|
על סרטים ומה שביניהם -
ש:
איזה סרט גרוע! בגלל הצלם החובבני הזה כל הזמן
ראו את המיקרופון למעלה. פשוט מביך!
ת: בדרך כלל, הכלל הוא זה: ראית בום
יותר מדי - לך ודרוש את הכסף חזרה בקופת הקולנוע (בעצם, אם נדקדק, מדובר
במיקרופון. הבום הוא רק המקל שמחזיק את המיקרופון).
כשהמיקרופון בולט לחלק העליון של המסך לאורך כל הסרט, זו לא אשמת הצלם,
זו אשמת המקרין, שמקרין את הסרט בפריים לא נכון. עד כמה שזה נשמע מוזר, הרבה
פעמים המפיצים שולחים את הסרט עם שטחים עודפים, שלא נועדו להקרנה (כלומר,
התמונה בפילם גדולה יותר מהנחוץ). לעיתים משתמשים יוצרי הסרט בשיטה בשם Hard
Matte, כדי להסיר שטחים אלו באופן מוחלט ולהחליפם בפסים שחורים. לפעמים משתמשים
בשיטה אחרת, בשם Soft Matte - בשיטה זו הקטעים העודפים עדיין מצויים על הסרט,
ועל המקרין "למחוק" אותם, באמצעות הסתרתם.
כדי שלא ייווצר מצב בו מוקרן בטעות כל שטח הפילם, על גלגלי הסרט מצוינות
במפורש הוראות הקרנה, הכוללות את ציון המסגרת בה צריך להקרין את הסרט (כלומר,
יחס המסך הדרוש). זו הסיבה שבאולמות רבים יש גם וילונות שחורים שממסגרים
את התמונה ליחס הנכון. אם המקרין לא ממלא אחר ההוראות הללו, זה עלול לגרום
לחשיפת אזורים מעל ומתחת לפריים המיועד (מה שנקרא ''הפסים השחורים''), כך
שניתן לראות את המיקרופונים והבום על המסך. לחילופין - ראשי הדמויות יחתכו
במקומות לא סבירים. בקיצור, זו אשמת המקרין, ולא אשמת יוצרי הסרט.
אגב, עוד בעיות של מקרינים עשויות לנבוע משימוש בעדשה לא נכונה. למשל, בטריילרים
או פרסומות יש לפעמים עיוות של הדמויות כשמנסים להכניס אותן לפריים ''מרובע''
מדי, או ''מלבני'' מדי, ואז המקרין מחליף עדשה והתמונה ''מסתדרת''.
למידע
נוסף, לחצו כאן.
ש: מה אפשר למצוא בימד"ב?
ת: זה מתחיל באינפורמציה על סרטים שיצאו:
מי השחקנים, מי הבמאי, פריטי טריוויה הנוגעים לסרט, חורים עלילתיים, תמונות
מהסרט, קישורים לאתר הרשמי או לאתרים רלוונטיים אחרים, מועדי יציאה, הכנסות
הסרט וכו'.
אפשר גם לבקש חיפוש לפי שם שחקן או במאי, ולקבל את כל הסרטים בהם השתתף או
שאותם ביים, או אם נרשמתם כחברים - ניתן גם לדרג סרטים.
ש:
מתי יוצא 'הארי פוטר' הבא? ולמה אין מידע על 'מטריקס Recycled'?
ת: תאריכי הפצה של סרטים עשויים להשתנות
מדי פעם. בדיוק לשם כך קיים 'לא
סופי' - תאריכון הסרטים העתידיים. הדף מכיל את כל תאריכי היציאה הידועים
לנו של סרטים בארץ ובארה"ב.
כמו כן ניתן למצוא בדך תאריכי יציאה של כותרי DVD מבוקשים, מידע על מועד
קיומם של פסטיבלים שונים או טקסי קולנוע חשובים, וכו'. המידע בדף כפוף לשינויי
מצב הרוח של מפיצי הסרטים, ולכן הוא, כפי שניתן להבין, לא סופי. חשוב לשים
לב שאם סרט מסוים אינו מופיע בדף, אין זה אומר כי לא יגיע לארץ, אלא רק שאנחנו
לא יודעים מתי. הדף מתעדכן לפחות פעם בשבוע, אז מי יודע - אולי בפעם הבאה
שתחזרו אליו, הסרט שחיפשתם יופיע בו.
ש:
מדי פעם אתם מדברים על דירוג עגבניות של סרט מסוים. הא?
ת: מדובר באתר "רוטן
טומטוז" (עגבניות רקובות). לכל סרט כמעט יש עמוד ובו ריכוז הביקורות
על הסרט (של העיתונים ואתרי האינטרנט המובילים בארה"ב). כל ביקורת חיובית
מזכה את הסרט בעגבניה טריה. ביקורת שלילית היא עגבניה רקובה. בראש העמוד
יש "Tomatometer", שמראה כמה אחוזים מכלל הביקורות הן חיוביות
(בצד ימין ניתן לראות את מספר הביקורות הכללי על הסרט, וכן כמה מתוך ביקורות
אלה הן חיוביות וכמה שליליות). סרט "טרי" נחשב כזה של מעל %60
ביקורות "טריות".
יש לזכור שמדובר בטעם האמריקאי: סרטים כמו 'Spider' של קרוננברג, למשל, קיבלו
שם ממוצע עגבניות גבוה, ולעומת זאת, הקהל בארץ טען שמדובר בסרט מחורבן.
מעבר לכך, עוד סייג חשוב: אם הרבה מבקרים אמרו על סרט שהוא "בסדר"
במובן החיובי של המילה, לסרט יהיו אחוזי עגבניות טריות גבוהים מאוד. לכאורה,
ממבט ראשוני ב"Tomatometer" ניתן להסיק שהסרט מעולה. לכן חשוב
לקרוא כמה מתקצירי הביקורות שמובאות באתר (היי, מדובר במשפט או שניים ממצים
מכל ביקורת. זה לא כזה נורא!) כדי לוודא שזה באמת "מעולה" ולא
ביקורת פרווה שתורגמה לעגבניות טריות.
ש:
איפה אני מוצא נתונים על רווחי סרט בארה"ב?
ומחוץ לארה"ב? וטבלאות שמשוות בין סרטים רווחיים? וטבלאות שמשוות בין
סרטים שנכשלו בקופות? ו...? ו...?
ת: מוג'ו
הוא התשובה. כל הסטטיסטיקות, כל הנתונים. עולם ומלואו של נתוני הקופות בארה"ב
ובעולם.
ש: למה אתם אומרים
על סרט שהוא לא כיסה את עלויות ההפקה שלו, או שהוא רק מתקרב לכך? מה, רווחים
מחוץ לארה"ב לא נחשבים?
ת: כיסוי הכנסות זה עסק הרבה יותר מסובך
ממה שנשמע. כשסרט מגיע לקולנוע, גם בעלי האולמות הרי צריכים להרוויח. לכן,
לא כל הכסף שסרט מרוויח בקולנוע הולך לבעלי האולפנים. מדובר ב-30-50% מהרווחים
על כרטיסים (תלוי בעניין שמעורר הסרט, תלוי בשבוע בו הוא מוקרן). בחו''ל
מדובר על אחוזים נמוכים יותר, אבל מצד שני - האולפנים מקבלים סכום כסף חד
פעמי עבור זכויות ההפצה.
במקום לחשב כל שבוע את כל הבלגאן הזה, הרבה יותר פשוט לקזז את שני הגורמים
(הרווח מקולנועים בחו"ל מול האחוזים שהולכים לידיהם של בעלי בתי הקולנוע
בארה"ב), ולדבר על כיסוי הכנסות במונחים של רווחים בארה"ב בלבד,
כביכול מתוך הנחה שכל הכסף הולך לאולפן ההפצה.
ש: מאיפה באים טריילרים
לעולם?
ת: קיימים ברשת מספר אתרים המביאים
לגולשים את הטריילרים הכי חדשים והכי חמים. המומלצים ביותר הם מובי-ליסט
והאתר של קוויקטיים.
אם חפצה נפשכם בטריילרים לסרטים שמעולם לא ייצאו, נסו את טריילר-ויז'ן
- אתר המוקדש להפקת טריילרים (מושקעים ורציניים לחלוטין!) לסרטים שאינם קיימים
ולעולם (כנראה) גם לא יהיו.
ש: טוב, אז המלצתם
על האתר של קוויקטיים. אבל מה זה שווה אם אי אפשר לשמור משם את הסרטים על
המחשב?!
ת: ברוב דפי הסרטים הוסיפו בקוויקטיים
לינק לשמירת הטריילר על המחשב. אבל גם כשאין - הראש היהודי ממציא לנו פטנטים.
אפסאלון פיתח את "מחולל
הלינקים הישירים": הכניסו לינק של טריילר בצד אחד, קבלו לינק ישיר
להורדה בצד השני
ש: איך אני יודע איך קוראים ל'אסקימו לימון' באנגלית?
ומה זה 'Bring
it on' בעברית (לא יכול להיות שזה 'תעביר
את זה הלאה')?
ת: בשביל זה יש תרגומון
סרטים. תרגומון - כשמו כן הוא - מטרתו לספק לכם את שמו המתורגם של הסרט
בלבד: אתם מקלידים במנוע
החיפוש שם אנגלי של סרט (או מילת חיפוש) ומקבלים את שמו העברי. או: מקלידים
את השם העברי, ולומדים מה שמו המקורי. בדף התוצאות, יסופק לכם גם קישור ישיר
לדף הסרט בימד"ב. זהו בעצם.
|
|