ביקורת: הפינגווינים ממדגסקר

באיחור של כמעט עשור, הפינגווינים מקבלים את הסרט שהגיע להם - ובמפתיע, מתברר שגם לאורך שעה וחצי, הם מצחיקים

כשארבעת הפינגווינים הופיעו בסרט "מדגסקר", לפני כמעט עשור, הם גנבו את ההצגה לגמרי. ‏הסרט הזה היה מלא בחיות עם קולות של סלבריטיז שהזיעו מרוב מאמץ להצחיק, אבל דווקא ‏יחידה לוחמת של ארבעה פינגווינים אלמוניים (שדובבו על ידי במאי, עורך ואמן קונפסט מהאולפן, ‏שגויסו כדי להקליט קולות זמניים, ואף אחד לא טרח להחליף אותם) היתה אחראית לרבות ‏מהבדיחות המוצלחות ביותר והזכירות ביותר. אולפני דרימוורקס, שלא ידועים בנכונותם לפספס ‏הזדמנויות, זיהו את המתנה שקיבלו, וניצלו את הפינגווינים האלה עד תום.‏

אחרי "מדגסקר" הראשון, כל צופה חמישי אמר "הלוואי שהיה סרט שלם רק על הפינגווינים ‏האלה!" אבל זאת אמירה מסוכנת. קל יותר לומר על דמות שולית כלשהי ש"מגיע לו סרט" ‏מאשר ‏לכתוב סרט שלם, עלילה והכל, ולפעמים מתברר שיש סיבה טובה לכך שדמויות שוליות ‏הן ‏שוליות. לפעמים דמות שהיתה נורא מצחיקה בהופעה של עשר דקות מתגלית כמשעממת ‏לגמרי החל מהדקה ה-13. הפינגווינים ממדגסקר נראים בדיוק כמו דמות כזאת: הם אמנם ארבעה, ‏אבל הם פחות או יותר בדיחה אחת: הם חיות קטנות וחמדמדות שמתנהגות כמו יחידה צבאית ‏אולטרה-קשוחה. אוקיי, מצחיק לרגע, אבל לעשר שנים? אז עכשיו, כשהפינגווינים סוף סוף מקבלים את סרט הסולו שלהם – אחרי שלושה סרטי ‏‏"מדגסקר" מאוסים יותר ויותר, וסדרת טלויזיה בכיכובם – אני חששתי.‏

אבל תשמעו משהו מפתיע: הם עדיין מצחיקים, הפינגווינים האלה! הם עומדים בכבוד במשימת ‏‏90 הדקות שהוטלה עליהם. יותר מזה: לטעמי,
"הפינגווינים ממדגסקר" מוצלח יותר מכל סרטי "מדגסקר" שקדמו לו. כשיש פינגווינים בסביבה לא צריך את בן סטילר וג'ירפה. ‏

ארבעת הפינגווינים – סקיפר, קובאלסקי, ריקו ופרייבט (זה נשאר ה"שם" שלו גם בדיבוב העברי), ‏פורצים לפורט נוקס במשימה מטורפת שגרתית, פוגשים תמנון מרושע, שמתכנן לחטוף את כל ‏הפינגווינים מגני החיות בעולם, וקבוצה מתחרה של סוכני-על חייתיים – וזהו, מכאן הכל רצף של ‏מרדפים מטורפים ברחבי העולם. ואלה יופי של מרדפים. המרדף בתעלות ונציה לבדו כולל מספר ‏של המצאות ובדיחות ויזואליות שהיו מספיקות לג'יימס בונד וחצי ועוד היה נשאר עודף; סצינה ‏שמתרחשת כולה במהלך נפילה בין כמה מטוסים כוללת בדיחות בקצב שהיה משאיר גם את באגס ‏באני חסר נשימה. הקצב המהיר הוא הנשק הסודי של הפינגווינים: אם לא צחקתם מבדיחה אחת, ‏אחרת תגיע בתוך כשלוש שניות לכל היותר. הסרט כולל את המינימום המותר של מסרים ‏חינוכיים, רגעים מרגשים או אפילו ‏עלילה משמעותית. כן, יש איזה סיפור על כך שהצעיר שבחבורה ‏שואף לקבל הכרה מחבריו, אבל זה ‏עובר ממש מהר.‏

יחידת הפינגווינים לא שינתה את הטון במילימטר מאז הסרט הראשון בהשתתפותם: המנהיג ‏סקיפר לעולם אינו שובר דיסטאנס, והוא מדבר אך ורק בקול של מפקד-יחידה קשוח. הנבלים ‏התמנונים גם הם משעשעים מאוד, והאופן שבו הם נעים – תוך ניצול מלא של העובדה שמדובר ‏ברכיכות – הוא תענוג לאנימטורים. חברי "רוח הצפון", יחידת הביון הנגדי, הם דמויות פחות ‏מעניינות, גם מבחינת עיצוב ואנימציה וגם מבחינת תפקידם בעלילה.‏

הסרט מוקרן בדיבוב לעברית בלבד, לצערם של ההורים ומעריצי בנדיקט קמברבץ', אבל הדיבוב ‏העברי מוצלח בהחלט, בעיקר בזכות שי זורניצר, גלעד ‏קלטר וליאור זוהר, שמבצעים את ‏קולותיהם של הפינגווינים. ‏

דרימוורקס של השנים האחרונות הוא אולפן בלי שאיפות אמנותיות מיוחדות. הם מייצרים סרטי ‏אנימציה בקצב אדיר, אבל נדמה שויתרו אפילו על הניסיון לחדש. הם עושים סרטים מסחריים ‏וממחזרים את מה שעובד – אבל לפחות את זה הם יודעים לעשות. כמו "מר פיבודי ושרמן" של דרימוורקס ‏מתחילת השנה, ‏"הפינגווינים ממדגסקר" הוא לא קלאסיקת אנימציה, וגם לא מנסה להיות כזה. זה ‏בסך הכל ספין-אוף, נטול יומרות, אבל מצחיק, מהיר וחביב. ‏


פורסם במקור בוואלה