866 מילים על הופעת האורח ההיא ב"ספיידרמן: אין דרך הביתה"

ספוילרים לסצנה שמתרחשת בעשרים דקות הראשונות אבל היא לכאורה הפתעה גדולה. בתמונה: לא ספוילר.

הי, יש פה ספוילרים ל"ספיידרמן: אין דרך הביתה". כלומר, לא באמת, כי כל הטקסט הזה עוסק בסצנה קצרה שיש לה בדיוק אפס השפעה על העלילה של הסרט. אבל משום מה גם היא נחשבת ספוילר חמור אז אני לא רוצה שמישהו יגיד שלא הזהרתי. שמעתי שבקרוב פותחים את הכלא של המספיילרים, וזה לא נראה לי מקום נעים להיות בו, במיוחד כשעוד לא סיימתי לראות את "המקום הטוב".


"דרדוויל" היא אחת מהסדרות האהובות עליי אי פעם, ובהחלט הדבר הכי טוב שראיתי שקשור איכשהו ליקום הקולנועי של מארוול. היא מראה לנו שלקחת את עצמך ברצינות זה לא דבר רע אם יש לך דברים רציניים להגיד. ויש לה דברים רציניים להגיד על הרבה נושאים שאנשים בדרך כלל לא לוקחים ברצינות: דת, חברויות בין גברים, ואפילו אמנות מודרנית. הסדרה הזו עוד יותר נהדרת בגלל צ'רלי קוקס, השחקן הראשי שעשה עבודה כל כך טובה בלהיות מאט מרדוק, שזה הציל אותו מלככב ב"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". אחרי עונה שלישית מעולה, הביטול של "דרדוויל" היה כואב ואין ממש יצירה אחרת שממלאת את אותו חלל בלב שלי.

כל אלה הסיבות שלא רציתי את דרדוויל ב"ספיידרמן: אין דרך הביתה". ליתר דיוק, לא רציתי את "דרדוויל" שם. לא היה אכפת לי אם היו מכניסים ליקום הקולנועי של מארוול גרסה כלשהי של הגיבור הזה. אני מודעת לזה שחלק מהיופי בקומיקס הוא שתמיד קיימות פרשנויות שונות לאותן דמויות, ואין לי בעיה עם הגישה הזו גם על המסך. הית' לדג'ר עשה ג'וקר שונה מאד משל ג'ק ניקולסון, ושניהם היו מעולים – ואם נולאן היה נבהל מאנשים שנקשרו לגרסה הקודמת של הדמות ומשתמש בה שוב, "האביר האפל" היה יוצא סרט לא מוצלח. ללהק מחדש את התפקיד כך שיתאים ליצירה זה מתבקש וראוי.

מה שממש לא רציתי לראות זה את דרדוויל בגרסת צ'רלי קוקס ליד ספיידרמן של טום הולנד. למרות שסדרות מארוול-נטפליקס התרחשו טכנית באותו עולם, היה להן טון שונה לגמרי. הן היו אפלות, סמי-ריאליסטיות וכאמור, רציניות. דרדוויל המיוסר ייצג את זה בצורה הטובה ביותר, ואי אפשר פשוט להוציא אותו משם ולשים אותו עם דמויות שלא מסוגלות לסיים סצנה בלי בדיחה שקורצת לקהל. זה ידרוש דילול של הדמות והפשטה שלה מכל מה שעשה אותה מבריקה בעיניי, ולמה לעשות את זה לדמות כל כך מוצלחת כשאפשר פשוט ליצור גרסה חדשה שלה וליצוק אליה את התוכן המתאים מלכתחילה?

אבל לא נראה שהתנגשות כזו הטרידה מישהו מהיוצרים של "אין דרך הביתה". הסרט כולו הוא תאונת שרשרת של טונים, עם שלל דמויות שלא מגיבות באותה סקאלה, ושלל שחקנים שלא משחקים אותן באותו מגרש. דווקא מאט מרדוק לא תורם לבעיה הזו יותר מדי, כי הוא פשוט לא תורם שום דבר לסרט חוץ מעוד צ'ופר קטן למי שעשה את שיעורי הבית שלו יפה. בהסתכלות אובייקטיבית לחלוטין, כל מי שהיה מעיף מבט על התסריט של הסרט היה מעיף את הסצנה הזו החוצה בשניה. לא צריך להיות דוקטור לקולנוע כדי לראות שהיא לא מפתחת את הדמויות, לא מוסיפה מידע חדש ולא מקדמת את העלילה. יותר מזה, היא מציגה דמות שנראית חשובה ועושה דבר מסתורי מאוד – ואז הדמות הזו לא מופיעה שוב והאקדח הזה נשאר על אדן האח בלי שמישהו יכיר שוב בקיומו. זה חטא תסריטאי מעשרת הדברות.

אם מישהו היה חושב על דרך טובה לשלב את דרדוויל בסיפור – כזו שאומרת משהו מעניין על הדמות שלו, או משתמשת בו כדי להגיד משהו מעניין על הדמויות האחרות – הייתי מוותרת ולא כותבת ראנט בן 800 מילים על זה שגררו את הדמות שאני כל כך אוהבת ליקום הזה. כי מה לעשות, אני רוצה שבסרטים שלי דברים יהיו שם עם סיבה. אני רוצה שהעולם ישרת את הסיפור ולא להיפך. אני רוצה שלמה שקורה בסרט תהיה משמעות עבור הדמות הראשית ולא רק עבור הצופים. אני לא רוצה שיזרקו פנימה דברים סתם כדי לרצות אותי. הרבה אנשים, כולל אותי, מאוד נהנים מ"חברים", אבל אם היו עוצרים את הסרט באמצע ומנגנים את אחד מפרקי חג המולד של הסיטקום הייתי מתעצבנת כי אני לא רוצה שסתם יהיו בסרט דברים שאני אוהבת, אם הם לא שייכים לשם. ואם היה מדובר באיסטר אג נטו, אולי כרטיס ביקור של מרדוק אנד נלסון (אנד פייג') על השולחן? לא היה אכפת לי בכלל. לא צריך סיבה טובה בשביל איסטר אג, כי הוא לא עוצר את הסיפור ודורש תשומת לב מהצופים. אבל אם אתה יוצר סצנה שלמה סביב דמות – כדאי שזה יהיה הכרחי.

ובניגוד לטענה של רבים מהצופים, זה אפילו לא מאשר ש"דרדוויל" מתרחשת ביקום הקולנועי של מארוול כפי שאנחנו מכירים אותו. קיבלנו אישור שהמולטיוורס קיים, ולפי זה יכול להיות שהסדרות אצל נטפליקס התרחשו ביקום מאוד מאוד דומה, אבל כזה שהתפצל מהיקום המרכזי לא מזמן. הרי הסדרות לא מכירות בשום דבר שקרה אחרי הפלישה לניו יורק – בהחלט יכול להיות שזה לא קרה אצלן. ובהתאם, יכול להיות שהמאט מרדוק שראינו מייעץ לספיידרמן הוא מאט מרדוק שגדל אותו דבר והפך לדרדוויל כמו שאנחנו יודעים, אבל מעולם לא הביס את ווילסון פיסק ואת ארגון היד. זה שהוא נראה אותו דבר לא מוכיח כלום – גם ג'יי ג'ונה ג'יימסון נראה אותו דבר בכמה יקומים, ואלה יקומים שונים בהרבה. נכון שאני מפחיתה פה מרמת החשיבות של ההופעה הזו, אבל זה לחלוטין מתוך כוונה לפרגן לקווין פייגי. אני עדיין נותנת למארוול ליהנות מהספק שאולי הם כן מתכוונים לעשות עם דרדוויל משהו משלהם, ומשהו משמעותי, ומשהו מתאים. אבל ת'כלס, בכל פעם שאני מנסה להאמין שהם לא ייסחפו עם האובססיה לחבר הכל הם מוצאים דרכים חדשות לאכזב אותי. זה חבל, כי הם באמת ניסו לשמח את נאמני הסדרה, אבל הי – שאר האולם מחא כפיים בהתלהבות כשצ'רלי קוקס הופיע על המסך, אז אני כנראה רק טעות סטטיסטית.