אוסקר 2022: 7 שאלות לקראת המועמדויות + פרק הסכת מיוחד של הימורים (עם זוהר אורבך)

מי חזק, מי חלש ומי ישיר לנו סולו.

תראו מה זה, אנחנו נהפכים פה לאתר מולטימדיה: לקראת המועמדויות לאוסקר שיהיו ביום שלישי אתם מקבלים 2 במכה אחת: גם פרק פודקאסט מיוחד (בהשתתפות זוהר אורבך) וגם את הפינה השנתית ששואלת כמה שאלות ספציפיות לפני הכרזת המועמדויות.

מכיוון שעם זוהר דיברתי על כל הקטגוריות ה"גדולות" –הבימוי, המשחק, והסרט – הרשיתי לעצמי למקד הפעם את השאלות שלי בנושאים קצת יותר "שוליים". אז מי שרוצה לשמוע מה הסיכויים של קירסטן סטיוארט והאם פיטר דינקלג' או ליאונרדו דיקפריו ייכנסו, שימו אוזניות ולכו לטפל בכיור העולה על גדותיו שלכם. ולמי שרוצה להתעניין בכמה שאלות יותר ספציפיות – המשיכו לקרוא.


האם "לברוח" יצליח להשיג את שלושת המועמדויות שלו?

"לברוח": סרט דני, מצויר, תיעודי – ואיכשהו למרות הכול הוא שוב ושוב הופיע ברשימות ובפרסים כאחד הסרטים הכי טובים של השנה. עכשיו השאלה היא כמובן רק, אבל איזה סרטים הכי טובים? הבינלאומיים? המונפשים? התיעודיים?

וכך, "לברוח" נמצא באיזשהו מקום באיזשהו מצב מורכב מתורת המשחקים – האם האנשים שמצביעים על קטגורית הסרטים הדוקומנטריים יגידו "טוב, בטח יפרגנו לו בסרט הבינלאומי" ולכן יבחרו ב"קיץ של נשמה" או "החילוץ" על פניו? האם אנשי האנימציה יגידו "נושא מרגש מאוד, אבל האנימציה לא משהו"? האם החברים שמצביעים על הסרט הבינלאומי יעדיפו סרטים קטנים יותר? או שמא "לברוח" הוא הסרט הגדול שיצליח לעשות מה ש"ואלס עם באשיר" לא הצליח – לקחת מועמדות בכל אחת מקטגוריות הגטו שהוא כשיר להן?

הימור: ראיתי אנשים שמגזימים לכיוון אחד, וראיתי כאלה שמגזימים לכיוון אחר, ואני חושב שהאמת תהיה כנראה באמצע: קל לראות את הסרט מפספס באמת בקטגוריית הסרט הבינלאומי – קטגוריה משובחת השנה, במיוחד עם סרטים ענקיים כמו "הנהגת של מר יוסוקה" ו"האדם הגרוע בעולם" לצד סרטים קטנטנים אך שוברי לב כמו "מגרש משחקים" או "תא מספר 6" – וזה לפני שמדברים על יציאות קומיות משובחות כמו "הבוס הטוב" או "הגבר המושלם שלך".

לעומת זאת, מי באמת יכול לקחת את מקומו בקטגוריית האנימציה? "לשיר 2"? תהיו רציניים – כן, הסרט שבר קופות והופיע בכל הגילדות – לא, זה לא משנה כשזה מגיע לאוסקר, שם כלל הברזל הוא 3 של אנימציית CGI אמריקאית, 2 בינלאומי/סטופ-מושן/דו ממד. השאלה האמיתית (שנגעתי בה קצת בהסכת אז אני לא מרחיב, ברשותכם) היא לא "האם 'לברוח' בפנים", אלא "את מי, ככל הנראה, 'בל' מפיל?" או במילים אחרות: מי ה"לשבור את הקרח 2" של השנה. בואו נגיד שזה יהיה "ריה והדרקון האחרון".

איזה שירים יהיו מועמדים השנה?

קטגוריית השיר הטוב ביותר – זכר לתקופה שבה מחזות זמר מקוריים היו דבר שקרה כל כך הרבה שהיו צריכים קטגוריה שלמה שבה כולם יריבו למי יש את השיר הטוב ביותר, והיום היא בעיקר יצור א-מורפי לא ברור שנע בין "לספק לדיסני עוד אוסקרים" לבין "לספק לזמרים וזמרות אהובות אוסקר ועל הדרך להעלות את האוסקר של טקס האוסקר".

כאדם שבלדות לא עושות לו את זה, כמעט כל שנה אני מוצא את עצמי מחמיץ פנים מול קטגוריה שהייתה יכולה לכלול שטויות כיפיות כמו "התפילה של אדגר" מ"בארב וסטאר יוצאות לויסטה דל מאר", ובסופו של דבר מורכבת ברובה מבלדות, אם חריג אחד או שניים.

השנה, בכל מקרה, אם מסתכלים על השורטליסט נראה שהלכו חזק על הסלבריטאים: ביונסה! ג'יי זי! בילי אייליש! אריאנה גרנדה! בריאן וילסון! לין מנואל מירנדה! U2! ואן מוריסון!

הימור: ובכל זאת, סביר מאוד שרבים מהם ייפלו – הקטגוריה הזאת פשוט לא עד כדי כך חובבת סלבריטאים ויש לה את הפוליטיקות שלה. למשל, דיאן וורן, אחת המועמדות הנצחיות בקטגוריה (12 פעמים עד כה, בלי זכייה אחת) שקל להאמין שגם השנה תיכנס, אפילו אם את הסרט שממנו השיר מגיע, "ארבעה ימים טובים", אף אחד לא מכיר (למרות שהוא אמור לצאת פה בקולנוע בקרוב).

מלבדה, היחידה שנעולה היא בילי אייליש על "לא זמן למות" שאמורה לארגן גם לסרט האחרון של קרייג-בונד אוסקר מתנת פרידה.

בשלושת המועמדים האחרים אני אתפרע, ואלך נגד הקונצנזוס שאומר שזה בכיס של ביונסה (שעשתה שיר עבור "משפחה מנצחת") או לין מנואל מירנדה ("אנקאנטו") ובמקום זה אגיד שהשיר של "אנט" יצליח למרות הכול, ג'יי-זי וקיד קודי על השיר שלהם ל"נקמה מרה" וגם השיר של "CODA". אבל באמת שיותר סביר שמישהו מהסלבריטאים יצוץ פה, בטח אלה שיש להם גם מועמד לסרט הטוב ביותר.

כמה חזק "הנהגת של מר יוסוקה"?

השאלה הזאת היא לא באמת השאלה שאתם חושבים שהיא. השאלה כמה חזק "הנהגת של מר יוסוקה" היא בעצם השאלה "כמה ארט האוס-י נהייתה האקדמיה" ו/או "כמה בינלאומית נהייתה האקדמיה", לאחר השינויים שהתרחשו בשנים האחרונות. כי "הנהגת של מר יוסוקה" הוא לא, בואו ניישר קו אצל כולם, "פרזיטים". הוא גם לא "רומא". זה לא קשור לאיכות שלו, זה קשור לבאז ולתקשורת כללית עם קהל: "רומא" ו"פרזיטים" היו סרטים שפרצו את גדרות הבלוגים והמבקרים (מי מהם יותר, מי מהם פחות) והיו, בסך הכול, סרטים שקשה להתכחש אליהם.

לעומת זאת, "הנהגת של מר יוסוקה" (סרט נפלא, באמת, אני לא בא ברע) הוא לא כל אלה. הוא סרט באורך שלוש שעות, שהצליח בקרב קהל פסטיבלים מצומצם ביותר, ואז גם קיבל דחיפה בקרב איגודי מבקרים, אבל לא שמעו עליו, –ובטח שלא ראו אותו – חלקיק מהאנשים שראו את הסרטים הזרים האלה.

מה שאומר, בעצם, שאם "הנהגת של מר יוסוקה" יגיע למועמדויות לסרט הטוב ביותר ואף יותר מזה, סימן שהאקדמיה הופכת יותר ויותר לקהל הפסטיבלים והמבקרים, ומתרחקת מעט מתדמית "הגבר הלבן הזקן שאוהב רק סרטי אוסקר על ביוגרפיות". או לכל הפחות, שיש בתוכה מספר גדול של אנשים שבשבילם "כוחו של הכלב" ו"ליקריץ פיצה" זה לא אינדי ולא ארט האוס, אלא המיינסטרים של המיינסטרים – ועל "ספיידרמן" בכלל אל תדברו איתנו.

הימור:  ובכל זאת, אני לא בטוח שאנחנו שם. או לפחות, לא כל הדרך לשם. מועמדות לתסריט מעובד לדעתי היא עובדה קיימת בשטח (ולא ברורה מאליו), אבל קטגוריות התסריט תמיד ידעו להכיל את חביבי המבקרים. אני גם לא לחלוטין מצליח לפסול את המועמדות לבמאי הסרט, אם כי זה נראה לי לא סביר – חמשת הבמאים שהיו מועמדים ב-DGA (בראנה, אנדרסון, קמפיון, ספילברג ווילנב) נראים לי נעולים, ואם לא הם יש רשימת המתנה שלא הייתי מזלזל בה: אדם מקיי, ג'ואל כהן ואפילו ארון סורקין שאולי ירצו לפצות אותו אחרי שהתעלמו ממנו בשנה שעברה. לא סיימתי: גם למגי ג'ילנהול, גיירמו דל טורו והבמאי של "משפחה מנצחת" יש מה להגיד. בקיצור: לא סביר. ופרס הסרט? די, הגזמתם. לא שזה בלתי אפשרי, כאמור – אפשרי שיש חלק באקדמיה שהוא תומך נלהב של סרטי ארט האוס ופסטיבלים שבשבילו אין תחליף ל"הנהגת". אפשרי ששיטת ההצבעה של השנה, שמחייבת 10 סרטים ולא 5-10, תפתיע ותשבש את כל מה שאנחנו חושבים. אבל אני פשוט לא ראיתי את זה בשום מקום חוץ ממשאלות לב של מבקרים עד כה. ואומנם האקדמיה בחרה ב"ארץ נוודים" ו"פרזיטים", אבל שנה לפני כן היא עדיין העדיפה את "הספר הירוק". בקיצור: לא, ואם כן – אפשרי שהאוסקרים עומדים בפני תקופה חדשה.

את פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, הוא, כמובן, לוקח בקלות – אבל זה כבר ידענו.

כמה חלש "סיפור הפרברים"?

בניגוד מוחלט לסרט הקטן והיפני, "סיפור הפרברים" היה, לעזאזל עם כולם, אמור להיות להיט. מחזמר אהוב! של ספילברג!

אלא שאז הסתבר שחידוש באורך שעתיים וחצי שיש לו כבר גרסה אהובה זה לא מוצר צריכה בסיסי, והסרט נפל על הפנים בקופות. אבל בסדר, התעשייה לא תפקיר את ספילברג וכולם יפרגנו לו, נכון? ובכן, לא הכי נכון – הסרט פספס כמה גילדות שהן אומנם לא הגילדות ה"גדולות" (הוא הופיע אצל המפיקים, הבמאים והתסריטאים), אבל הוא פספס דווקא במקומות שהוא היה אמור לקחת בהליכה: גילדת הצלמים וגילדת העריכה, למשל, וחשוב מזה: גילדת השחקנים – שהתעלמה מצוות השחקנים המגוון והרחב של הסרט לטובת סרטים קטנים ומשפחתיים יותר כמו "בלפסט", "משפחה מנצחת" או "CODA".

אז ברור שהוא יהיה מועמד, בסדר – אבל האם "סיפור הפרברים" ייצא מיום המועמדויות בעמדת נחיתות עבור מי שהיה אמור להיות מתחרה עיקרי על הפרס?

הימור: בואו לא ניסחף: 6 מועמדויות לסרט הזה מתרחשות. כן, הסרט זומבר והוא כבר בבירור לא מתחרה רציני לזכייה אבל הוא בכל זאת מופת טכני שמבטיח לכל הפחות איזה 3 מועמדויות בין כל פרסי התלבושות, תפאורה, סאונד ועוד – אפילו אם הוא מפספס דברים כמו צילום או עריכה. בנוסף, לפרס הסרט הטוב ביותר הוא יהיה מועמד וכך גם מועמדותה של אריאנה דבוז מובטחת. אז מה בעצם השאלות היותר חמקמקות? פרס הבימוי ופרס התסריט. אני אניח שלפחות באחד מהם הוא יופיע, אבל ההפתעה תהיה שבשני לא.

מה קורה בקטגוריות הקצרות? 

האם מישהו באמת מתעניין בקטגוריות הקצרות? קשה לדעת. כלומר, מטורפים לדבר (היי, שלום) מתחילים לחפש את כל הסרטים הקצרים ברגע שמוכרזת השורטליסט (הצלחתי למצוא 44 מתוך 45) בדרכים לא דרכים, אבל מכיוון שרוב האנשים הם – אני מאמין – שפויים, נראה לי שלרוב לא אכפת. אז בואו אני אגרום לזה שיהיה לכם קצת אכפת, עם מבט זריז וקצר (כמה שאפשר) על הקטגוריות שהן הפסקת השירותים של הטקס לכל מי שלא הספיק ללכת בזמן הפרסומות.

פרס האנימציה הוא כזה שדווקא מדי פעם כן מעורר עניין, לרוב בהתאם לזמינות המועמדים לו ברשת לכולם. נכון לעכשיו זה לא בדיוק המצב: יש 3 שכן ("מזכרת, מזכרת" הוא האהוב עליי מבין אלה), ועוד אחד בנטפליקס ("רובין עם הכנפיים" המקסים של אארדמן) והשאר, טוב – אפשר לצפות בהם בצורה חוקית אבל זה דורש הירשמות לכל מיני אתרים ושטויות ולמי יש כוח.

מביניהם, אציין לטובה עוד שלושה חוץ ממי שציינתי: "חיה", סרט עוכר שלווה בסטופ-מושן על דמות אמיתית לחלוטין שהייתה קיימת בצ'ילה ועשתה דברים… לא נחמדים; "בוקסבאלט", סרט מקסים על רקדנית בלט ומתאגרף; ו"אמא נוטפת גשם", סרט שמזכיר במובנים מסוימים את "טוטורו" אבל גם מצליח להיות יצירה מקורית ונפלאה בפני עצמו.

בפרס הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר, לעומת זאת, המצב יותר טוב ויותר גרוע – יותר טוב כי חמישה מהסרטים זמינים בחינם ביוטיוב (המומלץ מביניהם, ובכלל מכל הסרטים בקטגוריה: "מלכת הכדורסל"), ויש עוד שלושה שנמצאים בנטפליקס (כולל אחד נחמד ביותר של יוצרים ישראלים: "ת"ד 1142: הנאצים הסודיים של אמריקה" של מור לושי ודניאל סיון) אבל הקטגוריה בכלליות קצת… לא ממש מעניינת השנה. יש בה הרבה סרטים שהם מעין כתבות קצרות שעושות סדר (או במקרה של הסרט "Terror Contagion", שנעשה על חברת NSO, רק מבלגנות מידע קיים ועושות מהכול בלגן אחד אטומי).

אבל הממתק האמיתי נשמר לקטגוריית הסרט הלייב אקשן הטוב ביותר, קטגוריה שבה מתחרים השנה קומדיית אימה ("את מתה, הלן"), סרט פנטזיה סוראליסטי ("מצנזר החלומות"), סאטירה מד"בית על בתי הכלא בארה"ב ("אנא המתן") וכל זה לצד כמה דרמות "סטנדרטיות" עשויות נהדר ("כמו אלה שהכרתי"). לצערי, רובן המכריע לא זמין לצפייה עדיין וזה חבל כי מדובר לא רק בסרטים הקצרים הטובים של השנה, אלא גם אולי פשוט בסרטים הטובים של השנה.

הימור: אה, רגע, אני צריך גם להמר? לעזאזל, לא הייתי מוכן לזה והקטגוריות האלה הן תמיד בלגן אטומי. טוב, ננסה.

באנימציה לא חכם להמר נגד החברות הגדולות, אז "רובין עם הכנפיים" ו"שוב פעם אנחנו" של נטפליקס ודיסני בפנים. חוץ מזה? הכול יכול לקרות. בואו נגיד, "חיה", "אמא נוטפת גשם", ו"המתמחה של השאמאנית" אבל בשלב הזה הימור שלכם טוב באותה מידה כמו הימור שלי. אפילו שאתם לא יודעים את שמות הסרטים. תאלתרו, תתפרעו, יש סיכוי שתפגעו כמוני.

בסרט התיעודי כלל האצבע הוא "השמות הכי מעניינים ומיוחדים מקבלים מועמדויות". זה מדי פעם לא עובד, אבל זה לרוב כן אז "כשהיינו בריונים", "עיטים" (זה נשמע יפה כזה בספרדית: Águilas), "מלכת הכדורסל", "גלויות של לינצ'ים: מזכרת מיום נהדר", ו"שלושה שירים לבנזיר". אפשרי ש"יום הזעם: איך תומכי טראמפ פשטו על הקפיטול" ייכנס על תקן "זה נושא מאוד חשוב".

בסרט הלייב אקשן הקצר, אני מודה, אין לי מושג. בואו נלך במקום זה על משאלת לב ואשים את חמשת הסרטים האהובים עליי: "מרחקים", "מצנזר החלומות", "את מתה, הלנה", "כמו אלה שהכרתי" ו"אנא המתן". סביר שלפחות שניים מההימורים האלה לא נכונים.

מה יהיו ההפתעות של השנה?

כל שנה יש כאלה. חוץ מהשנים שאין. ובכל זאת, צריך להמר: מי יהיה המרינה דה טאווירה של 2021?

הימור: נתחיל מהימור א-מורפי משהו – "אל תסתכלו למעלה" ו"להיות הזוג ריקרדו" יצאו עם ידם על העליונה ומועמדויות רבות יותר משציפו להן (בימוי למקיי, שחקן משנה לסימונס).

בנוסף, הייתי רוצה להיות נועז יותר ולהמר על "ספיידרמן: אין דרך הביתה" כמועמד לאוסקר אבל לא היה לסרט זכר כל העונה, וממש קשה לי להאמין שדווקא עכשיו זה יקרה. במקום זה, אהמר שהוא יצליח להשיג שלוש מועמדויות, כולל מועמדות מפתיעה בקטגוריה שהיא לא אפקטים או סאונד.

ובכל זאת, צריך להמר על משהו מפתיע בקטגוריית הסרט, אז יאללה: "בית גוצ'י" מפתיע את כולם ומקבל לא רק מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר אלא, איכשהו, יוצא עם איזה 5-6 מועמדויות.