במקור: Paycheck
במאי: ג'ון וו
תסריט: דין גיאורגריס
על פי סיפור של פיליפ ק. דיק
שחקנים: בן אפלק, אומה תורמן, פול ג'יאמטי, אהרון אקהארט
מייקל ג'נינגס (בן אפלק) הוא מהנדס מוכשר, המרוויח את משכורתו מ – איך לומר זאת בעדינות – העתקת המצאות טכנולוגיות באמצעות הינדוס לאחור. אולם כדי שהדמות של אפלק לא תיראה יותר מדי שלילית (אחרי הכל, הוא כבר שיחק עורך דין, התחפש לערמת שווארמה והיה בן הזוג של ג'ניפר לופז. כמה עוד אפשר להשפיל אותו?), מראים לנו שהוא לא רק מעתיק, אלא גם משפר ומשדרג תוך כדי. המעבידים של מייקל מאוד מרוצים מעבודתו, אבל כדי לא לחשוף את דרך הפיתוח הייחודית שלהם, הם מטילים על מייקל חובת סודיות מוחלטת. לא, הם לא הורגים אותו, כיון שאז יכול להיות קצת קשה להעסיקו שוב. הפתרון הוא מחיקת הזכרון של מייקל מתקופת עבודתו, בשיטת מוח א-לה-דנטה. השכר הנדיב שהוא מקבל נועד לפצותו על הזכרון האבוד, על חוסר היכולת לקדם את חייו באותה תקופה מבחינה אישית, חברתית ומקצועית, ועל הסיכון שבסופו של דבר מוחו לא יהיה טוב אפילו כמנה עיקרית בארוחה של חניבעל לקטר.
למרות שרעיון זה לבדו היה יכול לפרנס סרט שלם, כאן מדובר במתאבן בלבד. חבל רק שהצופים נדרשים להפעיל את האידיומט על דרגה מקסימלית כבר בהתחלה, כיוון שמכל המעורבים בעבודתו של מייקל, לרבות מעסיקיו וחברו הקרוב שורטי (פול ג'יאמטי, 'אגדות וסיפורים'), מייקל הוא היחיד שזכרונו נמחק.
יום אחד, חבר של מייקל מימי האוניברסיטה, ג'ימי רת'ריק (אהרון אקהרט, 'הנעדרת', 'שעת האפס'), העומד בראש חברת ענק, מציע לו הצעה שלטעמי ממש לא קשה לסרב לה: לעבוד בשבילו במשך שלוש שנים תמימות, שיימחקו בסופו של דבר מזכרונו, ובתמורה לקבל בוחטה של כסף. מייקל, שממילא אין לו חיים, לא מתחבט יותר מדי ומחליט ללכת על זה. כל הלבטים שאולי עוד נשארו לו נעלמים אחרי שהוא מגלה מי עוד עובד עבור רת'ריק: ד"ר רייצ'ל פורטר (אומה ת'ורמן), ביולוגית שאוהבת לשחק עם איתני הטבע במעבדה. אמנם פה, שלא כמו ב'קיל ביל', היא נראית כמו בת תמותה רגילה, אבל בשבילה גם אני הייתי מקריב שלוש שנים מחיי.
שלוש השנים חולפות ביעף. מייקל משלים את חלקו בעסקה, וחוזר לביתו בלי זיכרון, אבל עם שכר צפוי של כ-90 מליון דולר. רק שני דברים מעיבים על שמחתו: הראשון – מסתבר לו שארבעה שבועות לפני סיום עבודתו הוא ויתר על כל שכרו, ובמקום זאת שלח לעצמו מעטפה עם עשרים פריטים יומיומיים וחסרי כל ייחוד כמו מפתח, כרטיס אוטובוס, תשבץ חצי פתור וכו'. שנית, ה-FBI עוצרים אותו, ודייויד פישר מ'עמוק באדמה' מנחה חקירה שנראית כמו פיילוט לגרסה העתידנית של ה'חולייה החלשה', שבה במקום שהמנחה יסתובב, המתמודד הוא זה שיושב על קרוסלה. מייקל מופתע לגלות שהוא מואשם בבגידה במולדת וגניבת סודות הנוגעים לבטחונה הלאומי. פליאתו גדלה עוד יותר כאשר גם אנשיו של רת'ריק מתחילים לרדוף אחריו במטרה להפוך אותו לחולייה החסרה. אז בואו נסכם: אפס דולרים, פלוס 20 חפצי זבל, מינוס שלוש שנות זכרון, פלוס כל העולם ואחותו שמנסים לתפוס אותך שווה: באסה. כך, מלבד להישאר בחיים, נדרש מייקל לגלות מה בדיוק הוא יצר, כיצד הדבר קשור לנסיונות לחסלו, ובדרך עוד למצוא אהבת אמת. העלילה המוכרת של מרדפי חתול ועכבר מקבלת אופי קצת שונה, כאשר מייקל מגלה שלפריטים אותם שלח לעצמו יש השפעה ישירה על מהלך ההתרחשויות, דבר שכמובן לא ייתכן, אלא אם…
הבעיה עם הסרט מתחילה בכך שכמו מייקל, ציפיתי לקבל דבר מסוים, וקיבלתי משהו אחר. לצערי, 'צ'ק פתוח' (כל קשר בין השם העברי והסרט מקרי בלבד) אינו סרט המדע הבדיוני החכם שרציתי שיהיה. הסרט מציג מספר רעיונות מסקרנים ובעלי פוטנציאל, כמו מחיקת הזכרון, אך הם נשארים ברקע, מבלי שהסרט אפילו ינסה לחקור את המשמעויות וההשלכות שיכולות להיות להם על חיינו. לעומת זאת, עושה רושם שהתסריטאי ניסה את הליך מחיקת הזכרון בעצמו (כדי לוודא שהתיאור בסרט יהיה אמין, אני משער), ולכן אף פעם לא הספיק לחשוב על העלילה עד הסוף ולתפור את החורים הענקיים שנשארו בה. לוא רק היה לו כדור בדולח.
זו בעיה שהיה ניתן לסלוח עליה אלמלא הסרט היה מבוסס על סיפור של פיליפ ק. דיק, מסופרי המדע בדיוני המעובדים ביותר לקולנוע. מתבקש להשוות את 'צ'ק פתוח' לעיבודים אחרים של פק"ד, ובעיקר 'זיכרון גורלי' ו'דו"ח מיוחד', החולקים אותם רעיונות מרכזיים ואפילו מספר אלמנטים ויזואליים, כמו מכונות הזכרון ב'זכרון גורלי', והמסך האינטראקטיבי המגניב ב'דו"ח מיוחד'. ההשוואה הזו רק גורמת לסרט להיראות עוד יותר שטחי ולא מקורי בטיפול שלו באותם רעיונות. נראה כאילו מישהו החליט להנדס לאחור את אותם שני סרטים בנסיון ליצור שובר קופות חדש וגדול יותר, אך ללא הצלחה.
לפיכך הסרט לא מצליח להיות יותר מאשר סתם סרט מתח-פעולה. לא שיש בכך משהו רע. אבל מה לעשות וגם כאן הסרט אינו מתרומם מהבינוניות. ראשית, הסרט פשוט לא מותח. העלילה שלו צפויה כמעט לגמרי, והשעשוע היחיד שהוא מספק לצופיו הוא הנסיון לנחש את תפקידו של כל פריט ופריט במעטפת הנייר של מייקל.
שנית, על הסרט חתום ג'ון וו, מי שאמור להיות לכל הפחות במאי כוריאוגרפיית אקשן טוב. אבל מצפייה בסרט עצמו לא הייתם יכולים לנחש זאת. אמנם כל האלמנטים המתבקשים נוכחים, ויש יריות, מרדף אופנועים, אומה ת'ורמן עם מפתח שוודי, קרבות פנים אל פנים בהם מסתבר שמהנדס הוא לא רק יפה אלא גם לוחם, ויונה מעופפת אחת, אבל הכל היה חסר חיים ולא מרגש. הקרדיט היחידי המגיע לסרט הוא הצגת תירוץ מקורי להצגת סצינת מכות המלווה בסערת ברקים ורעמים, למרות שהיא מתרחשת כולה בקרביו הבטוניים של בניין.
לבסוף, גם ההופעה של השחקנים, כמו שאר הסרט, היא סתמית. אפלק, שחקן שבדרך כלל אני מחבב, משום מה עלה לי הפעם על העצבים. הבעות הפנים שלו התחלפו בין שלושה מצבים בלבד: "דפקו אותי", "עכשיו אני עצבני", ו"מה לעזאזל אני עושה עם זה?" המתלווה בפשפוש במעטפת הנייר. אומה, כתמיד, אלוהית, אולם התפקיד שלה קטן מדי, ועובר יותר מדי זמן עד שנותנים לה לעשות משהו. בכל מקרה, עדיף היה לתת לה חרב ביד.
קרוב לוודאי שהביקורת נשמעת שלילית למדי, אבל זה בעיקר כי לסרט היה כל כך הרבה פוטנציאל שבוזבז. בסך הכל לא מדובר בסרט רע, אלא בסרט סתמי, שככל שחשבתי עליו יותר, מגרעותיו הפכו לבולטות יותר. הפתרון הוא כנראה לצפות, ליהנות ככל האפשר ומיד אחר כך למחוק את הזכרון, כדי שלא לחשוב עליו יותר מדי.
אכן, סרט די סתמי.
אבל מה, אני לא מסכים באשר לאקשן. דווקא טוב למדי. לא מלהיב עד מאוד, לא המילה האחרונה, אבל בהחלט חביב.
ומישהו יכול להסביר לי למה מחקו לו את הזכרון? הוא יודע ממי הוא מקבל משכורת. ברגע שאותה חברה ששילמה את המשכורת שלו תצא עם מוצר חדש ומהפכני, הוא ידע שהוא היה אחראי לו. הוא הרי איש נבון (למרות שיש לו את הפרצוף המטופש של בן אפלק). והוא הרי חייב להתעדכן בחידושים הטכנולוגיים.
ואם פעם אחת הוא הנדס-לאחור (אין לזה מילה יפה יותר בעברית?), מה ימנע ממנו לחזור על המאמץ?
כלום.
בקיצור, אין שום הגיון בסרט לכך שמוחקים לו את הזכרון באופן שגרתי. כלי תסריטאי, זה הכל.
מסכן, גם ככה אין לו חיים,
אז אתה רוצה שבזמנו החופשי הוא ינסה לשחזר עבודות קודמות?
חוץ מזה, זה לא טוב לו למוניטין.
לטעמי היה ממש נחמד. הסרט אמנם לא מתעכב על הרעיונות הפילוסופיים, אבל הרי לו הוא היה עושה זאת, אנשים היו מקטרים על זה שהסרט דוחף מסרים פלצניים בכוח. ככה לפחות יכולתי לחשוב לבד על מה שהסרט הציג, בלי שיגידו לי איך זה צריך להיות ומה עשוי לקרות.
לא. אם הוא היה מתעכב,
אנשים לא היו קוראים לזה [הכניסי כאן שם גנאי לבחירתך המרמז על מלאכותיות ושטחיות].
מה רע בתוכן? מה רע ברעיונות?
אני רוצה תוכן. אני רוצה רעיונות.
(כמובן, מבלי לוותר על הביג-באדאבום!)
אולי צריך לקרוא לזה:
"מחזיר עבודות קודמות"
לא ראיתי את הסרט, אבל
חשבתי שמוחקים לו את הזיכרון כדי שלא יוכל להעיד נגד מי ששלח אותו, לא?
לא ראיתי את הסרט, אבל
א. יש לו צ'ק חתום ביד.
(לא פתוח, לא לא לא. סגור, וחתום.)
ב. יש לו מוניטין בתור מישהו שעושה דברים מסויימים. נראה לי שהעדויות הנסיבתיות חזקות מדי, באם זה יגיע לבית משפט.
לגבי שם הסרט
— התרגום הנכון הוא (כנראה, מבלי לראות את הסרט) "תלוש משכורת", אבל על-פי הביקורת, אולי עדיף פשוט "לוקש".
לגבי שם הסרט
השם כל-כך מזעזע עד כי למרות שידעתי ש"פייצ'ק" מתקרב אל מסכינו, לא זיהיתי אותו עם הסרט "צ'ק פתוח" כשהטריילרים-לטלוויזיה החלו לרוץ. רק מאוחר יותר נפל לי האסימון. מי האידיוט שהמציא את זה?
לא היה כבר סרט כזה בשם ''צ'ק פתוח''?
סרט מהניינטיז, של דיסני, עם מיגל פרר אאז"נ, בו הוא נותן בטעות לילד צ'ק פתוח וההוא רושם עליו את הסכום של מיליון דולר, פודה ומתחיל לחגוג.
[רגע, בודק תוך כדי כתיבה…]
כן, הנה
http://us.imdb.com/title/tt0109287/
בעברית גם לו קראו "צ'ק פתוח".
נכון, ראיתי את הסרט הזה
זה היה עוד אחד מסדרת סרטי "שכחו את רי'צי ריץ'בבית" של אותה תקופה.
שם, דרך אגב, השם צ'ק פתוח מתאים מאוד ובערך השם הכי טוב שאפשר היה לתת לסרט הזה.
ל-Paycheck?!
סליחה? מה מתאים? מה הקשר? היה צ'ק פתוח כלשהו בסרט? (לא).
הממ...
אני מאמין שכתבתי ש*שם* השם היה מתאים מאוד… (כאילו, בניגוד לסרט הזה…)
והאם היה שם צ'ק פתוח? (כן).
אה, סליחה
מרוב "שם" ו"שם" התבלבלתי.
נכון, ראיתי את הסרט הזה
איך זה אז שלא תבאו אותם על זכוייות יוצרים?!
גם אני שלחתי ביקורת
אבל כנראה שמשהו דפוק באי מייל שלי אז היא לא הגיעה ליעדה. לא משנה, הביקורת של רותם טובה הרבה יותר.
אז ככה: אני לא חשבתי שהסרט סתמי. הוא אומנם לא היה עמוק במיוחד, אבל הוא בהחלט העביר את ה110 דקות שלו בסבבה.
ועכשיו להתרשמות שלי…
אומה תורמן. וכל מילה מיותרת.
עלילה טובה שהיה, אומנם, אפשר לפתח אותה הרבה יותר, אבל עדיין, טובה.
קטעי אקשן טובים. האימון עם המקל היה ממש מלהיב והאופנוע היה אפילו עוד יותר מלהיב.
פסקול שלא היה מלהיב בכלל. סתם, סתמי כזה, בסדר.
חוסר רצון בולט של התסריטאי להתמודד עם בעיות פילוסופיות. מעכשיו זה יהיה קצת מייקל ורייצ'ל רואים מה עתיד להתרחש בעתיד, וזהו. שום דיבורים, כלום. וחבל, כי היה אפשר לפתח את זה למשהו טוב. סוף ה
לסיכום: סרט טוב, שמעביר את הזמן בכיף.
פיליפ
לצערי (הרב) גם הסרט הזה נופל באותה המלכודת שבה נופלים שאר העיבודים (שלא נאמר האיבודים…) ליצירות המופת של פיליפ ק. דיק.
לא בטוח שכדאי להתבכיין על "דו"ח מיוחד" (גם פנינה של תרגום) שבמקור הוא סיפור קצר מדהים, ודרך החורים בעלילה של הסרט אפשר להעביר קרקס שלם בלי שאף אחד ישים לב.
גם פה, לקחו סיפור קצר מדהים (באמת מהטובים שלו) ושוב, הצליחו להרוס כל חלקה טובה.
ובשביל מה? האקשן בינוני, העתיד נראה נורא דומה להיום, ובכלל נדמה שאת רוב הכסף שפכו על אפלק – שבתמורה נתן (כפי שהיטיב/ה להגדיר זאת רותם) 3 הבעות שונות.
היונה
אולי יבוא יום והיא תתרום למשהו?
לא יודע איך בדיוק, אבל תתרום…
למשל שתפול לה נוצה על האף של הרע ואז הוא יתעטש ויפספס את הגיבור, או שהגיבור ידע איפה למצוא את הרע כדי שהוא ינצח…
או למשל שהיא פתאום תלשלש על איזה רובוט רשע וזה יגרום לו קצר כדי שהגיבור ינצח…
או שהגיבור, שכבר נמצא כמה ימים באמצע המדבר, יצוד אותה ויהיה לו מה לאכול כדי שהוא ינצח…
הבמאי פשוט מפספס את הפוטנציאל הדינמי והלירי העצום שחבוי פה!!!
(סליחה, אבל פשוט הייתי חייב לפרוק את התסכול מהסרט הזה…)
פעמיים!
פעמיים הייתי בסרט הזה ופעמיים השתעממתי רצח. בפעם הראשונה הלכתי בתקווה למצוא סרט עם רעיון שנשמע חכם אבל הוא בטח לא יתעמק בו ואקשן טוב אבל אפילךו את האקשן לא קיבלתי.
בזמן הצפייה בסרט עלו לי כל כך הרבה חורים בעלילה שאני לא זוכר את כולם.
כמה תשובות קצרות כי אין לי כוח לכתוב כמה הודעות.
1) אנו רואים כי ארה"ב לקחה ברצינות את מכונת גליוי העתיד הזאת נכון? היא הרי יוצאת למלחמה בגללה. זה אומר שאם מייקל היה מראה או מקליט ומראה בבית משפט שינסו להרוג אותו בעתיד אז בטוח ייזכו אותו על הפרת החוזה.
אומה יצאה. הם גרו באותו בית. מה הבעיה שלו גם לצאת?
המשך:
ועוד משהו קטן.
הרי בהתחלה עם חוקרי האף בי איי הוא שלח את הסיגריות. לאחר מכן את כרטיס האוטובוס. אחרי זה את הטבעת. וזה ממשיך נכון? אז אם הוא היה צריך למצמוא פתרונות לכל המוותים שלו למה הוא לא ניסה למצוא פתרון למוות האחרון שלו. זה שהוא נופל מהמעקה? ואם הוא היה מוצא פתרון מה זה היה מראה לו בעתיד?
כאן עלית על הבעיה העיקרית בסרט
והיא איך המכונה פועלת. אלא שכיון שלא הסבירו את זה בסרט אז יש להם את התירוץ שהכל יכול להיות (תירוץ כמובן עלוב ביותר שאני לא מקבל). לדעתי הדרך היחידה בה הקונספט יכול לעבוד היא אם המכונה איך שהוא יכולה לחשוב לבד, כלומר שאפשר להזין את הבעיה ולתת לה למצוא בעצמה מבין כל קווי הזמן האפשריים את המוצא הטוב והפרקטי ביותר.
דרך אגב, אף אחד לא התייחס לכך, אבל הסרט הזה מציג תפיסה שונה של הקונספט שב'אפקט הפרפר'. בתמצית ניתן לומר שכאן הגישה היא אופטימית בעוד שב'אפקט' הגישה היא פסימית (או שקוצ'ר פשוט פישל והרים ידיים יותר מדי מהר, מה שלי נראה יותר הגיוני).
ולענות לשאלה הקודמת שלך: אומה היתה בתפקיד פחות רגיש והיא לא היתה תחת סגר. רק אפלק בגלל הפרויקט המיוחד שניתן לו עבד בתנאים כאלה. לכן היא יכלה לצאת בלי בעיה. מה שכן, לא ברור איך האבטחה של החברה איפשרה לאפלק לשלוח לעצמו החוצה את כרטיס העובד שלו שאיפשר גישה למעבדה (כל הטענה היתה שמדובר בפריטים יומיומיים וחסרי ייחוד, ולכן לא ימנעו ממנו לשלוח ולקבל אותם).
אז מה הבעיה שהוא היה שולח לעצמו יומן!?
או משהו שבתוכו יש פתק!?
די. כל כך הרבה חורים.
כשאומה יוצאת לפגוש את מייקל ביית קפה.
ג'ימי אומר לפני זה לאיך קוראים לו שיציב שמירה על אומה.
קראת את ההודעה שלי בדוחק"ו?
זה לא *בדיוק* מה שאמרת.
את אמרת שעל אומה היה כל הזמן פיקוח. הפיקוח התחיל כשג'ימי הבין שהיא רוצה ללכת לבית קפה.
ואללה.
זה נראה לי ממש אדיוטי ששמו לה מצלמות במקלחת. ואת עוד מדברת על הפרת חוזים…
אז למה הלכת בפעם השניה?
אז מה, עכשיו גם התגובות הן בסגנון הסרט, ולא רק הביקורות..?
כי בפעם הראשונה הלכתי עם חברים.
בפעם השנייה החריכו אותי לראות אותו עם המדצ"ים. זה היה סבל יוצא דופן. הרגשתי כאילו אני יושב באולם בשמך 7 שבעות….
איפה בן אפלק שיחק ערימת שווארמה?!
אני רוצה לדעת! סיקרנתם אותי!
דרדוויל:
http://www.fisheye.co.il/daredevil/