קדם אוסקר 2004

השנה זה הולך להיות קל.

וזאת, כמובן, אשמת שרה.

עוד לפני טקס האוסקר הקודם
אפשר היה להמר בביטחון רב
למדי ש'שר הטבעות: שיבת המלך'
עומד להיות אחד המועמדים
החזקים ביותר לאוסקר השנה. במהלך השנה שחלפה הביטחון הזה רק הלך וגבר, וכרגע הניצחון של 'שיבת המלך' נראה כמו הדבר הכי בטוח שהיה באוסקרים מאז 'טיטאניק'. זה לא כל כך 'שיבת המלך' בפני עצמו שיקבל את הפרס, אלא טרילוגית 'שר הטבעות' כולה. אני באמת לא צריך לספר לכם שכל סרטי 'שר הטבעות' היו פופולריים באופן פשוט מגוחך, שהם עשו אוקיינוס של כסף (הסרט השלישי לבדו עומד להגיע להכנסות של מיליארד דולר ברחבי העולם) ושגם רוב רובם של המבקרים אהבו אותם. שני הסרטים הראשונים בטרילוגיה היו גם מועמדים לפרס "הסרט הטוב ביותר" באוסקר, ולא זכו בו. שהוליווד תפספס את הסיכוי לתת את הכבוד האולטימטיבי לאחד מהפרוייקטים הקולנועיים הגדולים והמצליחים ביותר אי פעם? אין סיכוי.

אולי היה נשאר ספק בעניין אילו מול שר"ה היו עומדים מתחרים חזקים, אבל זה לא המצב. 'אבודים בטוקיו' הוא הדבר הקרוב ביותר השנה לקונצנזוס ביקורתי, אבל הוא סרט קטן. מה זה קטן, קטנטן. זעיר. סרטים כאלה יכולים לזכות להרבה אהבה מצד המבקרים, אבל הקהל ומצביעי האקדמיה מעדיפים דברים טיפה יותר גדולים. 'מיסטיק ריבר' ו'אדון ומפקד' שניהם סרטים טובים ומכובדים, אבל אף אחד משניהם לא נכנס לקטגורית "אירוע קולנועי" של ממש, או קונצנזוס גורף – וכמובן, מבחינה מסחרית שר"ה אוכל את שניהם בלי מלח. 'אגדה אמריקאית: סיביסקיט' (שבארץ, אגב, בקושי הוקרן לפני שנעלם כמעט לגמרי) הגיע לרשימה כמעט במקרה, ולא נחשב למועמד רציני.

אם מתעקשים למצוא משהו שיעבוד נגד שר"ה, אפשר לצטט את העובדה הסטטיסטית היבשה שעד היום אף סרט פנטזיה או מדע בידיוני לא זכה באף אוסקר "חשוב". אולי גם עצם העובדה ש'שיבת המלך' נחשב למועמד כל כך מוביל תעבוד לרעתו – חברי אקדמיה שיחשבו שהוא הולך לזכות ממילא יעשו דווקא ויצביעו למשהו אחר. אבל לא הייתי בונה על זה. השנה צריך להיות אמיץ במיוחד כדי לא להמר על 'שיבת המלך'.

הבמאי הטוב ביותר

'שר הטבעות' נתפס כפרוייקט אישי של פיטר ג'קסון: הוא זה שיזם אותו, כתב את התסריט (יחד עם שתי שותפותיו), חיזר אחרי משקיעים וניצח על הפקת הענק בניו זילנד. אם מגיע לסרט פרס (וכבר סיכמנו שמגיע), אז לג'קסון – על אחת כמה וכמה. לפני שבוע הוא זכה בפרס איגוד הבמאים, שכמעט לעולם אינם טועים בניבוי הזוכה בקטגורית האוסקר הזאת. מלבד זאת, פיטר ג'קסון הוא בחור נעים הליכות, צנוע וחמוד שמעולם לא העליב אף אחד ואפילו מיטב תחקירני מירמאקס לא הצליחו למצוא חומר שישמש כתעמולה נגדו, אם כי בשלב זה נראה שהוא יזכה בפרס אפילו אם בימים הקרובים ייחשף שבנעוריו הוא היה קומוניסט נאצי שעמד אישית מאחורי רצח קנדי, ושלאות סולידריות עם חבריו למשפחת ג'קסון גם הוא עומד לחשוף שד אל מול המצלמה.

מול ג'קסון עומדים ארבעה במאים באמת מצוינים, שהחיסרון העיקרי שלהם הוא שאף אחד מהם לא ביים לאחרונה טרילוגיה שהכניסה מיליארדים. לסופיה קופולה, בת-של, אשתו-של ובמאית בפני עצמה, יש בכל זאת קלף חזק בשרוול: היא אישה. ככל שזה נשמע מדהים, קופולה היא בסך הכל האישה השלישית בכל 76 שנות האוסקרים שמקבלת מועמדות לפרס הבימוי, ואם תזכה, זאת תהיה הפעם הראשונה בתולדות הפרס שבה אישה זוכה בו. האקדמיה, כידוע, אוהבת לעשות היסטוריה, וקופולה היא במאית אהודה ומוערכת גם בלי קשר לפרוטקציות. גם פיטר וויר ('אדון ומפקד') היה יכול להיות מתחרה חזק: וויר היה מועמד לאוסקר כבר חמש פעמים, ועדיין לא זכה. מגיע לו – אבל ג'קסון נכנס באמצע. קלינט איסטווד הוא קלינט איסטווד, יש מעט אנשים מכובדים יותר ממנו בהוליווד, אבל את האוסקר שלו הוא כבר קיבל. המועמדות שלה זכה פרננדו מיירלס על 'עיר האלוהים' הברזילאי היא בבחינת כבוד יוצא דופן לסרט והפתעה עצומה, אבל זכיה היא כבר מחוץ לתחום. ג'קסון לוקח הביתה את האיש עם המטאטא.

השחקנית הטובה ביותר

ל'שיבת המלך' אמנם אין מועמדות לפרס השחקנית, אבל בכל זאת גם בקטגוריה הזאת התוצאה נראית ברורה מראש. שרליז ת'רון תזכה בפרס על הופעתה ב'מונסטר'. למה אני אומר את זה? כי ככה כולם אומרים. האם זה מוצדק? אין לי מושג, כיוון שהסרט יגיע לארץ רק ב-4 במרץ. אבל נדמה שיש הסכמה כמעט מוחלטת בין כל מבקרי ארה"ב וכל מי שראה את הסרט: לשרליז מגיע אוסקר. זה אמנם מפתיע, מכיוון שעד היום שרליז היתה ידועה בעיקר ככוסית שאפשר להשתמש בה לקישוט סרטים כמו 'הג'וב האיטלקי', ולא כשחקנית. היא היתה הרבה יותר מדי יפה, צעירה, חתיכה ובלונדינית מכדי לקבל אוסקר. לכן היא עשתה מה שכל אחת היתה עושה במצבה – כיערה את עצמה. לרגל הופעתה ב'מונסטר', שבו היא מגלמת רוצחת סידרתית מאותגרת שפיותית, היא העלתה על עצמה הרבה קילוגרמים ושכבות רבות של איפור, שהצליחו להסתיר את העובדה שמדובר בבחורה יפה, והפכו אותה לכשירה לקבלת פסלונים. וזה עבד. עד כה היא זכתה כבר בגלובוס הזהב ובפרסי איגודי מבקרים מפה ועד קטמנדו.

המועמדות שמולה הן דיאן קיטון על 'באהבה אין חוקים', נעמי וואטס (שעוד תקבל אוסקר תוך שנה-שנתיים, באחריות) על '21 גרם', סמנתה מורטון (שהיתה צריכה לקבל לפחות מועמדות על 'דו"ח מיוחד', לכל הרוחות!) על 'באמריקה', וקיישה קסטל-יוז בת ה-13, מ'לרכב על הלווייתן', השחקנית הצעירה ביותר אי פעם שקיבלה מועמדות בקטגוריה זו. למרות הנטיה המוכחת של ילדים לגנוב את ההצגה, אני אלך עם הזרם ואכריז: שרליז לוקחת.

השחקן הטוב ביותר

סוף סוף, קצת מתח: כאן התוצאה לא ידועה מראש. ג'וד לאו מ'קולד מאונטן' ובן קינגסלי מ'בית של חול וערפל' הם מועמדים מכובדים בהחלט, אבל רצה הגורל ושניים אחרים נחשבים למתחרים הרציניים באמת השנה: ביל מאריי, כובש לבבות ב'אבודים בטוקיו' ושון פן, חדור נקמה ב'מיסטיק ריבר'. שניהם ותיקים, שניהם אהובים, שניהם לא זכו עד עכשיו באוסקר. פן היה תקוע בתדמית הילד הרע, ומאריי בתדמית הקומיקאי – ושתיהן לא טובות לאוסקרים. שניהם חילקו ביניהם את כל פרסי "השחקן הטוב ביותר" מטעם האקדמיות והאיגודים השונים השנה. נראה שאחד משניהם חייב לזכות, אם כי קשה לומר מי משניהם מוביל.
אבל אולי דווקא בגלל המריבה הידידותית הזאת, ומשום שאף אחד מהמועמדים לא נראה כמו מוביל מוחלט בנוסח שרליז ת'רון, מי שישדוד את הפרס הוא דווקא קפטן ג'ק ספארו, הידוע גם בכינויו ג'וני דפ, זוכה סקר הופעת השנה של 'עין הדג' לשנת 2003. זה ייחשב להפתעה, כיוון שהופעות קומיות זוכות באוסקר לעתים נדירות. אבל למה לא, בעצם? כמעט שאין מי שלא ראה את "שודדי הקאריביים", וכמעט שאין מי שלא יסכים שקפטן ג'ק ספארו היה הדבר הכי טוב בסרט. ובינינו, לא הגיע הזמן לתת לג'וני דפ, שחקן כל כך מצוין שזו פשוט חוצפה, אוסקר אחת ולתמיד?

שחקנית המשנה הטובה ביותר

אחרי שבמשך שנתיים רצופות היתה מועמדת לפרס השחקנית הראשית (על 'יומנה של בריג'יט ג'ונס' ו'שיקגו') ולא זכתה, האקדמיה עשויה לחשוב שמגיע לרנה זלווגר לפחות איזה פרס שחקנית-משנה כפיצוי. חוץ מזה, 'קולד מאונטן' די קופח במועמדויות, ונראה שגם בפרסים. אולי מגיע גם לו איזה פרס שחקנית-משנה כפיצוי. אז על הנייר, הפרס של רנה.

אבל מה, יש המלחשים אחרת. אולי 'קולד מאונטן' לא קיבל הרבה מועמדויות פשוט כי האקדמיה לא ממש אוהבת אותו? ואולי רנה לא קיבלה את האוסקר על 'שיקגו' פשוט כי זה לא הגיע לה? דווקא השחקנית בעלת השם הבלתי אפשרי שורה א(ג)דשלו (בלי נדר. באמת שאני לא בטוח איך אמורים להגיד את זה), אישתו של בן קינגסלי ב'בית של חול וערפל', מצטיירת כתחרות הקשה ביותר של רנה, ואולי תשאיר אותה מאוכזבת בפעם השלישית ברציפות. המועמדות האחרות הן פטרישה קלארקסון על 'Pieces of April', אולי הסרט האלמוני ביותר מבין כל המועמדים לאוסקר השנה; הולי האנטר, על 'שלוש עשרה'; וכמובן, בקטגוריה הזאת כבר למדתי אף פעם לא לזלזל במרשה גיי הארדן.

שחקן המשנה הטוב ביותר

בעוד 'שר הטבעות' מוביל במספר המועמדויות הכללי, בין המועמדויות ה"חשובות" – סרט, במאי, שחקנים – זה 'מיסטיק ריבר' שמוביל, עם 5 מועמדויות מתוך 6 קטגוריות. אפילו אם יפסידו את פרסי הסרט, הבמאי והשחקן, קלינט איסטווד וחבריו לא יעזבו את הטקס בלי כלום, והקטגוריה הזאת היא הצ'אנס הטוב ביותר שלהם. על פי הפרסים המוקדמים, טים רובינס מוביל כאן ללא עוררין. מלבדו הקטגוריה מכילה השנה, כמו בדיחה ממוצעת, יפני (קן וונטאבה), אפריקאי (ג'ימון הונסו, בלי נדר) ופורטוריקני (בניסיו דל טורו). מכיוון שבקולנוע הוליוודי אנחנו עוסקים, לא צריך להפתיע שהאמריקאי ינצח.

סרט האנימציה הטוב ביותר

'מוצאים את נמו' הוא השר"ה של הקטגוריה הזאת: סרט אהוב על המבקרים ועל הקהל, שהוא גם סרט מצליח מאוד מאוד (למעשה, אלמלא 'שיבת המלך', הוא היה הסרט המצליח של השנה). 'אחי הדוב' ממלא את תפקיד המועמד נטול הסיכוי; היחיד שעשוי, אולי, להוות תחרות כלשהי ל'נמו' על הפרס הוא 'שלישיית בלוויל', סרט צרפתי מוזר. בשנה שעברה, 'המסע המופלא' היפני הפתיע את כולם כשניצח את מיטב התוצרת ההוליוודית וזכה, בצדק מוחלט, באוסקר לסרט האנימציה הארוך הטוב ביותר. האם זה יכול לקרות שוב? אני בספק. אמנם הצבעה ל'בלוויל' עשויה לגרום לחברי האקדמיה להרגיש מה זה קוסמופוליטיים ופתוחים, אבל עם כל הכבוד לדברים זרים, שונים ומשונים, 'נמו' פשוט טוב יותר. הדג האדום מנצח.

תסריט

סופיה קופולה המסכנה, לקחו לה את פרס הסרט ואת פרס הבמאית. מה נשאר? תסריט. את פרס התסריט המקורי הטוב ביותר, על תקן פרס ה"אנחנו בכל זאת אוהבים אותך" היא ככל הנראה תקבל מהסיבה הזאת בדיוק, גם אם יש הטוענים שאת רוב הדיאלוגים של ביל מאריי בסרט למעשה לא היא כתבה, אלא הוא אילתר.

ומהעבר השני של הדוכן: כשסרט מנצח, הוא בדרך כלל מנצח עד הסוף. אף אחד לא יתפלא אם שר"ה ייקח את הפרסים בקטגוריות האפקטים, הפסקול, האיפור, עיצוב התלבושות, העיצוב האמנותי, הסאונד וכל השאר – כולל גם פרס התסריט המעובד הטוב ביותר. אבל שר"ה הוא מקרה מיוחד, ולא בטוח שהכללים הרגילים תקפים לגביו. ברוב הפרסים ה"משניים" כבר זכו 'אחוות הטבעת' או 'שני הצריחים', ומדובר הרי למעשה באותו סרט, שחולק לשלושה. התלבושות נשארו פחות או יותר אותן תלבושות. לגבי התסריט, 'אחוות הטבעת' היה מועמד בקטגורית התסריט המעובד הטוב ביותר – ולא זכה; עכשיו, 'שיבת המלך' מועמד לפרס הזה שוב. לא בטוח שהפרס בכלל מגיע לו (בכל זאת, מישהו צריך לשאת באחריות על כל הסופים האלה). 'מיסטיק ריבר' (הנה הוא שוב!) הולך לתת כאן פייט חזק.

הרע במירבו

גם לפרס "פטל הזהב", ("ראזי") המעניק כבוד מפוקפק לסרטים הגרועים של השנה, יש שר"ה משלו. קוראים לו 'Gigli', אבל מבטאים את זה 'ג'ילי' משום מה, ובספריות הוידאו בארץ – אליהן הוא הגיע בלי לעצור בדרך בבתי הקולנוע – קוראים לו בכלל 'אהבה מחוץ לחוק'. חוץ ממייקל ג'קסון והמושל שוורצנגר, הסרט הזה – ב"כיכובם" של ג'ניפר לופז ובן אפלק – היה בדיחת השנה של הוליווד. לא להאמין איך שירדו עליו.

די בטוח להניח ש'ג'ילי' הוא לא סרט טוב. אבל האם הוא באמת יותר גרוע מ'החתול', הגירסה המעוותת והמכוערת להפליא ל'חתול תעלול' של ד"ר סוס, בכיכובו של מייק מאיירס? או מ'The Real Cancun', הניסיון הכה-כושל (תודה לאל) להביא את הריאליטי-TV לקולנוע? או מ'From Justin to Kelly' סרט שהופק תוך משהו כמו יומיים מתוך כוונה מפורשת לעשות בוחטה על חשבון הזוכים ב'אמריקן איידול', ונכשל באופן טוטאלי? או מ'המלאכיות של צ'רלי: בהילוך גבוה'? (רגע, זה בכלל לא היה סרט רע).

זאת השאלה שבה צריכים להכריע מצביעי הראזי. אבל ניסיון העבר מוכיח שלשאלה האם 'ג'ילי' הוא באמת הסרט הגרוע ביותר השנה אין הרבה חשיבות: הסרט עם הכי הרבה באזז שלילי, זה שהיה המטרה להכי הרבה בדיחות, ינצח. ול'ג'ילי' היה מספיק באזז שלילי בשביל קן צרעות.

מה המצב אח שלי, הכל טוב?

במהלך הטקס נקראים שמותיהם של כל המועמדים בכל קטגוריה, וכמובן, שמו של הסרט הזוכה מוקרא שוב. בנוסף לכך, כל אחד מהסרטים המועמדים לפרס "הסרט הטוב ביותר" זוכה לנאום קצר המציג את הסרט וקליפ של קטעים מתוכו. 'שר הטבעות', לדוגמה, מועמד ל-11 אוסקרים, כך שלכל הפחות, במקרה הלגמרי לא סביר שבו הוא לא יזכה באף פרס, שמו של הסרט יוכרז 12 פעמים במהלך הטקס. כמובן, המנחה (בילי קריסטל), מגישי הפרסים והזוכים עשויים להזכיר אותו כמה פעמים שבא להם. מי סופר.

ולמה אני מספר לכם את כל זה? סבלנות.

ועכשיו: האוסקימורון!

שמעתם את הניתוחים. עכשיו לעבודה. כמו בכל שנה, אתם מוזמנים לנחש מי יהיו הזוכים בעשר מבין קטגוריות האוסקר, ובפרס הראזי לסרט הגרוע ביותר. כרגיל, לא צריך לנחש את כל הקטגוריות נכון כדי לזכות – צריך רק לנחש יותר טוב מהיתר.

ואם כבר שאלתם, אז כן, יש פרסים. המנחש/ת המצטיינ/ת יזכה בחולצת עין-הדג, במנוי להשכרת 50 סרטים מתנת "ענק הוידאו" וב-4 סרטי DVD מתנה. המנחשים שיגיעו למקומות השני והשלישי יזכו גם הם במנויים ל"ענק הוידאו", חולצות וסרטי DVD. בנוסף לכל זה, בלי כל קשר ליכולת הניחוש שלכם, אתם יכולים לזכות באחד מתוך 21 זוגות כרטיסים לסרט '21 גרם' המועמד לשני אוסקרים. את רשימת הפרסים המלאה ואת כללי התחרות המלאים תוכלו למצוא בתקנון התחרות.

זהו טופס ההשתתפות. מלאו אותו בתבונה.