ביקורת: פרויקט אדם

הסרט החדש של ריאן ריינולדס הוא לחלוטין "הסרט החדש של ריאן ריינולדס".

ריאן ריינולדס הוא, ככל הנראה, כוכב הקולנוע האחרון. לא במובן שהוא השחקן הכי גדול או מוצלח של התקופה האחרונה, אלא פשוט במובן שברגע שריאן ריינולדס נמצא בסרט, אתם יודעים למה לצפות. הסרטים בכיכובו הם לא, כמו אצל מרבית מעמיתיו, סרטים שהוא משחק בהם – אלא סרטים שלו. בזמן קצר מאוד מאז "דדפול", ריאן ריינולדס ייסד מעין תת-ז'אנר של סרטים שבהם האווירה תמיד קלילה, הסוגה תמיד ז'אנריסטית והפאנצ'ים תמיד חביבים בסך הכל. מאז ההצלחה ההיא, יש אולי סרטים בודדים שנראים יותר של הבמאי שלהם מאשר של ריינולדס ("מחתרת השישה" של ביי עולה לראש) – אפילו "הבלש פיקאצ'ו", מכל הסרטים שבעולם, נראה ליותר מדי רגעים קצת כמו "מה אם דדפול היה פיקאצ'ו?". כל זה כדי לומר ש: כן, "פרויקט אדם" הוא לחלוטין עוד סרט ריאן ריינולדס, ומידת ההנאה שלכם תלויה בסימפטיה שיש לכם כלפי הבחור – בנוסף לכוחות הנפשיים שיש לכם בכל הנוגע לתסביכי אב.

העלילה היא כזאת: מסע בזמן הוא דבר שריר וקיים, אבל העתיד הוא לא ממש חזון למועד. בשנת 2050, ריאן ריינולדס (מצטער, "אדם ריד") לוקח את מטוס הסילון העתידני שלו וחוזר לעבר, זאת בניגוד להנחיות ולרצונות של בכירים ממנו, ולכן הם יורים עליו. ריינולדס מתרסק ב-2022 – אבל זאת בלי הקורונה או המלחמה באוקראינה, אלא זאת עם החיקוי בן ה-12 הכי מוצלח אי פעם לריאן ריינולדס (ברכות הן לווקר סקובל על החיקוי והן למלהקת כרמן קובה). אדם ריד, גרסת ילד בלונדיני מעצבן, בדיוק איבד את אבא שלו (לפני שנתיים זה "בדיוק", נכון?), והוא עסוק בלהיכנס לצרות בבית הספר (כלומר, לעצבן את הבריון הכיתתי ולחטוף מכות) ולמרר לאמא שלו את החיים עם פאנצ'ים של ריאן ריינולדס.

כל זה משתנה, כמובן, כשריינולדס פוגש את מיני-ריינולדס ואז הם יוצאים להרפתקה שכוללת מכות, מרדפים, חורי עלילה בלתי ניתנים למחילה, הרפרנסים המתבקשים וכמובן – מלא מלא מלא וואן ליינרים ופאנצ'ים שכולם יושבים איפשהו על התפר בין "כפוי להחריד" ו"מצחיק, אני מניח". הטוב ביותר, או לפחות זה שהכי נהניתי ממנו, הוא "אנחנו רואים הרבה יותר מדי סרטים". ובכן, כן. 

כמובן, בסרט יש עוד אנשים חוץ מריאן ריינולדס הגדול והקטן – אבל קשה להגיד שמישהו מהם ממש משאיר חותם. ג'ניפר גארנר ומארק ראפלו הם ההורים של ריינולדס במעין איחוד/המשך ל"פתאום 30", אבל אף אחד מהם לא ממש עושה משהו עם התפקיד שלו. זואי סלדנה גם היא מתקשה להשאיר רושם אבל הבזבוז החמור יותר הוא בגזרת הנבלית – קתרין קינר, שחקנית שלא ראיתי מאז "תברח", והסרט פשוט זורק לפח את כל הכישרון שלה לטובת תפקיד "מוהאהאהא" שהוא לא מספיק אמין בשביל להיות הגיוני ולא מספיק קאמפי בשביל שהיא (או אנחנו) באמת תהנה ממנו. 

ריינולדס עצמו, אם זה לא ברור, הוא ריינולדס – אם "לשחרר את גאי", שיתוף הפעולה הקודם של הבמאי שון לוי וריינולדס, ניסה קצת לגוון את מנעד התפקידים של השחקן עם בחור נחמד וחמוד ופחות שנון ועוקצני, אז כאן ריינולדס חוזר שוב למחוזות הדדפול – אמנם בלי בדיחות ששוברות את הקיר הרביעי, אבל שם בערך זה נעצר. בשלב מסוים אפילו נאמר המושג "נחיתת גיבורי על", במה שלא ברור אם הוא בדיחה על נחיתות שכאלה, קריצה ל"דדפול", קריצה לכך שהבדיחה הזאת מטומטמת או כל התשובות יחדיו. בכל מקרה, למי שהפרסונה הזאת לא נמאסה עליו, יש לריינולדס 106 דקות להציע לכם בדיוק עם אותה פרסונה. 

העלילה כאמור, מלאה בחורים, צירופי מקרים ודברים שבבירור התסריט ידע לענות עליהם פעם אבל שכח אחרי שכתוב אחד או שניים יותר מדי. זה קצת פחות נסלח בסרט שמנסה להתלהב מכמה מדע זה מגניב ו"אם רק חושבים על הדברים אז אפשר לפתור דברים בצורה מגניבה ויעילה", אבל זה לא שהתכנסנו כאן בציפייה לראות סוגה עילית – למרות שבאמת שיש לפחות חור אחד מאוד תמוה שנותר ללא מענה. 

אם מצליחים בכל זאת להתעלם מהם, מגלים עלילת סרטי ילדים של האייטיז שכזאת, שככל הנראה עובדת יותר טוב ככל שהגיל שלך קטן יותר או אולי ככל שהוא גדול יותר ומלא בנוסטלגיה לסרטי אותה תקופה. לא יודע, עליי לא היה רושם מיוחד לכאן או לכאן. האקשן חביב למדי: בעידן שבו הרעיון שאפשר לראות את האקשן מתבצע ולהבין מה קורה הוא לא מובן מאליו, "פרויקט אדם" נמצא בצד של הטובים – אבל קשה לחשוב שמישהו יזכור אותן לסיכומים השנתיים או יציין אותן לטובה ב"100 סצנות האקשן הטובות של האלף החדש" או משהו. 

כל זה מתגבש לסרט ריאן ריינולדס גנרי-חביב – "בכל מקרה אי אפשר להתלונן על המחיר כי ראינו בנטפליקס". הדבר היחיד שאולי חריג כאן זה כמה חזק הסרט לוחץ על דוושת בעיות האבא, בייחוד ככל שהסרט מתקדם – עד לאחד הסופים הכי קיטשיים באופן בלתי סביר. היי, לפחות הוא מגיע אחרי 100 דקות. סרט שמסתיים בשעה וארבעים בימינו, ועוד בנטפליקס? ושהוא אינו רימייק או ספינאוף למשהו? אולי בכל זאת מקשיבים לנו איפשהו שם בהוליווד.