שליחות קטלנית: התעוררות

Terminator: Salvation

במאי: מקג'י
תסריט: ג'ון ד. ברנקטו, מייקל פריס
שחקנים: כריסטיאן בייל, סם וורתינגטון, מון בלאדגוד, הלנה בונהאם קרטר, ברייס דאלאס הווארד

הדבר הראשון שמתחשק לעשות ביציאה מהסרט הוא להפסיק את הצילצול. זה שבאוזניים. פס הקול של הסרט רועם עד כדי כך שגם המכשירים הסלולריים הקולניים ביותר הסתתרו מבוישים בכפות ידי בעליהם וחיכו עד יעבור זעם. לו רעידת אדמה היתה פוקדת את גוש דן בזמן ההקרנה, ספק אם יושבי האולם היו מרגישים בה. הרבה רעש וצלצולים יש שם, וגם ה"טם טם טם טא-טם!" – דפיקות המתכת שהן סימן ההיכר של פסקול 'שליחות קטלנית' – מרים לפעמים את ראשו, כיאה לסרט הרביעי בסדרת סרטי 'שליחות קטלנית' (זאת על אף שרבים טוענים בתוקף שהסדרה כוללת שני סרטים בלבד).

שני סרטי 'שליחות קטלנית' הראשונים, שביים ג'יימס קמרון, סיפרו על מחסלים רובוטיים מעתיד אפלולי וקודר כלשהו שנשלחו אל ההווה כדי לחסל את ג'ון קונור, מי שעתיד להיות מנהיג המרד נגד המכונות. מהעתיד הזה הצופים קיבלו רק הבלחות חטופות: סצינות בודדות של מלחמה אכזרית בין בני האדם ובין המכונות. שני הסרטים נמנים על סרטי האקשן הטובים ביותר של כל הזמנים, בעיני. אבל בינתיים הרבה מים חלפו מעל לטיטאניק, קמרון פנה לפרויקטים אחרים, והסדרה עברה לידיים אחרות. 'שליחות קטלנית: עלייתן של המכונות', הסרט השלישי בסדרה, לא היה סרט 'שליחות קטלנית' אמיתי, ולפעמים נדמה היה שזו היתה פארודיה על הסדרה יותר מאשר סרט המשך של ממש. הסרט השלישי כל כך חסר חשיבות שלמעשה ממש לא חובה לצפות בו לפני שניגשים לסרט הרביעי בסדרה.

'שליחות קטלנית: התעוררות' הוא הראשון שמתרחש כולו בעתיד הקודר שאחרי עליית המכונות. אנחנו נמצאים בשנת 2018: סקיינט התעוררה כבר מזמן, ומלחמת בני האדם במכונות בעיצומה. בני האדם מסתתרים בחורבותיהן העשנות של הערים – שרידיה של לוס אנג'לס מעולם לא היו פוטוגניים יותר – ומנסים שלא להגיע למכלאות האנושיות שבנו המכונות. ג'ון קונור (כריסטיאן בייל, רגע לאחר שגמר לצעוק על הצלם) המפקד על אחד מכוחות המורדים, חושב שמצא דרך לתקוף את אחד המרכזים האסטרטגיים החשובים של סקיינט. בין לבין, הוא צריך לאתר את האיש שהפך למטרה מספר אחת של המכונות, קייל ריס, ולהצילו מהן, ולהתמודד עם השאלות שמעלה גברתן בשם מרקוס רייט, ניצול מתקפה, שנראה כי אינו מקבל או מבין את המציאות האפוקליפטית.

'שליחות קטלנית: התעוררות' בוים על ידי מק-ג'י, זה שהפך את 'המלאכיות של צ'רלי' לפארודיה עסיסית ועליזה, אך נמנע מלעשות זאת לסרט זה. 'שליחות קטלנית: התעוררות' הוא לפני הכל סרט אקשן עתידני שלוקח את עצמו ברצינות, יעיל ומהנה מאד, וטוב בהרבה מ'שליחות קטלנית: עלייתן של המכונות'. האווירה הקודרת של העתיד עוברת היטב באמצעות צילום מגורען משהו: העתיד של 'שליחות קטלנית: התעוררות' צבוע בצבעי הסוואה מלחמתיים וגווני אפור-חום ומתכת מלוכלכים. הוא מגולל עלילה קודרת ומייסרת שבמרכזה דמות מרתקת – והכוונה אינה לדמותו של קונור. דווקא דמות המשנה של מרקוס, בגילומו של סם וורת'ינגטון (אלמוני עד כה, וכוכב-על בעתיד. הוא גם נראה טוב וגם שחקן מצוין) היא זו שגונבת, ללא שום מאמץ, את ההצגה. גם הפעם, כמו ב'האביר האפל', כריסטיאן בייל – שהיה אמור להיות הכוכב הראשי – מואפל על ידי שחקן המשנה שלו. לא פלא שהבחור מעוצבן.

מצד שני, הרצינות לא מפריעה לאקשן. 'שליחות קטלנית: התעוררות' ממעיט ככל האפשר בשורות דיאלוג ומתרכז בעיקר בסצינות פעולה: הוא מהיר, פעלתני, ומלא בהרבה הרבה סצינות אקשן, ומרדפים שמנצלים היטב את העובדה שהאוטוסטרדות של דרום קליפורניה הן ככל הנראה הדבר היחיד שלא הוחרב במהלך יום הדין. כך, לדוגמה, מנוצל כביש שומם לסצינת מרדף מסחררת שכוללת רובוטריק-איסוף ענק, ממנו מתפרקים כמה אופנועי השמדה שחורים וחלקלקים, המעוצבים לתכלית אחת: לצבור מהירות ולירות.

הטקסטים המעטים יחסית ב'שליחות קטלנית: התעוררות' מקדמים את העלילה באופן כזה שהסרט כמעט ומתחמק מהמלכודות האופייניות לסרטי מד"ב רבים וטובים. כמעט, כיוון שממש כמו ב'סטארטרק' המהנה, גם פה מגיעים בסופו של דבר לסצינה אחת שאין בה שום הגיון תסריטאי, וכל מטרתה להסביר לצופים מה בדיוק היה פה ומה באמת מסתתר מאחורי הכל. ואם זה ההסבר, וכך הוא מוצג, אולי מוטב היה להשאיר את הסוף רווי סימני שאלה. אין לי ספק שההסבר שכל אחד היה מעניק בעצמו למה שהתרחש שם היה יכול להיות מוצלח בהרבה מזה שבחרו אנשי ההפקה.

אחד מהיתרונות הגדולים של שני הסרטים ה"אמיתיים" בסדרת 'שליחות קטלנית' היה חוסר ההסבר למה שקורה בעתיד; התחושה שיש עוד עולם שלם שמשמש רקע לסיפור שאנו רואים. 'שליחות קטלנית: התעוררות' חושף בפנינו את אותו רקע, ובכך הולך לאיבוד חלק לא קטן מהקסם והמסתורין שאפיינו את סרטיו של קמרון, וחבל. היה אפשר בקלות להפוך את 'שליחות קטלנית: התעוררות' לסרט שעומד בפני עצמו, וזה אפילו לא היה דורש הרבה שינויים. אני מעדיף לחשוב עליו כעל סרט מדע בדיוני רווי אקשן משובח שאין לו שום קשר ל'שליחות קטלנית'. אף אחד משניהם לא מרוויח מהקשר הזה.