ביקורת: משחקי למות מרעב

רד פיש צופה ב"פארודיה" של ג'ייסון פרידברג וארון זלצר, כדי שאתם לא תצטרכו
שם רשמי
משחקי למות מרעב
שם לועזי
The Starving Games

מה זה טפיל? טפיל הוא יצור שחי על גבו – או על זרועו, או בתוכו – של יצור אחר, צמוד אליו ‏ומשיג ממנו את כל המזון, הדם, וכל החומרים החיוניים האחרים, ושלא יכול לשרוד לכוחות עצמו, בלי הפונדקאי שעושה את כל העבודה הקשה בשבילו. לדוגמה: פרעושים, תולעי מעיים, או ‏ג'ייסון פרידברג וארון זלצר. כבר שנים ששני החייברעס האלה עושים פעם בשנה משהו שמחוסר ‏ברירה נצטרך לקרוא לו "סרט", רק שלסרטים שלהם אין שום קיום משל עצמם: הם טפילים של ‏סרטים אחרים, סרטים מצליחים יותר. הם לוקחים את מה שפופולרי באותו רגע, בין אם זה קינג ‏קונג או "300" או "דמדומים" או מה שלא יהיה, ועושים לו חיקוי – "פארודיה" היא מילה קצת גדולה ‏בהקשר הזה – בהשקעה המינימלית המאפשרת להקרין אותו בבתי קולנוע. אל תוך הסרטים ‏שלהם הם דוחפים כמה שיותר רפרנסים לנושאים הפופולריים של הרגע, מתוך הנחה מוצדקת ‏שתמיד יימצאו מספיק פראיירים כדי ללכת לראות את זה.

התוצאה היא שפרידברג וזלצר קנו לעצמם שם של הבמאים הגרועים בעולם. הם עושים סרטים ‏שלידם סדרת "מת לצעוק" נחשבת לאינטליגנטית ומתוחכמת. לדוגמה: השנה הם לקחו את ‏‏"משחקי הרעב", כי "משחקי הרעב" הוא כידוע סרט מאוד מאוד פופולרי, ויצרו לו חיקוי, שקוראים ‏לו "משחקי למות מרעב". ואחרי שנים שבהם שמעתי על הסרטים של פרידברג וזלצר וראיתי אותם כובשים שוב ושוב מקומות ברשימת 100 הסרטים הגרועים ביותר אי פעם של ימד"ב, אולי הגיע הזמן שאתנסה במשהו מהם בעצמי, רק כדי לברר האם השנאה הגלובלית הזאת מוצדקת.‏

עלילת הסרט: ‏‏"משחקי הרעב", עם מכות בביצים. באמת, זהו. העלילה כמובן שטותית וזניחה לגמרי, והאפקטים ‏הויזואליים נראים בדיוק כאילו הם לקוחים מתוך סרט בר מצווה, אבל כל זה לא באמת משנה, כי הגענו ‏כדי לצחוק. אז נשאר רק דבר אחד: שיהיה מצחיק.‏

על פי מסורת סרטי החיקוי, צריך לשנות את השמות המקוריים של הדמויות לשמות "מצחיקים". ‏לכן קטניס, גיבורת "משחקי הרעב", הפכה לקנטמיס – "לא יכולה לפספס" – שזה לא מצחיק, אבל דווקא די חביב בתור כינוי. האטרקציה האמיתית היא שמו של הבויפרנד שלה, פיטה, בנו של האופה. אין אף צופה ‏ישראלי שלא גיחך קשות על השם הזה עוד בסרט המקורי. הוא אופה, וקוראים לו ‏פיתה. האתגר, למצוא שם-חיקוי שיהיה מצחיק יותר מהמקור, היה קשה. הפתרון של "משחקי למות מרעב": לדמות הזאת קוראים פיטר. ‏שוב: במקור הרציני, השם היה "פיתה". בגירסה שאמורה ‏להיות מצחיקה, זה "פיטר". עולם הפוך. טוב, עד עכשיו, "משחקי הרעב" יותר מצחיק מהפארודיה עליו.

הבעיה האמיתית של הסרט היא לא הבדיחות הלא מצחיקות, אלא כל המרחבים העצומים שבהם ‏אין בדיחות בכלל. שוב ושוב ושוב, הסרט מביא איזו הופעת אורח או איזה רפרנס לסרט, דמות, ‏מם או אפליקציה לאייפון, ופשוט לא עושה איתם שום דבר. למשל, לרגע אחד, באמצע המרדפים ‏בג'ונגל מופיע סיי, ההוא מגנגנם סטייל. ואז הוא נעלם. אוקיי. מה אנחנו כצופים אמורים לעשות עם ‏זה? זה לא שהבדיחה עם סיי לא היתה מצחיקה: פשוט לא היתה פה בדיחה. הסרט לא אמר שום ‏דבר על סיי, לא עשה שום דבר עם סיי, לא אכל שום דבר עם סיי. הוא רק איזכר את העובדה שסיי ‏קיים. את זה כבר ידעתי. דבר דומה קורה עם טיילור סוויפט, ‏צוות "בלתי נשכחים", פרוט נינג'ה, ג'סטין ביבר, "Double Rainbow", גנדלף, ועוד המון דברים: ‏פרידמן וזלצר חושבים, אם הבנתי נכון, שעצם אזכור קיומם של אייטמים מתרבות הפופ הוא מצחיק בפני עצמו, עד כדי כך שלא צריך להוסיף עליו ‏בדיחה כלשהי. אם אתם חושבים שזה הורס מצחוק, אז תתכוננו ליפול לרצפה: מיילי סיירוס! גראמפי קאט! הפועל תל אביב!‏ אקס פקטור! כח משיכה! יאיר לפיד! מצחיק ‏כבר?‏

כשהסרט לא מאזכר דברים לשם האיזכור, הוא מראה אנשים נפגעים. אנשים נופלים, לפעמים בלי ‏שום הקשר: ההיא עם האיפור הכבד והשיער המגוחך – במקור קראו לה אפי טרינקט, אז בטח כאן שינו לה את השם למשהו קורע כמו "סוזן" או משהו – עומדת, ואז היא נופלת. חה חה, אני מניח. הסרט גם מנסה מאוד להגעיל: המון סצינות של מוגלה, דם, איברים ‏כרותים (אם יש משהו מצחיק בזה, זה איך שהסרט הבלתי-מוגבל הזה הוא למעשה הרבה, הרבה ‏יותר אלים מ"משחקי הרעב" המקורי, שהוגבל לגיל 14 ומעלה). אבל יותר מכל, פרידברג וזלצר אוהבים לתת לאנשים ‏מכות בביצים. לא יאומן כמה פעמים אנשים מקבלים בסרט הזה מכות בביצים. הם מקבלים מכות ‏בביצים ממגוון סיבות וממגוון זויות. לפעמים, אם השוט לא לגמרי ברור, ואתם עלולים לחשוב ‏בטעות שהם קיבלו מכה בבטן או בירך ולא לצחוק מספיק, הם אומרים "אוי, הביצים שלי!", כדי שלא יהיה ספק.

צריך לציין שבמקרים הנדירים שבהם זלצר ופרידמן ממש טורחים לכתוב בדיחות, ולא רק לומר ‏את שמו של משהו שהם ראו אתמול באינטרנט או "ביצים!", הן לא תמיד גרועות. היו לפחות שתי נקודות בסרט שבהן ממש חייכתי. בתחילת הסרט יש כמה דקות שבהן אפשר ממש לטעות ולחשוב שזאת ‏הולכת באמת להיות פארודיה על "משחקי הרעב" – אתם יודעים, משהו שייקח את "משחקי ‏הרעב", ימצא את הנקודות החלשות והמגוחכות בו, יקצין אותן ויגחיך אותן עד לנקודה שבה ‏האבסורד יהיה בולט לעין. לזה קוראים "פארודיה". אבל מהר מאוד מתברר שזה פשוט לא זה. ‏‏"משחקי למות מרעב" הוא סרט עצלני מכדי להביע דעה על משהו או ליצור משהו מקורי – הוא ‏דומה יותר ללעשות ‏share‏ בפייסבוק לבדיחה של מישהו אחר. ולהוסיף בעיטה בביצים.‏


פורסם במקור בוואלה