מלחמת הסטרימינג: דוח מצב

במקום הראשון: חנןפלוס - שירות הסטרימינג לכל הצרכים שלכם בנוגע לחנן בן ארי.

הוליווד סובלת מאוד בגלל הקורונה. מדינות שלמות נמצאות בסגר, מה שאומר שבתי הקולנוע סגורים וגם כשהם פתוחים אנשים לא בדיוק נוהרים למקום שהוא לא בטיחותי במיוחד בימינו. אבל יש חלק בהוליווד שחוגג וזה שירותי הסטרימינג. הרי אין פעילות שהיא בטיחותית יותר מאשר לשבת ולצפות בטלוויזיה.

ואכן, שירותי הסטרימינג השונים דאגו שלא יגמר לנו מה לראות, ובתמורה אנשים נרשמו אליהם בכמויות מרשימות. למען האמת, נראה שהוליווד ראתה את הכסף שנטפליקס מכניסה ורצתה גם. העובדה שאין בתי קולנוע כבר כמעט שנה היא רק זרז – נראה שלכל אולפן סרטים שמכבד את עצמו יש בימינו שירות סטרימינג משלו. שזה, כמובן, הרבה יותר מדי. רובם לא זמינים בארץ, אבל עדיין כיף להסתכל מה הולך בעולם ובעיקר בארצות הברית.

מכיוון שבקופות המצב לא ממש מרשים (בשבוע שעבר לא היה שינוי כלל. השבוע במקומות הראשונים נמצאים "הדברים הקטנים" עם 4.7 מיליון דולר, "הקרודים 2" שממשיך לטפס, איכשהו, עם 1.8 מיליון דולר, "וונדר וומן 1984" עם 1.3 מיליון דולר ו-1.25 מיליון דולר ל"צלף". כל השאר, כרגיל, עם פחות ממיליון דולר), ומכיוון שאנחנו נמצאים בדיוק באמצע עונת הדוחות של החברות הגדולות שבה הן מדווחות על הנתונים הכספיים שלהן, החלטתי השבוע להסתכל כמה משתמשים יש עכשיו לכל שירותי הסטרימינג העיקריים, כמעט שנה אחרי שהתבקשנו בעיקר להישאר בבית.

כמובן שהמלך הוא עדיין נטפליקס. לנטפליקס יש 203.6 מיליון משתמשים בכל העולם. 37 מיליון משתמשים חדשים נרשמו לשירות במהלך 2020, שזה נתון מדהים. אבל כמובן שיש להם יתרון על פני כולם: הם זמינים בכל העולם, יש להם כמות תוכן מטורפת שהם צברו במהלך שנים, כולל הרבה מאוד תוכן מקורי שלא זמין באף שירות אחר, וכשאתה בבית ואין לך מה לעשות אתה תפנה לשירות הכי מבוקש ומדובר שיש. זה לא שיש להם סדרת דגל אחת – כל חודש בערך יש להם להיט עולמי מדובר.

המקום השני שייך לאמזון פריים וידאו עם 150 מיליון משתמשים נכון לתחילת 2020, מה שאומר שיש סיכוי טוב שמצבם השתפר מאוד מאז אבל הם החליטו לא לעדכן אותנו. הסיבה להצלחה שלהם היא לא התוכן, למרות שיש להם לא מעט סדרות מעוררות באזז, כמו "הבנים" או סדרת הפריקוול לשר הטבעות שלא ברור מתי תשודר, רק שהיא מאוד יקרה, וגם הצלחות קולנועיות כמו "מנצ'סטר ליד הים", "חולי אהבה", "צלילי המטאל", "סרט המשך בוראט" ועוד. אבל כאמור, זאת לא הסיבה: הסיבה היא שכל מי שנרשם לאמזון פריים כדי ליהנות ממשלוח מהיר מאוד של יומיים, מקבל גם את שירות הסטרימינג שלהם כלול בעסקה. בגלל זה אין ממש דרך לדעת כמה מתוך ה-150 מיליון האלה גם צופים בשירות שלהם או פשוט אנשים שאוהבים להזמין הרבה דברים דרך אמזון.

המקום החמישי, שלצורך עניינו הוא השלישי (הסבר לכך למטה) שייך לבית העכבר, דיסני פלוס, עם 86 מיליון משתמשים תוך שנה בערך. כן, השירות עדיין לא זמין ברוב העולם אבל איפה שהוא כן זמין אפשר להגיד שהוא להיט. אמנם ההתחלה של השירות הייתה איטית, אבל סדרת הדגל "המנדלורי" הובילה את ההרשמה כאשר לאט לאט נוספים עוד תוכן, סדרות וסרטים לשירות.

אני לא בטוחה שהרעיון של פרימיום של תשלום נוסף על סרטים חדשים הוא רעיון כזה טוב, אבל דיסני ממשיכים להתנסות איתו: קודם זה היה עם "מולאן" שנראה בעייתי מההתחלה ובקרוב עם "ריה והדרקון האחרון". מה שיעזור מאוד לשירות הוא כמות התוכן העצומה מכל הזיכיונות של דיסני שעוד מעט תגיע לדיסני פלוס. יש כאלה שיגידו יותר מדי תוכן, אבל יש להם תחרות עצומה מנטפליקס, שם כבר קיימת כמות תוכן עצומה.

עוד עובדה שעוזרת להם היא המחיר, דיסני פלוס עולה רק 6.99 דולר בארצות הברית. שווה ביותר. לשם ההשוואה, החבילה הכי זולה של נטפליקס עולה 8.99 דולר ו-HBO MAX עולה 14.99 דולר. לדיסני פלוס יש גם חבילה מיוחדת עם מחיר מיוחד לשלוש שנים כדי לשמר את המשתמשים שלהם.

אם כבר דיברנו על HBO MAX, בואו נדבר עוד קצת עליהם ועל המקרה המוזר שלהם. יש להם 37 מיליון משתמשים, אבל רק 17.7 מיליון משתמשים "פעילים". מה הכוונה משתמשים פעילים? יש הרבה מאוד אנשים שמגיע להם HBO MAX בחינם כחלק משירות הכבלים של HBO ופשוט לא משתמשים בו. מבחינת HBO MAX הם מקבלים את הכסף אז הם מרוצים, אבל לדעתי אם כל כך הרבה אנשים שמגיע להם HBO MAX בחינם פשוט לא משתמשים בו זה סימן בעייתי. אם כי יכול להיות שהם פשוט לא יודעים שמגיע להם, כי הכל כל כך מבלבל.

בינתיים HBO MAX מקווים שהעובדה שכל הסרטים של האחים וורנר יצאו במקביל לקולנוע ואצלם בשירות בארצות הברית תעזור להם להתקדם בתחרות, ואכן יש ניצן ראשון לכך שזאת הייתה אסטרטגיה חכמה. מדד נילסן שעכשיו נכנס למדידת פופולריות של שירותי סטרימינג פרסם את הנתונים שלו לסוף השבוע הראשון של חג המולד ולפי הנתונים שלהם "וונדר וומן 1984" נצפה יותר מאשר "נשמה" של דיסני פלוס כששניהם יצאו באותו סוף השבוע. צריך לסייג שהנתונים שלהם הם לפי דקות צפייה ו-"וונדר וומן 1984" הוא סרט ארוך יותר, אבל גם כשלוקחים את אורך הסרט בחשבון, "וונדר וומן 1984" קיבל יותר צפיות. ניצחון חשוב ל-HBO MAX. זה אומר שאנשים שיש להם HBO MAX ראו את הסרט הזה הרבה, האם הם נרשמו בשביל לראות את הסרט? HBO MAX טוענים שכן ואכן יש צמיחה אבל אי אפשר להצביע בדיוק ממה היא נובעת ולקבוע אם זו צמיחה טבעית של השירות או בגלל הסרט, אז בינתיים הסרט קיבל את הקרדיט ויכול להיות שזה באמת מגיע לו.

השירות אמור להגיע גם לדרום אמריקה השנה ושם מאוד אוהבים את DC אז יש מצב שזה ייתן להם מספרים מרשימים מאוד בקרוב, אם כי כנראה לא מהר מספיק כדי לראות את ההשפעה של ה"סניידר קאט". עדיין יש להם מלחמה ארוכה כדי להשלים פערים עם השירותים הגדולים. כבר הזכרנו את המחיר שלהם, לא עוזר שהשירות עצמו הוא היקר מכל שירותי הסטרימינג ועולה 14.99 דולר. מצד שני, זה כן שווה למחיר של סרט בקולנוע, אז אולי זה כן משתלם בעצם.

עכשיו בואו נדבר על חבר של דיסני, הולו, עם 38.8 מיליון משתמשים. דיסני הם הבעלים של הולו (קומקאסט, הבעלים של אולפני יוניברסל, מחזיקים חלק ממניות החברה, אבל הם מוכרים אותן לדיסני עד 2024 ואין להם שום קשר לתוכן שבשירות) ויש להם חבילות שמשלבות בין דיסני פלוס להולו. הולו הוא כרגע המקום שבו דיסני שמה את התוכן שהוא פשוט בוגר מדי להיות בדיסני פלוס. אמנם "סיפורה של שפחה" הייתה פעם הסדרה הכי מדוברת שלהם, אבל הודות לכסף שדיסני שפכה לשירות, נוסף מאז הרבה מאוד תוכן שעוזר לשמור על המשתמשים.

יש שירות לא מוכר מדי עם מספר משתמשים גדול להפתיע והוא Peacock, עם 33 מיליון משתמשים. השירות שייך לקומקאסט שהיא חברת האם של יוניברסל ו-NBC. איך שירות שאף אחד לא שמע עליו הגיע לכמות כזאת מכובדת של משתמשים? כנראה בגלל העובדה שאם אתם מוכנים לסבול פרסומות, אתם יכולים לקבל אותו בחינם. התשלום הוא תמורת הגרסה שלו ללא פרסומות והם לא מפרסמים כמה מהמשתמשים שלהם משלמים עליה וכמה לא. כנראה כי לא אכפת להם איך הם מקבלים את הכסף שלהם. המספרים האלה צפויים לגדול, עכשיו שב-2021 "המשרד" האמריקאית עזבה את נטפליקס וחזרה אליהם.

אתם יודעים למי עוד יש 33 מיליון משתמשים? לסטרימינג של אפל. טוב, זה מספר לא מאומת, והשערה שקיימת באינטרנט. הפעם האחרונה שהם אימתו את מספר המשתמשים הייתה כשהיו רק 10 מיליון. אז כן, יש להם שם מוכר יותר אבל לא מספיק כדי לגרום לאנשים לנהור אליו. בנוסף, בארצות הברית, מי שקונה מוצר מקורי של אפל, מקבל מנוי חינם ועדיין זה המספר שאליו הם הגיעו. בהתחשב בכמות המוצרים שאפל מוכרת, יש לי הרגשה שהרבה מאוד אנשים לא מכירים את הדיל הזה.

יש עוד שירות קטן שחשבתי שיהיה מעניין לציין בעיקר בגלל העתיד שלו. ל- CBS all access יש 17.9 מיליון משתמשים שזה די גרוע ולכן השירות הולך לעבור שינוי מאסיבי שאולי יהפוך אותו לשחקן משמעותי. בקרוב השירות יהפוך ל- Paramount+ והסרט של "בובספוג" אמור להיות גורם המשיכה הגדול הראשון שלהם. כנראה שהם חשבו על השינוי רק לאחרונה כי פרמאונט מכרו השנה את רוב הסרטים שלהם לשירותים אחרים, כשהסרט הבולט מביניהם הוא "משפט השבעה משיקגו" לנטפליקס.

כמו שציינתי למעלה, יש עוד שני שירותי סטרימינג עולמיים ענקיים שהם טכנית מקום שלישי ורביעי אבל הם קצת פחות רלוונטים אלינו כי הם סיניים. במקום השלישי נמצא Tencent ויש לו 120 מיליון משתמשים. הוא זמין בעיקר במדינות המזרח הרחוק ושייך לתאגיד ענק עם עוד הרבה תחומי עניין. ובמקום הרביעי נמצא Baidu עם 118.9 מיליון משתמשים והוא זמין בכל העולם וגם שייך לתאגיד ענק עם ענפים נרחבים נוספים בעולם הטכנולוגיה.

אלה הם שירותי הסטרימינג העיקריים שמתחרים על הכסף של כולם, ואפילו רק אלה, בלי כל ערוצי הסטרימינג הנישתיים, הם פשוט יותר מדי. או שאנשים יבחרו אחד או שניים או שהם יצטרכו לחשוב על חבילות שמאגדות אותם. בינתיים כולם לא רק מנסים למשוך משתמשים חדשים אלא לשמור על המשתמשים שלהם אצלם, וזה דורש תוכן אינסופי שיוצא כל הזמן כדי שחס ושלום לא יגמר לכם מה לראות. בגלל זה נטפליקס מוציאה סרט כל סוף שבוע במהלך כל 2021 ודיסני פלוס מוציאים פרק בסדרה של מארוול כל 2021. כולם רוצים את הכסף של המשתמשים שלהם, כל חודש באופן קבוע. האם אנחנו צריכים עד כדי כך הרבה תוכן? זאת שאלה אחרת. וכמובן, השאלה המעניינת היא מה יקרה למספר הנרשמים אחרי המגפה, אם כי נראה שלצערנו לא נצטרך לענות על השאלה הזאת עוד הרבה זמן.