הנעליים לא היו אדומות. הן היו לבנות. אבל מי זוכר? "הקוסם מארץ עוץ" היה ספר הרבה לפני שהיה סרט – והיתה גם הצגה, שרשרת אינסופית כמעט של ספרי המשך רשמיים ולא רשמיים, סרטים אילמים, סדרות מצוירות, גירסאות מודרניות אפלות יותר ויותר, פריקוולים, כמה ניסיונות לסרטי המשך, מחזמר אחד מצליח מאוד בברודוויי, אגדה על תקליט של פינק פלויד ובטח גם איזה קומיקס או שלושה, שלא להזכיר את המחזמר הנצחי "הקוסם!" עם מיכל ינאי. ובכל זאת, "הקוסם מארץ עוץ" משנת 1939 נשאר מה שתקוע עמוק בזיכרון הקולקטיבי של העולם, וכל השאר – תופעות לוואי שבאות והולכות. בסופו של דבר, הכל חוזר לג'ודי גארלנד שחולמת על מקום מעבר לקשת, מתעופפת בהוריקן, נוחתת על מכשפה, ואגב כך מגלה את הטכניקולור.
"ארץ אוז" (שינוי השם שעברה הארץ בעברית נובע כנראה מתסבוכת זכויות יוצרים מוזרה) הוא עוד ניסיון לבנות משהו חדש מסביב ל"הקוסם מארץ עוץ". במקרה הזה – פריקוול; אבל אל תצפו שהסרט יהיה נאמן לפריקוול האחר, "Wicked", או לספרי אוז האחרים, או לכל אחד מהניסיונות הקודמים. לא סביר שבעוד 30 שנה הסרט הזה ייזכר יותר מכפי שהיום אתם זוכרים את "בחזרה לארץ עוץ", הניסיון של דיסני משנות השמונים לעשות סרט המשך ל"הקוסם מארץ עוץ". אבל בין כל המחוות והספין-אופים שנעשו לאורך השנים ל"הקוסם מארץ עוץ", "ארץ אוז" הוא מחווה יפה ומושקעת במיוחד.
הבמאי סם ריימי אוהב את "הקוסם מארץ עוץ". אוהב אותו עד כדי כך שלמרות שעורכי הדין של דיסני יטענו בתוקף שלסרט החדש אין שום קשר משום סוג לסרט הישן, והוא בכלל מבוסס על דמויות מתוך סדרת הספרים שהיא מזמן כבר פאבליק דומיין, אי אפשר לרגע לטעות ולחשוב ש"ארץ אוז" הוא משהו מלבד מחווה מפורשת וארוכה ל"הקוסם מארץ עוץ", הסרט. בדיוק כמו הסרט המקורי, "אוז" נפתח בקנזס ובשחור-לבן. הפעם, במקום את דורותי, הוא מלווה את אוז (ג'יימס פרנקו המצוין) – קוסם במה שלמחייתו יוצר אשליות על הבמה, ובזמנו הפנוי בונה אשליות רומנטיות במוחה של כל בחורה חולפת. אבל כמו דורותי, לא עובר זמן רב לפני שהוא נקלע אל סופת הוריקן, שלוקחת אותו אל מקום רחוק ומופלא שהדעות עדיין חלוקות האם צריך לאיית את שמו בא' או בע'. המעבר אל ארץ הפנטזיה לווה ב-1939 במעבר משחור-לבן לצבע, וזה היה מספיק כדי להדהים כל צופה ממוצע. למעבר הזה סם ריימי הוסיף משחקים נהדרים עם תלת-מימד ורוחב המסך. חצי השעה הראשונה מוסיפה את הסרט בקלות לרשימה הכבר-לא-כזאת-קצרה של סרטים שכדאי לראות בתלת-מימד.
העניינים מבריקים הרבה פחות מהרגע שבו אוז הקוסם נוחת באוז הארץ. עוץ של 1939 היתה תפאורות קרטון ועץ ענקיות שנבנו באולפן, ונצבעו בצבעים בוהקים ככל האפשר; אוז של 2013 בנויה כולה באנימציה ממוחשבת (אלא מה) אבל משחזרת את המראה הקרטוני (תרתי משמע) של 1939. זה נראה מזויף פעמיים. הסרט הופך לסרט מצויר, סלט של אפקטים שלתוכו נדחפים מדי פעם כאילו בטעות שחקנים אנושיים, והכל בצבעים בוהקים ומשתוללים כמו פיצוץ בחנות ממתקים. לא שזה לא יפה, אבל זה יפה באופן נורא כללי כזה. לא נראה כאילו יש איזה קונספט עיצובי מאחורי ארץ עוץ, היא פשוט נראית כאילו זרקו כמה שיותר צבעים וצורות על המסך. אפילו לרגע הארץ לא נראית כמו מקום אמיתי, אלא כמו משהו שבין מתקן בדיסנילנד ופרסומת לפלאפון.
בתוך כשתי שניות מנחיתתו באוז, אוז פוגש את המכשפה הראשונה שלו (מילה קוניס), וזמן קצר לאחר מכן מתוודע לשתי מכשפות נוספות (רייצ'ל וייז, מישל וויליאמס). בתוך חמש שניות מתברר לו שהוא הגיבור שעל פי נבואה עתיקה יישלח כדי לחלץ את הממלכה הקסומה מידי שליטה מרושעת בקרב גדול. מאוד קשה שלא להיזכר כאן ב"אליס בארץ הפלאות", הגירסה המעודכנת הקודמת של דיסני לסיפור פנטזיה קלאסי, שבו אליס גילתה שהיא למעשה הגיבור שעל פי נבואה עתיקה יישלח כדי לחלץ את הממלכה הקסומה מידי שליטה מרושעת בקרב גדול. ונשאלת השאלה: האנשים האלה בדיסני מודעים לכך שקיימים גם סיפורים אחרים בעולם, נכון?
ההשוואה ל"אליס" בלתי נמנעת. החדשות הטובות הן ש"אוז" הוא סרט הרבה יותר טוב מ"אליס". לא שזה קשה. ההבדל העיקרי הוא ש"אוז" הוא סרט שמכבד מאוד את המקור שעליו הוא מבוסס, בעוד "אליס" היה סרט שירק למקור בפרצוף, רצח אותו, רקד על גופתו וצייר עליה ציורים גסים במשחת שיניים. זאת בהחלט התקדמות, אבל יש בשני הסרטים גם הרבה מאוד מהמשותף, למרבה הצער. האינטרסים המסחריים שקופים מדי: "אוז" הוא בלי ספק ניסיון לשחזר את ההצלחה המסחרית של "אליס", וזה אומר שכמוהו הוא מוצר יקר מאוד שנעשה באופן מחושב מאוד.
בסיפור יש כמה רעיונות יפים, בעיקר בנוגע לשאלת הליהוק לתפקידי מכשפה טובה ומכשפה רעה, והדרכים שבהן הסיפור מתחבר מאחור ל"הקוסם מארץ עוץ" המקורי. הבעיה היא שהביצוע – התסריט עצמו – מחופף לחלוטין. מלבד אוז עצמו, שנבנה באופן יפה כמניאק אופורטוניסט וחביב, לדמויות אין שום דבר מלבד תוויות "טוב" ו"רע". כמו דורותי, גם אוז צריך לקבל חבורה קטנה של בני-לוויה חמודים וקסומים, ואת מקום הדחליל, האריה ואיש הפח ממלאים כאן קוף מעופף, ילדה קטנה מחרסינה וגמד עם חצוצרה. אלה דמויות שחוץ מהויזואליות שלהם (והביצוע המוצלח בבהחלט באפקטים ממוחשבים) אין בהם שום דבר ייחודי. גם שלוש המכשפות הן דמויות חד-מימדיות ומשעממות, ומהוות בזבוז נפשע של שלוש שחקנית שבלי ספק יכולות לעשות הרבה יותר. דמויות מחליפות אופי ומטרה בתוך סצינה בודדת בתירוץ הקלוש ביותר, כולל רגע אחד של שינוי כל כך פתאומי ששום פארודיה או תקציר לא יוכלו להפוך אותו ליותר מגוחך מכפי שהוא באמת.
בקיצור, אין חדש: כמו כל כך הרבה תוצרת הוליוודית אחרת, "ארץ אוז" הוא איש-פח, עטיפה מבריקה וחלולה, בלי לב. סם ריימי שימן את הצירים שלו היטב ונתן לו שכבת צבע חדשה ויפהפיה, אבל לא הצליח להעניק לו לב משלו. הוא בסך הכל אמן אשליות מוצלח, הוא לא באמת קוסם.
פורסם במקור בוואלה
כשחושבים על זה...
wicked ,עם השירים או בלי השירים (בעצם עדיף בלי השירים), יכול להיות אחלה סרט….
הסרט עשוי טוב, השחקנים מצויינים וגם האפקטים. חבל שהעלילה כ"כ סתמית ומשעממת ולי זה ממש הרס את כל הסרט. אני הרגשתי כאילו הלכתי לראות סרט לילדים בני ארבע במסווה של סרט פנטזיה למבוגרים,
אכזבה...
אני לא מבין את הסרט הזה. אני לא יודע למה, אבל די ציפיתי לו.
מאכזב מאוד. הכול מאולץ, הקוסם הולך מנקודה A לנקודה B, בדרך עובר בלוקיישנים מרשימים וזהו.
אני לא חושב שהסרט מכבד את המקור או גרסאות קודמות לו, הוא פשוט לקח את מה שנוח לו מאיפה שהוא רצה ומה שלא התאים לו, אז הוא פשוט שינה.
ובאמת אין מה לדבר על התסריט, די רע…
סתם חבל לי שדור הילדים הבא יגדל על טרילוגיה משובשת ולא קשורה של ארץ אוז.
לצערי הרבה מסרטי החורף האלה מחופפים באופן כלשהו
(ל"ת)
I'm a sucker for your metaphors, Mr. Fish.
(ל"ת)
הבמאי הנכון לסרטים כאלה
הוא מישל גונדרי ואם הוא לא פנוי אפשר לנסות את ספייק ג'ונז…
דיסני צריכים לקחת את שני הבמאים המוכשרים האלה ולתת להם להיות אחראים ראשיים, אם לא במאים אז לפחות מפיקים בצורה דומה למקום בו ג'וס ונולאן אחראים לטיפול בטריטוריות הקולנועיות מבוססות הקומיקס שלהם.
ניסיתי לדמיין את זה כסרט של גונדרי
אפשר לדמיין את הקרטון והנייר קרפ והפצפצים
הן היו כסופות, למעשה…
לפי צוות השחקנים
היה צריך לקרוא לסרט הזה
A Shiksa Among Us
היינו ונהנינו
ויזואלית- מרהיב (לא תלת מימד)
הלכתי עם החברה הנכונה- 3 בנות שכולן אהבו. ראינו הגירסה באנגלית.
לדעתי העלילה די ילדותית/סתמית והסוף לא מדהים אבל הסרט כל כך צבעוני ויפה שזה נסלח לחלוטין.
בהחלט סרט ילדים. גנב את ההצגה הקוף שהוציא מהן מנעד רגשות.
מה חשבת על הדמות הממוחשבת השנייה?
בובת החרסינה?
אני חשבתי שהיא הייתה ממש מתוקה, ולעיתים מרגשת ומצחיקה לפחות כמו הקוף, אבל ידידה שהלכתי איתה לקולנוע התחילה לנחור בבוז ולצחקק בכל פעם שהיא הופיעה על המסך. היא טענה שזו דמות מגוחכת.
לדעתי הדמות הזו הייתה הברקה
ובכלל כל הקטע של צ'יינה טאון <–(ספוילר קטנטן) היה אדיר. היא אחראית גם לכמה קטעים ממש חמודים/מצחיקים בסרט והאמת שהעדפתי אותה על הקוף.
אני אהבתי הכי את מילה קוניס אבל
אבל לבנות היתה העדפה ברורה אחרת…
אגב, מאוד צרם לי הלבוש של הדמויות הראשיות. נראה היה משהוא זול ולא תפור טוב
במיוחד בגדי ריצ'ל וויז שלא עשו איתה חסד. מה זה כל הנצנצים + צווארון+ גלימה+ שרוולי תחרה א-לה קיטש?
גם הכובע המטופש של מילה.מה את במירוץ סוסים?
והכתר שנראה פלסטיק של מישל. משובץ באבני פלסטיק.
דווקא לדמויות הצבעוניות מסביב היה לבוש ואבזור יפה
לזכותו של הסרט
יאמר שעל פי התיאור הוא נשמע נאמן להמשכים המקוריים של הספר, מבחינת מחזור הפורמט והדמויות השטוחות והלא עקביות.
אז זהו, שמסתבר שממש אסור להם:
http://movies.walla.co.il/?w=/227/2623643
ו.. על איזה רפרנסים אתה מדבר? מה פתאום. הכל רק מהספר! עורכי הדין של WB יאשרו זאת.
אוי סליחה. את מדברת כמובן(:
הציטוט הזה לא היה בספר?
כי אם כן, אז מותר להם לכלול אותו.
עורכי הדין של דיסני כמובן
עו״ד של וורנר ינסו לטעון את ההפך.
לא נאמן כלל.
נאמן? הספרים כולם היו פמניסטיים. הדמויות החזקות היו כמעט תמיד נשים, ולא הייתה אף דמות ראשית גברית שהופיעה ליותר מספר אחד. וכאן? הגבר בא להציל את הנשים.
איך זה נאמן, בדיוק, לרוחו של הפמיניסט (שהיה נשוי לפמיניסטית והשתתף במאבק הפמיניסטי וכתב בכוונה ספרים עם מסר פמיניסטי)?
מתי נאמר בביקורת שהסרט נאמן לסדרת הספרים?
(ל"ת)
התגובה הייתה לKassandra...
(ל"ת)
ארמ... אני די בטוחה שיש פה ספוילר לאוז.
(ל"ת)
מה עם הנעליים?!
איך אין שום התייחסות לנעליים, שהיו אמורות להיות מקור כוחה של אוונורה?
מעפן
למרות שהסרט צועק "תראו, אני ב 3D!" כל שוט שלישי, ראיתי בגרסה רגילה, ולא נראה לי שה 3D היה מציל אותו. הדברים הויזואלים היו יפים, אבל כמו שנאמר, לא משהו שהיה "וואו", והיו גם אפקטים שנראו גרועים במיוחד. המשחק היה פשוט מגוחך מצד כולם, אפילו פרנקו (לשמוע את מילה קוניס צורחת פשוט מכאיב באזניים. ושלא נתחיל לדבר על ה"בכי" שלה). גם ההומור היה די ילדותי ולא מצחיק. הבדיחה היחידה הטובה בסרט היא "צ'יינה טאון". ממש התאכזבתי. כששמעתי שג'יימס פרנקו לוהק לפריקוול של "הקוסם מארץ עוץ" זה נשמע ממש מסקרן. התוצאה היא סרט ילדותי, "אליס"-י וצפוי.
נ.ב. בתור פריקוול, לדעתי הוא פספס טוויסט אדיר – היו יכולים לתת למכשפות הרעות יצורים רעים אחרים לשלוט עליהם במהלך הסרט, ובסוף, אחרי שכל הזמן אוז התייחס לקוף המעופף כמו שמוק רציני, הקוף מחליט שנמאס לו ומשכנע את כל החברים שלו לעבור צד (עכשיו כתבתי את זה בחיפוף, אבל עם קצת מחשבה זה היה יכול להיות טאץ' נחמד ביותר לדעתי).
נ.ב.ב. האם ריימי עבד פה עם אותו מלחין כמו ב"ספיידרמן"-ים? כי היו כמה קטעים שהמנגינה נשמעה לי דומה מאוד. או שאולי זו סתם מנגינה גנרית.
דני הלפמן אכן הלחין את 2 הספיידרמנים הראשונים,
בנוסף לכמעט כל סרט אחר בעולם.
*אלפמן
ו"כמעט כל סרט אחר בעולם"? רק אם התפריט שלך מורכב כולו מסרטים של ברטון.
לסיכום- הדברים הטובים בסרט -
1- תפאורה, מרשימה ביותר! העולם הוויזואליזציה מדהימה!
2- תלת מימד. הוא מוסיף המון וממש כיפי.
3- פס קול. הוא מדהים! הרבה זמן לא שמעתי כזה פסקול יפה ומושקע.
חוץ מזה העלילה.. נו, בסדר.. הדמויות זוועתיות והשחקנים לא ממומשים..
חבל!
שמתי לב במשהו משותף בין שני סרטי האגדה-לייב אקשן
של דיסני. שניהם מבוססים על ספר פנטזיה קלאסי ונוסטלגי מוכר ומוערך אבל העליה של הסרט היא לא באותו זמן כמו העלילה של הספר. נתחיל באליס. בספר מתואר על הגעתה הראשונה לארץ הפלאות בגיל 7 בערך. אבל בסרט העלילה היא המשך לספר (והסרט לא מבוסס על מבעד למראה אחד לאחד) מפני שבסרט אליס היא כבר אישה צעירה בת 19 העומדת להינשא וכבר ביקרה בארץ הפלאות כמה פעמים בילדותה אך לא זוכרת. בארץ אוז הסרט הוא פריקוול שלה הספר ולא מסופר בו הסיפור הקלאסי על הגעתה של דורותי לארץ אוז אלא על הגעתו של הקוסם. נראה שמליפינסט, הסרט הבא בסרטי האגדות לייב אקשן של דיסני תואם את הגישה הזאת. הפעם ההבדל הוא שמליפינסט מבוסס על סיפור מעשייה ולא על ספר אך גם פה הסרט הוא לא בדיוק על העלילה המקורית של המעשייה אלא על הסיפור מנוקדת מבט של המכשפה המרשעת.
לקו הזה דיסני מתכננים לעתיד
אליס בארץ הפלאות 2. טים ברטון לא ישוב לכיסא הבמאי אך קיימים מגעים בין דפ לדיסני. מעניין אם הסרט הזה יבוסס על מבעד למראה הוא שגם הוא יבוסס על אליס רק באופן כללי אבל העלילה היא לא תהיה מבוססת על הסיפור המקורי של האליסות. ואגב זה שהסרט אליס לא היה מבוסס על אף אחד מהאליסות כל כך והעלילה שלו היא לא חלק מהספרים לא אומרת שזה לא הרס לי את הספרי האליסות כי זה כן הרס לי אותם. לדעתי לאליס היה את כל מה שצריך בשביל עיבוד טוב מלבד דבר עיקרי חשוב אחד, אליס התעלם לגמרי ממהות ארץ הפלאות וזה דבר בלתי נסלח.
לגמרי איש-פח.
סרט שמבט ראשון נראה מוצר קר וחסר נשמה, ובסופו של דבר מתגלה שיש לו לא מעט נשמה ולב. מחווה יפה לקוסם מארץ עוץ ויפה עוד יותר לקולנוע בכלל. ואומנם מה שבין לבין לא מבריק, אבל כן מבדר, ולא הייתי קורא לו מוצר תעשייתי בלי לב. אז נכון, קלאסיקה זה לא יהיה, וחסרים בו הקטעים מהסרט המקורי שאתה נזכר בהם פתאום ומבין כמה אתה אוהב את הסרט, אבל אני חושב שבפני עצמו הוא היה אחלה. לא יותר מדי טוב, אבל זורם בצורה טובה ברובו, מהנה ומצחיק, קיטש טוב במידה נכונה, והרי אני אוהב מאוד קיטש טוב (ומסתבר שההגדרה שלי ל"קיטש טוב" יותר רחבה), ויפה ויזואלית, שלדעתי זה בין הפחות מובנים מאליהם. היה לי די אנטי כלפי הסרט לפני שיצא, אחרי שראיתי את הטריילר השני הויזואליה ממש עיצבנה אותי, במיוחד השוט שרואים את ג'יימס פרנקו נכנס לאוז בפעם הראשונה. אבל הכול היה דווקא אחלה, מאוד CGI-י ועדיין יפה. ג'יימס פרנקו היה אחלה והיה נחמד שהדמות שלו היא לא הדבר הכי סימפטי שיש לאורך כל הסרט, רוב הדמויות האחרות היו לא נורא מעניינות, חוץ מהקוף והבובה, וגם נראה שאני היחיד שבאמת אהב את הדמות של מילה קוניס (למרות הסצינה המזעזעת עם המראה). אני מסכים שהתירוץ להפוך אותה למכשפה הרעה די עלוב, אבל כן ריחמתי עליה לאחר מכן אחרי הכול.
בקשר לקצב – אני חושב שהוא היה טוב ברובו, אבל לקראת הסוף קצת יותר משעמם. האקשן הסופי היה מעניין ומגניב, אבל ההכנות אליו היו ארוכות מדי לטעמי ודי מתישות. אני חושב שאם היו רוצים לקצר מהסרט כדאי שזה יהיה בעיקר משם.
בקיצור, ממש אחלה. לא יכנס לחמישייה שלי, אבל לחצתי "אהבתי" ואני חושב שהיה נשאר שם גם אם היה כפתור ביניים בין ככה-ככה לאהבתי.
טעות לגבי שינוי השם
לגבי המקור של שינוי השם אתה טועה זה לא בגלל זכויות יוצרים.
ירושליים סגל שתרגם את הספר לעברית החליט לשנות את זה מארץ אוז לארץ עוץ בגלל ארץ עוץ מהתנך
זה לא רלוונטי לשאלה בשום צורה.
(ל"ת)