כשהתחילו הדיבורים על פרויקט טלוויזיה בעין הדג, היה ברור לי שאם אני אכתוב על משהו, זה יהיה על "מסע בין כוכבים". לאורך שנות קיומו, זהו המותג הטלוויזיוני האהוב עליי. כל כך אהוב שבפייסבוק האישי שלי אני מבלה כבר כמה שנים בתיעוד של כל הפרקים שאני צופה בהם (מהרגע שגיליתי שאפשר להשלים את כל The Next Generation דרך נטפליקס, פחות או יותר). מה שלא היה ברור לי זה מאיפה בדיוק אני הולך להתחיל ובמה אני הולך להתמקד.
היקום הקולנועי והטלוויזיוני של "מסע בין כוכבים" הוא פרויקט בסדר גודל שמגמד לחלוטין את רוב היקומים הקולנועיים האחרים שאתם יכולים לחשוב עליהם (אולי חוץ מ"היפים והאמיצים"): הוא כולל סדרות טלוויזיה וסרטים שיצאו לאורך יותר מ-50 שנים, ומכסים תקופה של יותר מ-1000 שנים ביקום הבדיוני – לא כולל יקומים מקבילים, התפצלויות בציר הזמן ולפעמים סתם שכתובים שנובעים מזה שבשנות השישים חשבו דברים די מביכים על המאה ה-21.
כאמור, יש הרבה מאוד מזה. אז הפתרון הילדותי שבחרנו בו הוא לכתוב על הכל – מורה נבוכים ל"מסע בין כוכבים", פחות או יותר בסדר שבו הסדרות והסרטים יצאו בטלוויזיה ובקולנוע. החלק הראשון של הסקירה יוקדש לכל הסדרות הקלאסיות שהסתיימו.
מסע בין כוכבים (Star Trek)
מתי שודרה: 1966-1969
מתי זה מתרחש: המאה ה-23 (2266-2269)
כמות פרקים: 79
קפטן: וויליאם שאטנר בתפקיד ג'יימס טיבריוס קירק
זו הסדרה שהתחילה את הכל. בחזון האוטופי של ג'ין רודנברי לגבי איך תראה האנושות במאה ה-23. חופשיים מכל הרעות החולות של המאה ה-20 – מחלות, גזענות ו… קפיטליזם, כנראה? – צוות האנטרפרייז משוטט לו ברחבי הגלקסיה וחוקר עולמות חדשים וציוויליזציות חדשות.
בסטנדרטים של היום מדובר בסדרה מביכה. וזה לא רק שבגשר הבקרה של ספינת הדגל האנטרפרייז יש מסכי מחשב שהיו נראים מיושנים כבר לפני 30 שנה, שהחייזרים הם בני אדם שמאופרים בצורה מביכה ושהתפאורות נראות כמו משהו שכמה ילדים עשו בשיעור מלאכה בבית הספר – העלילות הן פשטניות, המשחק מוגזם ואובר-דרמטי, וכל העסק נראה כמו ביצוע די מביך טכנית לרעיונות שלא היו כאלה טובים מלכתחילה.
אבל זה לא הוגן, כי אנחנו שופטים את זה מנקודת מבט מאוד מרוחקת בעתיד. בתקופת ההפקה של הסדרה, האפקטים, המשחק והעריכה היו הרבה יותר מקובלים. מדובר במוצר טלוויזיוני ששייך לתקופתו, ומה לעשות, התקופה שלו קצת מביכה כשמסתכלים עליה היום.
ובכל זאת, הסדרה הזאת יצרה גזעי חייזרים איקוניים שמשפיעים על המותג בפרט ועל התרבות שלנו בכלל גם בימינו. היא יצרה דמויות כמו הקצין הראשון החייזרי ספוק, קצינת התקשורת (השחורה!) אוהורה וסקוט המהנדס הסקוטי, שעד היום מספקות השראה ומעוררות עניין. ולא משנה איך תסתכלו על זה, זה די מרשים.
האם לצפות בזה: הדעה הפופולרית לבני תרבות שמנסים לצפות ב"מסע בין כוכבים" בימינו היא שאפשר לדלג על רוב הסדרה המקורית. ובכל זאת, אם אתם רוצים לצפות בכמה פרקים בשביל להבין במה מדובר, כנראה אוכל להמליץ לכם על The City on the Edge of Forever, Balance of Terror, ואחד הפרקים היחידים שלא רק עובדים אלא גם רלוונטיים עבור "מסע בין כוכבים" המודרנית – The Trouble with Tribbles.
פרטי טריוויה חשובים: ב- 1965 צולם עבור הסדרה פרק פיילוט בשם The Cage, שבו מפקד הספינה היה אחד, קפטן כריסטופר פייק. בעוד ש The Cage לא הופץ במלואו עד שנות השמונים, המון מהחומר שצולם עבורו שימש ביצירת הפרק הכפול The Menagerie, ולפייק ניתן מקום קנוני ביקום הטלוויזיוני של "מסע בין כוכבים" בתור הקפטן שפיקד על האנטרפרייז לפני קירק. אנחנו עוד נחזור אליו.
מסע בין כוכבים: הסדרה המצוירת (Star Trek: The Animated Series)
מתי שודרה: 1973-1974
מתי זה מתרחש: המאה ה- 23, אחרי הסדרה המקורית (2269-2270)
כמות פרקים: 22
קפטן: הקול של וויליאם שאטנר
"מסע בין כוכבים" בוטלה על ידי NBC לאחר שלוש עונות כי נראה להם שפשוט לא היו לה מספיק צופים. הפופולריות המטורפת של הסדרה בשידורים חוזרים גרמה להם להבין שאולי הם טעו, אבל עד שהם הבינו את הטעות חברת ההפקה Paramount זרקה לפח את רוב הדברים ששכבו במחסנים עם התווית "מסע בין כוכבים", וייצור של כל האביזרים והסטים מחדש היה יקר מדי. הפתרון המקורי היה להפוך את "מסע בין כוכבים" לסדרת אנימציה ולהמשיך את עלילותיה של האנטרפרייז של קפטן קירק בדיבובם של אותם השחקנים.
למרות ההתעקשות של ג'ין רונדברי שסדרת האנימציה היא-היא "מסע בין כוכבים", במשך שנים רבות המעמד שלה היה מוטל בספק והסתכלו עליה קצת כמו על Star Wars Holiday Special. ככל שעברו השנים היא התחילה לתפוס מקום יותר ויותר רציני בקאנון ונראה שהיום היא די מקובלת.
האם לצפות בזה: התסריטים עדיין מביכים ברובם. הרבה מהם ממשיכים פרקים של "מסע בין כוכבים" המקורית, אבל המעבר לאנימציה איפשר לסדרה לעשות דברים שהיו פשוט יקרים מדי לעשות בסדרה המקורית, ופה ושם יש רעיון יפה או שניים. עדיין, אפשר לדלג מאותן הסיבות שאפשר לדלג על הסדרה המקורית, ולצפות בכמה פרקים (Yesteryear ו Beyond the Farthest Star הם שמות שעולים הרבה בהקשר הזה) רק בשביל להבין מה העניין.
מסע בין כוכבים: הסרט (ועוד 5 סרטים אחרים)
מתי הוקרנו: 1979-1991
מתי זה מתרחש: עדיין במאה ה- 23, אבל אחרי סדרת האנימציה (2270-2293)
כמות סרטים: 6
מי הקפטן: עדיין וויליאם שאטנר
סיימנו עם הטלוויזיה, בואו נעבור לקולנוע! קירק וחבורתו חזרו שוב ושוב למסך הגדול, לא תמיד עם האנטרפרייז (וגם כשכן, אחרי הסרט הראשון זאת היתה אנטרפרייז משודרגת, שלא תיראה מביכה על מסך הקולנוע), והתמודדו עם שלל משברים גדולים ומשמעותיים שאי אפשר לפתור ב-42 דקות. איכויות ההפקה עולות ככל שאנחנו מתקדמים בסרטים, אבל האיכויות של הסרטים עצמם? מתנדנדות.
האמונה הרווחת היא שסרטי "מסע בין כוכבים" סובלים מקללה ורק הסרטים שיש להם מספר זוגי מצליחים להיות שווים משהו, פחות או יותר עד הסרט העשירי בסדרה. אבל הדבר המעניין הוא שהסרטים הזוגיים בסדרה הזאת לא רק מצליחים להיות טובים, הם מספיק טובים כדי שאפשר יהיה לצפות בהם גם היום בלי שזה מאוד יביך אתכם!
האם לצפות בזה: כאמור, הזוגיים אחלה: "זעמו של קהאן" הוא כנראה המקור הכי עשיר ברפרנסים ששייך למותג הזה, "המסע הביתה" הוא סרט חמוד של מסע בזמן שעובד היטב בימינו כי הוא בכל מקרה מתרחש ברובו בשנות השמונים, ו"ארץ לא נודעת" מכיל פיסת היסטוריה חשובה עבור היקום של "מסע בין כוכבים" וגם צוחק על כמה מהקלישאות הגדולות של המותג.
פרטי טריוויה חשובים: קפטן קירק המשיך להתרוצץ על מסך הקולנוע גם כשבטלוויזיה כבר עלתה סדרת "מסע בין כוכבים" חדשה. הסרט האחרון שלו, "ארץ לא נודעת", יצא כשהסדרה של פיקארד ושות' כבר היתה בעונתה החמישית (!), וסוף כל סוף הסביר לצופים למה בתקופתו של פיקארד כולם כבר בסדר עם הקלינגונים האלה.
מסע בין כוכבים: הדור הבא (The Next Generation)
מתי שודרה: 1987-1994
מתי זה מתרחש: המאה ה- 24 (2364-2370)
כמות פרקים: 178
קפטן: פטריק סטיוארט בתפקיד ז'אן לוק פיקארד
חזרנו לטלוויזיה! 20 שנה אחרי הטיסה האחרונה של האנטרפרייז על מסך הטלוויזיה, קפצנו כמעט 100 שנים לעתיד בשביל לעקוב אחרי עלילותיה של האנטרפרייז D בפיקודו של קפטן ז'אן לוק פיקארד. ובצוות הפעם: חבר צוות אנדרואידי, חבר צוות קלינגוני (הם חברים שלנו עכשיו), מהנדס עיוור, יועצת בטאזואידית (שיודעת מה אתם מרגישים, ורוב הזמן מאוד לא מועילה בזה) וילד שמסתובב לכולם בין הרגליים.
חברי הצוות עדיין חוקרים ציוויליזציות ועולמות חדשים, פה ושם יש כמה אנטגוניסטים שחוזרים לבקר – הניסיון להפוך את הפרנגים לאיום הקלינגוני החדש נכשל כישלון חרוץ, אבל הרומיולנים עדיין נותנים עבודה – ושני איומים חדשים צצים: Q (ישות כל-יכולה שאוהבת "לשחק" עם פיקארד וחבורתו) והבורְג (גזע קיברנטי מהצד השני של הגלקסיה שרוצה להפוך את כל האנושות לחברים בכפייה בקולקטיב שלו). חוץ מהם, אנחנו גם לומדים להכיר את הקרדסיים המנוולים והבג'ורים הנחמדים, אבל זה בעיקר כהכנה לסדרה עתידית.
האם לצפות בזה: הולי שיט, לסדרות "מסע בין כוכבים" של שנות התשעים היו הרבה פרקים. בגדול – כן, שווה לצפות בזה. בקטן – יש כאן מלא זבל. חלק מזה נובע כי סדרה של 178 פרקים שמוציאה פרק בשבוע לא יכולה לשמור על איכות לאורך זמן, וחלק מזה נובע כי בעונות הראשונות לתסריטאים עדיין לא היה מושג מה לעזאזל הם עושים והרבה פרקים נראים כמו פליטים מ"מסע בין כוכבים" של שנות השישים.
אם אתם רוצים להיצמד לפרקים טובים – שוב, יש הרבה מהם (כי 178 פרקים), והרשת מלאה ברשימות "25 פרקי "הדור הבא" שאתם חייבים לראות", שהדעה שלהם די קרובה לשלי, אבל שונה מספיק כדי שאני אגיד שהם טועים ולא מבינים שום דבר מהחיים שלהם. אם זה תלוי בי ואם אני צריך להצטמצם מאוד, הייתי אומר שתצפו בThe Inner Light, Darmok ,The Measure of Man, ובפרק הסיום הכפול, All Good Things. חוץ מהם אתם יכולים לעשות מיני-פרויקטים כמו "כל הפרקים עם הבורג", "כל הפרקים עם Q", "כל הפרקים עם הקרדאסים", "כל הפרקים עם ברקלי" (😍) ו"כל הפרקים שבהם פיקארד שוכב עם שודדת עתיקות בשם ואש".
פרטי טריוויה חשובים: עד לחזרתה לחיים של "מסע בין כוכבים" בשנים האחרונות (ובעיני מעריצים רבים, גם אחרי שזה קרה), שנות התשעים נחשבו לתור הזהב של המותג, עם 3 (!) סדרות שרצו במשך 7 עונות – חלק נכבד מהזמן במקביל. "הדור הבא" הזניקה ב-1993 את "חלל עמוק 9", והיתה אמורה להשאיל לה את הבג'ורית האורחת שהופיעה בחלק מפרקי הסדרה, רו לארן. זה לא עבד, ו"חלל עמוק 9" קיבלה במקומה שחקן אורח אחר של "הדור הבא" בתפקיד קבוע – מיילס או׳בריין, הבחור הזה שעמד ליד המשגרים באנטרפרייז ולחץ על כפתורים. איזה מזל שזה קרה.
מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 (Deep Space 9)
מתי שודרה: 1993-1999
מתי זה מתרחש: המאה ה- 24, בעיקר בשנים שאחרי "הדור הבא" (2369-2375)
כמות פרקים: 176
קפטן: אוורי ברוקס בתפקיד קפטן בנימין סיסקו
מהרגע שנפלה ההחלטה להפיק סדרת "מסע בין כוכבים" חדשה לכולם היה ברור לאן זה ילך. אחרי שתי סדרות שעסקו בצוות שמשוטט ברחבי הגלקסיה, הגיע הזמן לסדרה שמתרחשת על תחנת חלל, ובה הצוות לא הולך לשום מקום ויצטרך להתמודד עם ההשלכות של ההחלטות שלהם. מאחר שזה לא מעניין מספיק, במהרה מתגלה שהתחנה נמצאת בכניסה לחור התולעת היציב היחיד בגלקסיה, מה שהופך אותה לנקודת סחר ומחקר חשובה עבור הפדרציה, ובהמשך, אחת הנקודות האסטרטגיות החשובות ביותר במלחמה נגד אימפריית חייזרים בשם הדומיניון.
את האווירה השונה של הסדרה מרגישים מאוד מהר, אבל לוקח קצת זמן עד שהתסריטאים מבינים מה בדיוק הם אמורים לעשות איתה. הסדרה קצת חסרת כיוון בעונה הראשונה שלה ובהדרגה תופסת תאוצה, ומספקת לצד צוות מגוון ומעניין ועלילות שנוגעות בפינות אפלות יותר של היקום את הנגיעות הראשונות של "מסע בין כוכבים" בעלילות מתמשכות שלא מסתיימות תוך פרק אחד.
האם לצפות בזה: וואו כן. תשמעו, לא אשקר לכם, העונות הראשונות לא קלות לצפייה מבחינת האיכות שלהן, אבל כשהסדרה עובדת, היא עובדת: היא מפרקת את החזון האוטופי של "מסע בין כוכבים" לגורמים ומרכיבה אותו מחדש, עם דילמות מעניינות ועלילות שפשוט לא היו עובדות עם ספינה שמשוטטת ברחבי הגלקסיה.
אם אתם לא רוצים לצפות בהכל (כי בכל זאת, כמו רוב הסדרות ששודרו על בסיס שבועי במשך 7 שנים, לצד היהלומים יש בסדרה גם הרבה זבל), יש הרבה רשימות של "פרקי החובה של Deep Space Nine", אבל אני אגיד לכם לצפות, לכל הפחות, ב- Duet, שאמנם דורש קצת חומר רקע, אבל הוא 42 דקות של מופת טלוויזיוני.
מלבדו, אתם יכולים לצפות גם ב Whispers, In the Pale Moonlight, Far Beyond the Stars, The Visitor, ואם אתם רוצים משהו מאוד קליל, ובטח אם צפיתם בפרק הטריבלים של קפטן קירק – Trials and Tribble-ations.
פרטי טריוויה חשובים: כאמור, "חלל עמוק 9" לקחה את הבחור שהיה אחראי על המשגרים באנטרפרייז של קפטן פיקארד ונתנה לו קידום מאוד משמעותי בדרגה. מלבדו (יש שיגידו שזה קצת ספוילר, אבל נו), בשלב מסוים בסדרה גם וורף קופץ להמשיך את הקריירה פוסט-האנטרפרייז שלו. כמו כן, גאראק הוא הדמות הכי טובה שהיתה ב"מסע בין כוכבים" אי פעם. זה לא באמת פרט טריוויה אבל חשוב לי שתדעו את זה.
פרטי טריוויה לא-חשובים: לא, אני לא רוצה להיכנס לשאלה ""האם חלל עמוק 9" העתיקו מ"בבילון 5"?". יש קווי דמיון בין הסדרות, אבל הן מאוד שונות ודי נו עברו יותר מעשרים שנה אל תתחילו עם זה שוב.
מסע בין כוכבים: וויאג'ר (Voyager)
מתי שודרה: 1995-2001
מתי זה מתרחש: המאה ה-24, בערך מאמצע "חלל עמוק 9" (2371-2378)
כמות פרקים: 172
קפטן: קייט מולגרו בתפקיד קפטן קת'רין ג'יינוויי
לאחר עגינה קצרה בתחנה "חלל עמוק 9", ספינת החלל וויאג'ר יוצאת לתפוס חללית של פורעי חוק, כשתופעה מסתורית מעיפה אותם (ביחד עם פורעי החוק) לצד השני של הגלקסיה. ללא היכולת להשתמש באותה תופעה בשנית, הם מבינים שייקחו להם בערך 70 שנה לחזור הביתה, במהירות מקסימלית. אז הם מחליטים לא לטוס במהירות המקסימלית.
"וויאג'ר" היתה אמורה לספק חוויה שונה מסדרות ה"חללית של הפדרציה חוקרת את הגלקסיה" הקודמות: היא תקועה בצד השני של הגלקסיה בלי רשת הביטחון של הפדרציה, אין לה איפה לעשות תיקונים, והיא לא יכולה לעצור בכל תחנת חלל בשביל למלא דלק. בפועל, ההשפעה שיש לאווירה הזו על הסדרה היא כמעט אפסית. פה ושם יש איזה פרק שעוסק בזה שהוויאג'ר חייבת לתדלק בשביל שג'יינוויי תוכל לשתות את הקפה שלה, או באופן שבו הערכים האוטופיים של הפדרציה אולי פחות קשורים למציאות כשאתם תקועים במרחק של ביליון שנות אור מכוכב הלכת הכי קרוב של הפדרציה, אבל רוב הזמן לא מרגישים את זה בכלל.
האם לצפות בזה: זה לא "הדור הבא", ובטח שלא "חלל עמוק 9", אבל גם לה יש את הפרקים המבריקים שלה. רובם קשורים לקפטן או לרופא ההולוגרפי של החללית, שהיה אמור לשמש רק במצבי חירום אבל מוצא את עצמו בתפקיד משמעותי הרבה יותר בצוות, בהיעדר כל צוות רפואי אחר. פרקים בודדים מומלצים: Scorpion ו Year of Hell על שני חלקיהם, Message in a Bottle, Timeless, ו Someone to Watch Over Me, שהוא פרק רומנטי קלישאתי עד אימה, אבל כזה שעוסק בשתי הדמויות הכי מוצלחות בסדרה, אז בסדר.
פרטי טריוויה חשובים: רונלד ד. מור, שהיה מעורב ברוב סדרות "מסע בין כוכבים" בשנות התשעים, היה מעורב ב"וויאג'ר" לתקופה ממש קצרה במשך העונה השישית, אבל היו לו דעות מאוד חזקות לגבי הסדרה וההפקה שלה. הוא יצר כמה דברים לאחר העבודה הקצרה שלו בסדרה, אבל העיקרי מביניהם היה החידוש שיצא ל"בטלסטאר גלקטיקה" ב-2004. ואחרי ששומעים את התלונות שלו על "וויאג'ר" (אין מספיק קונפליקטים בין הדמויות, למשל) אי אפשר שלא למתוח השוואות בין שתי הסדרות. ההשוואות כוללות קווי עלילה שלמים (למשל ה Equinox) שנראה שעברו לתוך "בטלסטאר גלקטיקה" וקיבלו טיפול הרבה פחות סטרילי.
עוד ראוי לציין שמבין הדמויות שחשובות לעתיד המותג, מלבד הקפטנית, חייבים להתייחס ל"שבע מתשע", בת אדם שחולצה מהקולקטיב של הבורג (כן, יש בסדרה הזו הרבה בורג) ומבלה חלק ניכר מהסדרה בניסיון להתאקלם בחליפה צמודה באופן מגוחך בסביבה של בני אדם שלא חולקים תודעת כוורת.
מסע בין כוכבים: דורות (ועוד 3 סרטים אחרים)
מתי הוקרנו: 1994-2002
מתי זה מתרחש: המאה ה-24, אחרי ש"הדור הבא" מסתיימת, ועד קצת אחרי ש"וויאג'ר" מסתיימת (2371-2379)
כמות סרטים: 4
קפטן: ז'אן לוק פיקארד! חזרת אלינו!
"דורות", הגיחה הראשונה של הצוות של "מסע בין כוכבים: הדור הבא" לקולנוע, העביר את הלפיד בצורה מאוד ויזואלית מקפטן קירק לקפטן פיקארד, במשימה שמערבת מסע בזמן ומצריכה את שיתוף הפעולה של שני הקפטנים האגדיים ויאדה יאדה יאדה. הוא גם הרס את האנטרפרייז D, החללית של קפטן פיקארד, כי כמו האנטרפרייז המקורית, הסטים שלה לא ממש נראו טוב על המסך הגדול. אחרי העברת הלפיד הזו הצוות של פיקארד חזר לקולנוע עוד שלוש פעמים, בסרטים "המרד", "המפגש" ו"נמסיס".
האם לצפות בזה: זוכרים שרק הסרטים הזוגיים של "מסע בין כוכבים" אמורים להיות טובים? אז "הדור הבא" קיבלו שני סרטים זוגיים. הסרט השמיני "מסע בין כוכבים: המפגש", הוא סרט "מסע בין כוכבים" הטוב ביותר שיצא לקולנוע (זה נתון לוויכוח, אבל לא איתי). אבל הסרט העשירי, "נמסיס", די שבר את החוקיות הזו והיה עד כדי כך מחורבן עד שיש שיאשימו אותו בהפסקת הגיחות הקולנועיות של "הדור הבא". בקיצור, תצפו ב"המפגש". ואולי ב"דורות", אם בא לכם לראות איך קירק מפנה את מקומו לפיקארד, אבל אל תצפו להרבה.
מסע בין כוכבים: אנטרפרייז
מתי שודרה: 2001-2005
מתי זה מתרחש: 2151-2155
כמות פרקים: 98
קפטן: סקוט באקולה בתפקיד ג'ונתן ארצ'ר
"אנטרפרייז" הייתה ניסיון לחזור למקורות: לפני שהאנושות פגשה רבע מהגלקסיה, כשהפדרציה עוד לא היתה קיימת, לפני שהיו מתרגמים אוניברסליים, כשגם טיסה לכוכבי הלכת הקרובים ביותר עדיין הייתה מסע חקר מסוכן וכשאף אחד לא סמך על ההמצאה המטרידה הזאת שנקראת משגר. חלק מהזמן זה עבד. חלק מהזמן הסדרה עסקה בעימות עם ה Xindi ובמלחמת זמן קרה שהדעות עליה חלוקות עד היום. אה, ולפתיח של הסדרה יש מילים. יש טרקים שכועסים על זה עד היום.
האם לצפות בזה: אני חייב להודות, לא ראיתי את כל "אנטרפרייז", ואת מה שראיתי אני לא זוכר. כמו סדרות "מסע בין כוכבים" של שנות התשעים, יש לה הרבה פרקים שעומדים בפני עצמם אבל יש לה גם עונה שהיא סיפור אחד ארוך. אם בא לכם לדגום רק קצת ממנה, נסו לצפות ב Carbon Creek, Shockwave או First Flight. גם In a Mirror, Darkly חמוד, עד כמה שפרקי יקום המראה יכולים להיות חמודים.
פרטי טריוויה חשובים: "מסע בין כוכבים" לא תחזור למסך הטלוויזיה עד 2017, אבל כשהיא תעשה את זה, היא תעשה את זה בגדול. על זה נדבר כבר בפעם הבאה.
עשית סדר נהדר, תודה!
כילד חשבתי שהעובדה שמקרינים שתי סדרות שונות אבל באותו עולם זה בגלל שהחינוכית פשוט מקרינה דברים בקצב ובסדר משלה (כבר קרה במקרים שונים).
מראה כמה הנושא של "יקום" (במובן המקבילי) בניגוד ל"המשכים" זה דבר יוצא דופן.
הייתי דווקא שמח לקבל רשימה של עשרת הפרקים הטובים ביותר בכל אחת מהסדרות, לדעתו של עידן
אני מבין שלא היה ממש מקום בכתבה, אבל אפשר גם כאן בתגובות.
(כמו כן, פיקארד אשכרה *שכב* עם ואש? ביותר מפרק אחד? היה לי הרושם שהוא לא ממש סובל אותה).
וואו, זה יהיה ממש קשה.
יש לי דעות חזקות מספיק רק לגבי 3 מתוך 6 הסדרות בכתבה הזאת, ולצמצם את זה ל- 10 פרקים זה יהיה… מסובך (אני לוקח פרקים עם משמעות עלילתית חזקה מ- DS9? פרקים אינדיבידואליים טובים?). וגם אז הדירוג בתוך העשיריה בטח יהיה חסר משמעות. וגם אני מסתכן בזה שחלק מהפרקים האלה, בצפייה מחודשת, יראו לי מביכים, כי נניח את DS9 ראיתי מחדש בשנים האחרונות אבל בוויאג׳ר אנחנו עדיין מסתמכים על זכרונות שלי מלפני 15 שנה בערך. בקיצור, יש לי הרבה דיסקליימרים לגבי למה לא צריך לקחת את הדעה שלי מאוד מאוד מאוד ברצינות.
אחרי שזה נאמר – אני מבטיח לנסות, יותר מאוחר היום או מחר. :-)
אה, רגע, פרט חשוב ששכחתי לענות עליו.
עד כמה שאני יכול להסיק מה- PG-13-יות של TNG, פיקארד אכן שכב עם Vash, אבל זה קרה רק פעם אחת.
אני לא עידן אבל -
1. Duet – לא סתם פרק מסע בין כוכבים טוב, אלא יצירה מדהימה בכללי.
2. Duet עוד פעם, כשצופים בזה פעם שניה ויודעים כל מני דברים מראש.
3. Duet פעם שלישית כדי לקבל גלידה.
4. Duet פעם רביעית כי זה עדיין ממש טוב.
5. Duet פעם חמישית כדי להיזכר בנוסטלגיה בפעם הראשונה.
6. Duet פעם שישית בגלל הסצינה ההיא.
7. Duet פעם שביעית בגלל הסצינה האחרת ההיא.
8. Duet פעם שמינית בגלל הרקע וההיסטוריה שזה נותן לעולם.
9. In the pale moonlight.
10. Duet.
אוקיי אבל זה רק ב- DS9, מה עם השאר?
(ל"ת)
Indeed
טוב, יאללה, אני מנסה.
הערות חשובות:
1. הפרקים לא מדורגים, זה היה קשה מספיק גם ככה.
2. אין טעם לשאול אותי "רגע, באמת לא הכנסת את X?!". כאילו, יש סיכוי קטן שזה כי אני לא אוהב את X כמוכם, אבל יותר סביר להניח שזה בגלל שכשעשיתי רשימה ראשונית של הפרקים שלדעתי יכולים להכנס לרשימה הזאת מכל סדרה היו לי משהו כמו 25 פרקים ברשימה, והייתי צריך מאוד להתאמץ כדי לצמצם את זה ל- 10.
(זה לא תופס לגבי וויאג'ר. כאמור, את וויאג'ר אני זוכר פחות טוב, אז היו לי משהו כמו 15 פרקים בסך הכל)
3. פרקים של שני חלקים הכנסתי תחת entry אחד. אפילו אם הם עשו את הטריק המלוכלך של DS9 וקראו להם בשמות שונים.
יאללה:
TNG
2×09: The Measure of Man
3×10: The Defector
3×15: Yesterday’s Enterprise
5×02: Darmok
5×23: I Borg
6×10-6×11: Chain of Command
6×15: Tapestry
7×11: Parallels
7×15: Lower Decks
7×25: All Good Things…
DS9
1×19: Duet
2×14: Whispers
3×07: Civil Defense
3×20-21: Improbable Cause / The Die is Cast
4×03: The Visitor
5×06: Trials and Tribble-ations
5×25: In the Cards
6×13: Far Beyond the Stars
6×19: In the Pale Moonlight
7×08: The Siege of AR-558
Voyager
3×26-4×01: Scorpion, pt 1 & 2
4×08-09: Year of Hell
4×14: Message in a Bottle
4×23: Living Witness
5×06: Timeless
5×26-6×01: Equinox pt 1 & 2
5×21: Someone to Watch Over Me
6×09: The Voyager Conspiracy
6×10: Pathfinder
6×12: Blink of an Eye
רגע, באמת לא הכנסת את The Inner Light??!
סורי, הייתי חייב
לג'יט.
אכן אחד הראויים. אכן היה ברשימה של הטופ25. כשכתבתי עליו בשרשורי "עידן צופה ב- TNG" שלי (פלאג חסר בושה! https://www.facebook.com/idan.zeierman/posts/10154049099812546?comment_id=10154502471282546) אמרתי שאין לי שמץ של מושג למה פרק שכל כך טוב מכל בחינה אובייקטיבית שאני חושב עליה לא ממש הצליח לרגש אותי יותר מדי. אבל ככה זה.
ח"ח וסבבה והכל כבוד bs315, רק שסיכמת את כל סדרות מב"כ בחלק א' כבר!
(ל"ת)
תשמרו את תגובות השנאה לסדרות של 2017 והלאה למתי שזה יהיה רלוונטי. :-)
גילוי נאות: אני מחבב את הסדרות של 2017 והלאה.
אני מכיר רק את "מסע בין כוכבים": הדור הבא.
אחרי שהיא הסתיימה, ניסיתי את חלל עמוק 9 אבל לא הצלחתי להתחבר לעלילה או לדמויות (כמו כן: איזה מין שם זה סיסקו, ועוד למפקד תחנה? נשמע כמו שם של רוטב ששמים כשהשניצל לא יוצא מוצלח. אבל אודו משנה-הצורה היה דווקא מעניין). גם אני חושב שנקודת מפגש היה סרט מופלא (היה לי אותו גם בגרסת הספר), ובכלל, קיו הוא הג'וקר של עולם המד"ב. זכור לי פרק אחד שבו הוא נותן לג'ורדי לה-פורג' את מתת הראייה ולוורף את מתת ה… הזדווגות? (אולי עדיף לא לחשוב על זה יותר מדי) אבל הצורה שבה החייזר רב העוצמה הזה משתמש בכוחותיו רק כדי לתעתע בבני אדם ולהשתעשע בהם הייתה מטלטלת ומהנה. זכור לי במעומעם גם איזשהו פרק שמתרחש כולו בזכרונו/דמיון של קומנדר רייקר, שמתברר להיות איזשהו טיפול פסיכולוגי שהוא עובר. לא זוכר בבירור, אל תתפסו אותי במילה. זו הייתה תכנית שאני ואחי הגדול נהגנו לצפות בה יחד – בשעות הצהריים, נדמה לי – בהנאה רבה.
רגע, שמו האמצעי של קירק הוא טיבריוס? דווקא הקיסר השנוי במחלוקת הזה, שהפעיל טרור ממלכתי נגד חברי הסנאט? (אף כי מכל בחינה אחרת, הוא דווקא נחשב לקיסר טוב, קפדן וחסכן) אולי היו צריכים לקרוא לו טרייאנוס, או אנטונינוס.
These are the voyages
פרק הסיום של אנטרפרייז. רייקר משחק בהולודק את סיום הסיפור של אנטרפרייז.
אני חושב שאני לא מבין.
כאילו, אני מניח ש- Half Life 2 היה משחק השנה של גיימר בשנת 2005, כי, אתה יודע, הוא היה משחק השנה של שנת 2005. אבל Splinter Cell 3 היה איזה contender חזק מולו? בשנה שבא יצא Civilization IV, פסיכונאוטס, God of War ו- GTA San Andreas? ולמה זה קשור בכלל לסטאר טרק?
ראיתי את הדור הבא
בתור ילד והמשכתי אתה לחלל עמוק 9 . אני מת על הסדרות האלה ובתור ילד האפקטים היו נראים לי מדהימים (במיוחד בחלל עמוק 9) לצערי במבט אחורה שתי הסדרות התיישנו מאוד לא טוב וזה קצת מבאס.
לגבי הסדרות החדשות נחכה לחלק הבא אבל בינתיים יכול להגיד שאני מבסוט ממש על העונה השנייה של פיקארד. טובה בהרבה מהראשונה שהייתה בעצמה לא רעה בכלל וחשוב יותר טובה בהרבה מדיסקאברי שבגדול זה די פח אשפה של טלוויזיה
סטאר טרק הוא קודם כל אוטופיה בשבילי
קשה להפריז בהשפעה של סטאר טרק על החיים שלי בדיעבד. במקרה שלי, סטאר טרק, ה-סטאר טרק, הוא הדור הבא, שהציגה עתיד אופטימי, חסר גבולות ומגבלות, שבו שולט הציווי הוולקני: Infinite Diversity in Infinite Combinations . הציווי העליון האמיתי של הסדרה, שנהגה על ידי חייזרים לא בני אדם, על כל המשתמע מכך. כל זה, בתוך המגבלות שהטילה טלוויזיית הברודקאסט של שנות ה-80-90.
זו הסדרה הראשונה שראיתי, שהציגה עולם רציונלי לחלוטין, שוויוני לחלוטין, שאין בו חמדנות, ואין בו כסף. שבו המדע הוא כלי בידי האנושות לחקור את הקיום כולו, מתוך חדוות גילוי, אהבת העולם כולו, והאדם בפרט, ורצון לסייע למי שצריך, מתוך תחושת אחריות, ולא מתוך תחושת התנשאות או זלזול.
זה כמובן החזון. במציאות, הדברים נראו אחרת. אבל גם בעיניים של ילד, הצלחתי לראות מה עומד מאחורי הרוח הבעייתית של שנות ה-90. למשל, פמיניזם שבו נשים יכולות להיות קצינות, אבל הן בעיקר מטפלות – רופאות או יועצות רגשיות (כושלות), וקצינת הביטחון היחידה נהרגת בפרקים הראשונים. או עולם שבו כל הרע האנושי מתנקז לחייזרים מגוחכים שנראים כמו קריקטורה גרועה של מיעוטים אתניים, תרבותיים וגזעיים אנושיים עם מאפיין אחד בולט ודומיננטי: הפרנגים "החמדנים", הקלינגונים "האלימים", הוולקנים "הרציונליים וקרי המזג", הרומולנים "התכנניים", וכו' וכו'. האנושות יכולה להיות נקייה, כי הלכלוך נזרק בחצר של השכנים, וכי גזענות מותר להביע כלפיהם. הם לא בני אדם הרי.
אבל זה גם עולם שמרחיב את גבולות האנושיות אפילו לאנדרואיד חסר רגשות כבר בפרקים הראשונים. שמתקיים בו ציווי עליון שבו אסור להתערב בהתפתחות של גזע שעדיין לא המציא מנוע עיוות (ציווי גרוע ובעייתי, אבל מעיד על כוונה טובה ומוערכת). שבו כל המוצאים, הגזעים והתרבויות האנושיות מקיימים זה לצד זה (תחת השטחה אמריקאית, אבל כאמור, הכוונה טובה ומוערכת). עולם שבו אנשים שואפים לגלות עוד ועוד על העולם, באמצעות מדע ובכלים רציונליים, לא מתוך חמדנות, אלא מתוך תשוקה אמיתית. ובעיקר: האדם, בכוחות תבונתו שלו, ומתוך טבעו הטוב מנעוריו, הצליח להתגבר על המחסור, הרעב, השנאה, הגזענות והפחד הקמאי מפני האחר. עולם שבו הטכנולוגיה היא אמנם לא המרכז, אבל החזון הגלום בה, שהוא חלק בלתי נפרד מהסדרה, והדמיון בהמצאות המרהיבות שלה, מרחיבים את הגבולות האנושיים, ואת המחשבה האנושית: משכפלים, משגרים, חדר הולוגרמות, רובוטים אנושיים, ועוד. כל אחד מהם זכה לפרקים חשובים ומרכזיים, שהעידו עד כמה הייתה הטכנולוגיה אינטגרלית בתוך העולם, בעלת ערך מוסף ערכי, ולא נוצרה רק כי היא "מגניבה", או כי היה צריך למצוא פתרון יצירתי כזה או אחר (כמו במקרה של המשגרים).
סדרה כזו לא יכולה להתקיים היום בדיוק באותו אופן. אוטופיות, בעולם המפוכח שלנו, במקרה הטוב נבנות כל הזמן, בתהליך איטי, הדרגתי, מתמשך ואינסופי. זה בא לידי ביטוי גם בטרק העכשווי. סכנת הקריסה עומדת לפתחה של האוטופיה כל הזמן, אבל החזון, התקווה והאמונה שהעתיד יהיה טוב יותר, וההכרה בכך שהאדם הוא זה שאחראי לגורלו ולגורל העולם שסביבו, הם אלה שמשמרים אותה. עצם הקיום של האוטופיה, אפילו עצם ההיתכנות שלה, זה האוטופיה האמיתית, כי זה אומר שיצר האדם טוב מנעוריו, שהעולם יכול להיות יפה, וששווה להילחם עליו בכוחות עצמנו בלי לחכות לאף אחד שיציל אותנו.
ניתוח מעולה
טום, ניתחת את הסדרה והלך הרוח שלה בצורה יפה.
אנטרפרייז מתחילה חלש אבל מסיימת חזק. העונה הרביעית (והאחרונה שלה) טובה יותר מכל עונה של וויאג'ר
(ל"ת)