המועמדים לאוסקר 2016

מועמדויות צפויות, מועמדויות מפתיעות והרבה מקס באוסקרים השנה

והמועמדים לאוסקר 2016 הם: יומיים אחרי דייויד בואי גם אלן ריקמן מת ולמי לעזאזל אכפת מהאוסקרים עכשיו.

טוב, החיים נמשכים וכל זה, למרות שרבע שעה אחרי הידיעה הזאת להתחיל פתאום לדבר על חישובי אוסקר, זה נותן הרגשה של ניהול חשבונות בצל האפוקליפסה. אז יאללה. מה היה לנו.

המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר הם:
מכונת הכסף
לבד על מאדים
גשר המרגלים
האיש שנולד מחדש (The Revenant)
חדר
מקס הזועם: כביש הזעם
ספוטלייט
ברוקלין

מכיוון שבקטגורית הסרט הטוב ביותר יש יותר מחמישה מועמדים – הפעם, שמונה – האקדמיה יכולה לפרוש רשת רחבה יחסית. ולכן רבים מהסרטים שנחשבים למועמדים סבירים באמת שם. העובדה ש"חדר" נכנס היא הפתעה קטנה: הסרט התנדנד ברשימות הפרסים עד עכשיו, לפעמים היה ולפעמים נעלם. "מקס הזועם" חזק בפנים. לא שגרתי לראות סרט אקשן כזה ברשימת המועמדים לאוסקר, אבל הדיבור עליו היה כל כך חזק בחודשים האחרונים שהעובדה שהוא כאן היא כבר לא הפתעה. הנעדרים הבולטים: "קרול" ו"הקול בראש".

בדרך כלל, הדרך הפשוטה לראות איזה מהסרטים המועמדים לפרס הסרט הם המועמדים הרציניים באמת היא להסתכל על קטגורית הבימוי. אז זה המצב שם:

הבימוי הטוב ביותר
אדם מקיי, "מכונת הכסף"
ג'ורג' מילר, "מקס הזועם: כביש הזעם"
אלחנדרו ג. אינאריטו, "האיש שנולד מחדש"
לני אברהמסון, "חדר"
טום מקארתי, "ספוטלייט"

רגע, רגע, איפה רידלי סקוט?! הוא נחשב לא רק למועמד בטוח בקטגוריה הזאת, אלא למועמד מוביל. רידלי סקוט מעולם לא זכה באוסקר; הוא היה מועמד ארבע פעמים, ו"גלדיאטור" בבימויו אפילו זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, אבל הוא עצמו לא קיבל את הפרס. העובדה ש"לבד על מאדים" הוא הסרט הטוב באמת הראשון שלו מזה שנים היתה אמורה לתת לאקדמיה הזדמנות מצוינת לתת לבמאי המוערך והמזדקן הזה אוסקר של מפעל חיים, גם אם הסרט הזה הוא לא ממש פסגת היצירה שלו – בדומה למה שקרה עם מרטין סקורסזה ו"השתולים". אבל זה לא יקרה, כי סקוט פשוט לא כאן. זאת הפתעה ענקית. לעומת זאת, לני אברמסון פה. הבמאי הכמעט אלמוני של "חדר" (לפני כן הוא עשה את "פרנק"… וזהו, פחות או יותר) לא ממש היה על הרדאר של אף אחד. האם זה אומר שגם בפרס הסרט, "לבד על מאדים" הוא לא מתחרה רציני, אבל "חדר" כן? ואם מאדים לא שם, זה אומר ש"מקס הזועם" הוא סרט המד"ב היחיד ברשימה, וזה אומר שלג'ורג' מילר יש סיכוי אמיתי לקבל את הפרס שממש, אבל ממש מגיע לו? "האיש שנולד מחדש" הוא הסרט עם הכי הרבה מועמדויות, אז יכול להיות שאלחנדרו גונזלס אינאריטו יכול לקבל אוסקר שני ברציפות? מי יודע. בלגן פה. צריך לחשב מחדש את כל טבלאות הסיכויים אחרי הבחירה הזאת. נו, בסוף זה בטח יהיה טום מקארתי ו"ספוטלייט" בשתי הקטגוריות ויהיה משעמם.

שחקנית
קייט בלאנשט, "קרול"
ברי לארסון, "חדר"
ג'ניפר לורנס, "ג'וי"
שרלוט רמפלינג, "45 שנים"
סירשה רונן, "ברוקלין"

נו באמת. גם אני מאוד אוהב את ג'ניפר לורנס. ברור. אבל זה לא אומר שצריך להפוך אותה למריל סטריפ ג'וניור ולתת לה מועמדות על כל דבר שהיא עושה. "ג'וי" לא קיבל שום תשומת לב מהאקדמיה בשום קטגוריה אחרת – וכנראה בצדק. אבל ג'ניפר לורנס מקבלת פרס על היותה ג'ניפר לורנס.

שום דבר ברשימה הזאת לא באמת מפתיע, גם לא שרלוט רמפלינג על "45 שנים" שאמנם נראית חריגה בנוף אבל היתה חזקה בטפסי ההימורים כבר די הרבה זמן. הלחישות אומרות שברי לארסון לוקחת את הפרס הזה, ועם תשומת הלב המוגברת ש"חדר" קיבל בקטגוריות הסרט והבימוי, זה נראה עוד יותר בטוח.

שחקן
לאונרדו דיקפריו, "האיש שנולד מחדש"
מאט דיימון, "לבד על מאדים"
בריאן קרנסטון, "טרמבו"
מייקל פאסבנדר, "סטיב ג'ובס"
אדי רדמיין, "הנערה הדנית"

כצפוי, אדי רדמיין קיבל אתמול גם מועמדות בקטגורית השחקן הגרוע ביותר בראזי, על תפקידו המופלא ב"עלייתה של ג'ופיטר", ועכשיו הוא מועמד לאוסקר ולראזי בו זמנית. אבל הוא לא הולך לזכות באוסקר פעמיים רצופות. לאונרדו דיקפריו עשה כל דבר אפשרי כדי לקבל את הפרס הפעם, אחרי קיפוח של שנים ארוכות, וצריך לקרות משהו מאוד מאוד מפתיע כדי שהאקדמיה לא תיתן לו את הפרס שלו כבר.

שחקנית משנה
ג'ניפר ג'ייסון לי, "שמונת השנואים"
רוני מארה, "קרול"
רייצ'ל מקאדמס, "ספוטלייט"
אליסיה ויקנדר, "הנערה הדנית"
קייט ווינסלט, "סטיב ג'ובס"

אין שום הגדרה בעולם שבה רוני מארה, שמגלמת את הדמות הראשית ב"קרול", היא שחקנית משנה. אבל ממתי זה משנה לאקדמיה. אליסיה ויקנדר מזנקת מאלמונית לחלוטין לשחקנית מועמדת לאוסקר, אבל עם כל הכבוד לנערה הדנית, את המועמדות היא היתה צריכה לקבל על "אקס מאכינה". לקייט ווינסלט, אגב, זוהי מועמדות שביעית.

שחקן משנה
כריסטיאן בייל, "מכונת הכסף"
טום הארדי, "האיש שנולד מחדש"
מארק רפאלו, "ספוטלייט"
מארק ריילנס, "גשר המרגלים"
סילבסטר סטאלון, "קריד"

איך טום הארדי הגיע לשם? "מקס הזועם" קיבל כל כך הרבה מועמדויות, בכל כך הרבה קטגוריות, שכמעט שציפיתי לראות את טום הארדי מופיע גם כאן – אבל על מקס, ולא על "האיש שנולד מחדש". תמוה קצת. אידריס אלבה פספס הזדמנות לעשות היסטוריה כשלא קיבל מועמדות על "חיות ללא מדינה". וסילבסטר סטאלון קיבל את רוב מחיאות הכפיים.

סרט אנימציה
הקול בראש
הילד והעולם
אנומליסה
שון כבשון
כשמארני היתה שם

איזה יופי של רשימה! תקשיבו, בכל הנוגע לבחירת סרטים בקטגורית סרט האנימציה הטוב ביותר, האקדמיה עושה עבודה טובה יותר מאשר בקטגורית הסרט הטוב. במקום לתת את המועמדויות באופן אוטומטי לסרטים הידועים יותר – המיניונים, הדינוזאור הטוב, מה שזה לא יהיה שדרימוורקס עשו השנה – ארבעה מבין חמשת המועמדים הם סרטים לא-ידועים יחסית, שרוב הציבור לא מכיר. ושובר הקופות היחיד ברשימה – "הקול בראש" – הוא שובר קופות מוצדק מאוד שהרוויח את המקום שלו כאן בזכות ולא בחסד. בכך שלא נתנה מועמדות ל"הדינוזאור הטוב" האקדמיה מוכיחה שהיא לא סאקרית של פיקסאר; "אנומליסה" הוא יצירה מופלאה; "שון כבשון" הוא סרט חמוד לחלוטין שלא קיבל מספיק תשומת לב; "הילד והעולם" הברזילאי ו"כשמארני היתה שם" היפני מראים יותר נכונות לקבל סרטים לא-אמריקאיים מבכל קטגוריה אחרת. הלוואי עלינו איכות ומחשבה כזאת בכל קטגוריה, בכל אוסקר. כמובן, "הקול בראש" הולך לזכות כאן בהליכה, אבל אם "אנומליסה" יביא את ההפתעה של החיים ויגנוב את הפרס, לא תראו אותי בוכה.

תסריט מקורי
גשר המרגלים
אקס מאכינה
הקול בראש
ספוטלייט
Straight Outta Compton

תסריט מעובד
מכונת הכסף
ברוקלין
קרול
לבד על מאדים
חדר

רגע, רגע, וטרנטינו? וסורקין?! לא "שמונת השנואים" ולא "סטיב ג'ובס" הגיעו אפילו למועמדות!? "Straight Outta Compton" בפנים וארון סורקין בחוץ?! מוזר, פשוט מוזר. דבר אחד אפשר לומר לזכות הבחירות האלה: קשה לחשוב שנותנים את המועמדויות האלה באופן אוטומטי. הייתי נוטה להאמין שסורקין וטרנטינו הם המקביל של הקטגוריה הזאת לג'ניפר לורנס, הם מועמדים ולא משנה מה הם עושים. אבל לא. אני גם במקרה חושב ששני התסריטים האלה היו נהדרים וממש ראויים למועמדות. אבל זה בסדר לחשוב אחרת.

עוד כמה דברים: מבחינת מספר המועמדויות, "האיש שנולד מחדש" מוביל, עם מועמדויות ב-12 קטגוריות, ומיד אחריו "מקס הזועם" עם 10. "אקס מאכינה" קיבל שתי מועמדויות, לאפקטים הויזואליים ולתסריט המקורי, וזה ממש יפה, בשביל סרט עצמאי קטן. המועמדות המפתיעה ביותר היתה של "הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם", בקטגורית האיפור ועיצוב השיער; בהכרזה על המועמדויות אפשר היה לשמוע את כל הנוכחים לוחשים זה לזה "מה זה?". מילא שזה סרט שוודי, זה סרט שהוקרן בארץ לפני שנה וחצי. אבל כן, האיפור היה סבבה. את קטגורית הסרט הזר הטוב ביותר הולך לקחת "הבן של שאול", כמובן. וג'ון וויליאמס מועמד על הפסקול של "מלחמת הכוכבים: הכח מתעורר", וזאת המועמדות ה-50 שלו. ברצינות, תבדקו.

כמו כן, מגישי המועמדויות לא הזכירו במילה את אלן ריקמן. מה קורה איתכם, אנשים.

רשימת המועמדויות המלאה