אוסקר 2022: לא מדברים על קודה

סרט סטרימינג זכה לראשונה בפרס הסרט הטוב ביותר, במאית שנייה זכתה ברצף ו-טוב בסדר בוא נדבר על וויל סמית' אני מניח.

טקס האוסקר השנה היה אמור להיות דבר די מינורי, בסך הכול. סגירת פינה היסטורית שידענו שמגיעה (סרט סטרימינג זוכה לראשונה בפרס הסרט הטוב ביותר, שחקנית להט"ב מחוץ לארון זוכה) וכמה שפחות (סרט שבוים על ידי אישה מנצח סרט אחר שבוים על ידי אישה, שתי במאיות זוכות ברצף) וכמה זכיות שסוף סוף הגיעו לאנשים שלא היה להם אוסקר זמן רב (קנת בראנה, ג'סיקה צ'סטיין, ג'יין קמפיון על בימוי). הטקס לא הצליח לעורר השנה שום עניין, וכנראה שבצדק – כל החלטה שלו נראתה תמוהה יותר מהקודמת, כולל רשימת מציגים אקראית למדי (שכשכולם הוצגו בפתיחת הטקס היא נראתה כמו המשך למערכון "טוסטר משולשים").

היינו אמורים לדבר על זה ששוב יש מגישות לטקס ואיך הן היו (איימי שומר הייתה הטובה מבין השלוש, אבל גם לה היו רגעים ספורים מדי של הברקות. רג'ינה הול די ביזתה את עצמה עם הבדיחה על ה"חה חה חה אני לוקחת גברים ל'בדיקת קורונה' אם אתן יודעות למה אני מתכוונת"), על הנוכחות האקראית של BTS שנראה שהגיעה מרעיון למשהו חוזר בטקס שקוצץ ונשאר רק "שבעה בחורים קוריאנים מדברים בצורה מבלבלת על סרטים", על הביזיון של האקדמיה בהחלטה להעניק 8 פרסים לפני הטקס ולהכניס אותם בצורה כל כך מלאכותית שלא נשאר מהם כלום (וגם ידענו מראש מי הזוכים, אז הפתעה או מתח לא היו), על הפאדיחה שבניסיון שלהם עם החלקים של "בואו לטוויטר להצביע" (צבא המעריצים של זאק סניידר דרס את התחרות ובפרס "הסצנה הכי אדירה" זכתה הסצנה של הפלאש מ"ליגת הצדק" בקאט שלו, ובפרס הסרט הטוב ביותר של 2021 ע"פ טוויטר זכה "צבא המתים"), על חילוף המילים הכי טוב בטקס (ג'וש ברולין לג'ייסון מומואה: "אי פעם היית מועמד?" "פפפט לא"), על הביצוע המוזר ל"לא מדברים על ברונו" שלקח את הסרט ואז החליף באמצע את המילים שלו לכל דבר אחר, או על עשרות דברים אחרים.

ואז וויל סמית' קרה.

מכיוון שכנראה שמעתם חלקים מזה, ואולי גם הכול, הנה ההקשר המלא: כריס רוק עלה להציג את פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר. כהרגלו, כריס רוק עלה וסיפר בדיחות – חלק יותר "נאותות", וחלק פחות. אחת הבדיחות הייתה על הקרחת של ג'יידה פינקט סמית', שנובעת כתוצאה ממחלה שבה היא לוקה: "אני מתרגש לראות אותך ב'ג'י איי ג'יין 2!'." לא הבדיחה בטעם הטוב ביותר, לא המתקפה הוורבלית החריפה ביותר שנודעה בטקס. לרוק יש היסטוריה של בדיחות שלא הולכות טוב בטקס: בהנחיה הראשונה שלו ב-2004 הוא צחק על ג'וד לאו שהוא מופיע בכל סרט "אפילו כנער מים". אז שון פן עלה בשלב כלשהו לבמה ונזף קלות ברוק/הגן על כבודו של לאו. הפעם, וויל סמית' עלה לבמה והחטיף לו סטירה בשידור חי, ואז חזר לכיסא שלו בעודו צועק: "תשמור את השם של אשתו מחוץ לפה המזוין שלך". זה היה קטע כה ביזארי שאנשים חשבו שהוא מבוים. הוא לא.

מן הסתם, מאורע שכזה לא ממש יכול לעבור בלי התייחסות. הבעיה היא גם שאין ממש אפשרות לעצור את הטקס לדבר על הרגשות, במיוחד כשהחליפות מלמעלה לוחצים לסיים את הטקס כמה שיותר מוקדם (הם לא הצליחו – הטקס עדיין ארך שלוש שעות וארבעים דקות – יותר מכמה טקסים שהיו לאחרונה), אז פי דידי אמר שהם אחר כך ישלימו, ואיימי שומר אמרה מה שהיא ככל הנראה הבדיחה הכי טובה שלה בטקס ("לקח לי זמן לצאת מהתחפושת של ספיידרמן, קרה משהו? נראה שיש כאן איזה שינוי באווירה"), ובעצם הכול היה תלוי בנאומו של סמית', והאם ברגע השיא והלחץ הוא יצליח להגיד "טוב, אולי לא הייתי צריך להחטיף מכות למישהו בגלל בדיחה". הוא לא הצליח. הוא דיבר על כך שהוא מאוד מזדהה עם ריצ'ארד ויליאמס והתפקיד של "מגן המשפחה", התחיל להגיד משהו ואז דנזל וושינגטון בצד העיר לו משהו וסמית' אמר את המשפט הכי חכם בכל הנאום שלו ("דנזל אמר לי ש'בשיא שלך אז בדיוק אורב לך השטן'") ואז הוא התנצל בפני האקדמיה והמועמדים האחרים, אבל לא בפני רוק.

ותראו, בזמן שלקח לי לכתוב את המשפט הזה נאמר כל טייק על הנושא, אז אגיד זאת כך: גם בפני בדיחות בטעם מאוד רע צריך לדעת להתאפק, לחייך ואז לנצל את נאום הזכייה שלך רגע אחר כך כדי "להגן על המשפחה שלך". אלימות היא, ובכן, ותראו מופתעים – דבר ראוי לגינוי. ואם אנחנו אומרים שהבדיחה של רוק מפלרטטת עם המקום שמצריך תגובה, אז בטח שסטירה היא משהו שצריך להגיד שחוצה כל גבול. הוא יכול היה לעלות לבמה ולעשות קניה ווסט ולדרוש התנצלות, הוא היה יכול לצעוק מהכיסא שלו, הוא היה יכול לעשות הרבה דברים שהוא לא עשה.

קשה לדעת לאן זה יתפתח מפה. אפשרי שזאת הפעם האחרונה שסמית' יוזמן לאוסקר (למרות שהוא ביקש מפורשות שלא). אפשרי שזאת הפעם האחרונה שסמית' יוזמן לאנשהו שהוא לא סבב התנצלויות ארוך ומתיש. אפשרי שהוא יצליח להפוך את המקרה הזאת לטובתו. כל מה שאני יודע זה שהיינו צריכים לדבר על עשרות דברים אחרים האוסקר הזה, ועכשיו אנחנו מדברים על זה.

ובכל זאת, אם אפשר לסכם דברים שאינם וויל סמית': עונת האוסקר הזאת נמשכה הרבה יותר זמן, עם מעט מדי מועמדים שמעניינים אנשים, בטקס שניסה לעורר עניין אבל נפל על הפנים בפני עצמו, ולולא וויל סמית' לאף אחד לא היה אכפת. ראוי ורצוי שבשנה הבאה כל הקטגוריות ישודרו בשידור חי, יורידו את פרס הטוויטר שרק הוסיף בושה לכל המעורבים בדבר, וימשיכו להזמין מנחים (אבל אולי כדאי להסתפק באחת).

בפינה הקטנה שלנו כאן באתר, הזוכה ב"הכה את האוסקר", שזוכה לקבל ביקורת מטעמו, הוא TzachiG שהצליח לנחש את כל המועמדים, בטקס צפוי למדי. כלומר, חוץ מכל הקטע עם וויל סמית'.

תגיות: