קדם אוסקר 2020: הנפשות הפועלות

טרנטינו, סקורסזה, חדשות פוקס, הג'וקר, בונג ג'ון-הו, מיסטר רוג'רס, אה- ואדולף היטלר. יהיה מעניין האוסקר הזה.

נגמרו החגים? נהדר, עכשיו אפשר להתחיל בחלוקת הפרסים. 

ביום חמישי (השם ישמור!) תיירה יריית הפתיחה לתחילת המירוץ לאוסקר עם המועמדויות לפרסי גותהאם, שאמנם לא ממש ירמזו על הסרטים המובילים האוסקר, אבל כן עשויים לדחוף קדימה סרט אינדי או שניים. 

לפני שכל זה יקרה, אנחנו מתחילים את סקירת העונה זו השנה הרביעית. נכון לעכשיו אף סרט לא מוביל במרוץ, וטוב שכך. וכמות הסרטים ה"רגע, באמת, זה? וואלה" היא גבוהה במיוחד. האם הם ישארו במירוץ או יפנו את דרכם לסרטים יותר סטנדרטים? בואו נגלה יחדיו.  

היו זמנים בהוליווד

מה זה: מכתב האהבה של טרנטינו להוליווד של שנות השישים

מתי אצלנו: כבר היה 

למה דווקא הוא (באחוזים):

50% – כי זה טרנטינו, אחי

29.9% – סרטים של הוליווד על הוליווד = לפחות מועמדות אחת

19% – שובר קופות (לא רווחי מאוד, אבל שובר), ביקורות אוהדות, וכל זה מסרט מקורי? 

1% – קהל חובבי הרגליים מרגיש ששוב מדברים אליו

0.1% – הכלבה הזאת הייתה כלבה ממש טובה

האירי

מה זה: סקורסזה, פצ'ינו, דה נירו, פשי, גנגסטרים, שלוש וחצי שעות, נטפליקס 

מתי אצלנו: 21 בנובמבר בקולנוע, וכמה ימים לאחר מכן גם בנטפליקס

למה דווקא הוא (באחוזים):

40% – כי זה סקורסזה, אחי

30% – דה נירו ופצ'ינו יחדיו! רגע, אני מתבלבל עם "היט". אז דה נירו ופצ'ינו ביחד, אבל לאורך יותר מסצינה אחת! אה, לא, זה "רצח מוצדק". נו, אז פצ'ינו ודה נירו יחדיו… וג'ו פשי! אה-הא! כזה לא היה עדיין, נכון? 

20% – געגוע לסרטי גנגסטרים של פעם

9% – יש לסרט ביקורות טובות מאוד, וזאת למרות שהוא באורך שלוש וחצי שעות 

1% – חיכינו לסרט הזה רק איזה שלוש שנים, לא ניתן לו מועמדות? 

סיפור נישואים

מה זה:  במאי (אדם דרייבר) ושחקנית (סקרלט ג'והנסון) מתגרשים, וסיפוריהם מתגלים לנו דרך הגירושין 

מתי אצלנו: בקולנוע כנראה אף פעם לא  ב-28.11, ובנטפליקס ב-6 בדצמבר

למה דווקא הוא (באחוזים):

40% – ביקורות משתפכות

30% – סרטים על שחקנים ובמאים = לפחות מועמדות אחת

20% – רוח טובה לכיוונו של נוח באומבאך (במאי ותסריטאי הסרט), מיקירי הסצינה האינדית, שלמרות שלל סרטים אהודים עדיין לא זכה לפרוח בעונות הפרסים 

9% – סרט "שחקנים" עם ביקורות מהללות להופעות של דרייבר, ג'והנסון וכל שחקני המשנה 

1% – רגע, עדיין לא נתנו מועמדות לסקרלט ג'והנסון? אופסי! 

ג'וג'ו ראביט

מה זה: סיפור התבגרות של נער דחוי חברתית בגרמניה הנאצית של סוף המלחמה עם החבר הדמיוני שלו, אדולף היטלר 

מתי אצלנו: 23.1 

למה דווקא הוא (באחוזים):

35% – נסיקה מטורפת בקריירה של טאיקה ואטיטי, במאי הסרט – מ"הדבר הגדול הבא" ל"הדבר הגדול הנוכחי" ברגע וחצי – שמצליח לשמור על הייחודיות שלו גם תחת תאגיד הענק של מארוול

25% – הזכייה בפרס חביב הקהל בטורנטו, אותו הפרס שזכו בו "לה לה לנד", "הספר הירוק" ו"שלושה שלטים", בהחלט שמה אותו על המפה 

20% – קומדיה שחורה וכל זה, אבל בכל זאת: סרטי שואה הם סרטי שואה, וסרטי שואה הם לכל הפחות מעוררי עניין ראשוני במירוץ לאוסקר 

15% – חלק מהקאמבק הביקורתי של סקרלט ג'והנסון (ראו למעלה)

5% – חובבי ווס אנדרסון שלא קיבלו את המנה שלהם מ"אי הכלבים" ימצאו את מבוקשם כאן 

פרזיטים

מה זה: סיפורו של בח-*בונג ג'ון-הו מתפרץ לחדר ומוחק כל זכר לפרט עלילה שעלול להיות ספויילר, כולל העובדה שיש לסרט עלילה כלשהי*

מתי אצלנו: כבר יצא

למה דווקא הוא (באחוזים):

45% – כי הוא יצירת מופת מעולה וככל הנראה הסרט הטוב של השנה

20% – רגע, באמת אף פעם לא נתנו מועמדות לדרום קוריאה בסרט הזר? אופסי! 

15% – רוח טובה לבונג ג'ון-הו, בייחוד בזכות הסיפור הזה על איך עמד כנגד ויינשטיין כשרצה לקצץ בסרט שלו 

10% – הזכייה בקאן בטח לא מזיקה לו

9% – הוליווד הליברלית נהנית מהמסרים החברתיים ומתעלמת מכך שהסרט ככל הנראה יוצא כנגד סגנון החיים שהם חיים בעצמם

1% – אנשים עם אלרגיה לאפרסקים מרגישים שהם סוף סוף מיוצגים על המסך

1917

מה זה: סרטו החדש של סם מנדז ("אמריקן ביוטי", "סקייפול"), סיפור המתרחש במהלך מלחמת העולם הראשונה… בשוט אחד! 

מתי אצלנו: סוף דצמבר/תחילת ינואר

למה דווקא הוא (באחוזים):

40% – אמרנו כבר שזה בשוט אחד? 

30% – סם מנדז… סם מנדז… לא נתנו לו איזה אוסקר פעם או משהו? מה באמת הוא עשה בשני העשורים האחרונים שהיה לחלוטין יותר טוב מהסרט ההוא שנתנו לו עליו אוסקר, אבל בכל זאת התעלמנו מכל הסרטים שלו די לחלוטין? 

20% – לא נתנו אף פעם אוסקר לרוג'ר דיקנס? אופ- אה, כן נתנו? טוב, לא מזיק לתת לו עוד אחד 

10% – מלחמת העולם הראשונה: so hot right now 

נשים קטנות

מה זה: עיבוד נוסף לספרה המוכר של לואיזה מיי אלקוט

מתי אצלנו: סוף דצמבר

למה דווקא הוא (באחוזים):

35% – רצון טוב מ"ליידי בירד", סרטה הקודם של גרטה גרוויג, שלא יצא מהטקס ההוא עם אוסקר אחד

25% – תראו את הקאסט הזה! סירשה רונאן! טימותי שמאלאה! ואנשים שאשכרה אפשר להגות את השם שלהם, כמו מריל סטריפ, לורה דרן, אמה ווטסון, כריס קופר וסול גודמן. כלומר, בוב אודנקירק. 

15% – זאת דרמה תקופתית, ומספיק נאמר 

10% – כמעט כל גרסה של הסיפור זכתה לפחות לכמה מועמדויות לאוסקר

9% – …ומצד שני, אף גרסה של הסיפור לא ממש זכתה בגדול. אולי הפעם זה יקרה? 

5% – אוי, שוב דחקנו הצידה את רוב הסרטים עם נשים בתפקידים ראשיים? רגע, מה נשאר? 

1% – אנשים ששמחים לראות את פלורנס פיו בסרט שאין בו ולו רצח זוועתי אחד 

יום יפה בשכונה

מה זה: סרט על מר רוג'רס, אותה דמות אייקונית לילדי ארה"ב ולא אייקונית בכלל לשאר העולם – ספציפית על כתב ציני שבא לראיין את מר רוג'רס 

מתי אצלנו: עוד לא ברור

למה דווקא הוא (באחוזים):

40% – כי אנשים ממש אוהבים את המיסטר רוג'רס הזה, בחיי

5% – …אם כי לא מספיק כדי לתת לדוקו עליו מועמדות אוסקר. אופסי! 

30% – ביקורות נהדרות

20% – מציע אופטימיות אמיתית בעולם שכרגע נראה אבוד 

10% – טום הנקס הגיע לבית של חבר אקדמיה וצרח "מה אני צריך לעשות כדי לקבל מועמדות שוב, מה??!?!?!?!?!?"

5% – רצון טוב מהסרט הקודם של הבמאית, "האם אי פעם תסלחי לי?", שבדיוק היה באוסקרים הקודמים

ג'וקר

מה זה: סיפור אוריג'ין של הג'וקר, מנותק מהיקום של DC 

מתי אצלנו: בדיוק עכשיו יצא

למה דווקא הוא (באחוזים):

50% – להיט עצום בקופות, דיונים לוהטים בכל פינה ושכולם מדברים עליו, טורי דעה בעד ונגד, בקיצור – תופעה שאי אפשר להתעלם ממנה 

20% – חואקין פיניקס. אז מה אם זה כל הסרט, זה לחלוטין מספיק

10% – הזכייה בפסטיבל ונציה

10% – אנשים ששמחים שהשנה יצאו שני סרטים של סקורסזה בקולנוע, אפילו אם אחד מהם לא שלו 

10% – אנשים ששמחים לראות שוב גרסה טובה של הג'וקר אחרי מה שג'רד ליטו עשה לדמות 

פצצה

מה זה: סיפור אמיתי על איך נשות רשת פוקס הפילו את רוג'ר איילס, ראש הרשת ומטריד סדרתי 

מתי אצלנו: 19.12

למה דווקא הוא (באחוזים):

40% – שרליז! ניקול! מרגו! 

(-10%) – ג'ון ליתגו בחליפת שומן מגוחכת!

30% – משהו משהוMeToo  משהו משהו 

20% – נראה כמו סרט כיפי-שנון-מצחיק, ועל פי הביקורות – אכן כזה

17% – סרט על אנשים בטלוויזיה = לפחות מועמדות אחת 

3% אנשים שאמרו לעצמם "אם הבמאי של "טיפשים בלי הפסקה" זכה באוסקר חייבים לתת גם אחד לבמאי של "אוסטין פאוורס""

ואולי גם בעצם:

"פורד נגד פרארי" – יכול להיות להיט באוסקרים, והביקורות עליו חיוביות ומשבחות את האספקטים הטכניים, אבל "Rush" בזמנו יצא די מוקדם מהמירוץ. האם סרט המירוצים הזה יצליח יותר? 

"הפרידה" – האם נראה נציגות אסייאתית-אמריקאית בולטת השנה באוסקר, או שהיא תידחק לקטגוריית התסריט כנהוג עם סרטי אינדי? 

"האפיפיורים" – למקרה שלאקדמיה יש דוּדה לעוד ביופיק, אז הנה שניים במחיר אחד, על הרגע המוזר הזה בהיסטוריה שבו האפיפיור פרש לפני מותו, ומחליפו והוא היו שונים מאוד זה מזה. זה גם סרט דתי, גם ביופיק, וגם באדי קומדי! 

"ג'ודי – מעבר לקשת" – האם הזכייה הכמעט ודאית של רנה זלווגר בפרס השחקנית, ביחד עם ההישגים הקופתיים המרשימים, יתורגמו גם למועמדות לסרט?

"ריצ'רד ג'ול" – האם קלינט איסטווד שוב פעם מחביא אס בשרוול שיטרוף את הקלפים ברגע האחרון בסגנון "צלף אמריקאי"?