את היום השמיני בטלווימיפיאדה אנחנו נקדיש לא לסדרות אלא דווקא לאנשים שאחראים לסדרות, מקדימה ומאחורה. ואנחנו נתחיל עם אותו תפקיד בלתי מוגדר של "שואו-ראנר": מי שנחשבים "המוח" מאחורי הסדרות. בפועל זה אומר שאספנו 30 מהיוצרים הבולטים של השנים האחרונות ושעמדו בשני קריטריונים: הם יצרו סדרה מדוברת ו/או אהובה ב-4 השנים האחרונות, ויש להם ברזומה עוד לפחות סדרה אחת נוספת שאותה אנשים מכירים ואוהבים. ליד השם של כל אחד הוספנו שתיים מאותן הסדרות (סדרה ישנה וסדרה חדשה) אבל קחו בחשבון שאלה הן הסדרות שאנחנו בחרנו, ויש לחלקם עוד רזומה עשיר. ניתן לבחור עד 3 יוצרים.
השואוראנר / מפיק הטוב ביותר:
- וינס גיליגאן ("שובר שורות, "סמוך על סול") (16%, 86 קולות)
- מייקל שור ("ברוקלין תשע-תשע", "המקום הטוב") (11%, 57 קולות)
- דן הרמון ("קומיוניטי", "ריק ומורטי") (9%, 51 קולות)
- קרייג מאזין ("צ'רנוביל", "האחרונים מביננו") (8%, 42 קולות)
- לארי דיוויד ("סיינפלד", "תרגיע") (7%, 38 קולות)
- נואה האולי ("לגיון", "פארגו") (6%, 30 קולות)
- ביל לורנס ("סקראבס", "טד לאסו") (5%, 26 קולות)
- איימי שרמן פלדינו ("בנות גילמור", "גברת מייזל המופלאה") (5%, 25 קולות)
- אריק קריפקי ("על טבעי", "הבנים") (3%, 18 קולות)
- טאיקה וואטיטי ("כלבי השמורה", "שודדי הזמן") (3%, 18 קולות)
- רוב מקאלהני ("פילדלפיה זורחת", "מסע מיתולוגי") (3%, 16 קולות)
- מאט גרונינג ("משפחת סימפסון", "פיוצ'רמה") (2%, 12 קולות)
- גנאדי טרטקובסקי ("המעבדה של דקסטר", "פריימל") (2%, 11 קולות)
- ג’מיין קלמנט ("טיסת הקונקורד", "מה שקורה בצללים") (2%, 10 קולות)
- מייק וייט ("מוארת", "הלוטוס הלבן") (2%, 10 קולות)
- ג’ון פאברו ("מהפכה", "המנדלוריאן") (2%, 10 קולות)
- ראסל טי. דייויס ("דוקטור הו", "נולי") (2%, 9 קולות)
- דנה מודן ("אהבה זה כואב", "אבירם כץ") (2%, 9 קולות)
- מייק ג’אדג’ ("עמק הסיליקון", "ביוויס ובאטהד") (2%, 9 קולות)
- מייק פלנגנן ("מי מתגורר בבית היל", "נפילת בית אשר") (2%, 9 קולות)
- ריאן מרפי ("גלי", "דאהמר - מפלצת") (1%, 6 קולות)
- צ’אק לורי ("שלדון הצעיר", "שיטת קומינסקי") (1%, 6 קולות)
- כריסטופר מילר ("תיכון המשובטים", "אפטר פארטי") (1%, 6 קולות)
- טיילור שרידן ("ילוסטון", "ראש העיר של קינגסטאון") (1%, 6 קולות)
- חגי לוי ("הרומן", "תמונות מחיי נישואין") (1%, 6 קולות)
- רוברט ומישל קינג ("האישה הטובה", "פני הרוע") (1%, 5 קולות)
- דן פוגלמן ("גלוואנט", "החיים עצמם") (1%, 3 קולות)
- רשף לוי ("הבורר", "קרתגו") (1%, 3 קולות)
- חנן סביון וגיא עמיר ("עספור", "באש ובמים") (0%, 2 קולות)
- דיק וולף ("חוק וסדר", "שיקגו Fire") (0%, 1 קולות)
מס' מצביעים: 204
לעומת זאת, עם השחקנים קצת הסתבכנו. בסופו של דבר היה צריך לבחור האם המקצה הוא על גוף העבודה של שחקן בכלליות (ואז נגיד לשים את בריאן קרנסטון שיכול להשתתף בגלל "כבודו" האמריקאית, אבל בתכלס כולם היו מצביעים לו בגלל "שובר שורות") או שכן לנסות לתחום את העניין סביב 4 השנים הקרובות – ואז ללכת לאיבוד במלאכת סינון שאנחנו יודעים מראש שתוליד עשרות תגובות של "אבל איך לא שמתם את???".
אנשים אמיצים וטיפשים שאנחנו, בחרנו את השני.
אז להלן 50, כן, 50, ההופעות הבולטות מ-4 השנים הקרובות. לא שזה סיבה אמיתית למנוע תלונות על שחקנים שלא פה אבל קחו בחשבון שלקחנו שחקן אחד (או שחקנית, מן הסתם) מכל סדרה, והגבלנו רק הופעה אחת לשחקן (סליחה פדרו פסקל). כולנו מקווים שיצא מגוון מספיק. שימו לב, אם כן, שמותר להצביע ל-5.
השחקניות והשחקנים הטובים ביותר:
- בוב אודנקירק ("סמוך על סול") (10%, 57 קולות)
- אנטוני סטאר ("הבנים") (6%, 38 קולות)
- פדרו פסקל ("האחרונים מביננו") (6%, 33 קולות)
- אנדרה בראואר ("ברוקלין תשע-תשע") (5%, 31 קולות)
- ביל היידר ("בארי") (5%, 28 קולות)
- נועה קולר ("חזרות") (4%, 25 קולות)
- אדם סקוט ("ניתוק") (4%, 24 קולות)
- רייצ'ל ברוסנהאן ("גברת מייזל המופלאה") (4%, 22 קולות)
- שלום אסייג ("מנייאכ") (4%, 21 קולות)
- גארי אולדמן ("סוסים איטיים") (4%, 21 קולות)
- בריאן קוקס ("יורשים") (3%, 19 קולות)
- אליזבת אולסן ("וונדה-ויז'ן") (3%, 18 קולות)
- אניה טיילור-ג'וי ("גמביט המלכה") (3%, 18 קולות)
- טום הידלסטון ("לוקי") (3%, 16 קולות)
- מרטין שורט ("רק רוצחים בבניין") (3%, 15 קולות)
- אלונה סער ("המפקדת") (2%, 14 קולות)
- נטשה ליון ("פוקר פייס") (2%, 14 קולות)
- ג'ון סינה ("פיסמייקר") (2%, 14 קולות)
- זנדאיה ("אופוריה") (2%, 11 קולות)
- האנה וודינגהם ("טד לאסו") (2%, 11 קולות)
- סטלאן סקארסגארד ("אנדור") (2%, 10 קולות)
- מאט בארי ("מה שקורה בצללים") (2%, 10 קולות)
- דונלד גלובר ("אטלנטה") (2%, 9 קולות)
- פאדי קונסידיין ("בית הדרקון") (2%, 9 קולות)
- ג'ונו טמפל ("פארגו") (2%, 9 קולות)
- איו אדבירי ("הדוב") (1%, 8 קולות)
- קתרין אוהרה ("שיטס קריק") (1%, 7 קולות)
- מילי בובי בראון ("דברים מוזרים") (1%, 7 קולות)
- אליזבת מוס ("סיפורה של שפחה") (1%, 7 קולות)
- אנה סאווי ("שוגון") (1%, 7 קולות)
- ג'ין סמארט ("האקס") (1%, 6 קולות)
- שירה האס ("שטיסל") (1%, 6 קולות)
- ג'יאנקרלו אספוזיטו ("המנדלוריאן") (1%, 5 קולות)
- אור בן מלך ("המדובב") (1%, 5 קולות)
- ג'נה אורטגה ("וונסדיי") (1%, 5 קולות)
- טאיקה ואטיטי ("לו הייתי פיראט") (1%, 4 קולות)
- ברי לארסון ("שיעורים בכימיה") (1%, 4 קולות)
- ג'ניפר קולידג' ("הלוטוס הלבן") (1%, 4 קולות)
- פול וולטר האוזר ("ציפור שחורה") (1%, 4 קולות)
- סוזנה פפיאן ("הצבי") (1%, 4 קולות)
- וולטר גוגינס ("פולאאוט") (1%, 3 קולות)
- אלי וונג ("עצבים") (1%, 3 קולות)
- ג'ניפר אניסטון ("תכנית הבוקר") (1%, 3 קולות)
- שיבון מקסוויני ("נערות דרי") (1%, 3 קולות)
- ד’פרו וון-א-טאי ("כלבי השמורה") (0%, 2 קולות)
- קואינטה ברונסון ("אבוט אלמנטרי") (0%, 1 קולות)
- קיילי קווקו ("הדיילת") (0%, 1 קולות)
- קלייר דיינס ("פליישמן בצרות") (0%, 0 קולות)
- ריי סטיבנסון ("אסוקה") (0%, 0 קולות)
- אליזבת דביקי ("הכתר") (0%, 0 קולות)
מס' מצביעים: 156
קצת מפתיע אותי הבחירה באספוזיטו לייצג את המנדלוריאן
לא הייתי רואה בו את ההופעה הטובה ביותר בסדרה.
טכנית, אני בכלל חושב שההופעה הטובה ביותר בסדרה לא שייכת לאף שחקן אלא לחנן/גרוגו.
ההופעה שלו כל כך מוצלחת והאנשים שאחראים להפעלת הבובה עשו עבודה יוצאת מן הכלל, שאפשר ורצוי היה לתת להם את ההופעה שתייצג את המנדלוריאן.
ביל לורנס
לאחרונה יצא לי להקשיב לפודקאסט של fake doctors real friends, ומאז יש לי עוד יותר הערכה לביל לורנס, כי לא רק שהסדרות שלו הן הולסום* לגמרי, נוצר הרושם שגם מאחורי הקלעים מאוד חשובה לו אווירת העבודה החיובית.
*סליחה אסתטיקה של החבובות… הולסום זה לא בדיוק מגניב, ולא בדיוק מרגש, ולא בדיוק אופטימי, ולא בדיוק טוב לבריאות, אלא מן מילה שמשלבת את הכל שאני מתקשה למצוא לה חלופה טובה בעברית. אני מניחה שהחלופה הכי טובה זה "עושה טוב על הלב" אבל זה עדיין לא מסתדר לי כחלופה מלאה.
האמת שגם אני די לא בטוח איך לתרגם אותה
אבל למה רק שחקנים ראשיים? (או שיהיה גם מקצה של שחקני משנה?)
פיטר גולד
אני לגמרי מבין למה לשים את וינס גיליגאן, שהוא בסופו של יום האבא והאמא של יקום שובר שורות והפרצוף המזוהה עם הפרנצ׳ייז, אבל סמוך על סול היא הרבה יותר סדרה של פיטר מאשר של וינס. אני אפילו אגדיל ואומר שלדעתי הוא כותב טוב ממנו
זה היה מקצה קשה. אבל בעצם, לא כל כך קשה:
בתחום השחקנים דווקא היה פשוט.
פדרו פסקל – כי השאלה היא רק עבור מה.
ביל היידר – כי בארי זאת דמות ייחודית, ולמרות שיש בזה חלק גדול לביל היידר הכותב, גם ביל היידר השחקן אחראי לו מאד.
רייצ'ל ברוסנהאן – כי גברת מייזל היא דווקא לא דמות ייחודית, היא דמות מאד שרמן-פלדינואית, אבל גם במקרה הזה השחקנית אחראית לכך שאין שום תלונה על כך שדמות כל כך יהודית מגולמת על ידי אחת שלא.
אנתוני סטאר – כי אני ממש, ממש, ממש מפחד מהומלנדר. ואני לא יודע עד כמה הייתי נהנה מהסדרה בלעדיו.
ג'ון סינה – כי כמו בסדרה עצמה, מאיפה *זה* הגיע?!
לגבי השואוראנרים, זה כבר עניין יותר מסובך. על מה לשפוט אותם? על השיאים שאליהם הם הגיעו? על כמה הם מצליחים לרומם סדרה בינונית? בסוף החלטתי על השאלה – איזה שם יגרום לי לראות את הסדרה הבאה שלהם, בלי קשר למה היא תהיה?
הזוכה הגדול בקריטריון הזה הוא רשף לוי. השם שלו על סדרה הוא לא תו איכות אוטומטי (קרתגו, עוד דוגמה לסדרה ישראלית שלא החליטה מה היא רוצה להיות), אבל הוא בהחלט מה שיגרום לי לראות אותה.
וינס גיליגן – טוב, כאן זאת קצת רמאות, כי שובר שורות וסמוך על סול זאת בעצם סדרה אחת מתמשכת (עם אתגרי פריקוול שנפתרו בצורה מושלמת), אבל אפילו לא הייתי זוכר לו חסד נעורים מתיקים באפילה, זה כבר מספיק.
לארי דיוויד – אני לא יודע מה יהיה הפרויקט הבא שלו, אם בכלל, אבל את הצ'קים שהוא רשם בסיינפלד הוא פרע עם ריבית והצמדה בתרגיע. הוא אולי מתאים לסוג מאד ספציפי של תוכניות טלוויזיה, אבל הסוג הזה רשום על שמו בטאבו.
בקשר לג'ון סינה
הגיוני שלא ראית מאיפה זה הגיע, כי אתה לא יכול לראות אותו…
(סליחה, מתבקש)
מסובך
במקצה השואוראנרים באמת לא ידעתי מה לעשות. לא רק שלא היה ברור לי על פי מה למדוד, את רוב הסדרות הרשומות לא ראיתי.
במקצה השחקנים לעומת זאת הבחירות היו פשוטות יותר. בוב אודנקירק ובריאן קוקס נתנו שתי הופעות אדירות בשתי סדרות אדירות. זנדאיה ואנטוני סטאר הופיעו בסדרות שבעיני הן קצת אוברייטד, אבל ההופעות שלהם ממש לא. את המקום החמישי הענקתי לפאדי קונסידיין כי ראיתי את השם שלו ונזכרתי בזובור שההופעה שלו קיבלה מכל טקסי הפרסים, אבל זאת כבר בחירה הרבה פחות החלטית.
הבעיה עם פאדי קונסטנטין
היא שהדמות שלו היא באמת יוצאת מן הכלל בסדרה שלו; אבל הסדרה באמת מתחילה להתרומם רק בגלל המאורע שבגללו הדמות שלו יוצאת ממנה.
אמממ, איפה דולנד גלובר? כשחקן ושואוראנר?
אטלנטה, מר וגב סמית וswarm?? ואיפה
הוא נמצא בד', כשחקן
(ל"ת)
היוצרים ההתלבטות הייתה בין ארבעה יוצרים – וינס גיליגאן , ביל לורנס ,נואה האולי , ודן פוגלמן
לכל אחד יתרונות וחסרונות :
וינס- שובר שורות לדעתי סדרה אוברייטד , היא טובה , אבל האם כל כך טובה? לא יודע, סמוך על סול הייתה יותר טובה לדעתי והעונות האחרנות שלה מדהימות (ולא אהבתי את הסוף כל כך ).
ביל לורנס- יוצר סדרות דרמה קומיות מצוינות , לאחרונה ראיתי את סקראבס גם והשילוב בין קומדיה לדרמה מדהימים בנוסף שיש לה את פרק הסיום הכי טוב לסדרה קומית שראיתי (סיום עונה 8 ולא 9 שלא קשורה ) .
נואה – היוצר הכי מיוחד כאן , הבעיה שיש לו הרבה נפילות גם בלגיון וגם בפארגו.
דן פולגמן- רק בזכות החיים עצמם נכנס לרשימה סופית אבל נפל כי לא הייתה לו עוד יצירה מספיק טובה .
לא נכנס אבל שווה אזכור – ריאן מרפי יוצר הטראש מספר אחד לטוב ולרע.
לא ייחסתי שום חשיבות ליוצרים שגם במאי קולנוע כי אם כן טאיקה היה נכנס בטופ לדוגמא.
שחקנים
היה לא קל
בוב אודנקירק – שחקן בחסד וההופעה שלו במזל של האנק גם שווה איזכור
טום הידלסטון- מספר חמש אצלי היה חמוד בלוקי אבל לא יותר
אניה טיילור-ג'וי- בזכות גמביט המלכה הכרתי אותה בפועל והיא מדימה בכל הופעה
שירה האס- היחידה שאני אראה משהו רק בגללה .
טייקה ואטיטי (כלבי השמורה)
(את כלבי אשמורת יצר מישהו אחר)
טייקה הוא היוצר היחיד מכאן שאני אראה כל דבר שהוא יעשה. לא כל היצירות שלו טובות, אבל כולן מסקרנות מספיק בשביל להתחיל לראות. חוץ מזה הצבעתי גם למייק גאדג' ולרוב מקאלהני, בתור יוצרי הקומדיות האחרות שאהבתי לאחרונה.
טאיקה מוגדר כאחד משני יוצרי הסדרה
אמנם הוא מועמד על כל גוף העבודה שלו אבל לפחות לפי ויקיפדיה, כלבי אשמורת היא גם שלו.
כלבי אשמורת – reservoir dogs – סרט של טרנטינו
כלבי השמורה – reservation dogs – סדרה של טאיקה
עכשיו נפל האסימון
(ל"ת)
מצחיק שהמילים כה דומות גם במקור וגם בעברית
(ל"ת)
האמת שדווקא reservoir זה מאגר מים, אני לא בטוח למה תרגמו אותו לאשמורת.
קודם כל, איזה כיף שראסל טי דייוויס בסקר.
העונה החדשה של דוקטור הו ממש טובה והחזירה אותי אחרי שנים לסדרה. הוא גם עשה את It’s a Sin שהיא יצירת מופת.
ושנית, עם כל הכבוד לבריאן קוקס (שבאמת הצבעתי לו) על יורשים, אבל לא מדברים מספיק על שאר השחקנים שעושים את הסדרה, ובעיקר ג׳רמי סטרונג.
מגבלת הסדרה מאוד מקשה על הבחירה
מצד אחד מבין את ההחלטה להגביל את הרשימה רק לשחקנ.ית יחיד.ה לכל סדרה, אבל זה גורם לכך שיש הרבה שחקניות ושחקנים מצויינים שפשוט לא נוכחים.
לדוגמא, דונלד גלובר הוא שחקן נהדר ב"אטלנטה" אבל בריאן הנרי טיירי וזאזי ביטס טובים הרבה יותר.
בוב אודנקירק מצויין ב"סמוך על סול" אבל ריי סיהורן עושה את הסדרה.
אתם יודעים מי יותר טוב מפדרו פסקל ב"אחרונים מביננו"? בלה ראמזי
איו אדברי < אבון מוס-בכרך
ברור לי שאם הרשימה הייתה מורחבת היינו מקבלים 200 אופציות לבחור. אבל אולי בכל זאת היה שווה לתת לנו פשוט אופציה להוסיף שם שאינו ברשימה (מודה, הייתי פשוט שם את הקאסט של בלואי במצב כזה).
חגי לוי
אני חושב שחגי לוי אנדרייטד רציני, הוא הוינס גיליגאן הישראלי. הבן אדם השואוראנר הכי טוב שדרך בישראל לדעתי, העבודה שלו מדהימה
ג'ו וייסברג וג'ואל פילדס
עם האמריקאים (בסדר, זה ישן, אבל גם האשה הטובה) והפציינט. אני מאוד מחכה לכל דבר נוסף שהם יעשו, בערך ברמות של לחכות לכל דבר שאלכס גארלנד יעשה (גם לו היתה איזו סדרה קצת משונה ולא עד הסוף פתורה, אבל אחלה לצפיה)
סקרים מעניינים
יכול להגיד שלפחות על השואוראנר לא יצא לי לחשוב אקטיבית יותר מדי. בסופו של דבר בחרתי בלארי דיוויד לכבוד סיומה של אחת הקומדיות האהובות עליי, אריק קריפקי על ההצלחה המרשימה עם יקום "הבנים", וג'ון פאבארו על מימוש החזון הנפלא של המנדלוריאן (כשבכנות אולי הייתי בוחר את דייב פילוני במקומו אם היה מועמד, אז פאבארו ייקח בשביל שניהם).
שמחתי גם לראות את מייקל שור , דן הרמון וביל לורנס בראש הסקר.
במקצה השחקנים, היה לי יותר קל. סימנתי מיד את אנתוני סטאר על הנבל האפקטיבי ביותר בטלוויזיה היום, ואת אנדרה בראואר המנוח על כישרון קומי שחסרונו יורגש על המסך הקטן. לאחר מכן חיפשתי את סטאלן סקארסגארד ושמחתי למצוא אותו, כי ההופעה שלו ב"אנדור" הייתה באמת מופתית והרימה את הסדרה כולה.
בסוף הוספתי גם את ג'ון סינה וטום הידלסטון, שנותנים את כל כולם להופעות שלהם וכמעט מחזיקים את הסדרות שלהם על כתפיהם, וגם זוכרים ליהנות מאוד מהתהליך (לפחות למראית עין).
כיף לראות את ההערכה בתוצאות הסקר לפדרו פסקל, שגם אצלי היה קרוב להיכנס לחמש הבחירות עם כמה וכמה תפקידים.
דייב פילוני הוא לא יוצר שותף של המנדלוריאן
הוא אמנם מעורב בהפקה, אבל תואר היוצר בסדרה הזאת (וגם בספר של בובה פט) שייך בלעדית לג׳ון פאברו (שאגב, גם כתב את התסריט של כמעט כל הפרקים בסדרות הללו).
דייב פילוני הוא היוצר של אסוקה, סדרה שלא ממש הצליחה מי יודע מה, כך שהגיוני שהוא לא נמצא פה על תקן יוצר.
כן, יותר התייחסתי לעיסוקיו האחרים של פילוני כרגע
גם אסוקה וגם התפקיד הנוכחי שלו כמעין שואוראנר (מה זה היה, Chief Creative Director?) עבור סטאר וורס מבחינת סדרות הטלוויזיה והאנימציה כמו Tales of the Jedi וThe Bad Batch.
עבורי הקול שלו משמעותי באותה מידה בסטאר וורס כרגע, אבל הבחירה בפאבארו לייצוג מובנת והגיונית כמובן.
אני היחידי שלא ממש אוהב את דן הרמן?
הוא בסה"כ כותב חכם אבל נראה שהוא מנסה יותר לדחוף את הדעות שלו על מסגרות כתיבה ופחות מנסה לכתוב עלילה מעניינת. מה גם שהרצון שלו לדחוף בדיחות סקס בחלק מהפרקים של ריק ומורטי לא ממש עוזר לו. הרצון הזה לדחוף את הדעות שלו מפריע גם למופע אילתורים שלו "Harman quest".
אם היו מביאים את סטיבן מופאט כשואוראנר השני של דוקטור הו , שרלוק וג'קיל הייתי מצביע לו ללא היסוס. אני גם חשבתי שג'ונתן נולאן היה השואורנר של מבוקש, מה שגם היה גורר הצבעה, אבל גיליתי שהוא לא, להפתעתי.
אבד גרהאם יוסט
שכרגע רץ עם סילו אבל בכללי אחת מהדמויות הטלוויזיוניות היחידות שאני יודע שמעורבות שלהם בסדרת טלוויזיה היא חדשות טובות.
הוא מאוד מוכשר, אני בהחלט מסכים
אבל מדי פעם אני חושב שחבל שהוא עבר לטלוויזיה ועזב את הקולנוע. סדרות הטלוויזיה שלו אמנם מתוחכמות יותר מכל מה שהוא כתב למסך הגדול אמנם, אבל לתסריטים שהוא כתב לקולנוע בין אמצע-סוף שנות התשעים ("ספיד", "קוד שבור", ואפילו "גשם חזק" המושמץ) היה איזו תחושה של אקשן קינטי סוחף, שקשה למצוא היום.
עם כל אהבתי לספיד (ויש אהבה)
הוא לא מדגדג את העקבים של היצירות הטלוויזיוניות שהוא היה מעורב בהן. אחים לנשק! צדק פרטי! סניקי פיט! סילו! הפסיפיק! סוסים איטיים!
הבן אדם פשוט פורח בטלוויזיה הרבה יותר ממה שקולנוע היה נותן לו.
הדוב
שמתם את איו ולא את ג'רמי אלן וויט?
מה?
בול מה שחשבתי
חיפשתי את השם שלו 5 דקות עד שהבנתי שהוא לא נמצא.
רם, כנס למטבח ותכין לי עוד אפשרות לסקר!
אני צריך את זה עכשיו, תודה שף. פאק!
קשה להאמין שלגלי ולסדרה על דהאמר יש אותו מפיק