קדם אוסקר 2006

משנה לשנה טקס האוסקר נהיה דומה יותר לעוד סרט בסדרת 'הארי פוטר': זה בטח יהיה כיף לצפות, כרגיל, אבל את העלילה אנחנו כבר יודעים מראש. כבר שנים שהזוכים מנובאים, במידה זו או אחרת של הצלחה, על ידי כל אותם פרסים מטעם הגילדות, הארגונים, האקדמיות והעמותות השונות: SAG, WGA, PGA, DGA, BAFTA, גלובוס הזהב ואווז האורניום. השנה נוספו אליהם גם הבלוגים. אתרי אינטרנט שסוקרים את המרוץ לאוסקר היו גם בשנים קודמות, אבל השנה כל עיתון אמריקאי נחשב פתח בלוג-אוסקר, שבו מומחים לעניין, שמכירים את האקדמיה מקרוב ויודעים לאן נושבת הרוח, דיווחו בכל שניה ושניה על כל פרס, כל ספקולציה וכל חבר אקדמיה ששינה את דעתו. מי אנחנו, הקטנים, שנתווכח עם דעת המומחים? אולי הייתי מהמר שפליסטי הופמן תזכה בפרס השחקנית, אבל אם כולם כולל כולם אומרים שריס ווית'רספון תיקח, כנראה שיש בזה משהו. יודעים מה, עזבו את הארי פוטר. האוסקר זה כמו הבחירות: אנחנו יכולים אולי להתרשם מהקמפיינים ולעקוב אחרי הסקרים שמדווחים מדי שבוע מי עלה או ירד במנדט או שניים, אבל מי ינצח, בתכל'ס, אנחנו כבר יודעים.

או לפחות אנחנו חושבים שאנחנו יודעים. הפתעות קורות. זוכרים את האלי ברי, אדריאן ברודי, רומן פולנסקי ושמעון פרס? בסופו של דבר, כולנו עוסקים רק בניחושים. חושבים שזה קל להכות את האוסקר? קדימה, נסו (וכן, יש פרסים). אתם מוזמנים להיעזר בסיכום הנבואות שבכתבה הבאה, אבל תזכרו שה"מומחים" למיניהם, כולל גם הכתבה הזאת, לא באמת יודעים יותר.

לפחות במה שנוגע לתחרות על "הסרט הטוב ביותר", לא חל שינוי במגמת הסקרים במשך החודשים האחרונים. עם תחילת עונת הפרסים, 'הר ברוקבק' הוביל. זה המצב גם עכשיו. הסרט זכה ביותר פרסים והופיע ביותר רשימות "10 הסרטים הטובים של השנה" מכל סרט אחר, עשה יותר רעש, הרוויח יותר כסף, קיבל יותר מועמדויות לאוסקר והוזכר בהרבה יותר בדיחות בתכניות ארוח מאשר כל אחד אחר מהמועמדים. אין טעם להעמיד פנים כאילו הכל פתוח: לפי כל ניתוח הגיוני, 'ברוקבק' מוביל.

ובכל זאת, יכול להיות שהזכיה של 'ברוקבק' לא חקוקה בסלע כפי שנדמה. הבעיה של 'ברוקבק' היא שכל הרעש והדיבורים והבדיחות עליו הגיעו קצת מוקדם מדי. כולם דיברו עליו כל כך הרבה, עד שבשלב שבו נשלחו פתקי ההצבעה, יכול להיות שרבים מחברי האקדמיה כבר הגיעו לשלב שבו כל עניין הקאובואים ההומואים יצא להם מהאף. ואם לא ל'ברוקבק', אז למה מצביעים?
התשובה היא קצת מפתיעה: 'התרסקות'. זהו סרט שדרכו לאוסקר היתה שונה מאוד מהמקובל. בניגוד לרוב המתחרים, שיוצאים לקראת סוף השנה כדי להישאר טריים בזכרון, 'התרסקות' יצא לאקרנים כבר במאי. הוא קיבל ביקורות מצוינות והצליח במידה מפתיעה עבור דרמה שכזאת, ובכל זאת היה מפתיע לגלות שחברי האקדמיה עדיין זכרו אותו בסוף השנה. אל תזלזלו ב'התרסקות': לסרט יש עדת מעריצים לא קטנה, ובמקרים מסוימים הוא אפילו מצליח להביס את 'הר ברוקבק' במגרש הביתי. אחד הפרסים האחרונים שחולקו היה פרס ה-SAG, איגוד השחקנים. 'ברוקבק' לא זכה בו בכלום; הזוכה בפרס האנסמבל הטוב ביותר, המקביל ל"הסרט הטוב ביותר" האוסקרי, היה 'התרסקות'. רוצים עוד נבואה? בבקשה: במשך 25 השנים האחרונות לא קרה שבפרס הגדול זכה סרט שלא היה מועמד לפרס העריכה הטובה ביותר. 'הר ברוקבק' לא מועמד לפרס הזה. מי כן מועמד? 'התרסקות'.

חדי עין קטנוניים יבחינו אולי שלפרס מועמדים חמישה סרטים, ולא שניים. טכנית, הם צודקים. אבל למעשה, מאוד קשה להאמין שאחד מהם יזכה. 'מינכן', 'טרומן קפוטה' ו'לילה טוב ובהצלחה', שלושתם סרטים שהמילה שקופצת לראש כדי לתאר אותם היא "חשובים". הם עוסקים בכובד ראש בנושאים שברומו של עולם. זה טוב למועמדויות, אבל כדי לקבל את האוסקר עצמו, סרט צריך לגרום לאנשי האקדמיה להתרגש, לצחוק ולבכות. ובזה, השלישיה הזאת לא מתקרבת ל'ברוקבק' ו'התרסקות'.

הבמאי הטוב ביותר
רשימות המועמדים לפרסי הסרט והבמאי הן תמיד כמעט – אבל לא לגמרי – זהות. נדיר מאוד שהרשימות זהות לחלוטין, אבל זה מה שקרה השנה. חמשת המועמדים לפרס הבמאי הטוב ביותר הם אותם הסרטים המועמדים לפרס הסרט, וקרוב לוודאי שגם הזוכה יהיה אותו זוכה. אם כבר, הסיכויים של אנג לי, הבמאי של 'הר ברוקבק' לזכות כאן הם עוד יותר טובים מאשר בקטגורית הסרט: הוא במאי מוערך ואהוב לא מהיום, וכבר היה מועמד בעבר על 'נמר, דרקון'. פול האגיס, הבמאי של 'התרסקות', זכה לטונות של הערכה, אבל 'התרסקות' הוא בסך הכל הסרט השני שביים, והראשון שזכה לתשומת לב כלשהי. יתרון מפעל החיים הולך לאנג. בין שלושת המועמדים הנוספים נמצאים ג'ורג' קלוני (והאקדמיה אוהבת במאים שהם שחקנים) וסטיבן ספילברג (וכולם אוהבים סטיבן ספילברג), ולמרות זאת, גם כאן התחרות נראית זוגית.

השחקן הטוב ביותר
דבר אחד אפשר לומר בוודאות: הזוכה בפרס השחקן הטוב ביותר יהיה שחקן שגילם דמות של הומוסקסואל. גם בקטגוריה הזאת, 'הר ברוקבק' הוא אחד המועמדים המובילים, אבל כאן לא קשה לראות שהתחרות קשה ובעייתית. הית' לדג'ר קיבל הרבה שבחים על על התפקיד ב'ברוקבק', והיה זוכה באוסקר כמעט בוודאות, אילו רק לא היה נדחף באמצע פיליפ סימור הופמן בתפקיד האוחצ'ה האינטלקטואל מ'טרומן קפוטה', וגונב לו כמעט את כל הפרסים המקדימים. על הנייר, זה דווקא הופמן שמוביל, אבל אם יתברר שהנצחון של 'הר ברוקבק' הוא חובק-כל, הית' ייקח גם את הפרס הזה.
המועמדים האחרים הם חואקין פניקס על 'הולך בדרכי', טרנס הווארד על 'Hustle and Flow', ודייויד סטרטהיירן על 'לילה טוב ובהצלחה'. הם לא הומואים. הם גם לא יזכו.

השחקנית הטובה ביותר
ריס ווית'רספון היא שחקנית שהמשפט "זוכת האוסקר" יושב יפה ליד השם שלה. היא נמצאת בסביבה כבר כמה שנים, אנשים אוהבים אותה, אז למה לא? זאת כנראה הסיבה העיקרית שהיא תזכה בפרס. לא שהיא היתה גרועה ב'הולך בדרכי', והיא גם שרה יפה ועשתה חיקויים נחמדים של ציפי שביט, אבל אני לא חושב שהופעה זהה היתה מקבלת מועמדות לאוסקר אילו זאת היתה שחקנית אחרת. יתר הרשימה מורכבת משתי שחקניות שכבר קיבלו את האוסקר שלהן (ג'ודי דנץ' ושרליז ת'רון), אחת חדשה מדי, שתנסה שוב בעוד כמה שנים (קירה נייטלי), ואחת פליסיטי הופמן, בתפקיד חריג ומצוין שהיא עשתה ב'טרנאסאמריקה', שבו היא משחקת טרנסקסואל. הבעיה היא ש'טראנסאמריקה' הכניס עד היום בקופות פחות משני מיליון דולר, ו'הולך בדרכי' – 116 מיליון. קשה מאוד להתגבר על הפרש כזה גדול.

שחקן המשנה הטוב ביותר
זאת הקטגוריה הקשה ביותר לניחוש השנה, והיחידה שלגביה גם מומחי הניבוי חלוקים בדעתם. המצב הוא כזה: פול ג'יאמטי מועמד על 'סינדרלה מן', והדעה המקובלת על המועמדות שלו היא שהגיע הפאקינג זמן. 'סינדרלה מן' ניסה להתחרות על האוסקר, אבל נכשל; המועמדות של ג'יאמטי היא המועמדות היחידה של הסרט, ובצדק. ג'ורג' קלוני, פלוס זקן בנוסח סדאם, מועמד על משחקו ב'סוריאנה' – גם הוא סרט שנשכח במועמדויות; מאט דילון הוא הנציג היחיד של 'התרסקות' בקטגוריות המשחק – ו'התרסקות', כבר אמרנו, הוא כח שלא כדאי לזלזל בו; וג'ייק ג'ילנהול מועמד על 'הר ברוקבק', ולמרות שהוא לא נחשב למועמד מוביל, לא הייתי פוסל לגמרי את הסיכוי של 'ברוקבק' בשום קטגוריה.

שחקנית משנה
גם כאן התחרות לא פשוטה, אבל מבחינת הפרסים המוקדמים, יש מועמדת אחת בולטת: רייצ'ל וייס על 'הגנן המסור'. גם כאן יש נציגות ל'הר ברוקבק' – מישל וויליאמס; וכאן יש גם מועמדת אלמונית, שמגיעה מסרט שכמעט אף אחד לא ראה – איימי אדאמס על 'ג'ונבאג'. יש המאמינים שאם היא הצליחה, למרות האלמוניות, לטפס עד לרשימת המועמדות, אין מה שיעצור אותה מלהמשיך ולהגיע עד לפרס עצמו; אבל אם אתם רוצים ללכת על בטוח, לכו על רייצ'ל והגנן.

אנימציה
האקדמיה שיחקה אותה השנה עם המועמדויות לפרס סרט האנימציה הטוב ביותר. שום 'תפוס ת'כריש' או 'מדגסקר' לא מזהם את רשימת המועמדים, וגם לא אף סרט אנימציה ממוחשבת. המועמדים הם 'הטירה הנעה', 'וולאס וגרומיט' ו'חתונת הרפאים', וכל אחד מהם זכאי לפרס. מיאזאקי קיבל כבר פרס על 'המסע המופלא', ו'הטירה הנעה' נחשב לטוב פחות; מה שמשאיר את שני סרטי אנימצית עצירת התנועה, ומבין שניהם, ל'וולאס וגרומיט' יש יתרון וניסיון. וולאס וכלבו זכו כבר בשני אוסקרים על הסרטים הקצרים בכיכובם; ככל הנראה הם יוסיפו עוד אחד לאוסף.

למה האחרונים תמיד בסוף
קשה להתלונן על התמסחרות האוסקר כשרוב הסרטים המועמדים לא מסחריים בעליל, אבל זה לא יפריע לנו להתלונן על הראזי, הפרס לסרטים הגרועים של השנה, שמחולק 24 שעות לפני האוסקרים. המושחתים האלה מהאקדמיה האחרת בוחרים בסרטים בגלל ההייפ השלילי שהם ספגו, במקום בגלל איכותיותיהם האמיתיות. רק מה? השנה קשה אפילו להצביע על סרט אחד שהיה שנוא יותר מהאחרים. 'הדיוקס קורעים את האזרד' הוא הסרט המצליח מבין המועמדים לפרס הסרט הגרוע ביותר, אבל אם לומר את האמת, הוא לא כזה גרוע. 'בית השעווה' הוא סרט אימה רע ממוצע, והסיבה היחידה שהוא כלול ברשימה, כנראה, היא נוכחותה של פריס הילטון בסרט. 'Dirty Love' של ג'ני מקארתי ו'הג'יגולו מת מצחוק באירופה' (שלא הוקרנו בארץ) סבלו הרבה הרבה מהביקורות, אבל רוב האנשים לא שמעו עליהם. אז מה נשאר? 'המסכה חוזרת', סרט ההמשך המיותר ונטול הג'ים קארי ללהיט בן ה-10. האם זהו הסרט שיזכה להיות הסרט הגרוע של השנה? לכו תדעו.

אוי, שתוק כבר
יודעים מה לא מדדנו מזמן? נאומים.
אחד הדברים שלעולם אינם משתנים באוסקרים הוא הנאומים הארוכים מדי. פורמלית, מוקצבות לכל זוכה 45 שניות להודות לכל העולם, אשתו והסוכן, ולרדת מהבמה. מעשית, זוכים שמרגישים שמגיע להם – כלומר, כולם – נוטים להאריך את הנאום שלהם הרבה מעבר לזמן המוקצב, וכשמדובר בשחקנים פופולריים, מפיקי הטקס נוטים להרשות להם לעשות את זה ולא לגרש אותם. תמיד יש כמה נאומי תודה שנמשכים כמה דקות טובות – ולפעמים גם לא כל כך טובות. ולמה אני מספר לכם את זה? שום סיבה. אתם בטח כבר יודעים ממילא.

האוסקימורון: יאללה להכות
תשמעו רעיון מקורי: אתם מספרים לנו מי יזכה באוסקר. אם אתם צודקים, אתם מקבלים פרסים. הולך?
כמו בכל שנה, אתם מוזמנים לנחש את הזוכים בעשר קטגוריות באוסקר, ובפרס הראזי לסרט הגרוע ביותר. לא צריך לנחש נכון בכל הקטגוריות כדי לזכות; מספיק לנחש טוב יותר מכל אחד אחר. מי שינחש טוב יותר מכולם יזכה בסט רמקולים למערכת קולנוע ביתי, וכדי שיהיה לו איך לבדוק את הרמקולים החדשים שלו, גם במנוי לשישה חודשים לסרטי DVD במשלוח הביתה ב"DVD ישיר", ללא הגבלה על מספר הסרטים, וכמובן גם בחולצת עין-הדג. הזוכים במקומות השני והשלישי יזכו במנוי לשלושה חודשים ל-"DVD ישיר" ובחולצות. הזוכה בפרס המנחש הנועז ע"ש מרשה גיי הארדן יזכה במנוי לחודשיים ל-"DVD ישיר". את הכללים המפורטים אתם יכולים למצוא בתקנון; ואת ההימורים שלכם אתם מוזמנים לשלוח דרך טופס ההשתתפות.