתר השחור
האדם הראשון
רפסודיה בוהמית
רומא
מקום שקט
"רומא"? או..קיי…
התלבושות הטובות ביותר
הפנתר השחור
המועדפת
מרי פופינס חוזרת
מרי, מלכת הסקוטים
הבלדה על באסטר סקראגס
עבודת התלבושות הטובה ביותר של השנה הייתה בכלל ב"בקשה מסתורית", שבה הבגדים שיחקו תפקיד משמעותי בעלילה וגם נראו מדהים. אבל מה זה חדשנות והברקה לעומת בגדים תקופתיים מאוד יפים?
האפקטים הויזואלים הטובים ביותר
האדם הראשון
הנוקמים: מלחמת האינסוף
שחקן מספר אחת
סולו: סיפור מלחמת הכוכבים
כריסטופר רובין
אי אפשר להגיד שהאקדמיה מטומטמת – היא אולי מאוד אוהבת את "הפנתר השחור", אבל גם היא מודעת לכך שהאפקטים היו הצד החלש שלו. בהיעדרו, אין לי מושג מי המועמד המוביל – "האדם הראשון" בזכות האפקטים הפרקטיים? "שחקן מספר אחת" על אלפי הדברים שמתרחשים בו בכל שנייה? "הנוקמים" בפרגון כללי למארבל?
השיר המקורי הטוב ביותר
"רדודים", כוכב נולד
"המקום אליו הולכים הדברים האבודים", מרי פופינס חוזרת
"כל הכוכבים", הפנתר השחור
"אלחם", RBG
"כשקאובוי מקבל את הדורבנות שלו בכנפיים", הבלדה על באסטר סקראגס
כמה דברים:
א. חבל לי שהשירים היותר טובים מ"מרי פופינס חוזרת" לא נכנסו, אבל נראה שהקמפיין נבנה מראש סביב השיר הזה, שאני עדיין לא הבנתי מה מוצאים בו.
ב. הידד באסטר סקראגס! שיר נפלא שמגיעה לו המועמדות וגם הזכייה שלא תלך אליו אלא ל"רדודים".
ג. אבל, נו, האוסקר הולך ללכת ל"רדודים". שאני בסדר עם זה, כי זה אומר שמארק רונסון ייהפך לזוכה אוסקר.
האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר
גבול
סגן הנשיא
מרי, מלכת הסקוטים
לאט לאט שוודיה הופכת למעצמה של איפור, מסתבר. זה הסרט השלישי שלה בשנים האחרונות שהשתחל לקטגוריה אחרי "הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם" ו"איש ושמו אובה".
הסרט המונפש הטוב ביותר
ראלף שובר את האינטרנט: ראלף ההורס 2
משפחת סופר-על 2
אי הכלבים
מיראי
ספיידרמן: ממד העכביש
אפס הפתעות, אבל איזה קטגוריה מצוינת, הא? הסרט הטוב ביותר מסתכל מהצד ומקנא.
הסרט התיעודי הטוב ביותר
על אבות ובנים
RBG
שים לב לפער
מחוז הייל, הבוקר, הערב
סולו החופשי
ההפתעה הכי גדולה כנראה הייתה ש"לא תהיה שכני?", הסרט על מר רוג'רס לא נמצא פה. "שים לב לפער" (Minding The Gap), לעומת זאת, שהתנדנד, דווקא הצליח להיכנס וטוב מאוד כי הוא סרט ממש טוב שכדאי לכם לראות (הוא נמצא בHulu).
הסרט הזר הטוב ביותר
רומא (מקסיקו)
אהבה בימים קרים (פולין)
המשפחה שלי (יפן)
כפר נחום (לבנון)
יצירה ללא מחבר (גרמניה)
האם הבמאי של "חיים של אחרים", שביים את "יצירה ללא מחבר", יצליח גם השנה לגנוב ממקסיקו את פרס הסרט הטוב ביותר כמו שעשה ב-2006? כנראה שלא, אבל זה יהיה מאוד מצחיק אם כן.
הסרט הקצר התיעודי הטוב ביותר
מחזור. סוף המשפט
כבשה שחורה
שלב הסיום
סירת הצלה
ערב במדיסון סקוור גארדן
כל הקישורים מובילים למקומות בהם אפשר לראות את הסרטים הנ"ל, למי שמעוניין. ראיתי רק את האחרון, והוא די סתמי, אבל אני לא בדיוק מומחה בסרטי תעודה קצרים, אז אולי אני לא מבין כלום.
הסרט הקצר המונפש הטוב ביותר
באו
אחר הצהריים
סופי שבוע
צעד אחד קטן
התנהגות חייתית
אפשר לראות את "באו", "אחר הצהריים" ו"צעד אחד קטן" כאן, אלא אם כבר הורידו אותם מאז ששמתי את הלינק הזה.
הסרט הלייב אקשן הקצר הטוב ביותר
אמא
עור
מרגריט
פאוב
מאסר
בפינת הגאווה הלאומית: את "עור" ביים גיא נתיב, בחור ישראלי.
שערי הנצח
ואן גוך: שערי הנצח יוצא לדיגיטל ב29.1
ועכשיו נשאלת השאלה
מתי יעלה פה ״הכה את האוסקר״?
בדיוק כמו שנה שעברה
שבוע וקצת לפני הטקס עצמו. וגם טופס האוסקר של עין הדג יחזור.
רומא מועמד גם לסרט וגם לסרט הזר?
אני לא ככ מבינה את החוקים של האקדמיה, אשמח להסבר.
איך סרט יכול להתמודד גם בקטגוריית הסרט הזר וגם בקטגוריה הראשית?
זה לא כמו שסרט אנימציה יתמודד גם על הקטגוריה הראשית וגם בקטגוריית האנימציה?
הכוונה לרומא כמובן..
עקרונית, אין מניעה שסרט זר/דוקו/אנימציה יקבל מועמדות גם בסרט הטוב ביותר
זה קרה בעבר כמה פעמים (עם זר ואנימציה). הסיבה שיש את הקטגוריות מלכתחילה, היא שהאקדמיה יודעת שהמצביעים שלה יקפחו מראש את רוב הסרטים בז'אנרים הללו, חוץ מהסרט הבודד פעם בכמה שנים, אם לא תהיה להם קטגוריה מיוחדת. ואז זה ברכה (כי לפחות כל שנה יש חמישה סרטים שמקבלים את היח"צ של האוסקר) וקללה (כי אז לרוב המצביעים מסתפקים בלהצביע להם בקטגוריות הנ"ל).
גם סרט אנימציה יכול להתמודד בשניהם
צעצוע של סיפור 3 היה מועמד בשניהם ואני די בטוח שהיו עוד כמה מקרים
מכל הדברים המוזרים
אם היו אומרים לי בעבר שליידי גאגא היא השחקנית הטובה ביותר הייתי נקרע מצחוק.
ואם היא תזכה לא תהיה לי נשימה. מרוב צחוק.
(ל"ת)
אגב, ל״רומא״ בהחלט מגיעות
המועמדויות בקטגוריות הסאונד (לפי דעתי),
אחד הדברים הבולטים בסרט הזה הוא השימוש בסאונד.
לגביי ליידי גאגא,
אם היא הייתה משחקת במשך הסרט, כמו שהיא משחקת כשהיא שרה, היא בטוח הייתה ראויה לאוסקר.
יש בה קטע כזה מרגש וסופר דרמתי כשהיא שרה, כאילו היא נמצאת בעולם אחר. אבל כאמור זה רק כשהיא שרה.
נראה שהסרט שזכה בגלובוס הזהב גם ב"סרט הטוב היותר" וגם ב"שחקן הראשי"
הולך לצאת מהאוסקר בלי כלום.
(הכוונה היא, כמובן, ל"רפסודיה בוהמית")
שתכל'ס, לא מגיע לו לזכות.
נראה לי שיש כאן טעות לשונית
"אי אפשר להגיד שהאקדמיה לא מטומטמת". זה צריך להיות "אי אפשר להגיד שהאקדמיה מטומטמת", לא? הרי המשפט הבא הוא זה שהיא בצדק לא נתנה מועמדות לפנתר השחור על האפקטים.
(במנותק מהטקסט, אני כמובן כן חושב שהיא מטומטמת, אבל זה נושא אחר).
כן, תוקן.
(ל"ת)
Cartoon Saloon שוב על הגל
הם לא רק מועמדים לסרט האנימציה הקצר עם "אחר הצהריים", הם גם מפיקים את הסרט הבא של טום מור בשיתוף עם שירות הסטרימינג של אפל, ואת הסרט הבא של נורה טוומי (שביימה עם מור את "סוד הספר מקלס" ולבד את "המפרנסת") בשיתוף עם נטפליקס. כנראה אחרי שהם שבעו מרורים מגיוס כספים מקרנות, הבינו באולפן שהעתיד הוא בסטרימינג.
אגב, בסרט הבא של טוומי היא ממשיכה לשתף פעולה עם תסריטאים חיצוניים – הוא נכתב על ידי מג לפוב, שהיתה שותפה לכתיבת "הקול בראש" ולאחרונה גם "קפטן מרוול".
הפנתר השחור מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר
למרות שהוא לא מועמד בקטגוריות המשחק, הבימוי, הצילום, העריכה והתסריט. אז מה חברי האקדמיה אהבו בו בעצם? את המוזיקה והתפאורה? קנדריק לאמאר הוא אחד מהמוזיקאים האהובים עליי, והסרט בהחלט נשמע מצויין. עיצוב התלבושות והתפאורה בסרט גם ראוי לציון, אבל לדעתי אין שום סיבה שהסרט הזה יהיה מועמד לפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר.
כחובב של סרטי קומיקס וגיבורי-על אני מאושר שסרט מהז'אנר מגיע למעמד הזה, אבל באמת שאין סיבה לכך, במיוחד כשהיו לא מעט מועמדים ראויים הרבה יותר בשנים האחרונות ואפילו השנה. לצערי האקדמיה מנצלת את הסרט הזה כדי שלא יוכלו להאשים אותה בגזענות או אליטיזם, והדבר העצוב יותר הוא שאנשים באמת קונים את זה והטקס כנראה יהיה הרבה יותר פופולארי בזכות המועמדות הזו.
אגב, בעשור הנוכחי רק סרט אחד היה מועמד לפרס הסרט אבל לא לפרסי המשחק, עריכה, צילום, בימוי ותסריט. מדובר בסלמה, הסרט שהפך את אופרה ווינפרי לאישה האפרו-אמריקאית הראשונה בהיסטוריה שמועמדת לפרס הסרט הטוב ביותר (נתון שכמובן נאמר שוב ושוב בכל כלי התקשורת שסיקרו את הטקס באותה שנה). אם המועמדות הזו לא הייתה מביאה את אופרה להישג המדובר, האם הסרט היה בכל זאת מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר?
כן
סעמק, "סלמה" סרט נפלא, וצריך לזכור שזה לא שהוא צץ משום מקום – הוא היה שחקן משמעותי במירוץ לשחקן ובימוי, כולל מועמדויות בגלובוס ובאינדי (אבל בלי מועמדויות בגילדות). ההפתעה (החלקית) לא הייתה זה שהוא צץ במועמדויות לסרט, אלא ההיעדרויות של הבמאית והשחקן.
ומה, רק בגלל ש"העיתון" היה מועמד גם עם מריל סטריפ כשחקנית אז הוא יותר מ"סלמה" או מראה שאותו אהבו "באמת"? זיבי.
הבעיה עם הדיון הזה היא שני דברים:
1. כן, יכול להיות סרט שאתה אוהב יותר מסרטים אחרים או מעריך, אפילו אם בצילום/עריכה/תסריט/משחק/בימוי – יש כאלה שטובים ממנו. יכול להיות שיש דברים שאתה אוהב בתסריט שנגעו בך יותר מסרטים אחרים, אפילו אם אתה מכיר בכך שחלקים אחרים שלו חלשים יותר ולכן כתסריט הוא פגום – אבל החוויה כסרט עדיין חזקה. זה כמו הזלזול בכך שהאקדמיה באמת אהבה את "ספוטלייט" ו"אם ככה, למה הוא זכה רק בתסריט?" – כי הדרך שבה אנשים מעריכים סרטים היא שונה אבל בעיקר, ופה אני מגיע ל2:
2. אתה צריך לזכור איך עובדת שיטת ההצבעה. שיטת ההצבעה אומרת שכל ענף מצביע למועמדים מהענף שלו (כלומר, במאים לבמאים, שחקנים לשחקנים, סאונד לסאונד וכו') ולסרט הטוב ביותר. זאת אומרת שבהחלט יכול להיות שהשחקנים חושבים שהסרט הוא הטוב ביותר בגלל הבימוי שלו – אבל אף אחד לא שאל אותם. ויכול להיות שהצלמים חושבים שמייקל בי. ג'ורדן צריך להיות מועמד – אבל הם לא קובעים. ושלישית:
3. אפשר בהחלט להפוך את הקערה על פיה ולהגיד שהמחסור במועמדויות שציינת לא אומר שהסרטים האלו נמצאים שם בגלל אפליה מתקנת, אלא, כמו סלמה, שהבמאים, שחקנים והתסריטאים חסרים בגלל שעדיין יש גזענות וזלזול באקדמיה.
רגע, הבלדה על באסטר סקראגס הוא תסריט מעובד? למה?
בגלל ששניים מתוך ששת הסיפורים *מבוססים* על סיפור שמישהו אחר כתב? מה לעזאזל?
זה מוזר, אבל גם מובן
הרי גם האופציה השנייה (לשים אותו כתסריט מקורי שחלקו מעובד) לא משהו. מה שמעלה את השאלה שלא ראיתי מישהו ששואל – האם זה התסריט אנתלוגיה הראשון שמועמד לאוסקר?
חבל שהשיר Sunflower מספיידרמן: מימד העכביש לא מועמד לשיר הטוב ביותר כי לדעתי הוא ממש טוב.
(ל"ת)
גם
אבל גם לדעתי SCARED OF THE DARK מעולה
איך יכול להיות ש"המשחק הגדול" לא זכה בסרט הטוב ביותר?
(ל"ת)
כי רוב האנשים לא התלהבו מהסרט
(ל"ת)