ביקורת: שרלוק הולמס: משחק הצללים

אם הגירסה המסוממת של שרלוק בסרט הקודם של גאי ריצ'י לא הפריעה לכם - יופי, כי יש עוד, והרבה
שם רשמי
שרלוק הולמס: משחק הצללים
שם לועזי
Sherlock Holmes: A Game of Shadows
סרט מס' 2 בסדרת שרלוק הולמס

האם זה נכון להציג את שרלוק הולמס כגיבור אקשן? האם לסרט ששם יותר דגש על מכות ‏ופיצוצים מאשר על היקשים לוגיים יש בכלל זכות לקרוא לעצמו "שרלוק הולמס"? האם הצגתו של ‏השרלוק בתור פסיכופט היפראקטיבי מסומם היא בגידה במורשת ארתור קונן דויל? האם אפשר ‏להכניס יותר הומואיות מרומזת לסרט בלי ללבוש פיג'מות בצבעי הקשת? כל אלה היו שאלות ‏מצוינות, לפני שנתיים, כשיצא "שרלוק הולמס" הראשון בבימויו של גאי ריצ'י. אבל עכשיו אנחנו ‏מדברים על סרט ההמשך, וכולם כבר יודעים בדיוק איזה מין דמות הוא השרלוק החדש הזה, ואם ‏זה לא מוצא חן בעיניכם אף אחד לא מכריח אתכם לבוא לראות את הסרט אז תשתקו כבר.‏

כי ברגע שמשאירים מאחור את השאלות על הנאמנות למקור ופשוט מקבלים את השרלוק החדש ‏בתור מה שהוא, מגלים ש"שרלוק הולמס: משחק הצללים" הוא סרט המשך מהסוג הכי טוב שיש: ‏אותו הדבר, אבל יותר, ויותר טוב. ‏

שרלוק הולמס של גאי רי'צי עובד מהר. כל דבר בסרט, מסצינות האקשן ועד הדיאלוגים, נראה ‏כאילו נערך על ידי חבורת סנאים מתודלקים בקפאין. זה די מתיש, ולאלה מאיתנו שלא ניחנים ‏ביכולת אבחנה על-אנושית קשה להבחין בכל הפרטים. אפשר יהיה להבין את מי שיטען שיותר ‏מאת ספריו הקלאסיים של קונן דויל, הסרט מזכיר את חוויית הישיבה בבלנדר שמישהו שכח על ‏רכבת הרים. מצד שני, בהחלט יש בזה יתרונות: למשל, לא תספיקו להבחין כמה כל סצינה ‏מופרכת עד שתעברו לבאה אחריה.‏

שרלוק המלוק הולמס ודוקטור אלמנטרי ווטסון, הלא הם רוברט דאוני סטארק ג'וניור והיי ג'וד לאו, ‏היו זוג משכנע ומשעשע כבר בסרט הראשון, ועכשיו הם עוד יותר כאלה: ווטסון מגשים את איומו ‏ומתחתן, והולמס נאלץ לנקוט בשיטות קיצוניות כדי לשמור על הזוגיות שלו עם הדוקטור החביב ‏עליו, כמו למשל לזרוק (אבל בשנינות) את אשתו מהרכבת, ומכאן עוברים ישר לרמיזות הומו-‏אירוטיות שהופכות את שרלוק ודוקטור לזוג הסטרייטים הכי מפוקפק מאז שקע ותקע.‏

אל שרלוק מצטרפים בסרט הזה שני מוחות גדולים ממש כמו שלו: האחד הוא אחיו, מייקרופט ‏הולמס, המגולם כאן על ידי סטיבן פריי, שהוא שמן, חביב, ומבוזבז קשות – הוא לא עושה כמעט ‏כלום עם הדמות שלו או עם העובדה שהוא סטיבן פריי. השני הוא נבל-העל פרופסור מוריארטי ‏‏(ג'ארד האריס) הקריר והמאיים, סופר-גאון שחושב 78 צעדים מראש ושרוב הדברים שהתרחשו ‏באירואסיה בחצי השנה האחרונה הם חלק מתכניתו המרושעת. הוא דומה לשרלוק דאוני בלי ‏הקוקאין, והרבה יותר נח לשרלוק כשיש לו מישהו בגודל המח והאגו שלו להיאבק בו. ‏

האופנה היום היא טרילוגיות; היום כשסרט מצליח כבר לא מתכננים לו סרט המשך, אלא שני ‏סרטים שיצולמו-או-שלא בו זמנית ושיהפכו את הסיפור הקטן לחלק מטרילוגיה אפית. "שרלוק ‏הולמס", כך נראה, יוצא דופן: המשך אחד מספיק. סרט ההמשך לוקח את הסרט המקורי ומגדיל ‏אותו, ומסתיים באופן כל כך הולם וראוי, שסוגר מעגלים ממש מתחילת הסרט הראשון, שבאמת ‏אין צורך בעוד סרט להשלמת הסריה. זו אולי לא סדרת הסרטים הכי משובחת או הגירסה הטובה ‏ביותר של שרלוק הולמס, אבל את מה שהסרטים האלה עושים הם עושים טוב, ואם נהניתם אפילו ‏מעט מהשרלוק הקודם, כדאי לכם מאוד לחזור גם להמשך.‏