היי, זה יהונתן. הפינה "תמונה קבוצתית" היא פינה בה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שמעוניינים לקרוא את הכתבות הקודמות מוזמנים לחפש בתגית "תמונת קבוצתית".
מוזמנים להגיב בתשובות משל עצמכם, להתווכח בצורה מכובדת עם הבחירות של הכותבים, להציע שאלות או לדבר בנוסטלגיה על התקופה שבה אנשים היו מגיבים בתגובות על מה שרשום כאן ולא סתם מדלגים הלאה ומתייחסים לטקסט הזה כממלא מקום חסר משמעות משל היה פרק פילר באנימה. אצל דורון זה לא היה קורה!
מכיוון שאנחנו גם ככה באיחור מסוים, בוא נקפוץ לנושא בלי התחכמויות: "מהו סרט השנה שלך לשנת 2022?"
רז גרינברג: תגידו לי, מה אני מבקש כבר? שובר קופות כמו שעשו פעם? עם תסריט מקורי, שלא יהיה מבוסס על קומיקס/ספר/משחק וידאו/וואטאבר ושלא יהיה רימייק/החייאה של איזה מותג קולנועי שמת מזמן? שיתן תחושה מלהיבה לאורך הצפייה בו והרגשה טובה בסוף? שיהיו בו גיבורים שאני אשכרה יכול לחבב? שהמפיקים יעבירו לחשבון הבנק שלי איזה מיליון דולר מהכסף שהסרט יעשה בקופות? זה הרבה לבקש, תגידו?
אז השנה באו נטפליקס ואמרו: הנה, קח. "פרויקט אדם" הוא בדיוק הסרט שרציתי: אקשן מד"בי לא עמוק מדי אבל לא מטופש במידה בלתי-נסלחת, עם רצף כמעט בלתי-פוסק של ריגושים מתחילתו ועד סופו. בונוס: מערכת היחסים בין שני הגיבורים – שהם בעצם אותה דמות בגרסה מבוגרת (ראיין ריינולדס) ובגרסה צעירה אשכרה הצליחה לרגש אותי. הגישה של ראיין לגרסה הצעירה של הדמות שלו – מצד אחד ביותר מדי רגעים נראה שהוא רוצה לחנוק את הילד הזה למוות, מצד שני הוא לחלוטין זוכר את עצמו בגיל הזה ומאיפה ההתנהגות הזו מגיעה – נתנה לסרט איזו מורכבות רגשית מפתיעה. גם הנוכחות של ג'ניפר גארנר, שחקנית שאני מסמפט מאז ימי "זהות בדויה", לא הזיקה בכלל.
אז כן, הסרט מצטט וגונב על ימין ועל שמאל משוברי הקופות הגדולים של האייטיז, מה שלא מפתיע ביצירה שהגיע משון לוי, אחד הבמאים המובילים של "דברים מוזרים". וכן, "לשחרר את גאי", הסרט הקודם של לוי, היה מתוחכם יותר, לפחות מבחינה רעיונית נטו, אבל הדמויות שלו הרבה פחות דיברו אלי, וגם האקשן שם היה במנות קצובות יותר. "פרויקט אדם" היה החבילה בשלמותה, מבחינתי, והוא הרגיש מרענן, כיפי, ו-כן, מקורי הרבה יותר מכל סרט של מארוול ובוודאי שמכל סרט המשך באיחור של למעלה מעשור ל-"הטורף" או "אהבה בשחקים".
אבל רגע, מה עם המיליון דולר שרציתי? (המפיקים: זה נטפליקס, אין הכנסות בקופות. חולירות).
מתן בכר: שרה (קארן גילן) משתעממת ממערכת היחסים עם בן-זוגה, היא שותה הרבה ונמצאת במצב תמידי של אדישות. יום אחד היא מתבשרת שהיא חולה במחלה סופנית והדבר היחיד שבטוח יותר מהמוות שלה הוא מיסים. היא נרשמת לתכנית שמייצרת שיבוטים של אנשים גוססים, שנועדה להקל על המשפחה והחברים של האדם הגוסס אחרי מותו. כמעט שנה לאחר מכן, שרה מתבשרת שהמחלה שלה נעלמה כמו שהופיעה והיא בריאה לחלוטין. רק שבשלב הזה השיבוט שלה היא בת-אדם לכל דבר ומעוניינת להישאר בעולם. בבית המשפט מתקבלת ההחלטה ההגיונית ביותר במקרים כאלו: בעוד שנה שרה והשיבוט שלה ילחמו עד המוות, כשהשורדת תזכה להמשיך להיות שרה.
את הסרט הראשון של הבמאי ריילי סטרנס, "פגמים", אהבתי ואני בהחלט ממליץ לבדוק אותו. סרטו הקודם, "אמנות ההגנה העצמית", הותיר עלי רושם פחות חיובי, אבל ב"התקפה עצמית" הוא חוזר למיטבו (לא סתם אומרים שההגנה הטובה ביותר היא התקפה טובה). זאת קומדיה שחרחרה שהרבה מהשורות והפאנצ'ים בה נאמרים באופן מאוד שטוח ומכני. אני יכול להבין את מי שפחות יתחבר, אבל בשבילי זה ממש עבד. הבימוי של סטרנס מוצלח, קארן גילן נפלאה בתפקיד כפול והסיום שלו נהדר בעיני.
שני אוירבך: אני לא יודעת אם "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" הוא הסרט הכי טוב שראיתי השנה, אבל הוא בוודאות הסרט הכי 2022 שראיתי השנה, ולכן הוא סרט השנה שלי.
כשאנחנו חושבים על ז'אנר תעלומות הרצח אנחנו צריכים לחזור בדמיוננו כמאה שנה, לתקופה שבה אגתה כריסטי עשתה אותו למה שהוא, ולכן קל לנו לשכוח שכריסטי כתבה ספרים עכשוויים מאוד לזמנה. היא ראתה את העולם משתנה סביבה במהירות ואת האיומים החדשים שהוא מציג לצד ההזדמנויות, והכניסה את כל זה לספרים שלה, גם אם הם לא עסקו ישירות במלחמה או בכלכלה. ריאן ג'ונסון הוא ממשיך דרכה בכך שהוא לא כותב על רכבות קיטור ועיוּר אלא על התקופה שבה הוא חי והתופעות שהוא עד להן.
"תעלומה יוונית" מתייחס כמעט לכל דבר רע שקרה ב-2022 – קורונה (שנדחקת מיד לשוליים), משברי אנרגיה, פערים כלכליים מחרידים, ג'ארד לטו – אבל בדומה לאגתה כריסטי, ג'ונסון לא כותב כדי לתעד או ללמד אלא כדי לבדר. גם עם העדכניוּת הכמעט מבעיתה שלו, "תעלומה יוונית" הוא לפני הכל סרט כיפי ומצחיק שמראה שלא חייבים אסקפיזם כדי ליהנות. וחוץ מזה הוא מגלה לנו שאם אנחנו רוצים לדעת איך העולם ייראה בעוד שנתיים או שלוש או ארבע בערך, אנחנו צריכים רק לגנוב מריאן ג'ונסון את הטיוטות הראשונות של הסרט הבא בסדרת "רצח כתוב היטב".
יצחק בארי: 2022, לטעמי, לא הייתה שנה מאוד מוצלחת. היא גם לא הייתה נוראה ואיומה, אבל חוץ ממחסור חמור בבלוקבאסטרים טובים שהם עדיין הלחם והחמאה שלי בקולנוע, גם חסר לי הסרט האחד שיותיר אותי נפעם, חסר מילים; סרט של חמישה כוכבים, נו. וכשמצאתי אותו, גיליתי שכבר לקחו אותו – ארורה תהיי מאיה!
כשירדתי מחוסר ברירה לאזורי הארבעה-הארבעה וחצי, התשובה לשאלת סרט השנה היתה ברורה מאליה. אני די בור בקולנוע ישראלי בכלל, ולראות סרט כזה על מסך גדול? רק לפני שנתיים זה קרה בפעם הראשונה. השנה המספר עלה לשניים, והנה אחד מהם זוכה לקטוף את התואר: "בחורים טובים".
אני קצת בהלם מזה בעצמי. אבל נימוקי השופטים הובאו בהרחבה כאן, ועיקרם הוא שלמרות שהסרט אינו מחדש, מפתיע או מדהים בשום צורה, עבורי אישית, הוא היה חווית צפיה שמעולם לא היתה לי. סיבה מספקת בהחלט כדי לתת לו את תואר "סרט השנה".
אני חייב כאן אזכור של כבוד לסרט הטרי שכמעט גנב ל"בחורים טובים" את הכתר בדקה התשעים: "פינוקיו" של גיירמו דל טורו. זה סרט יפהפה באופן לא הוגן כמעט. הוא מרגש, הוא מצחיק, הוא דרמטי והוא גם ממש יפהפה; נדמה לי שאמרתי את זה כבר. אילולא היה מבולגן קצת בגזרת המסרים שלו, הוא היה קוטף בקלות את האקסטרה חצי כוכב שחסר לו ומשקיף על כל השאר מלמעלה.
תום שפירא: האם "חשוד ושמו פלטש" הוא הסרט הטוב של השנה? לא, זה מגוחך לחשוב את זה, מגוחך כפליים להגיד את זה ומגוחך פי אני-לא-יודע-כמה לכתוב את זה בסיכום של אתר הקולנוע הוותיק בישראל. אחרי הכל, זו השנה בה "מלך הצפון" הביא לנו חזיונות של ברוטאליות היסטורית, "הכל בכל מקום בבת אחת" לקח אותנו למסע מטורף דרך אינספור יקומים ו"פשעי העתיד" החזיר את דיוויד קרוננברג לאוכף האימה והמד"ב.
ובכל זאת, היה רק סרט אחד שראיתי השנה יותר מפעם אחת. וזו קומדיית בילוש בבימוי של במאי שאני בדרך כלל לא סובל (גרג מוטולה) ועם שחקן ראשי שכולם אוהבים בטלוויזיה אבל אף פעם לא הצליח למצוא לעצמו תפקיד הולם בקולנוע (ג'ון האם, שכבר היה בסרט גרוע של מוטולה לפני כמה שנים).
סרטי בילוש טובים הם לא על התעלומה אלא פשוט תירוץ לבלות תשעים דקות פלוס עם דמות שאנחנו אוהבים, ובאמת שהתאהבתי בפלטש של האם מהרגע הראשון. הוא לא איזה גאון בהיסקים, או לוחם מצויין או אפילו בעל אישיות קשוחה. הוא סתם בחור שיודע לקחת את החיים בקלילות ומצליח (רוב הזמן) להיות חצי צעד לפני התחרות. זה מרשים שהאם, אדם מאוד נאה עם טונות של כריזמה, מצליח למצוא את האיזון הנכון בלשחק את פלטש. הוא אף פעם לא מגניב מידי, יש לו כרס קטנה, חוש אפנה מעורער ומבט תמידי של "מה אתם רוצים ממני", אבל הוא גם לא חוצה את הקו של להיות שמוק מעצבן. קל להבין למה הדמויות האחרות, במיוחד המשטרה האמיתית שחוקרת את המקרה, מוצאות אותו מעצבן. אבל אנחנו לא.
יש בסרט הרבה בדיחות, רובן די מוצלחות (במיוחד הבדיחה החוזרת עם רוי ווד ג'וניור בתור בלש שעייף כל הזמן כי יש לו בת חדשה שהוא צריך לטפל בה), והתעלומה לא רעה (אם כי לא יהיה לכם קשה לנחש מי הבחור הרע). אבל בכנות, זה סרט שמסתדר טוב על בסיס ההנאה שלנו מהדמויות. לא סרט גדול, לא סרט קולנועי במיוחד, אבל סרט כיף להחריד. תנו לי עוד חצי תריסר כאלו ואני לא חושב שאתלונן.
רם קיץ: אני לא יכול להבטיח ש-"אדומה אש" הוא אכן הסרט הכי טוב של 2022, ובכל זאת – מדוע בחרתי דווקא בו? האם זה כי התחברתי ברמה אישית אל מיי ואל הלחצים שהופעלו עליה להצליח? ואולי בתור סרט שעוסק בדור צעיר למהגרים ראיתי גם את עצמי במשפחה הזו? וייתכן שפשוט אהבתי את רוח השטות, ההרפתקאות וההשפעה הברורה מאליה של סטודיו ג'יבלי?
לא. התשובה היא – לאחר מחשבה ארוכה עם עצמי – די שטחית; זה סרט שעוסק בילדה בת 13 בשנת 2002. וגם אני, בשנת 2002, הייתי בן 13.
הרי מי אמר שהבחירה בסרט השנה צריכה לנבוע משיקולים אובייקטיביים? סרטים הם, פעמים רבות, בבואה של הבמאי שלהם – ובמאים, כך נמסר לי, הם בני אדם. נסיבות חייהם, משפחתם והסביבה התרבותית בה גדלו, כל אלה ואחרים מעצבים את הפרסונה שלהם, מה שמשפיע גם על הרפרטואר של כל אחד מהם.
לכן רצה הגורל ויצא כי לדומי שי ולי חיים די דומים. נולדנו באותה שנה והושפענו תרבותית מאותם הדברים (דרך מכובסת לומר ששנינו אוהבים אנימה), ושנינו אף גדלנו קרועים בין התרבות (שלא לומר הקשיחות) שההורים הביאו מהבית ובין ההבנה שכאן, במקום החדש, דברים עובדים אחרת. כך שאני יכול להבין מדוע, למשל, בריטי בן 80 או גרמני בן 10 לא יתחברו אל "אדומה אש" כמוני וכמו רבים מבני גילי.
לכן, כפי שאמרתי בהתחלה, אני לא יכול להבטיח ש-"אדומה אש" הוא אכן הסרט הכי טוב של 2022. זה תלוי בעיקר בשאלה מי ובני כמה אתם. זה כן סרט שיצאתי ממנו עם תחושה כי הוא נתפר עבורי, וכשסרט מצליח ללכוד את החוויה המאוד-אישית הזו עבור כל-כך הרבה אנשים, כנראה שבאמת יש בו משהו מיוחד.
דורון פישלר: זה לא סוד גדול שקצת התעייפתי מסרטים. יכולה להעיד על זה העובדה שבשנתיים האחרונות "סרט השנה" שלי היה דבר שהתיאור שלו מתחיל ב"אוקיי, זה לא ממש סרט, אבל…". ראיתי סרטים, ראיתי אפוסים, חלקם היו כיפיים, אבל שום דבר לא נורא הפתיע אותי. בתחילת סצינה ב"תור: אהבה ורעם" לא רק שידעתי איך היא תיגמר, יכולתי לצייר לכם רישום של איך ייראה שוט הסיום. אבל אז ראיתי את "RRR".
ס.ס. ראג'אמולי עשה את "איגה", הסרט על האיש שהוא זבוב, שהיה הסרט הכי טוב אי פעם, ואז את האפוס בשני חלקים "באהובאלי", שהיה הסרט הכי טוב אי פעם, והשנה יצר את "RRR" שהוא בלי שום תחרות הכי סרט שראיתי אי פעם.
כי עם כל הכבוד ל"אווטאר: דרכם של המים", אם אתם הולכים לבלות שלוש שעות ועשר דקות מול מסך, "RRR" מציע לכם יותר. הרבה, הרבה, הרבה יותר, באקסטרה אקסטרה לארג', ומהכל. אפשר בקלות להרכיב את רשימת "20 הדקות הטובות ביותר של השנה בקולנוע" אך ורק מדקות מתוך הסרט הזה, ולא רק שהיא תהיה רשימה אמינה וצודקת, היא גם תהיה מאוד מגוונת, מכיוון ש"RRR" שייך כידוע לז'אנר האפוס ההיסטורי קומדיה רומנטית אקשן נקמה מחזמר. הסרט הזה כולל את סצינת האקשן הטובה של השנה, סצינת האקשן השניה-הכי-טובה של השנה וגם את כל המקומות השלישי עד חמישי ברשימה הזאת, וכמו כן מונטאז' התאהבות בין שני גברים, סצינת טראומה-מהילדות מהאפקטיביות ביותר אי פעם, ריקוד שמנגב את הרצפה עם כל מחזמר שהוליווד הפיקה בשנים האחרונות, וכן סצינה של לחימה באמצעות השלכת נמרים, וזה באמת אפילו לא מגרד את קצה הקרחון המשופם.
בתוך כל זה, צריך כמובן לומר גם ש-"RRR" הוא סרט מגוחך לגמרי. הוא הודי, מאוד מאוד הודי, תפיסת המוסריות שלו היא כזאת של סרטים לגיל הרך, הוא לא מחויב בשום צורה לחוקי הפיזיקה או ההגיון, והוא ממש בסדר עם כל זה. למה? כי זה פאקינג סרט. הוא יודע מה אתם רוצים כשאתם באים לראות סרט. זה סרט השנה, סרט השנה שעברה, ככל הנראה סרט השנה הבאה, וקשה לי לדמיין מה שיתעלה עליו, אם כי אני מאוד מצפה לסרט הבא של ס. ס. ראג'אמולי כדי לבדוק.
מאיה כהן שלו: ״בת האמן״ הוא סרט תעודי כמעט שישים דקות על בת, מרגריטה לינטון, שמנסה לקבוע פגישה עם האמן, אבא שלה. זה לא סרט על יחסי אבות ובנות, אלא על הבת הספציפית הזאת והאב הספציפי הזה. ובכל זאת הוא הראשון שקפץ לי לראש בכל פעם שדובר על כל הסרטים שיצאו השנה, ואף פעם לא הצלחתי להגדיר למה בדיוק.
אני חושבת שזה קשור לאיזון. ב״בת האמן״ יש משהו מאוד מאוזן, מכל הבחינות. לאורך כל הסרט נדמה שכמעט אף אחד לא מבין באמת את התסכול של לינטון מול אבא שלה. לאח שלה יש מערכת יחסים שונה לחלוטין איתו, ואמא שלה (אישה מגניבה מאוד, יש לציין) השלימה מזמן עם האופן בו הוא מנהל את חייו. בין השורות, אפשר לראות שמי שמבין אותה הוא בן הזוג שלה, שיצר יחד איתה את הסרט. לינטון פועלת בתוך מציאות שאינה ניתנת לשינוי, על אף כל ניסיונותיה, אבל יש לה את הכוח והיכולת ליצור מציאות אחרת, כפי שמתברר בסרט.
בסרט יש מהלך יפה ולא קונבנציונלי שמעבר להיותו מרשים מבחינת רעיון וביצוע הוא גם אקט של השלמה שסוגר את הסרט בצורה יפיפייה. סרט שמצליח לרסק את הלב לגמרי אבל גם לאחות אותו מחדש לקראת הסוף.
הפספוס היחיד שלו הוא שלא קוראים לו ״האמן ומרגריטה״.
זוהר אורבך: "צ'ה צ'ה ממש חלק" זכה לשם העילג ביותר השנה בקולנוע. גם באנגלית, דרך אגב – הוא אמנם מתייחס לנקודה עלילתית חיונית בסרט, ויתכן שהקהל האמריקאי יבין את הרפרנס לשיר המסיבות הלא-באמת-עד-כדי-כך קלאסי, אבל נסו לומר את זה בעברית בלי להישמע כאילו אתם חוטפים שבץ. בכלל, שמות זה לא הצד החזק של הסרט בו בחרתי: למושא האהבה של הדמות הראשית קוראים "דומינו", כאילו חזרנו לעשור הראשון של המאה, בו שמות מצחיקים ומשונים היו קטע חזק בקולנוע אינדי.
זה, דרך אגב, הדבר הגרוע היחיד שאני יכול למצוא בסרט היפהפה של קופר רייף, שהרגיש כאילו הוא נלקח היישר מהראש שלי. כי מדובר בסרט מהסוג שהייתי רוצה לראות יותר ממנו. כמו וודי אלן (רק בלי כל מה שמטריד בהשוואה הזאת), רייף כתב, ביים וכיכב בתפקיד הראשי, ויצר עולם שנראה כאילו נברא בצלמו ובדמותו: כל הדמויות מדברות קצת אותו הדבר, בפירוט-יתר שנון וחביב אבל לא מתנחמד; אף אחד לא באמת מהווה איזשהו אנטגוניסט, וכולם שם בגדול רוצים שהכל יהיה בסדר. יכול להיות יותר טוב, אבל העיקר שאף אחד לא ייפגע.
זאת קומדיה רומנטית בלי המון רומנטיקה, אבל כזאת שמתפקעת מאהבת אדם. ובסופו של דבר, זהו סיפורו של בחור בן 20 ומשהו שפשוט רוצה לרקוד ולהרקיד. וגם סקס. בקטע מכבד, כאילו. איך אפשר להתנגד למשהו כזה? אין כאן את התעוזה הקולנועית של סרטי הראווה השנתיים, אבל "צ'ה צ'ה" הרגיש עבורי – בערך 20 דקות לתוך הצפייה – כמשהו שעומד להישאר איתי עוד שנים קדימה.
נעמה רק: ביום יציאתו לאקרנים של "הכל בכל מקום בבת אחת" תיארתי אותו בהמלצה שכתבתי בעזרת רשימת הסופרלטיבים הבאה: מצחיק, מרגש, מגניב, מקורי, תמוה, חכם, מטופש, אנרגטי, יצירתי, מרשים, וולגרי, מטריד. זאת רשימה חלקית כי כיאה לשם שלו, סרטם של דן קוואן ודניאל שיינרט הוא הרבה. הוא משיג הרבה דברים, אבל כנראה שההישג הכי גדול שלו הוא היכולת להיות כל כך עמוס ועדיין להרגיש מהודק. המוני הדימויים, העולמות המקבילים, אינספור הדמויות והתלבושות שמישל יאו ושאר הקאסט עוטים על עצמם – כולם חלקים בפאזל שיוצר בסוף תמונה אחת ברורה.
הסרט הזה עושה המון דברים יפים וכנראה שלא אצליח למנות את כולם, אז הנה רק כמה מהם. הוא אוהב את הדמויות שלו בפרט ובני אדם בכלל, אבל מכיר בפגמים ובטעויות של הגיבורה שלו ולא מנסה להוציא אותה קדושה מעונה או בלתי מובנת; הוא מספר סיפור מוזר, חסר גבולות, צבעוני ורגשי מאוד, אבל בוחר להעמיד במרכז אישה שהיא לא אף אחד מהדברים האלה; בשנה שבה המילה מולטיוורס כבר יצאה לכולם מכל החורים, זה הסרט שהצליח להשתמש ברעיון הזה במקום שהרעיון ישתמש בו – הוא מנצל את המסגרת המד"בית שלו כדי להכיר לנו כל מיני עולמות משונים ומטופשים, ואז הופך את המוזרות שלהם על הראש ומזכיר שגם ביקום המקביל הכי לא שגרתי יש אנשים שפשוט חיים, שורדים ומוצאים פתרונות למצב. כן, יקום מקביל שיש בו ידיים עם אצבעות נקניקייה זה מצחיק, אבל מסתבר שגם שם אנשים מתאהבים, נפרדים ומתגעגעים.
כל הדברים היפים האלה מתנקזים בסוף לאותה נקודה – זה סרט שמסתכל על החיים והקיום מכמה זוויות בכל רגע, משקף את הקיום כמצב מורכב ולפעמים בלתי נעים, אבל גם עושה כיף במלוא מובן המילה. יש בו הרבה רעיונות ומסרים טובים, אבל אי אפשר להוציא ממנו מוסר השכל אחד וחד משמעי. כלומר, אפשר, אבל זו לא תהיה התשובה השלמה, כי יש כאן יותר מאשר נקודה להגיע אליה.
ובנוסף לכל זה, זה פשוט סרט ממש ממש כיפי. סצנות אקשן אפיות עם רגעים מטורללים לגמרי, עבודת תלבושות מסחררת, שחקנים מעולים וכמובן שצף בלתי נגמר של שטויות וצחוקים – מבדיחות מטומטמות ממש לכאלה שהן לא פחות מהברקה. זה סרט חכם מאוד, ומאוד מטומטם, כי בקולנוע, ולפעמים גם בחיים, אפשר גם וגם.
יהונתן צוריה: כמו תמיד, אני מוצא את עצמי נקרע בין שלל אפשרויות של סרטים. גם אחרי שפוסלים את הסרטים שקצת יותר מדי "2021", או לא הופצו פה באופן רשמי, עדיין יש רשימה ראויה של סרטים שניצחו את 2022 כל אחד בדרכו. למען האמת, עדיין כמה שעות לפני הפרסום של זה עוד מצאתי את עצמי מתלבט בין שתי בחירות שונות מאוד אחת מהשנייה, עם טקסטים מלאים והכול. אבל בכל פעם שחשבתי שהטקסט על "מין חסר מזל או פורנו משוגעים" הוא יותר חזק, קול אחר אמר לי בראש "אין מצב". גם כי למרות שאני עומד מאחורי זה ש"פורנו משוגעים" הוא קומדיה קורעת מצחוק רמה אחת מעל כל הקומדיות שיצאו מהזמן האחרון – אין מצב שאני נותן יד להתפרקות השיח על קולנוע לתת קבוצות במקום לחפש את מה שמאחד ביניהן, וגם כי "אין מצב" הוא פשוט בחירה ראויה לסרט השנה שפחות מדי אנשים מציינים.
ב-2022, הקולנוע עדיין במהלך התאוששות מהכאפה שהוא קיבל אחרי שנת שיא ב-2019. זה לא שאין סרטים מצליחים, אבל נראה שעדיין לא ברור לכולם מה הכיוון שאנחנו הולכים אליו, אחרי התפרקות היקום הקולנועי ושברו, כשהתגלה שאפילו מארוול לא חסינים. שוברי הקופות השונים של השנה הרגישו, ברובם, כמו סרטים שמשחקים אותה בטוח – אוהבים הומור דדפול? אוהבים הופעות אורח? אוהבים זיכיונות? חלקם היו מאוד נחמדים, אבל אף אחד לא נראה כמו משהו שמצביע על המשך הדרך. כולם נראו כמו שילוב של מוסכמות ידועות וקלישאות – גם אם מבוצעות היטב. "אין מצב", לעומת זאת, הוא סרט שאפשר לזהות בו משהו שנראה כמו עתיד.
זה לא שלסרט אין השפעות – הסרט כולו מתכתב עם מערבונים, ראשית הקולנוע וכמה סרטי וסדרות אנימה. אבל פיל מצליח להראות חזון איך ליצור שובר קופות עם רעיון מקורי ומגניב, שלא מוותר על פוליטיקה אבל יודע לשמור אותה לסאבטקסט, שלא מוותר על הומור קצת יותר מתוחכם מלהגיד "סקס סטאף", שמוכן לקחת את הזמן אבל יודע לא לשעמם אף פעם.
סרט שעוסק בנושאים מהותיים בלי לטרחן, סרט שמוכן לאבד חלקים מהקהל שלו בשביל להגיד מה שהוא צריך להגיד, סרט שהוא בהיעדר מילים אחרות – אמיץ. הרי פיל היה יכול לעשות בדיוק עוד "אנחנו" או "תברח", ולהישאר בנתיב שלו. ליצור עוד סרט "קטן" בסוגת האימה ההיפסטרית החדשה שכולם יטפחו לו על הגב ויגידו איך פיל משקף את כל הפחדים מתקופת הקורונה וג'ורג' פלויד היטב בתוך מטאפורה לא לחלוטין ברורה. אבל פיל יצר סרט גדול יותר, שעוסק בנושאים רחבים יותר, ושמזמין אותנו לראות איך ספקטקל קולנועי יכול להיראות, על כל ההשלכות שבאות עם זה. עכשיו רק צריך לקוות שיוצרים נוספים יהיו מוכנים ללכת בעקבותיו ושאולפנים גדולים יהיו מוכנים לפתוח את הארנק לסוג הסרטים האלה, גם כשהם לא מרוויחים מיליארד דולר.
לכן אני בוחר ב"אין מצב" לאו דווקא כי הוא הכי מייצג את השנה, או הסרט שאהבתי בפער עצום מסרטים אחרים. לא, אני בוחר עכשיו ב"אין מצב" ב-2022, כדי שבשנים הבאות נוכל כולנו לבחור בממשיכי דרכו.
בחירה חלופית לסרט השנה
2022 הייתה שנה מוזרה. שנה שבה מתחוללת מלחמה שעלולה בכל רגע לגרור את כל העולם לעוד מלחמת כוללת, אבל הקשב האנושי הוא לא משהו אז אחרי חודש איבדנו בזה עניין. שנה שהתחילה עם קורונה, ותכלס, גם מסתיימת עם קורונה אבל עכשיו כולנו בסדר עם זה או משהו. שנה שבה הופצו בארץ סרטים כמו "ראיה ויזואלית 2" או "סורד ארט אונליין: פרוגרסיב" או "X". שנה שבה שוב יצאנו לבחירות, ואז אחרי שכבר חשבנו שזה ימשך לעד, מישהו ניצח. שנה שבה נאלצנו להתדיין על אמירות אנטישמיות בוטות חוזרות ונשנות של אחד מהדמויות הבולטות של עולם התרבות האמריקאי. שנה שבה אנשים ממש כעסו על מישהי שנתנה צ'ילי לשכנים שלה. שנה שבה רבים מאיתנו הלכו לבדוק בויקיפדיה אם עין הדג עדיין נחשב שם אתר שעוסק בקולנוע או לא. שנה שבה ננעל ערך הויקיפדיה של עין הדג. שנה שבה הילדה בת ה-3 שלי טענה שהיא "הולכת בלילה עם סבא וסבתא שלה לראות ברקים ורוחות רפאים", וכשניסינו להבין מי זה, היא טענה שקוראים להם "חודר" ו"דודה" ושהם לא אף אחד מהסבים והסבתות שאנחנו מכירים ואז אמרה שהיא הלכה עם סבתא לבית חולים כי היא נפצעה, וכששאלנו מתי היא אמרה "מחר". טוב אולי האחרון קרה רק לי.
בכל מקרה, לשנה מוזרה מגיע סרט מוזר. יש לא מעט סרטים מוזרים שיצאו השנה, אבל אין סרט שמתקרב לכמה ש"מין חסר מזל או פורנו משוגעים" הוא מוזר. סרט שאני בוחר לסרט השנה שלי למרות שהשפלתי מבט בחלקים ארוכים ממנו (כי יש בסרט חלקים לא קצרים של פורנו ביתי שאני נרתע מהם). סרט שכתבתי עליו ביקורת ארוכה אבל אז בלי שום סיבה לא פרסמתי. סרט שראיתי בכלל ב-2021, סרט שהוקרן בהקרנות הספורדיות האלה שלב עושים לסרטים מדי פעם אז יש סיכוי שהוא בכלל לא הוקרן בעיר שאתם גרים בה. סרט שבחלקו הראשון כמעט ואין עלילה, בחלקו השני לחלוטין אין, וחלקו השלישי כולו עלילה. סרט שאני לא יכול אפילו להתחיל לחשוב שהוא סרט לכולם – רבים מכותבי האתר שצפו איתי בו מתעבים אותו וישמחו להגיד לכם כמה הבחירה הזאת שגויה. סרט שבמידה ואנחנו מותחים את ההגדרה, הוא סרט גיבורי העל הטוב של 2022. סרט מוזר לתקופה מוזרה, ואולי יותר מזה – סרט קורע מצחוק לתקופה ש-אם אתה מרשה לעצמך להסתכל עליה מבחוץ, היא קורעת מצחוק בהומור השחור משחור שלה.
אז כן, יש סרטים שאהבתי יותר, והיו לא מעט הקרנות של סרטים מאז שראיתי את הסרט שהוציאו אותי בתחושות נלהבות, אבל בשנה שבה ברור לכולם שסרט השנה הוא כזה שיש בו סצנה בלתי נשכחת עם דילדו, אני בוחר להסכים עם הסנטימנט הזה – רק לכוון אותו לעבר סרט אחר. ונסיים בקריאת "אמרתי לכם שהיא יהודיה", ונאמר אמן.
ניימדרופינג מסורתי: "רדופה", "ביווס ובאטהד עושים את היקום", "גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו", "החתול של שרק: משאלה אחת ודי", "Entregalactic", "לא רעים בכלל", ו"אינו-הו" הרימו את ז'אנר האנימציה לגבהים רק בשביל להיתמך בעוד עשרות סרטים נהדרים, ו"התמימים", "החיים שאחרי", "בשלוש", "גלגל המזלות", ו"לאן את הולכת אאידה".
סוף סוף מזכירים את פרויקט אדם המצוין
כי למרות הופעת אורח מיותרת ומרגיזה משהו (אני מתכוון כמובן להופעת האורח של ״תסמונת האבא״ הידועה לשמצה. חבר׳ה בהוליווד, די עם זה. ובכלל, למה תמיד הכל קשור למשחק מסירות? כאילו, זאת הדרך היחידה לקשר טוב בין אבא לבן? אין עוד דברים שיכולים לבטא את הקשר הזה מלבד מסירות? עוד רגע אני מתחיל להרגיש רע עם עצמי על זה שאין לי זיכרון ילדות שלי משחק עם אבא שלי מסירות) זה עדיין סרט מהנה וטוב במיוחד.
מה שעוד יפה בסרט, מלבד מה שהוזכר בכתבה, זה שהם בנו אותו בצורה שמונעת הפקת סרט המשך, או לכל הפחות תקשה על מי שירצה לעשות לזה סרט המשך, מאחר והסיפור נסגר בצורה מוחלטת לגמרי, וזה בהחלט דבר שכיום, בעידן היקומים הקולנועיים שבו כמעט לכל סרט גדול יש סצינת פוסט קרדיטים, ממש לא מובן מאליו ובהחלט ראוי להערכה.
בקיצור, למי שעוד לא ראה (וברור שהרוב פה לא ראו, כן? הרי הסרט לא הגיע לשלושים הגדולים בסקר סרט השנה. וזה לא כאילו שיש אופציה שסרט כזה קיבל מלא דירוגים לא חיוביים. לפחות כך אני רוצה לקוות), גשו לנטפליקס הקרוב למקום מגוריכם ותראו את הסרט, מגיע לו יותר יחס מזה שהוא קיבל.
לא יודע
אני ראיתי את הסרט ביום שהוא יצא כי אני מאד אוהב את שון לוי ומאד אהבתי את "לשחרר את גאי", ו"פרוייקט אדם" הוא מקסימום בסדר? אני דירגתי אותו בסיכום השנה "ככה ככה", ומניח שעוד רבים. לקרוא לו "מקורי" זאת החלטה, הממ, מעניינת, של אדם שאני מעריך מאד מאד (מאד), אבל הסרט הזה הוא לא מקורי. הוא מועתק מבלי סוף יצירות אחרות שעשו את מה שהוא עושה טוב יותר ומוקדם יותר. היחס שהוא מקבל, לטעמי, הוא בדיוק מה שמגיע לו.
עכשיו זה באמת מתחיל לסקרן אותי
אז אשמח באמת אם יהונתן צוריה או מישהו אחר שהנתונים נמצאים אצלו יגיד לי האם העובדה שהסרט לא בשלושים היא כתוצאה מהרבה מאוד דירוגים של ככה-ככה או לא אהבתי, או כתוצאה מכך שלא הרבה הצביעו בכלל לסרט?
יותר אנשים ראו את "פרויקט אדם" מאשר את "אווטאר 2"
(ושניהם באזור ה-15 עד 20 מבחינת מספר משתמשים שהצביעו להם).
הבעיה של "פרויקט אדם" בסקר לא קשורה לכמות הצפיות שלו. "האדם הגרוע בעולם" נכנס עם פחות דירוגים ממנו לעשירייה, ויש סרטים עם שליש הצבעות שנכנסו לשלושים.
טוב, חבל
לפחות אני הכנסתי אותו לחמישיה שלי ואני נוטה להניח שגם רז גרינברג, גם משהו.
אגב, הוא לפחות היה קרוב לשלושים או שגם זה לא?
מקום 90.
אבל אני אנצל את ההזדמנות לבקש ממך (ומכולם) – אני מבין שזה מתסכל שאין גישה לחלק מהנתונים, ושזה נחמד שאני משתף – אבל אני לא אעשה את זה כל הזמן, ואפשרי שמדי פעם תבקשו דברים ואני פשוט אתעלם.
תודה רבה על הנתונים
ומצטער אם קצת ׳שיגעתי׳ אותך אם השאלות שלי, בכל מקרה אני יודע שאתה לא חייב לי תשובה ומעריך מאוד כשאתה כן בוחר לענות.
עצם זה שאני מרגיש חופשי לשאול שאלות כאלה, וכמוני גם אחרים פה, רק מעיד על כמה שהאתר הזה שונה מאתרים אחרים, בהם אין פתיחות כזאת של ההנהלה ונכונות לענות לאנשים ששואלים שאלות כמו כאן.
באמת שזה מקום טוב להיות בו באינטרנט, אין הרבה מקומות כאלה.
אגב, בשונה מרז גרינברג, אני לא חושב שמדובר בסרט מקורי במיוחד
אבל אני גם לא חושב שזאת בעייה גדולה.
אפשר להיות לא מקורי ועדיין טוב.
הדרקון הראשון שלי הוא אחד מסרטי האנימציה הפחות מקוריים שיצא לי לראות, ובמקביל הוא אחד מסרטי האנימציה הטובים יותר שיצא לי לראות.
ניתן לקחת גם רעיונות לא מקוריים וליצור מהם סרט טוב ואיכותי, וזה מה שעשו עם הסרט הזה.
אני עדיין מעדיף את ״הילד״ של ברוס וויליס, כסרט שעוסק בסיפור ה״מפגש בין אדם מבוגר לעצמו כילד״ (ומי שלא ראה אותו שירוץ מיד לדיסני פלוס ויראה אותו), אבל אני עדיין חושב שפרוייקט אדם הוא בהחלט סרט טוב מאוד ואיכותי. נכון, יש טובים ממנו או מקוריים ממנו, אבל זה לא אומר שהוא לא טוב, עדיין מדובר בסרט שווה צפייה ואחד הטובים ב-2022, שהיא גם לדעתי שנה יחסית חלשה.
עוף הזהב 2022
בסרטי השנה של שנה שעברה פרסמתי את עוף הזהב השנתי, האוסקר הפרטי שלי. אני מניח שזה בסדר לפרסם גם השנה בסרטי השנה את עוף הזהב. רק קחו בחשבון שהכשירות הוא בין ה-1.1 ל-31.12, כך ש׳ליקריץ פיצה׳ היה שנה שעברה.
*עריכה*
אלביס
אהבה בשחקים: מאווריק
RRR
הכול בכול מקום בבת אחת
הפייבלמנים
והזוכה הוא:
הכול בכול מקום בבת אחת!
העריכה של 'הכול בכול מקום בבת אחת' זה הדבר הכי מטורף שראיתי השנה בקולנוע. עריכה שמשלבת בין יקומים וסגנונות שונים והופכות את הסרט לאחד הדברים הכי טובים שראיתי השנה. עריכה שחותכת את השומן המיותר ונותנת לסרט קצב סוחף ומרנין.
*פסקול*
אלביס
הפייבלמנים
מטילדה: המחזמר
גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו
אווטאר: דרכם של המים
והזוכה הוא:
הפייבלמנים!
בשיתוף הפעולה האחרון בין סטיבן ספילברג לג'ון וויליאמס, הפסקול של 'הפייבלמנים' הוא מרגיע ומכיל נעימות אדירות שכיף לשמוע שוב ושוב. פסקול פרידה מושלם מהקולנוע, וויליאמס.
*אפקטים*
חיות הפלא: הסודות של דמבלדור
הכול בכול מקום בבת אחת
אווטאר: דרכם של המים
דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף
ת'ור: אהבה ורעם
והזוכה הוא:
אווטאר: דרכם של המים!
כמו ב'אווטאר' הראשון מלפני 13 שנים, האפקטים של ההמשכון ריאליסטיים לא פחות והם כול כך מרהיבים שקשה להאמין שהיצורים והמקומות שמופיעים בסרט לא אמיתיים. האפקטים כול כך טובים שרק בתלת מימד אפשר להעריך אותם.
*סרט ישראלי*
עולה לראש
סינמה סבאיא
קריוקי
הנה אנחנו
ויהי בוקר
והזוכה הוא:
קריוקי!
סרט הביכורים של משה רוזנטל הוא הסרט הישראלי הכי טוב שראיתי השנה. מדובר בדרמה קומית סוחפת, מצחיקה, מרגשת ועם הופעות נהדרות של כול אנסמבל השחקים. מעניין מה יהיה הסרט הבא של רוזנטל.
*הומור*
עולה לראש
משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק
ג'קאס לנצח
הכול בכול מקום בבת אחת
בארדו
והזוכה הוא:
הכול בכול מקום בבת אחת!
'הכול בכול מקום בבת אחת' הוא בקלות הסרט הכי מצחיק שראיתי השנה. סרט שמשלב בין אבנים עם עיניים, יקומים מקבילים, משרדים ובכורה בפסטיבל קאן לסרט החדש של הדניאלים. לא יכולתי להפסיק לצחוק לכול אורך הסרט. רקקוני!
*דרמה*
קריוקי
הפייבלמנים
אפולו 10 וחצי
הנה אנחנו
אחרי השמש
והזוכה הוא:
הפייבלמנים!
ספילברג, מי שהואשם לא פעם שהסרטים שלו מלאי קיטש, מגיש הפעם דרמה בוגרת וגדולה מהחיים על הילד שהפך להיות במאי הקולנוע הגדול של היום. קטעי הדרמה ב'הפייבלמנים', מרגשים, מעוררי דמעות והופכות את הסרט ליצירת המופת שהיא.
*אקשן*
RRR
אהבה בשחקים: מארוויק
אתנה
אווטאר: דרכם של המים
מלך הצפון
והזוכה הוא:
RRR!
בלי שום ספק סרט האקשן הכי טוב שראיתי מאז 'מקס הזועם: כביש הזעם'. 'טריפל אר' הוא 3 שעות של אקשן סוחף, מופרך וכיפי נורא נורא. אס אס ראג'מולי, במאי הסרט, הוא שד מוכשר שמתקין המון סצנות אקשן שייגרמו לכם לפעור את הפה מתדהמה. וואו.
*עיצוב אומנותי*
RRR
הפייבלמנים
מלך הצפון
בארדו
סמטת הסיוטים
והזוכה הוא:
מלך הצפון!
רוברט אגרס, שהיה בעברו מעצב תפאורות בסרטים, מוכיח שעדיין יש לו את זה גם בסרטים שהוא מביים. 'מלך הצפון' נראה מדהים וממש שואב את הצופים לתקופה הקדומה בה הוא מתרחש. העיצוב כול כך משכנע שקשה להאמין שרוב הסטים בסרט נבנו בעבודת יד ולא באנימציה ממוחשבת. כול הכבוד!
*צילום*
רדופה
הפייבלמנים
שירת סרטני הנהר
הטרגדיה של מקבת'
בארדו
והזוכה הוא:
בארדו!
בסרטו החדש והאישי ביותר של אלחנדרו ג'י אינאריטו, הוא מוכיח שהצילום בסרטיו זה אחד הדברים הכי טובים בהם. המצלמה בסרט לא נחה, בין אם בשוטים ארוכים, עדשות עין הדג או סתם בצילומים ממש ממש מרהיבים. הסרט, שזמין בנטפליקס, רוצה שתראו אותו על המסך הכי גדול שיש לכם כי הצילום שבו הוא חתיכת דבר.
*סרט אנימציה*
אפולו 10 וחצי
אל משוגע
מרסל הקונכייה עם הנעליים
וונדל וווילד
גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו
והזוכה הוא:
אפולו 10 וחצי!
בסרטו החדש, וכנראה האישי ביותר, של ריצ'ארד לינקלייטר, הוא משתמש באנימצייה הדומה לרוטוסקופינג כדי להעביר סיפור מרגש ומרתק על ילדותו בטקסס. הסרט מדהים, האנימציה ממש טובה וכדאי לכם להשלים את הסרט הזה כי למרבה הצער הוא עבר מתחת לרדאר של כולם.
*תסריט*
הפייבלמנים
הכול בכול מקום בבת אחת
בארדו
קריוקי
אחרי השמש
והזוכה הוא:
הפייבלמנים!
בסרטו האישי ביותר של סטיבן ספילברג (שכתב גם את התסריט ביחד עם טוני קושנר) יש תסריט כתוב לתלפיות, ללא דקה מיותרת עם דיאלוגים וקצב עלילה מצויין.
*שחקנית משנית*
ג'יימי לי קרטיס- הכול בכול מקום בבת אחת
ג'ואנה סעיד- סינמה סבאיא
אמה תומפסון- מטילדה: המחזמר
ונסה בורגהארט- צ'ה צ'ה ממש חלקלק
סטפני שו- הכול בכול מקום בבת אחת
והזוכה היא:
אמה תומפסון- מטילדה: המחזמר!
אמה תומפסון, אישה בריטית יפה בדרך כלל, התכערה לחלוטין למה שהוא כנראה אחד מפסגות הקריירה שלה לדעתי. היא מגלמת את גברת טראנצ'בול, המנהלת הקשוחה והמרושעת של בית הספר אליו גיבורת הסרט הולכת. תומפסון נועצת את שיניה בתפקיד ונותנת הופעה עסיסית, מלאת חיים ומדהימה.
*שחקן משנה*
ג'אד הירש- הפייבלמנים
פול דאנו- הפייבלמנים
וודי הארלסון- משלוש העצבות
פדרו פסקל- משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק
נועם אימבר- הנה אנחנו
והזוכה הוא:
פול דאנו- הפייבלמנים!
פול דאנו הוא שחקן מעולה ודי אנדרייטד, להערכתי לא מספיק מדברים על כמה שהוא שחקן מוכשר. ב'הפייבלמנים' הוא מגלם את אביו של גיבור הסרט סמי פייבלמן, דמות שמבוססת על אביו האמיתי של ספילברג. דאנו נותן להופעתו בסרט הרבה לב, נפח וסיבות להיות בעדו. הוא מעולה והלוואי וייקבל מועמדת על תפקידו בסרט.
*שחקנית ראשית*
פרנקי קוריו- אחרי השמש
מיה גות'- פרל
ריטה שוקרון- קריוקי
מישל וויליאמס- הפייבלמנים
מישל יאו- הכול בכול מקום בבת אחת
והזוכה היא:
פרנקי קוריו- אחרי השמש!
פרנקי קוריו היא רק בת 12 וכבר היא מפגינה כישורי משחק מדהימים בתור בתו של האב גיבור הסרט שנזכר בחופשה שלהם מלפני 20 שנה. קוריו נותנת הופעה מדהימה שמראה שבהחלט יש לה עתיד כשחקנית קולנוע.
*שחקן ראשי*
גבריאל לה בל- הפייבלמנים
ששון גבאי- קריוקי
פול מסקל- אחרי השמש
דניאל חימנס קאצ'ו- בארדו
ניקולס קייג'- משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק
והזוכה הוא:
גבריאל לה בל- הפייבלמנים!
גבריאל לה בל, שזה תפקידו הראשון בקולנוע, משחק את סמי פייבלמן, הילד שמבוסס על סטיבן ספילברג. לה בל מפגין כישורי משחק מדהימים והופך את בן דמותו של ספילברג לדמות עמוקה שרוצים אך ורק בטובתה.
*בימוי*
אלחנדרו ג'י אינאריטו- בארדו
דן קוואן ודניאל שיינרט- הכול בכול מקום בבת אחת
סטיבן ספילברג- הפייבלמנים
שרלוט וולס- אחרי השמש
ג'יימס קמרון- אווטאר: דרכם של המים
והזוכה הוא (או היא):
סטיבן ספילברג- הפייבלמנים!
ספילברג, שכבר יותר מחמישה עשורים מביים סרטים, מפגין כישורי בימוי וירטואזים ומדהימים בסרטו האישי ביותר. שוטים שזזים באופן מופלא, תצוגות משחק מדהימות ו-151 דקות שעוברות ביעף. עבודת הבימוי של ספילברג ב'הפייבלמנים' היא הטובה ביותר שלו מאז 'מלחמת העולמות' לפחות.
*ועכשיו לפרס הסופי: פרס הסרט!*
RRR
הכול בכול מקום בבת אחת
הפייבלמנים
אחרי השמש
בארדו
והזוכה בעוף הזהב לסרט הטוב ביותר לשנת 2022 הוא:
הפייבלמנים!
כן, זה סרט השנה שלי.
סטיבן ספילברג סוף סוף מספר את הסיפור מאחורי איך שהוא הפך למאסטר שהוא היום. עם תצוגות משחק מדהימות, בימוי סוחף, תסריט כתוב לתלפיות ועלילה מרתקת, 'הפייבלמנים' הוא פסגת הקולנוע של 2022 והלוואי שספילברג ייעשה כמה שיותר סרטים בסגנון הזה. יאללה סטיבן, מחכה לסרט הבא שלך.
טוב, אז תם לו עוף הזהב 2022. נתראה שנה הבאה!
הבחירה לשים את חיות הפלא 3 כמועמד לאפקטים ולא לשים את (כנראה הזוכה באוסקר) אהבה בשחקים מאווריק, היא… מעניינת
ואולי זה דווקא מעיד על הגדולה של האפקטים באהבה בשחקים מאווריק, שאפילו לא חושבים עליהם כעל אפקטים מרוב שהם פרקטיים ונראים מושלם.
מאווריק אחלה
אבל להיטפל דווקא לחיות הפלא בו האפקטים – בכל שלושת הסרטים – היו מצויינים לכל האורך, זה תמוה בעיניי. הנושא הויזואלי הוא לא הבעיה של הסרטים הללו.
הנקודה הייתה חסרונו של מאווריק, יותר מאשר נוכחותו של חיות הפלא 3
הנקודה המשמעותית היא שקשה לי להבין איך אפשר שלא להכליל את טופ גאן בין חמשת הסרטים עם האפקטים הטובים ביותר של השנה, במיוחד בהתחשב בעובדה שהוא כן הכניס את טופ גאן לקטגוריית העריכה, מה שמעיד שהוא ראה את הסרט.
טכנית טופ גאן מאווריק מתעלה כמובן גם על שני סרטי מארוול ששם, אך לדעתי האפקטים שלהם טובים יותר, או לפחות זכורים לי כטובים יותר, משל חיות הפלא 3 ולכן בחרתי בו (כן, אני מאלה שלא מבינים מה הבעייה הגדולה באפקטים של תור אהבה ורעם? הם אחלה. ולא אכפת לי שהבמאי עצמו מזלזל בהם, בעיני הם טובים).
אני מניח שהשאלה היא גם מה ההגדרה לאפקטים, כמה היא רחבה בעיני מי שדן בנושא.
בעיני טופ גאן לוקח בפער את השנה הזאת, כשבמקום השני באטמן. מהסיבה הפשוטה שיש בשני הסרטים שילוב יוצא דופן בין אפקטים ממוחשבים לפרקטיים, ברמה שמקרבים את התמונה לפוטו ריאליזם.
אם מדברים על CGI נטו, דווקא בחיות הפלא יש עבודת CGI די מוקפדת.
אבל זה בדיוק העניין
כשאנשים רבים חושבים על ״האפקטים המוצלחים של השנה״ הם בעצם חושבים על ״ה-CGI הריאליסטי ביותר של השנה, אבל עדיין ברמה ששמים לב שזה CGI״.
כי כשיש סרטים שעושים עבודת אפקטים מרהיבה באמצעות שימוש באפקטים פרקטים, אנשים לא ממש מתייחסים לזה כאל אפקטים.
וכשיש CGI שאיש לא יודע שהוא CGI מאחר והוא לא מציג חייזרים או כל דבר שמבליט לעין את העובדה שזה CGI, אז גם לא יחשיבו את האפקטים האלה כי הם לא מודעים לקיומם.
זאת טכנית בעיה שאני מרגיש בה גם כלפי עצמי.
אני מתפעל מאפקטים רק כשאני מודע להם לחלוטין, אבל שוכח שהאפקטים הטובים ביותר הם אלה שאני אפילו לא שם לב שהם אפקטים.
בכל מקרה, אני מקווה (ומניח) שהאוסקר יתנו לטופ גאן את פרס האפקטים, במקום ללכת על סרט ששוכח שלייב אקשן אמור להיות לייב אקשן.
אבל זה בדיוק העניין
קודם כל- ״האפקטים הטובים ביותר הם אלה שאני אפילו לא שם לב שהם אפקטים״ הוא לא בהכרח נכון. זה ממש מרשים שחצי מהבית ב-׳פרזיטים׳ ממוחשב אבל אי אפשר לטעון שזה הישג יותר מרשים מדייוי ג׳ונס מ-׳שודדי׳ רק בגלל שבראשון הקהל לא מודע לכך שזה ממוחשב בעוד בשני כן מודעים.
לגבי ׳מאווריק׳ והאוסקר נשאלת השאלה אם בקטגוריית האפקטים מוענקים גם פרסים לאחראים על האפקטים הפרקטיים או שמה רק עובדי ה-cgi. אני לא יודע את התשובה, אבל אם ההתייחסות היא רק ל-cgi אז ל-׳מאווריק׳ לא מגיע מועמדות או לזכות. אני אישית גם לא מצליח להבין את ההתלהבות מהאפקטים הפרקטיים (איזה אפקטים פרקטיים יש שם?) אבל זה כנראה סתם נובע מבורות בנושא (וניסיתי לראות קצת מאחורי הקלעים, עדיין לא הבנתי מה מרשים כל כך).
בסופו של דבר הכל סובייקטיבי גם באקדמיה.
אם ראית קטעים מאחורי הקלעים של מאווריק ולא התרשמת – אז אין מה לדבר (על המקרה הספציפי הזה).
לגבי מה שאמרת על דייווי ג'ונס – אני מסכים. במקרה כל כך מתקדם ופורץ דרך מאד קשה לקבוע שזה נחות לעומת אפקטים פרקטיים.
בכל מקרה, כמו שכתבתי למעלה, אני מריע לטופ גאן ולבאטמן בקטגוריה אבל אם להיות הוגן – אני לא אתבאס יותר מדי במידה ואווטאר יקח.
וכאן יש לך מסמך שבו מפרטים על התהליך:
the artistry, skill, fidelity, and technical achievement with which the visual illusions are achieved
אלה חוקי המשחק באקדמיה כבר הרבה זמן – כל אמצעי שבו מייצרים אשליות. מבחינתם משחקי הפרספקטיבה של שילוב ההוביטים בתמונה עם שאר הקאסט שווי ערך ליצירת הבאלרוג ואני מאד בעד הגישה הזאת כי היא מעודדת יצירתיות. לגבי מי בדיוק מקבל את הפרס בפועל אני לא יודע, אבל אני לא חושב שאלה רק אנשי המחשבים.
הפרס הוא על האפקטים הטובים ביותר, לא על ה-CGI הטוב ביותר
מי שמועמדים הם האחראים הראשיים לאפקטים בסרט, וזה כלל לא רלוונטי באיזה סוג של אפקטים מדובר.
אם כבר, אז נראה שיש לאקדמיה דווקא נטיה להעניק את הפרס לסרט שעושה שימוש נרחב יותר באפקטים פרקטים (בשנה שעברה זכה חולית שעד כמה שאני יודע יש בו הרבה מאוד אפקטים פרקטיים, שנה לפני כן זכה טנט – סרט בו פוצצו מטוס בגודל אמיתי, לפני כן זכה 1917 שגם בו ידוע לי שיש הרבה אפקטים פרקטיים, ולפני כן זכה האדם הראשון שכנ״ל).
בכל מקרה, לא זלזלתי חלילה אפקטים ממוחשבים שנראים מדהים אך ניתן לשים לב לקיומם בשל כך שהם מציגים דבר מה שלא מהעולם הזה, להפך.
אני אישית מתפעל מאפקטים שכאלה לא מעט כשאני רואה סרטים מסויימים.
רק רציתי להדגיש את הגדולה שבאפקטים שאף אחד, כולל לא אני, יתלהב מהם, וזאת למרות שהם מצויינים בטירוף, רק בשל העובדה שאיש לא יכול לשים לב שיש פה אפקטים בכלל.
אני תמיד אקפוץ על ההזדמנות להצביע על האפקטים ב"הר ברוקבק"
אין כמו שכפול כבשים בכדי לעשות לי את היום!
חמש דקות שמסכמות את האפקטים שלא ידעתם שצריך
מודעות לקיומם של אפקטים
היא לא אותו הדבר כמו תשומת לב אליהם בסצנה.
ב"ספר הג'ונגל", הידיעה הברורה שרק מוגלי אמיתי הייתה צריכה לחלוף בראש שלי כמה פעמים במהלך הסרט כתזכורת מדהימה.
פיל ושמלאן
אני לא באמת מסכים עם מה שצוריה כתב. הסרט הראשון שלו היה אמנם משהו שונה, לא יצירת מופת, אבל לא ראיתי הרבה סרטים שנגעו בדיוק כך בבדיוק אותן נקודות.
אבל גם us וגם nope היו בעיניי בדיוק ולגמרי סרטי שמלאן מוקדמים. שזה מעולה כי אני חושב שההודי התחיל עם כמה וכמה יצירות מופת את הקריירה. (ואם כבר, פיל עשה את זה קצת פחות טוב), אבל אני פשוט לא רואה את ההבדל הגדול בין השניים. כלומר לא בין ״אנחנו״ ל ״אין מצב״ ולא בין פיל לשמלאן (המוקדם, כאמור, הוא עשה הרבה זבל אחרי זה).
התקפה עצמית
ראיתי סרטים אנטי-קליימיטים בחיי אבל זה… וואו
הנה פרסי פופקורן למצטייני השנה היישר ממשחקייה נטושה בלונג איילנד:
סדרות השנה:
Don't Hug Me I'm Scared עונה 2, כלבי שמורה עונה 2, הדוב עונה 1, אטלנטה עונות 3 ו-4, וחזרה גנרלית עונה 1.
סרטי השנה, אני הולך לחלק אותם לקבוצות של ז'אנרים לפי איך שאני חושב… "צחוק מרושע" (לבחירות שנויות במחלוקת אני הולך לרשום ספויילרים חבויים בתור הסבר):
מדע בדיוני:
סרטי דרמה:
קומדיות:
סרטי אימה:
עכשיו לפרסים אחרים….
הפרס לסרט ה"ראיתי את ההצגה ביוטיוב ולא סבלתי אותה אבל אני מוכן לתת צ'אנס לסרט שמבוסס עליה בגלל ברנדן פרייזר ולא נראה שנשים מדברות הולך לצאת בארץ או בVOD החודש אז אין ברירה": הלוויתן (למה אנשים כותבים נערות מתבגרות בצורה כל כך קרינג')
הפרס ל"אני ממש נהניתי מהרוב של זה והשחקנים אחלה אבל הסוף פשוט נמתח כמו מסטיק":
הכל בכל מקום בבת אחת והעונה השנייה של הלוטוס הלבן- סורי כולם, אבל זה כן אתר אנשים כותבים פה את כל ה-Hot Takes אז גם לי מותר.
הפרס להשחקנים הראשים הממש טובים בסרט/סדרה גרועה: זנדאיה באופוריה עונה 2 ואוסטין באטלר באלביס (זה עדיין טוב יותר מרפסודיה בוהמית אבל זה רף די נמוך)
פרס ליוטיוברים שמדברים על קולנוע וטלוויזייה המצטיינים של השנה:
יערה זייד,
deepfocuslens
פילם רוג,
Be Kind Rewind,
Maggie Mae Fish
ואחרונה חביבה ברואי דשנל.
פרס לVideos Essays הכי הזויים אבל גם מאוד מרתקים של השנה:
Evermore: The Theme Park That Wasn't– ג'ני ניקולסון (לפרוטוקול היא העלתה את זה בחלקים בפטריאון שלה במהלך השנה וחצי האחרונות אז כשיצא הוידאו המלא בסוף, הייתי צריך להשלים רק שעה וחצי חחח אבל זה באמת שווה את זה)
hbomberguy –ROBLOX_OOF.mp3
münecat –I Debunked Every "Body Language Expert" on Youtube
מה זה נייתן פילדר?– סופר אייפאטץ' וולף
הפרס ליצור קונכייה הכי קול שיש: מרסל ממרסל הקונכייה עם הנעליים
הפרס לvoice actor של השנה: ג'ני סלייט ממרסל הקונכייה עם הנעליים
הפרס לאוכל ששנתקע לי הכי הרבה בשיניים– תירס