ויהי סרט – תחרות התסריטים

החלטנו להיות נבזיים. חם מאד בחוץ, ותיכף תגלו שבמקום להפגין אזרחות טובה ולקרר את גולשינו המיוזעים, אנחנו הולכים לחמם אתכם אפילו יותר. אנחנו יודעים שהרבה מכם חולמים קולנוע ורוצים להכנס לתחום – זו ההזדמנות שלכם.

ויהי אור
ברוכים הבאים, הכירו בבקשה את מיקה. מיקה אור היא במאית קולנוע עצמאית, שעושה סרטים מגיל 15. לו רק היתה יודעת לבשל, היינו אומרים שהיא סוג של רוברט רודריגז: ברזומה שלה תמצאו עבודה כצלמת, במאית, מפיקה ועורכת. מה שצריך לעניין אתכם, הוא שמיקה תהיה הבמאית והמפיקה הראשית. מה זאת אומרת של מי? של מישהו מכם.

מה הקטע?
בקרוב נעלה לאתר סרט קצר. יש לנו במאית, יש צלם, יש צוות הפקה מקצועי, ארט, עורך ומוזיקאי. בקיצור, יש הכל – גם תקציב. חסר רק התסריט. ופה אתם נכנסים לתמונה, באמצעות תחרות התסריטים. התחרות פתוחה לכולכם – גם אם אין לכם שום ניסיון בכתיבה תסריטאית או רקע בקולנוע. המנצח היחיד זוכה בכל הקופה: הפקת התסריט שכתב וצילומו בפורמט HD (כלומר, High Definition).

איך זה עובד
בשורה התחתונה, זה הולך ככה: יש לכם שבועיים כדי לכתוב תסריט לסרט קצר. מדובר בסרט בן עד חמש דקות (כלומר, חמישה עמודי תסריט לכל היותר), והוא צריך להיות קשור לחלומות, סיפורי מוות ו/או סיפורי אהבה. כדי לא לסבך מדי את ההפקה, אתם מוגבלים לעד חמש דמויות בתסריט, ולעד ארבעה מיקומים (לוקיישנים) במידה והם קרובים אחד לשני – כלומר, נמצאים באותה עיר, או עד שני מיקומים אם כל אחד מהם נמצא בעיר אחרת. התחרות פתוחה לכל הגולשים באשר הם – ללא הגבלת גיל או ארץ מגורים. אם אין לכם ניסיון בכתיבה תסריטאית, אתם מוזמנים לקרוא את קובץ הטיפים לכתיבה נכונה של תסריטים – זה יקל עליכם.

רק עוד דבר אחד קטן: אנחנו יודעים שיש לכם אלף רעיונות לתסריטים ושכולם מעולים, אבל כל גולש רשאי לשלוח תסריט אחד בלבד לתחרות. כיוון שכך, רק הקובץ הראשון שישלח כל גולש ייקרא על ידי צוות ההפקה. לכן שימו לב לשלוח את התסריט שלכם לאחר שעבר הגהה ורק לאחר שאתם בטוחים שאתם שלמים איתו.

כאמור, לא חייבים לעשות קורס בכתיבה תסריטאית כדי להשתתף בתחרות. הכנו לכם עמוד ובו טיפים לכתיבה נכונה של תסריטים (וגם תסריט לדוגמה שמסביר מה קורה איפה), אבל בכל מקרה, גם אם זה לא בדיוק לפי הספר, התסריט שלכם יתקבל – כל עוד הוא בר ביצוע במגבלת חמש הדקות.
את התסריטים יש לשלוח, עד יום שלישי ה-4.7 (כן, היתה הארכה של שבוע מהמועד המקורי), בפורמט וורד – מסמכי doc. או rtf. בלבד – לאימייל הבא: Script.Contest@Gmail.com. את המייל יש לשלוח בצירוף שמכם המלא, מספר תעודת זהות, מספר טלפון וכן כתובת דואר אלקטרוני וכתובת דואר רגילה. זאת, כדי ש'מיקוקה הפקות' יוכלו ליצור איתכם קשר במידה והתסריט שלכם זוכה.
אנא וודאו בטרם השליחה כי קראתם את תקנון התחרות ואת החוזה (המסדיר עניינים כמו זכויות יוצרים) וכי אתם מסכימים עימו. שליחת תסריט לתחרות כמוה כהודאה כי קראתם את החוזה.

and then…?

לאחר סינון התסריטים, צוות ההפקה יבחר עשרה תסריטים שיעלו לשלב הגמר. ואז – תתחיל המלחמה האמיתית: ב-8 ביולי יתפרסמו באתר, בעילום שם, עשרת התסריטים הנבחרים, ויתפרסם סקר בו הגולשים עצמם יהיו אלה שיבחרו את התסריט הטוב ביותר בעיניהם, זה שיופק לכדי סרט. לאחר ההפקה, הסרט המוגמר יועלה לאתר כדי שכל העולם ואשתו יוכלו להוריד ולראות, והתסריטאי הזוכה יקבל, מלבד קרדיט ותהילת עולם, גם עותק של הסרט כדי שיוכל להשוויץ בו ולגרום לאנשים לרקוד באופן ספונטני במעברים (או לתלות מעל המראה באוטו).

הפקה-פקה
כדי שיהיה לכם תמריץ להשתתף, תנו לנו לספר מי האנשים שיטפלו בסרט שלכם – גם אם אתם לא מכירים אותם בשמותיהם, בטח יצא לכם לראות משהו ממה שהם עשו.
מיקה אור – במאית ומפיקה בפועל. כבר הזכרנו את מעלותיה הרבות, אז תנו לנו להיות יותר ספציפיים: שירתה ביחידת ההסרטה של חיל האוויר כצלמת ראשית. בין לבין, וגם אחר כך, הספיקה לעשות שישה סרטים קצרים (עד 40 דק'), שזכו להקרנות מקומיות, ביניהם נוכל למנות את 'פרה פרה', 'אורבים' ו-'Favorite Things'. סרט אחר, בשם 'Bon Voyage', ייצג את ישראל בפסטיבל סרטי קולנוע עצמאיים בניו יורק.

תום רימון – צלם. מיד עם סיום לימודיו נחטף על ידי ערוצי הטלוויזיה כדי שיעשה להם ילד. או סרט. או סרטון. עבד כצלם שני בתוכנית 'גיל חובב והתוספות', וכן צילם לערוץ 24 פרומו המציג את נבחרת המגישים החדשה ("הכלים של 24"). גם ערוץ 2 לא נמלט מזרועותיו הארוכות של תום, שצילם עבורו כתבות ופרומואים שונים, ביניהם ל'ארץ נהדרת' משדרי 'יומטוב' וגם 'חפש את המטמון' של ארז טל. חוץ מזה, בתחום הוידאו-קליפים הוא אחראי ל'נעים' של שרון רוטר, ו'שנים חסומות' של מוניקה סקס.

שמעון ספקטור – עורך. זוקף לזכותו את עריכת 'ג'ירפות', ואיש הצוות היחיד שנמלט מנחת זרועו של טווידלדי בביקורת לסרט. 'ג'ירפות' הוא לא הסרט היחיד שערך, כמובן, וחוץ מסרטים הוא עוסק גם בעריכת סדרות טלוויזיה ('אהבה בשלכת' מבית הערוץ הראשון, לדוגמה), סדרות דרמה ('האישה האחרת' של שידורי קשת), דוקו-דרמות ('שתיקת הצופרים', שזכה להצלחה) וסרטים דוקומנטריים. אם אתם לומדים קולנוע, יכול להיות שהוא המורה שלכם.

בין אנשי הצוות הראשיים של ההפקה ניתן למצוא אף את איש הסאונד אוני אלבר, שי סיון עורך הסאונד, תמרה פלינט על הארט ואדם בן אמיתי, שידאג להלחין את המוסיקה לסרט.

כל האנשים הטובים האלה רק רוצים לעשות סרט טוב, אבל כל סרט מתחיל בתסריט. אל תאכזבו אותם. חמש דקות (בערך) התהילה שלכם מחכות, ואנחנו גם.