קצרצרים: ברי, את העולם

ברי לארסון פתאום בכל מקום, "המכשפה מבלייר" מקבל המשך בהפתעה, "מפוצלים" פוצל עד מוות, ולוק בסון נתפס מעתיק

ביקום הקולנועי של מארוול כבר הוצגו כמה גיבורות, אבל אף אחת מהן לא היתה ‏במרכז הבמה. הגיבורה הראשונה שתקבל סרט משלה היא קפטן מארוול ‏‏(נרקסיסטיים מאץ'?), שתגיע למסך הגדול ב-2019. לאחר כל מיני שמועות על ‏מועמדות כאלה ואחרות כמו אמילי בלאנט, רבקה פרגסון, נטלי דורמר ועוד, הוכרז ‏רשמית שאת התפקיד הנחשק קיבלה ברי לארסון הנהדרת. [‏THR‏]‏

האינסטינקט הראשוני שלי הוא לצעוק "יש‎!‎‏". האינסטינקט השני הוא….גם לצעוק ‏‏"יש!". אבל האינסטינקט השלישי שלי הוא לעצור רגע ולחשוב על זה. לארסון היא לא ‏בדיוק כוכבת של בלוקבאסטרים. עד כה היא השתתפה בתפקידי משנה בסרטים כמו ‏‏"רחוב ג'אמפ 21" ו"סקוט פילגרים נגד העולם" וכיכבה בסרטי אינדי קטנים כמו ‏‏"טווח קצר 12" ו"חדר". הפופולריות שלה עלתה אחרי שזכתה באוסקר על האחרון, ‏אבל הוא לא בדיוק בלוקבאסטר. לעבור מזה לתפקיד ראשי בסרט של מארוול זה ‏חתיכת שינוי, והתפקיד שלה מן הסתם לא יסתיים בסרט אחד. מצד אחד זה משמח – ‏כי לארסון היא מהשחקניות הצעירות המוכשרות ביותר שעובדות כיום, ואני בטוח ‏שהיא תהיה תוספת איכותית ליקום של מארוול. אבל זה גם די מדאיג, כי יכול להיות ‏שלארסון עולה פה על שביל של שחקנית אחרת. אחת בשם ג'ניפר לורנס, אולי ‏שמעתם עליה.‏

גם לורנס התחילה בסרטים קטנים, אבל בניגוד ללארסון היא קודם הצטרפה ‏לפרנצ'ייז קומיקס (וגם ל"משחקי הרעב") ורק אחר כך זכתה באוסקר. היא הייתה ‏ה"איט-גירל" וכולם אהבו אותה ואיך למרות כל הפרסום היא נשארת עם הרגליים על ‏הקרקע (גם ‏SNL‏ לא פספסו את זה). אבל בזמן האחרון ההתלהבות הזאת דעכה. ‏בסרטים האחרונים של "אקס-מן" ו"משחקי הרעב" נראה היה שלורנס כבר לא ‏מתאמצת, שאין לה את הניצוץ הזה שהיה לה בהתחלה. אפילו ב"ג'וי", הסרט האחרון ‏של דייויד או. ראסל – הבמאי שעל סרט שלו היא קיבלה אוסקר והוציא ממנה הופעות ‏נהדרות – נראה היה שהיא די עייפה. ותכלס, נהיה קצת משעמם לראות אותה שוב ‏ושוב באותם תפקידים.‏

לא בטוח שזה יקרה, כן? זה לא שיש איזה שביל מוגדר לשחקניות צעירות שכולן ‏מקוללות לפסוע בו. אולי לארסון תצליח לאזן בין סרטי פרנצ'ייז גדולים לפרוייקטים ‏קטנים יותר. אני רק מקווה שלא תהפוך לאחת השחקניות האלה שמנסות להחזיק ‏שניים-שלושה סדרות בלוקבאסטרים במקביל, עד שנראה כאילו רואים אותה בכל ‏מקום.‏

בכנס נחשף גם הטריילר לסרט "קונג: אי הגולגלת", שיגיע במרץ הקרוב. מביים אותו ‏ג'ורדן ווגט-רוברטס ומככבים בו סמואל ל. ג'קסון, ג'ון גודמן ו…ברי לארסון. נו באמת, ‏גברת לארסון, על מה דיברתי ליטרלי פסקה אחת למעלה?! נראה לי שהאוסקר עלה ‏לך קצת לראש. פורסם גם הפוסטר הראשון לסרט, שהזכיר לי פוסטר אחר:‏

kongzilla

אני לא חושב שהדמיון הזה מקרי. "גודזילה" מ 2014 לא היה סרט כל-כך טוב, ‏מהסיבה הפשוטה שהוא בקושי הראה את גודזילה. אבל הוא בכל זאת היה הסרט ‏שפתח את היקום הקולנועי המשותף של גודזילה וקינג-קונג (ואולי עוד חברים ‏מגודלים שיצטרפו בעתיד). נקבע תאריך לסרט המשך ל"גודזילה" ב 2019, וב 2020 ‏אמור להגיע "גודזילה נגד קינג-קונג", שיפגיש את שני היצורים הענקיים לעימות ‏חזיתי. נקווה שהסרט באמת יתמקד בקרב של השניים ולא באיזה דמות חד-מימדית ‏של נער שחוצה את החוף המזרחי כדי להגיע לאביו המנוכר כשמדי פעם גודזילה ‏וקונג עושים טובה שהם מגיחים כדי להחליף כמה מהלומות.‏


אדם ווינגארד הוא במאי סרטי אימה הידוע בעיקר בזכות הסרט המוערך למדי "‏You're Next‏". לפני כמה חודשים יצא טריילר ‏לסרט חדש שלו בשם "‏The Woods‏", שכבר כלל הרבה ציטוטים נלהבים של מבקרים שראו אותו. לסרט נקבעה הקרנה בקומיק-קון, אבל כמה ‏רגעים לפני שהתחילה, קרה דבר לא שגרתי: קהל הצופים התבשר במפתיע שהסרט שהם עומדים לצפות בו לא באמת נקרא "‏The ‎Woods‏" אלא "המכשפה מבלייר". הפתעה! כן, הסרט הזה הוא בעצם סרט המשך ל"פרוייקט המכשפה מבלייר", אחד מסרטי האינדי ‏הכי מצליחים בכל הזמנים וזה שהיווה אבן דרך בז'אנר הפאונד-פוטג'. הטריילר ‏החדש שפורסם קצת אחרי ההכרזה רומז שגיבור הסרט הוא אח של גיבורת הסרט ‏המקורי, שיוצא ביחד עם חבריו לגלות את נסיבות היעלמותה.‏ למעשה, ל"פרוייקט המכשפה מבלייר" כבר היה סרט המשך אחד, אבל כולם כולל כולם מעדיפים לשכוח שזה קרה.

ההפתעה שבגילוי הפתאומי של ההמשך הסודי העניקה לסרט באז, אבל…לכמה אנשים זה באמת אכפת? "פרוייקט המכשפה" היה מצליח ‏בזמנו, אבל עברו 17 שנים מאז, ואנחנו לא בדיוק מדברים פה על "מלחמת הכוכבים" ‏או משהו. אם היה יוצא טריילר למותחן חדש עם שרון סטון ושבוע לפני זה היה מוכרז ‏שזה בעצם "אינסטינקט בסיסי 3", נראה לי שהתגובה הכללית הייתה משהו כמו ‏‏"אמממ אוקיי?". ובכלל, אנחנו בתקופה שבה כל שני וחמישי מוכרז המשך לאיזה ‏פרנצ'ייז ישן, אז עצם קיומו של המשכון כזה – לא כזה מפתיע. בכל מקרה, הטריילר הראשון שיצא, שעדיין נושא את השם "The Woods", נראה מסקרן. אני חושב שבתחום קלישאת הטריילרים של ביצועים קריפיים לשירים מוכרים, זה הביצוע הטוב ביותר ששמעתי. להכרזה הזאת אין ממש השפעה על הציפיות שלי ‏מהסרט. [דדליין]‏


גם מחוץ לקומיק-קון קרו דברים מעניינים. סדרות טלוויזיה שמבוססות על סרטים זה ‏טרנד שתופס תאוצה לאחרונה. הרבה סרטים מקבלים עיבוד למסך הקטן, כמו "דו"ח ‏מיוחד", "ללא גבולות", "פארגו", "שעת שיא" ועוד. לפעמים הם מצליחים, לפעמים ‏פחות. מה שבטוח, יש הפרדה ברורה בין הסרטים לסדרות שמבוססות עליהם. ‏אבל עכשיו יש מקרה מעניין, שקשור לסדרת הסרטים "מפוצלים". הפרנצ'ייז הקולנועי ‏המבוסס על שלושת ספריה של ורוניקה רות' התחיל ב-2014. כמיטב המסורת של ‏פרנצ'ייזים המבוססים על ספרים מצליחים, הוחלט לפצל את הסרט המבוסס על הספר ‏האחרון לשניים. החלק הראשון, "נאמנים", יצא במרץ האחרון. מן הסתם שגם החלק ‏השני והסרט האחרון בסדרה, "‏Ascendant‏" (אין לזה שם בעברית כי יצאו רק שלושה ‏ספרים. "עילאים"? "מתנשאים"? משהו שנגמר ב"-ים", זה בטוח), יצא לקולנוע, נכון? ‏אז זהו, שנראה שלא.‏

למרות ששני הסרטים הראשונים הצליחו בקופות, "נאמנים" לא עמד בציפיות ‏האולפן מבחינת רווחים. בארה"ב, הוא הכניס 66 מיליון דולר בלבד, לעומת 150 המיליון שהכניס הסרט הראשון בסדרה. הכישלון הזה גרם לאולפן ליונסגייט לעשות צעד חריג, אולי אפילו חסר ‏תקדים: הסרט הרביעי והאחרון, זה שאמור לסיים את הסדרה, לא יוקרן על המסך ‏הגדול אלא על הקטן. הוא יהיה סרט טלוויזיה, מתוך כוונה להמשיך אותו עם סדרת טלויזיה. בכלל לא בטוח שכוכבי סדרת סרטי הקולנוע יישארו בתפקידיהם גם בגירסה הטלויזיונית, וזו בעיה, מכיוון שאחד הדברים הבודדים שעמדו לטובת הסדרה הזאת היא שיילין וודלי. תקנו אותי אם אני טועה, אבל…זה הסרט האחרון. זה שאמור להיות ‏ה-שיא של ה"סאגה" הזאת. והם רוצים לשדר אותו בטלוויזיה? זה כמו שיערכו קרב ‏אגרוף שיימשך כמה סיבובים ואז בסיבוב המכריע שני המתאגרפים יעשו קרב ‏אגודלים. אפשר לסיים את זה ככה, אבל זה יהיה קצת מאכזב, לא? המהלך הזה הוא ‏וידוי כואב מצד האולפנים שהם עפו קרוב מדי לשמש ושילמו על זה. הם הצהירו על סדרה של ארבעה סרטים לפני שטרחו לברר אם הקהל בכלל מעוניין בארבעה סרטים. נקווה שאולפנים ‏אחרים ילמדו מכך ולא יכריזו על שלושה סרטי המשך לפני שיוצא הסרט הראשון. או יותר ‏טוב – שיפסיקו כבר עם השטות הזאת של לפצל כל ספר אחרון בסדרה לשני חלקים. ‏בינתיים זה היה מוצדק רק ב"הארי פוטר". [‏THR‏]‏



גם המצב הכלכלי של לוק בסון לא אידיאלי. ב 2012 יצא הסרט "נעולים", ‏שבסון כתב והפיק, שסיפר על פושע בעתיד דיסטופי שנשלח להציל את הבת של ‏נשיא ארה"ב מפושעים שמשתלטים על כלא בחלל. הוא לא היה הצלחה קופתית ודי עבר מתחת לרדאר, אבל אחד בשם ג'ון קרפנטר שם לב אליו. ב 1981 ‏קרפנטר כתב וביים את "הבריחה מניו-יורק", שסיפר על פושע בעתיד דיסטופי ‏שנשלח להציל את נשיא ארה"ב מפושעים שמשתלטים על מנהטן, שהפכה לכלא.

קרפנטר, כמו כמעט כל מי שראה את "נעולים", שם לב לדמיון הלא קטן בין הסרט של בסון לשלו והחליט לתבוע את בסון על כך ‏שהעתיק את הרעיון שלו. הוא דרש 2.5 מיליון דולר, אך בית המשפט דרש מבסון ‏לשלם 95 אלף דולר "בלבד". בסון בכל זאת לא אהב את זה והגיש ערעור, מה ‏שהתברר כטעות גדולה. לא רק שהערעור שלו נדחה, הסכום שהוא נדרש לשלם ‏לקרפנטר ושאר הצוות מאחורי הסרט זינק לסכום של כחצי מיליון דולר. מוסר ‏ההשכל: אם אתם עומדים לעשות סרט, תוודאו קודם שהוא לא נשמע ממש דומה ‏לסרט של מישהו אחר. לפחות לא של ג'ון קרפנטר. יכול להיות שאיאלץ לשכתב את התסריט שלי, העוסק בפושע בעתיד דיסטופי שנשלח להציל את אחיו של נשיא ארה"ב ‏מפושעים שמשתלטים על כלא תת-ימי. [דדליין]‏

(התמונה למעלה היא לא תמונה של ברי לארסון מתוך הסרט, שספק אם עיצבו לו כבר את התלבושת; היא יצירת מעריצים של Boss Logic, אבל היא מגניבה בכל מקרה).