ביקורת: האישה האחרת

איך לעשות סרט שכולל כמעט אך ורק נשים שמדברות בלי הפסקה, ועדיין להיכשל במבחן בכדל
שם רשמי
האישה האחרת
שם לועזי
The Other Woman

קארמה היא ביץ'. רגע אחרי שצופי "משחקי הכס" איבדו כל הערכה לג'יימי לאניסטר, הנה כבר הם ‏יכולים לצפות בו בשירותים, סובל ממה שנשמע כמו פעילות המעיים הבומבסטית ביותר אי פעם. וחוץ מזה גם נושר לו השיער.

ג'יימי לאניסטר – אוקיי, טכנית מדובר בשחקן ניקולאי קוסטר-וולדאו, ולדמות קוראים בכלל מארק, אבל הוא מגלם את ג'יימי לאניסטר. הוא עכשיו תקוע לנצח בטייפקאסט של מניאקים יפי בלורית. כאן, הוא בהחלט מניאק: אחרי רומן סוער עם אשת הקריירה קרלי (קמרון דיאז), היא ‏מגיעה אליו הביתה ומגלה שלמעשה הוא היה נשוי כל אותו הזמן לקייט (לזלי מאן) המעופפת ‏וחסרת הבטחון. במקום להתנפל זו על זו בשריטות ונשיכות, קייט וקארלי משוחחות, מתיידדות, ‏מגלות שמלבדן יש למארק עוד נשים בחייו, ויחדיו מתכננות נקמה.‏

אם זה נשמע כמו סרט העצמה נשית, זה משום שזה בדיוק מה שהסרט הזה מנסה ‏להיות. ‏הידידות ‏הנשית מנצחת הכל בדרך להביס את הגברים הרעים, הידד. אבל משהו בהתנהלות המחושבת מדי של הסרט מעורר חשש שמא הוא משתמש בהעצמה ‏נשית ‏כאביזר אופנתי: אומרים ‏שזה הולך טוב היום, אז צריך לתפור משהו לפי הנוסחה האחרונה. המפיקים היו מאוד רוצים שתגיעו לסרט ‏עם חברות ותחלקו זו לזו היי-פייב כשג'יימי לאניסטר יקבל את המגיע לו, אבל זה נראה מלאכותי ‏ומאולץ. בעיקר כשמבין שלוש גיבורות, שתיים מקבלות בדיחות "היפה והחנון" של תראו-כמה-אני-מטומטמת-כאילו-שיאו. זה גם לא מאוד מצחיק, המניאק לא מספיק מעניין, והנקמה לא מספיק מקורית, אבל זה עניין אחר.

הפוטנציאל היה כאן. לזלי מאן קיבלה כאן את הדמות המטורללת/לא יציבה/טיפשה/חמודה, כלומר, ‏הזדמנות פז לגנוב את ההצגה ולהיות הדבר הכי מצחיק בסרט, והיא מאוד מתאמצת – הפעם, ‏בניגוד ל"הכל יחסים", היא אפילו מניעה את השרירים בחצי העליון של הפנים שלה, אז היא נראית פחות קריפית, אבל היא פשוט לא ‏הקומיקאית המופלאה שמלהקים הוליוודיים מאמינים שהיא, משום מה. דווקא קמרון דיאז, עם הדמות היותר ‏מיושבת בדעתה, עושה יותר עם רגעי הזעזוע שניתנו לה. בסרט משתתפת גם קייט אפטון, אבל ‏אפילו הסרט לא מנסה לעשות מאמץ להסתיר את העובדה שהיא נמצאת שם בעיקר בשביל ‏הציצים, ובקושי נותן לה הזדמנות לדבר. הבמאי ניק קסאבטיס, התמחה עד היום בדרמות סוחטות ‏דמעות ("המחברת", ‏‏"שומרת ‏אחותי") ‏ולא ‏בקומדיות, אז אולי לא מפליא שסצינת השיא הקומית ‏היא של ג'יימי לאניסטר ‏בשירותים.‏

מכיוון שהיה ברור בשלב מוקדם למדי שהרבה לא ייצא מהסרט הזה, ומכיוון שהעלילה זחלה באיטיות מטריפה לעבר הסוף הידוע מראש ולא היה לי שום דבר אחר לעשות, מצאתי את עצמי מהרהר בבכדל. אני לא מחסידיו של מבחן בכדל כמדד רציני לייצוג נשי בסרט ספציפי כלשהו, אבל בכל זאת, נדמה לי שכאן קרה דבר מעניין. הסרט עובר בהצטיינות את התנאי ‏הראשון של מבחן בכדל (צריכות להיות בו לפחות שתי נשים): חוץ מקמרון דיאז, לזלי מאן וקייט אפטון משתתפת בו גם ניקי מינאז', אם כי אני לא יודע אם זה נחשב כי אני לא לגמרי בטוח שהיא ‏אנושית. הסרט גם צולח בקלות רבה את המבחן השני (הנשים צריכות לדבר זו עם זו) – קמרון ‏ומאן לא מפסיקות לדבר לרגע. אבל איכשהו, אני לא בטוח שהסרט עומד בתנאי השלישי (הן צריכות ‏לדבר על משהו מלבד גברים). לאורך 109 דקות של דיבורים, הן מדברות אך ורק על מארק, על מה שמארק עשה להן, על האופן שבו הן הולכות לנקום במארק, ‏ועל הסיכוי למצוא גברים טובים אחרים בעולם שקיים בו מארק. מדהים. כשנותנים לקבוצה של בני אנוש לשוחח במשך כל כך הרבה זמן, אפשר היה לצפות שהשיחה תנדוד מדי פעם לנושא אחר כלשהו. אפילו בלי קשר לבכדליות של כל העסק, זה גורם לכל עניין הידידות האמיצה להיראות מפוקפק: בעצם, מתברר, לנשים האלה אין שום דבר משותף, ושום נושא שיחה משותף, מלבד העובדה שהן שכבו עם אותו גבר. אם הן אי פעם ימצו את נושא השיחה הזה, עומד להיות שם שתיקה מביכה ארוכה מאוד.


פורסם במקור בוואלה